برنامه یاد بعضی نفرات
 
cohen
در 77 سالگی؛
لئونارد کوهن برنده جایزه بزرگ ادبی اسپانیا شد

موسیقی ما - شاعر و خواننده کانادایی جایزه ادبی «شاهزاده آستوریاس» اسپانیا را برای مجموعه آثار خود دریافت کرد.

رای اکثریت هیئت داوران این جایزه ادبی بر این بود که جایزه سال 2011 به لئونارد کوهن 77 ساله برای نوشته‌هایش (شعر و داستان) برسد. بدین ترتیب کوهن 32 رقیب خود از آرژانتین، فرانسه، اتریش، مکزیک و بریتانیا را شکست داد.

هیئت داوران در بیانیه‌ای گفت: «نوشته‌های کوهن از طریق خلق ایماژهای احساسی که در آن شعر و موسیقی نقش مهمی بازی می‌کنند، سه نسل مختلف در سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار داده است.»

در ادامه آمده است: «گذر زمان، روابط انسانی، سنت‌های رازآمیز شرق و غرب و زندگی همچون چکامه‌ای پایان‌ناپذیر مجموعه آثار او را انباشته‌اند، آثاری که رابطه تنگاتنگی با لحظات مهم اواخر قرن بیستم و شروع قرن بیست و یکم دارند.»

کوهن در دهه 1990 موسیقی را برای مدتی کنار گذاشت و در کالیفرنیا در معبد بودیست‌ها پناه جست، او در آنجا راهب شد و نام «جیکان» به معنی «سکوت» را برای خود انتخاب کرد.

این چهره آشنای موسیقی که ترانه‌های مشهوری چون «بدرود ماریان»، «سوزان» و «اول منهتن را گرفتیم» در کارنامه‌اش می‌درخشند ماه مه سال 2008 به دنیای موسیقی بازگشت و کنسرتی برپاکرد.

از برندگان دوره‌های پیشین این جایزه می‌توان از گونتر گراس، رمان‌نویس معروف آلمانی و آرتور میلر، نمایشنامه‌نویس آمریکایی نام برد.

بنیاد آستوریاس سالانه هشت جایزه در رشته‌های مختلف هنری و علمی اهدا می‌کند. هر برنده در جریان ضیافتی در ماه اکتبر جایزه نقدی 50 هزار یورویی (معادل 71 هزار و 870 دلار) و یک مجسمه که اثر خوان میرو، هنرمند اهل کاتالان است، دریافت می‌کند.

منبع: خبر آنلاین

تاریخ انتشار : شنبه 14 خرداد 1390 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود لئونارد کوهن برنده جایزه بزرگ ادبی اسپانیا شد | موسیقی ما