برنامه یاد بعضی نفرات
 
صراحی رونمایی شد
گزارش اولین شب کنسرت شجریان
صراحی رونمایی شد

موسیقی ما - نخستین شب از دومین کنسرت گروه "شهناز" در سال جاری به سرپرستی مجید درخشانی با آوز محمدرضا شجریان و رونمایی ساز"صراحی " از ساخته های استاد شامگاه گذشته در تالار بزرگ کشور برگزار شد.

در این کنسرت، گروه "شهناز" دردو بخش شور و همایون سه تصنیف از محمدرضا شجریان و چند قطعه از ساخته های مجید درخشانی را به همراه آواز استاد اجرا کردند.
بخش نخست کنسرت "شهناز" که از آثارمحمدرضا شجریان و با تنظیمی از مجید درخشانی بود؛ با عنوان " مرغ خوشخوان" با پیش درآمد در دستگاه شورآغاز شد و با ساز و آواز، تصنیف "پیام نسیم"، چهارمضراب وآواز مثنوی ادامه پیدا کرد و پس از آن تکنوازی "صراحی" با آواز خراسان در دشتی اجرا شد که با تشویق حاضرین در سالن مواجه شد و رنگ و بوی زیبایی به بخش نخست کنسرت شهناز بخشید؛ پایان بخش این قسمت هم با تصنیف "مرغ خوشخوان" بود.

پس از آنتراک استاد محمدرضا شجریان به روی صحنه آمد و ضمن خوش آمد گویی به حاضران در سالن از مسئولان تالار کشور برای همکاری که با او و گروه شهناز در اجرای این کنسرت داشته اند تشکر کرد و گفت : دراین برنامه علاوه براجرای قطعات پیشین گروه موسیقی "شهناز" که تابستان امسال برگزار شد قصد داشتیم سه‌ ساز جدید از ساخته‌های خودم را به شما معرفی کنم.

استاد مسلم آواز در ادامه افزود : همان طور که در بروشورهای برنامه توضیح داده شده ساز "صر‌احی" از خانواده "کمانچه" و "قیچک" است و امکانات سازهای خانواده "ویولن" را از نظر نوازندگی و همچنین وسعت صدا دارد، که درحال حاضر بیشترین نیاز ما چهار اندازه "سوپرانو" ،"آلتو" ، "باس" و "کنترباس" دراین ساز است و امکان ویژه ای که این ساز به نوازنده می دهد تعویض صفحه آن است که باعث تغییر در رنگ صوتی "صراحی " می‌شود و این صفحه که حکم تارهای صوتی ‌ساز را دارد، پوستی و گاه پوست همراه با چوب است و نوازندگان کمانچه، قچک، ویولن، ویولنسل و کنترباس این ساز را به راحتی می‌توانند بنوازند.

شجریان در ادامه به معرفی دو ساز دیگر از ساخته های خود پرداخت و گفت : از سال 1340 روی سنتوز و زیبا کردن صدای آن کار کرده ام و این اواخر با تحقیقات تخصصی که بر آن داشتم به نتایج خوبی مبنی بر کیفیت صدای این ساز رسیدم به این معنا که قسمت های مختلف سنتور صدایی یکنواختی داشته باشد.

خواننده گروه "شهناز" در ادامه به طراحی بم تار اشاره کرد و گفت : طی سالها فعالیت در عرصه موسیقی احساس می کردم که صدای بیشتری برای بم ارکستر نیاز است بنابراین پس از جستجوی بسیار برای دست یابی به سیم های مختلف موفق به طراحی بم تار شدم؛ ولی متاسفانه فرصت کافی نداشتم تا من آهنگ هایی هماهنگ با اجرای گروه برای این ساز بنویسم و تنها به اجرایی مجزا برای این ساز در آینده اکتفا کردم و در برنامه های آینده گروه حتما نت هایی برای این ساز تنظیم خواهم کرد.

پس از پایان صحبت های استاد محمدرضا شجریان قسمت دوم این کنسرت با عنوان " رندان مست " با یک پیش درآمد از ساخته های مجید درخشانی در دستگاه همایون آغاز شد و پس از آن زنگ شتر برگرفته از ردیف میرزا عبدالله، ساز و آواز، تصنیف "چشم یاری" از ساخته های شجریان ،"باد صبا" از آثار حسام السلطنه مراد با شعری از ملک الشعرای بهار،آواز شوشتری ،چهارمضراب بیداد و ساز و آواز اجرا شد و همچنین تصنیف" رندان مست" از ساخته های درخشانی پایان بخش کنسرت گروه موسیقی "شهناز" بود.

حسین رضایی نیا نوازنده "دف و دایره"، حمید قنبری "تنبک"، کاوه معتمدیان " کمانچه"، سینا جهان آبادی "کمانچه و صراحی"، شاهو عندلیبی "نی"، رادمان توکلی و مجید درخشانی "تار"، مژگان شجریان "سه تار"؛ مهرداد ناصحی "قیچک آلتو و صراحی"، حامد افشاری "قیچک باس"، سحرابراهیم "قانون"، رامین صفایی" سنتور"، محمدرضا ابراهیمی "عود"، و مهدی امینی "رباب،بم تار" از جمله نوزاندگان گروه موسیقی شهناز بودند.

لازم به ذکر است در تازه ترین کنسرت گروه موسیقی "شهناز" در بخش "شور" سینا جهان آبادی و در برنامه "همایون" مهرداد ناصحی با صراحی آلتو این گروه را همراهی کردند.

حاشیه
* جمعیت زیادی شامگاه گذشته در تالار بزرگ کشور موج می زد و تمامی ظرفیت سالن تکمیل شده بود و برخلاف گذشته صدای سالن خوب و تهویه ها هم به درستی کار می کرد.
* یک غرقه کوچک در محل تالاروجود داشت که در مجموع 15 اثر خوشنویسی شده با امضای استاد در یک مجموعه بسته بندی شده به مبلغ هشت هزارتومان برای کمک به ساخت باغ هنر بم به فروش می رسید.

منبع: 
مهر
تاریخ انتشار : جمعه 19 مهر 1387 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود صراحی رونمایی شد | موسیقی ما