برنامه یاد بعضی نفرات
 
ادای احترام شهرام ناظری به احمد ابراهیمی
گزارشی از یک اتفاق نیک؛
ادای احترام شهرام ناظری به احمد ابراهیمی
موسیقی ما - شهرام ناظری با حضور در منزل احمد ابراهیمی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی با ادای احترام به این هنرمند با وی به گفتگو پرداخت.در این دیدار که شب گذشته در یک فضای صمیمی و روحانی صورت گرفت ابتدا احمد ابراهیمی خواننده پیشکسوت با اشاره به پیشینه و سابقه هنر آواز در ایران به شرح ویژگیهای هنر آواز خوانی شهرام ناظری پرداخت.

آثار ناظری تقلیدی نیست

ابراهیمی ضمن اشاره به کارهای ارزشمند و آثار مختلف ناظری و پرهیز او از تقلید کاری گفت : آوازها و آثاری که جناب ناظری ارائه می دهند مختص خودشان بوده و به هیچوجه تقلید از کسی نیست. در حقیقت لحنها و آواها از وجود خودشان شعله می زند و بر دل مخاطب می نشیند. به عبارت دیگر و به طور خلاصه می توان گفت که این لحنها و آوازها را نه کسی بلد است و نه ایشان از کسی یاد گرفته است و همین هم هست که هر جا که ایشان برنامه دارند مردم از هنرشان لذت می برند.

شهرام ناظری با سپاسگزاری و با اشاره به موضوع سخن ابراهیمی گفت: اساسا ما در موسیقی سنتی و در ارائه آثار تقلید نداشتیم به طوری که از این همه آثاری که در 120سال گذشته بر جای مانده حتی یک نمونه تقلید هم نمی توان یافت و به جراُت می توان گفت شاگردها هم مثل استادانشان نبودند.

خلاقیت جزو ذات هنر موسیقی ایرانی است

وی افزود: نبود تقلید نشانگر این موضوع است که موسیقی ما بر پایه بداهه بوده است وعنصر خلاقیت جزو ذات هنر موسیقی ایرانی به شمار می رفته است ولی متاسفانه در این سی سال اخیر گویی تقلید مد شده و رونق روزافزون پیدا کرده است.

ناظری با اشاره به خود احمد ابراهیمی که علیرغم همنشینی با استادان به نام وخوانندگان دوران گذشته صدای مخصوص به خود را دارد گفت : شاید با تحقیق و به نوعی با آسیب شناسی بتوان ریشه و علت این تقلید کاری و عدم خلاقیت را در چند دهه اخیر شناخت ولی در یک نگاه اجمالی نوع و شیوه غلط آموزش، خودخواهی و تمامیت خواهی برخی معلمان و هنرآموزان، از بین رفتن استادان و معلمان خوب موسیقی و یا از بین رفتن مراکز آموزشی از مهمترین عوامل شیوع و گسترش تقلید در زمینه آموزش آواز در ایران است.

این خواننده نوگرا در ادامه گفت: من از نوجوانی و در زمان یاد گرفتن آواز تصمیم گرفتم خودم باشم واز کسی تقلید نکنم و بعدها که اجرای برنامه و آوازخوانی پرداختم بعضا به دلیل تقلید نکردن مورد مؤاخذه قرار می گرفتم و می گفتند چرا آواز تو شبیه به هیچکس نیست.

شعرخوانی استاد ابراهیمی روان و سلیس است

ناظری در پایان با اشاره به لزوم توجه هنرمندان به یکدیگر و استفاده از تجارب پیشکسوتان و نگه داشتن حرمت استادان گفت: هفت یا هشت سال پیش در مراسم ختم دکتر عمومی آقای ابراهیمی سخنرانی داشت و من بعد از آن برنامه به بینش و سعه صدر و ژرف نگری استاد ابراهیمی بیش از پیش آشنا شدم چرا که در شعرخوانی و کلام ایشان عمق، روانی و سلاست موج می زد.

ناظری در پایان سخنانش دقایقی به نواختن سه تار و خواندن آواز پرداخت وسپس دو تن از شاگردان ابراهیمی به نواختن تار پرداختند و استاد ابراهیمی نیز به اجرای آواز پرداخت.

در این دیدار برخی از شاگردان احمد ابراهیمی از جمله شاهین شهبازی، پوریا پورنیکی (نوازندگان تار)، دکتر عباس خدایاری و پگاه طاهری نیز حضورداشتند.
منبع: 
مهر
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:41

خوب که چی؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:41

این فضای روحانی دیگه چه صیغه ایه ؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ادای احترام شهرام ناظری به احمد ابراهیمی | موسیقی ما