برنامه یاد بعضی نفرات
 
beefheart
موسیقی‌دان پیشروی راك صبح جمعه درگذشت؛
خداحافظ كاپیتان بیف‌هارت

موسیقی ما - مانی دلاوری‌نژاد: «کاپیتان بیف‌هارت»، مرد افسانه‌ای موسیقی راک-آوانگارد و هنرمند بزرگ تجسمی، درگذشت.

این اتفاق صبح روز جمعه 18 سپتامبر در بیمارستانی در شمال کالیفرنیا رخ داد و پزشكان علت مرگ این موسیقیدان 69 ساله را بیماری پیچیده تصلب بافت‌های بدن اعلام كردند.

این خبر را نماینده گالری مایکل ورنر (Michael Werner Gallery) شهر نیویورک جایی که نقاشی‌های او نمایش داده می شد تأیید کرد.

کاپیتان بیف‌هارت (Captain Beefheart) در اصل نام هنری این موسیقیدان و نقاش بود، چرا كه نام او در اصل «دان وان ویلت» (Van Vliet Don) بود و این نام مستعار را در اواسط دههٔ شصت میلادی برای خود انتخاب كرد.

ویلت، متولد کالیفرنیا در سال 1941 بود كه در دهه شصت شروع به تجربه هایی با صداهای ناآشنا و عجیب و غریب در سبک راک اند رول کرد. هنگامی که 2 آلبوم اول او با گروهش «the Magic Band» به بازار آمد، نشان از خبرگی و خلاقیت او می‌داد، اما با اقبال چندانی از طرف اکثریت مردم مواجه نشد. او سپس همکاری خلاقانه‌ای با دوست نزدیک زمان دبیرستانش، فرانک زاپا (از موسیقیدان‌های مشهور سبک راک، جاز و بلوز) شروع کرد. کسی که بعدها او را تشویق به ساختن آلبوم بعدیش «Trout Mask Replica» که آلبوم بسیار موفقی بود، کرد. با آنکه این آلبوم به لحاظ اقتصادی موفقیت چندانی نداشت، ولی به سرعت تبدیل به موسیقی پیشرویی برای فرهنگ موسیقایی جوان‌های آن سال‌ها شد.

«کاپتان بیف‌هارت» تاثیر فوق‌العاده‌ای در شکستن و جلو بردن مرزهای موسیقی پاپ آن زمان، خوانندگی دلربا با تصویرسازی‌های سوررئال و در هم‌ریختگی صداهای متعارف سبک‌های جَز، بلوز و سایکودلیا و صدها زیرشاخه دیگر موسیقی، گذاشت. از آلبوم «Trout Mask Replica» هنوز به عنوان یکی از اسناد مهم راکِ هنری (art-rock) نام برده می شود.

وان ویلت، ضبط موسیقی تحت نام کاپتان بیف هارت را ادامه داد و در سال 1982 میلادی، تعدادی از اعضای گروه Magic Band را تغییر داد. در سال‌های بعد او نقطه نگاهش را به سمت خلق آثار هنرهای بصری تغیر داد، جایی که او توانست تحسین بسیاری برانگیزد.

اکنون چندین دهه است که مایکل ورنر گالری (Michael Werner Gallery) تابلوهای او را به نمایش گذاشته است که آخرین نمایش با حضور خود او در سال 2007 میلادی اتفاق افتاد. اوایل همین ماه یکی از کارهای او با قیمت 40000 دلار به فروش رسید.

با مرگ این موسیقیدان، دنیای راك یكی از پیشروترین‌های خود را از دست داد.

تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آذر 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود خداحافظ كاپیتان بیف‌هارت | موسیقی ما