برنامه یاد بعضی نفرات
 
madcon
درباره گروه مَدکان و ترانهٔ محبوب‌شان «درخشش»؛
تحقق رویای اروپایی

موسیقی ما - جواد رهبر: مراسم سالانهٔ یوروویژن٬ سوای گردهمایی موسیقیایی اروپایی‌ها٬ یک فلسفه وجودی دیگر هم دارد و آن این‌که فستیوالی است که موسیقی را بهانه‌ای برای تحقق بیش از پیشِ همان رویای قدیمی اروپای متحد قرار می‌دهد. درست به همین دلیل است که شیوهٔ پوشش تلویزیونی آن هم این ایده را القا می‌کند که در شب مسابقه نهایی این مراسم تمام مردم اروپا در میدان‌های اصلی شهر‌های بزرگ دور هم گرد آمده‌اند و در انتظارند که برنده نهایی مشخص شود. و البته این ایده چندان هم نامربوط نیست و به نوعی روال همیشگی مراسم یوروویژن است.

مراسم سال 2010 هم از این قاعده مستثنی نبود اما اگر قرار باشد که از بین تمامی اجراهای مراسم یوروویژن 2010 یکی را انتخاب کنیم٬ بدون شک آن اجرای ترانهٔ «درخشش/Glow» از گروه دو نفرهٔ مَدکان (Madcon) است. گروه نروژی ترانه خودشان را در آنتراکت مراسم اجرا کردند و کمی بعد از مراسم ورود ترانه به جدول پرفروشترین آهنگ‌های کشورهای اروپایی٬ از جمله آلمان٬ ایرلند٬ اسپانیا و انگلستان نشان داد که موسیقی‌دوستان حسابی از این ترانه خوش‌شان آمده است.

شاید گروه مَدکان در نگاه اول برای خیلی‌‌ها گروه نوپا و ناشناخته‌ای باشد اما این گروه در سال 2008 با اجرای دوبارهٔ ترانه «التماس‌کنان/Beggin’» (1968) از «فرانکی والی و فور سیزنز/ Frankie Valli and the Four Seasons‌» ترانه‌ٔ پرفروشی در سطح اروپا عرضه کردند. اما اجرای همراه با حرکات موزون چشمک‌زن آن‌ها در مراسم یورویژن آغاز مسیری بود که به محبوبیت همه‌جانبه‌شان در سراسر قاره اروپا ختم شد. فروش سرسام‌آور ترانه آن قدر شگفت‌انگیز بود که شاو باوا٬ یکی از دو عضو گروه٬ اصلا نتوانست هیجانش را از این موضوع پنهان کند و گفت: «فروش ترانه جادویی بود. ما از زمانی که کارمان را شروع کردیم٬ لحظه‌ها و ساعات بزرگ و پرهیجانی را پشت سر گذاشته‌ایم. در سالن‌های خفن سرتاسر جهان برنامه داشتیم اما این اجرا و این ترانه از همه آن‌ها سرتر بود.»

اما ماجرای ‌آن ترانه و این اجرا چه بود؟ ترانه گروه مَدکان در میان‌پرده مراسم بر روی رقص چشمک‌زن دسته‌جمعی قرار گرفت و با وجود این‌که مراسم در نروژ برگزار می‌شد٬ صدها نفر از مردم عادی در لوکیشن‌های متفاوت با ترانه همراهی کردند. عده‌ای به کمک تصاویر ماهواره‌ای به صورت زنده این کار را انجام دادند و بخش‌هایی از اجراها هم از پیش ضبط شده بود. مردمی از سرتاسر اروپا این گروه را در اجرای ترانه پرانرژی خودش همراهی کردند؛ از همان سال تِلِنور در نروژ گرفته تا شهرهایی در کشورهایی مثل اسپانیا٬ ایسلند٬ اسلووانی٬ سوئد٬ لیتوانی٬ انگلستان٬ آلمان٬ ایرلند و هر کشور دیگری که در گوشه و کنار اروپا می‌شناسید. این طور شد که تخمین زدند 125 میلیون نفر اجرای زنده گروه را دیده‌اند.

وقتی که پس از این تجربه بی‌نظیر٬ ترانه هم به بازار آمد فروش بسیار خوبی کرد تا آن حد که فرانک باک٬ از جمله مسئولان شرکت بانیر آمیگو که ترانه‌های گروه را پخش می‌کند٬ گفت: «تا قبل از برگزاری مراسم نهایی یوروویژن انتظار خاصی نداشتیم. اما حال وقتی که مردم برای ما پیغام می‌فرستند که برنده اصلی مراسم یوروویژن در اصل گروه مَدکان بوده خستگی از تنمان درمی‌رود.»

راز اصلی این همه محبوبیت برای دو خواننده سیاهپوست موبافتهٔ‌ گروه مَدکان که از کشوری می‌آیند که دست کم برای ما به عنوان یکی از پایگاه‌های موسیقی هوی متال و گوتیک شناخته می‌شود تا دنس٬ این است که در مراسم یوروویژن درست به هدف زدند! آن‌ها در مراسمی که همیشه رویای اتحاد اروپا را درسرمی‌پرورانده٬ نشان داد که با موسیقی و انرژی حاصل از آن می‌شود مردم سرتاسر این قاره کوچک را گردهم آورد و یک دل٬ یک صدا و بعضا یک تن کرد.

تاریخ انتشار : دوشنبه 13 تیر 1390 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تحقق رویای اروپایی | موسیقی ما