برنامه یاد بعضی نفرات
 
نوای « نی » به جای کلام
محمد موسوی گفت؛ همواره تلاش كردم ساز ني و وسعت صداي آن را به مردم معرفي كنم
نوای « نی » به جای کلام
موسیقی ما- در نشست مطبوعاتي كه صبح امروز در خانه موسيقي برگزار شد، محمد موسوي نوازنده ني گفت: در اين كنسرت كه از 17 تا 19 آذر ماه در سالن كوچك (الغدير) همايش هاي كشور برگزار مي‌شود به همراه گروه عارفان در دو بخش به اجراي برنامه مي‌پردازيم به طوري كه در بخش اول كه با عنوان سماع برگزار مي‌شود، به همراهي ساز ديوان به ياد حضرت مولانا قطعاتي را اجرا خواهيم پرداخت. همچنين در بخش دوم نيز به همراه سازهاي ني ، تنبك و دف قطعاتي را دو دستگاه شور و همايون مي‌نوازيم.
وي با اشاره به عدم حضور خواننده در اين كنسرت افزود: من به مدت 20 سال است كه با خواننده به‌روي صحنه نمي‌روم مگر اين كه خواسته باشم خواننده جواني را به جامعه هنري معرفي كنم. در طول 50 سال فعاليت موسيقي، همواره تلاش كردم ساز ني و وسعت صداي آن را به مردم معرفي كنم، به همين دليل ترجيح مي‌دهم در كنسرت‌هاي اخيرم از خواننده استفاده نكنم.
اين نوازنده ني ادامه داد: بعد از چند دهه تجربه در نوازندگي «ني»، كاري با اين ساز مي‌كنم كه حتي جاي خالي كلام را در كنسرت‌هايم پرمي‌كند. در واقع من از «ني» هشت صداي همزمان در مي‌آورم و كارهايم به اندازه‌اي تنوع دارد كه تماشاگر هر بار با يك اجراي متفاوت روبرو مي‌شود، به همين دليل در اين اجراها جاي خالي خواننده خيلي محسوس نيست.
موسوي در ادامه صحبت‌هاي خود به همكاري با شجريان اشاره كرد و گفت: بيش از 40 سال با شجريان كار كردم و ارتباط مستمري با هم داشتيم، حتي بعد از انقلاب چندين نوار با همكاري هم ضبط كرديم، ولي فعلا اين ارتباط قطع شده است و براي ادامه آن نياز به يك همدلي وجود دارد.
وي بيان داشت: شجريان در اجراهاي خود رديف آوازي و سازي را با هم مخلوط مي‌كند و از آنجا كه من رديف آوازي را با زنده ياد محمود كريمي كار كرده‌ام به خوبي در اجراهايي كه با شجريان داشتم جواب آواز او را مي‌دادم؛ البته نبايد فراموش كرد كه در تمام اين پنجاه سال براي خواننده‌هاي بزرگي چون تاج اصفهاني،‌بنان،‌شهيدي ، گلپايگاني، ايرج،‌ اديب اصفهاني،... نوازندگي كرده‌ام و اگر در آينده هم چهره و جوان مستعدي ببينم شايد مجددا كنسرتي با خواننده‌ داشته باشم.
موسوي با بيان اين كه موسيقي سنتي خيلي كمرنگ شده، اظهار داشت: متاسفانه اين روزها موسيقي سنتي را خيلي كمرنگ مي‌بينم، زيرا عاشق دلسوخته‌اي در اين راه وجود ندارد و حمايتي هم از سوي دولت صورت نمي‌گيرد. اين روند با ديدن كنسرت‌هايي كه در طول سال اجرا مي‌شود، كاملا مشهود است و در واقع نوآوري در كارها ديده نمي‌شود.
اين نوازنده ني در خصوص اجرا در جشنواره موسيقي فجر گفت: پيش از اين قرار بود كه آبان ماه در سالن اصلي وزارت كشور يك روز كنسرت داشته باشم، اما به دليل درگذشت پدرم اين برنامه به آذر ماه موكول شد و چون تالاربزرگ براي اجرا در اختيار ما قرار نگرفت، مجبور شديم زمان كنسرت را در تالار كوچك به سه روز افزايش دهيم كه اجراي اين برنامه سه روزه خسته‌كننده است و لذا در جشنواره حضور نخواهم داشت.
موسوي در خاتمه خاطرنشان كرد: تصميم دارم بعد از اين اجراها كنسرت هايي هم در شهرستان هاي مختلف داشته باشم.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 آذر 1387 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نوای « نی » به جای کلام | موسیقی ما