برنامه یاد بعضی نفرات
 
chopin
دانشمندان در حال بررسی هستند؛
آیا این عکس شوپن است؟

موسیقی ما - متخصصان زندگی و آثار شوپن در تلاش هستند صحت و اعتبار عکسی که در لهستان منتشر شده و گفته می‌شود متعلق به آهنگساز مطرح قرن نوزدهم است مشخص کنند.

اگر صحت عکس منتشر شده تائید شود، آن وقت یکی از سه عکس باقیمانده از شوپن خواهد بود که بین سال‌های 1810 تا 1849 می‌زیست.

ولادیسلاو زوچوفسکی، عکاس و صاحب گالری در گدانسک روز پنجشنبه گفت این داگرئوتیپ یا عکس لوحی (نوع اولیه عکس) را ماه دسامبر از شخصی در اسکاتلند خریده است.

زیر این عکس که قاب گرفته شده کاغذی قرار دارد که رویش نوشته شده: «فردریک شوپن 1849»، همچنین نام لوئیس آگوستین بیسن، به عنوان عکاس روی عکس دیده می‌شود. سال 1849 سال مرگ شوپن و بیسن نیز عکاس یکی از عکس‌های باقیمانده از این پیانیست بزرگ است.

زوچوفسکی اظهار داشت احتمال دارد این عکس جزو مجموعه‌ای باشد که توسط جین استرلینگ جمع‌آوری شده است. استرلینگ دانشجویی اسکاتلندی و از طرفداران شوپن بود. زوچوفسکی نام صاحب قبلی عکس و همچنین مبلغی را که برای خرید آن پرداخت کرده عنوان نکرد.

وی افزود قصد دارد این عکس را در سراسر دنیا به نمایش بگذارد. این در حالی است که چندین متخصص درمورد صحت عکس شک و تردید دارند.

آلبا ناست، مدیر موزه فردریک شوپن در ورشو گفت هیچ کجا ثبت نشده چنین عکس لوحی از شوپن برداشته شده و اشاره کرد بازار عکس‌های تقلبی این هنرمند بسیار داغ است.

مالگورزاتا گرابچوسکا، متخصص عکاسی در کتابخانه لهستان در پاریس گفت به صحت عکس شک دارد، زیرا بیسن هرگز روی عکس‌های لوحی خود نام و تاریخ نمی‌نوشت و چون چنین چیزی روی عکس موجود دیده می‌شود پس عکس تقلبی است.

به گفته این بانوی متخصص تصویر شوپن در عکس کمترین شباهتی با نقابی که پس از مرگ از چهره آهنگساز ساخته شد ندارد و علاوه بر این ترکیب عکس یادآور کمپوزیسیون عکس‌های دهه 1850 یعنی چند سال پس از مرگ آهنگساز است.

گرابچوسکا گفت: «هیچ شکی ندارم این عکس متعلق به آن دوران است، اما آیا این واقعا شوپن مرده در بستر است و عکاس هم بیسن؟»

استیون لگربرگ، متخصص زندگی و آثار شوپن نیز معتقد است «عکس تقلبی است و کار تقلبی بسیار ضعیفی هم است» زیرا چهره فرد اصلا شبیه شوپن نیست و همچنین افرادی که سه روز پس از مرگ شوپن کنار جسد او نشستند هرگز اشاره نکردند عکسی از او گرفته شد. آن هم در آن دوران که عکس گرفتن وقت بسیار می‌برد.

لگربرگ در خاتمه گفت: «نبودن عکسی خوب از شوپن اجازه می‌دهد این شکل تقلب‌ها جدی گرفته شوند.» این متخصص نویسنده کتاب «قلب شوپن: جستجویی برای کشف بیماری رازآمیز محبوب‌ترین آهنگساز دنیا» است که به تازگی به چاپ رسیده.

فردریک فرانسوا شوپن در روستای زلازولا در نزدیکی ورشو از مادری لهستانی و پدری فرانسوی به دنیا آمد. پس از آنکه به عنوان یک کودک نابغه در سرزمین مادری‌اش شناخته شد در 20 سالگی لهستان را به مقصد پاریس ترک کرد و در آنجا به عنوان نوازنده، معلم موسیقی و آهنگساز شروع به فعالیت کرد.

شوپن در تمام طول عمر خود از ضعف جسمانی رنج می‌برد تا آنکه درسال 1849 در 39 سالگی بر اثر سل ریوی درگذشت. قطعات این آهنگساز برای پیانو از شهرت جهانی برخوردار هستند.

منبع‌: خبر آنلاین

تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 اسفند 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آیا این عکس شوپن است؟ | موسیقی ما