برنامه یاد بعضی نفرات
 
مصرف کننده های موسیقی لوس آنجلسی نیستیم
کوثری در رونمایی کتاب تازه اش گفت؛
مصرف کننده های موسیقی لوس آنجلسی نیستیم
موسیقی ما- دراين نشست كه عصر روز گذشته ـ 27 آبان‌ماه ـ درتالار شهيد آويني فرهنگسراي رسانه برگزار شد، كوثري با تاكيد بر ضرورت بازشناسي موسيقي رپ و واسوخت گفت: برخي از نمونه‌هاي موسيقي رپ هم‌چون موسيقي « سي‌دي و را بشكن» بزرگترين بيانيه اخلاقي جامعه ماست. اين نمونه‌ها نشانگر قابليت‌هاي اين نوع موسيقي است كه مي‌تواند تلنگري براي جامعه ما باشد.

او ادامه داد: ما نيازمند نوعي از موسيقي هستيم كه هم‌چون نيشتر عمل كند و خواب‌آور و ويژه اوقات فراغت نباشد چرا كه موسيقي نوعي شيوه‌ تفكر درباره جهان است و بايد از آن استفاده كنيم.

كوثري با تاكيد بر ضرورت شناخت و بهره‌گيري از انواع موسيقي يادآور شد: بايد به تمام گفتمان‌هاي موسيقي ميدان باليدن بدهيم، آنها را مديريت كنيم چرا كه ديگر دوران تسلط يك گفتمان واحد فرهنگي درجامعه ما گذشته است، اما متاسفانه انواع جديد موسيقي هم از سوي ما و هم از سوي خود موسيقي‌دانان مورد حمله قرار مي‌گيرد كه حمله گروه دوم، جفاي مضاعفي دارد.

نويسنده كتاب «درآمدي بر موسيقي مردم‌پسند» با اشاره به حاشيه‌هاي فراوان درخصوص آثار محسن نامجو ادامه داد: به جاي اين‌كه به او ميدان بدهيم با حاشيه‌ها و دعواهايي كه راه انداختيم، او را از هستي ساقط كرديم. درحالي كه او مي‌توانست موسيقي كلاسيك‌ ما را به موسيقي بلوز پيوند بزند، اما آن‌قدر عليه او فضاسازي شد كه ناچار شد عذرخواهي كند و اثري كلاسيك توليد كند كه هيچ ارزشي نداشت. او براي آفرينش يك شيوه جديد ساخته شده بود اما ما استاد نفله‌كردن و له‌كردن اين جوانه‌هاي نو هستيم و اين فاجعه بزرگي است.

او با اشاره به مشكلات يكسان حوزه موسيقي از حدود 50 سال پيش تاكنون خاطرنشان كرد: معضلات موسيقي ما از 50 سال پيش تاكنون باقي است. گويي دور خود مي‌چرخيم و به پيشرفت لازم نرسيده‌ايم. چون مفاهيم و تعاريف روشن نيست و هنوز گفتمان‌هاي موسيقي يكديگر را به رسميت نشناخته‌اند.

او از موسيقي رپ و واسوخت به‌عنوان دوجريان قابل تامل در موسيقي فعلي ايران ياد كرد و افزود: درتمام دنيا موسيقي مهم‌ترين مولفه نسل جوان است و به‌وسيله آن خود را مي‌شناساند و عدم توجه دستگاه دولتي مسله‌ ما راحل نمي‌كند.

او اضافه كرد: نگارش كتاب «درآمدي بر موسيقي مردم‌پسند» را با ترس و لرز آغاز كردم، چرا كه هنگام نوشتن اين كتاب، موسيقي مردم‌پسند نوعي فسق و فجور به‌شمار مي‌آمد.

از سوي ديگر نبود وفاق بين بزرگان موسيقي تعجب‌آور نبود، چرا كه گفت‌وگو با استاداني مانند شجريان و شهرام ناظري نشان داد مفهوم موسيقي پاپ براي آنها هم روشن نيست و نشان‌نبودن اين مرزها نشانگر جنگي است كه به نفع هيچ‌كس نيست.

به گفته‌ي كوثري پشست‌ صحنه جامعه، زشتي‌ها و اشتباهات آن در موسيقي رپ ما به‌خوبي نمايان است. اين موسيقي بدون تعارف با بزرگتر‌ها اعم از خانواده‌ها، روحانيون، مسوولان و ... جامعه ما را جراحي مي‌كند.

او سپس به يكي از وجوه تمايز موسيقي رپ و واسوخت با موسيقي‌هاي كلاسيك اشاره و اضافه كرد: دراين دوگونه موسيقي لعن و نفرين معشوق دامن زده مي‌شود و اين چيزي است كه در ادبيات ما بي‌سابقه است. هرچند اين لعن و نفرين گاه با ناسزاها و بي‌بند و باري‌ها همراه است اما از سوي ديگر جنبه‌هاي قابل تامل دارد.

به اعتقاد او درحركت جديد موسيقي، اشعار و ترانه‌هاي ما از داخل كشور به لس‌آنجلس نفوذ كرده و اين نشان مي‌دهد ما مصرف‌كننده آهنگ‌هاي لس‌آنجلسي نيستيم.

كوثري درادامه به نفوذ موسيقي پاپ در نوحه‌هاي مذهبي اشاره كرد و افزود: قصد اين بود كه با اين شيوه جوانان را جذب كنند بنابراين موسيقي با اين سرعت مسير خود را درجامعه پيدا مي‌كند. بايد درباره آن انديشيد نه اين‌كه از آن ترسيد.

دربخش ديگري از اين نشست عبدالله گيويان، مدير مركز تحقيقات رسانه‌هاي موسسه همشهري باتقدير از تلاش مسعود كوثري براي نگارش اين كتاب، نوشتن اين اثر را نوعي خطر‌كردن دانست.

او گفت: برخلاف آلماني‌ها يا اتريشي‌ها در طول تاريخ‌مان نتوانسته‌ايم با موسيقي حرف‌هايمان را بزنيم.

اوبا اشاره به اين‌كه درايران هرگز موسيقي جدي گرفته نشده است و گفت:ما براي پذيرش موسيقي مشكل شرعي داريم و درحوزه اين هنر، گفتمان حاكم و مسلط گفتمان ابزار‌گرايانه است و متاسفانه هنوز به‌طور كامل از حكم روشن و صريح امام خميني (ره) درمورد موسيقي استفاده نكرده‌ايم.

او ادامه داد: فرهنگ ايراني تاثير چهار گفتمان تشيع، غرب، ايران پيش از اسلام و تصوف است و به شكل خيلي طبيعي گفتمان رسمي كشور نسبت به موسيقي، موضعي محافظه‌كارانه دارد و به‌دنبال ترويج و توسعه آن نيست، بلكه تنها مي‌تواند آن را بپذيرد.
منبع: 
ایسنا
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آبان 1387 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مصرف کننده های موسیقی لوس آنجلسی نیستیم | موسیقی ما