برنامه یاد بعضی نفرات
 
در بازديد از موزه ابوالحسن صبا عنوان شد؛
شاه‌آبادی: موسيقي كشور از افراط و تفريط رنج مي‌برد
موسیقی ما - معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: موسيقي كشور از افراط و تفريط رنج مي‌برد و تنها تقارن موسيقي مذهبي ايران با مناسبت‌هاي مذهبي خاص در تعزيت و عزاست.

حميد شاه‌آبادي؛ معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ظهر امروز به مناسبت پنجاه و سومين سالروز درگذشت «ابوالحسن خان صبا» از موزه ابوالحسن صبا بازديد كرد.

بنابراين گزارش، معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در طي بازديد از موزه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به فقدان تبليغات آيا بودجه‌اي براي معرفي جدي موزه صبا براي مخاطبين در نظر گرفته خواهد شد، اظهار داشت: استقبال كنوني مخاطبان در مجموع نشان دهنده پيشبرد بنيادي اين عرصه است.

وي در ادامه افزود: بعضي اوقات فعاليتي به اجبار تبليغات پيش مي‌رود، اما زماني جنس كار به خودي خود جذاب است و احتياجي به تبليغات ندارد. موزه ابوالحسن‌ صبا نيز به دليل قدرت نفوذش در ميان اقشار مختلف جامعه شاهد استقبال بسيار خوب از اين موزه است.

معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: استقبال مخاطبان با چنين فضايي بدون تبليغات خبر خوشي است اما تكليفي نيز براي مجموعه اداره كل موسيقي وجود دارد و بايد توجه بيشتري به اين موزه نشان دهد.

شاه‌آبادي تاكيد كرد: طراحي وب‌سايت اين موزه در دستور كار قرار خواهد گرفت و اميدواريم در اسرع وقت اين سايت رونمايي شود و اطلاع‌رساني در باب جامعه موسيقي كشور براي مخاطبان انجام شود.

وي در پاسخ به اين سؤال كه نحوه دست‌يابي به اسناد پژوهشي موسيقي چگونه است، گفت: انتظار بنيادين براي استفاده از اسناد اعم از ديداري يا شنيداري را بايد از سازمان كتابخانه ملي داشت اما بخش پژوهش در حوزه موسيقي به حمايت بيشتري احتياج دارد.

معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: استاد صبا تنها چهره موسيقي ايران نبودند و حضور من در اين مكان، حضوري نمادين براي احترام به موسيقي سنتي كشور است و ما هرقدر از موسيقي سنتي فاصله بگيريم راه را براي كساني كه قصد تغيير هويت موسيقي سنتي را دارند و يا به اين عرصه آشنايي ندارند هموار كرده‌ايم.

وي در ادامه افزود: آهنگ موسيقايي كه در كشور بايد طنين‌انداز باشد و غلبه شنيداري كشور را تشكيل دهد موسيقي سنتي است؛ بنابراين تمام كساني كه در اين حوزه همت كردند قابل احترامند و شاگردان بلافصل استاد صبا به عنوان چهره‌هاي ممتاز موسيقي كشور هستند.

شاه آبادي گفت: رويكرد معاونت هنري بايد حمايت از موسيقي سنتي باشد اين به معناي نفي ساير موسيقي‌ها نيست؛ بلكه به معناي تقويت اين حوزه است.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: تقارن زيباي آغاز فعاليت اركستر ملي ـ بعد از دو سال خاموشي ـ با سالگرد يك استاد موسيقي سنتي در كشور را مي‌توان فرخنده خواند.

معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اين سوال كه چرا موسيقي‌هاي مذهبي ما معطوف به ايام مناسبتي است، خاطرنشان كرد: موسيقي كشور از افراط و تفريط رنج مي‌برد و تنها تقارن موسيقي مذهبي ايران با مناسبت‌هاي مذهبي خاص در تعزيت و عزاست.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: ما براي نخستين بار در خيمه‌ها و نجمه‌ها به جمع‌آوري موسيقي محلي مرتبط با عاشورا پرداخته‌ايم و نشان داديم ظرفيت موسيقي محلي و سنتي ايران در بخش آيين‌هاي عاشورايي و عزا ظرفيتي بزرگ است.

شاه آبادي ادامه داد: در همين راستا به حركتي ناخودآگاه و منفعل در حوزه موسيقي شادي‌آور دچار شده‌ايم و تصوري غلط مبني بر اينكه موسيقي شادي‌آور؛ شادي كاذبي است كه از نوعي موسيقي نابهنجار اجتماعي به وجود مي‌آيد.

وي تاكيد كرد: اگر به موسيقي اعياد و مناسبتي كشور بها دهيم با توجه به ظرفيت بالاي اين بخش از موسيقي؛ با تلفيق موسيقي سنتي و كلاسيك به مجموعه‌اي از موسيقي‌ها دست خواهيم يافت كه بجاي سوق دادن جوانان به ورطه غلفت، آنان را به تفكر در مورد خلقت انسان و جهان وادارد و ما از تلفيق اين دو استقبال مي‌كنيم.

مسئول موزه ابوالحسن صبا نيز در بازديد معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در توضيحات خود اظهار داشت: اين استاد موسيقي همراه همسر خود «منتخب صبا» به هنر اين مملكت كمك‌هاي شاياني كرد.

وي در ادامه به معرفي مجموعه 92 تايي از عروسك‌ها پرداخت كه شامل همه پوشش‌هاي محلي ايران در طول تاريخ بود، همچنين اين بانوي هنرمند نخستين كتاب خياطي و عروسك‌سازي را به نگارش درآورده و كلاس‌هايي را در اين باب داير كرده است.

در اين موزه تمامي آلات موسيقي سنتي به نمايش درآمده بود و به گفته مسئول موزه روزانه حدود 30 نفر از اين موزه بازديد مي‌كنند.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شاه‌آبادی: موسيقي كشور از افراط و تفريط رنج مي‌برد | موسیقی ما