برنامه یاد بعضی نفرات
 
در گفتگو با «موسیقی ما» عنوان شد؛
هانا کامکار: موسیقی و بخش نمایشی «ترانه‌های محلی»، همپای هم پیش رفته‌اند
موسیقی ما – خانواده «کامکار» را باید یکی از برجسته ترین خانواده های هنری در ایران لقب داد. آنها با قدمت و سابقه ای بالا در حوزه موسیقی در کشور همیشه طرفداران خاص خودشان را داشته اند و همواره در سطح اول موسیقی کشور حضوری فعال و مفید را تجربه کرده اند و همین حضور باعث شده که تاریخ موسیقی در کشور شاهد استمرار هنری گروهی باشد که کمتر نمونه اش در مارکت داخلی مشاهده شده است.

«هانا کامکار» یکی از اعضای این خانواده بزرگ هنری در ایران است که این روزها با نمایش – موسیقی «ترانه های محلی» نگاه بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده است. نقش آفرینی در بخش نمایشی «ترانه های محلی» و اجرای زنده اش،به خوبی توانایی های او را بروز داده و باعث شده در روزهای گذشته شاهد واکنش های مختلفی در رسانه های داخلی از هنرمندی وی باشیم.

همین بهانه ای شد سراغ این عضو خانواده کامکار برویم و با او گپی بزنیم:
 
  • * موسیقی – نمایش «ترانه های محلی» این روزها به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. این سبک اجراها در یکی دو سال اخیرخیلی خوب توانسته نگاه دوستداران هنر را به خود جلب کند.
این کار نه صرفا یک کار نمایشی و نه صرفا موسیقی است. واقعا موسیقی و تئاتر در تکامل هم استفاده شده اند. بخش موسیقی این برنامه را آقای «فردین خلعتبری» مدیریت کرده اند و نکته ای که از سوی رسانه ها و بینده ها مورد توجه قرار گرفته این است که بخش موسیقی این نمایش همپای بخش تئاتر پیش رفته است. این اتفاق نه تنها در اسم و ماهیت بلکه در بروز و عمل هم رخ داده است. یعنی بازیها همانقدر خوب و حرفه ای بوده که موسیقی نیز توانسته دلنشین و هنرمندانه باشد.
 
  • * شما قبلا تجربه تئاتر داشتید؟ سوالم به این دلیل است که اپیزودی که مربوط به شماست، در بخش نمایشی نیز بازی تان به قدری خوب و جاندار است که خیلی ها تصور این را دارند که شما یک بازیگر تئاتر نیز هستید.
من در سال 80 تئاتری با «آیت نجفی» کار کرده ایم و از کودکی نیز روی صحنه بوده ام. من از یازده سالگی با گروه «ایران زمین» خانم سودابه سالمی روی سن رفته ام و از آن زمان به بعد با گروه «کامکارها» اجراهای مختلفی را در ایران و جهان برگزار کرده ایم. یک سال شاگرد آقای «حمید سمندریان» بوده ام و تجربه های زیادی را در تئاتر داشته ام. این شاید شانس من بوده که در چنین فضایی بزرگ شده ام و زندگی کرده ام.
 
  • * در مورد قطعه ای که در «ترانه های محلی» اجرا می کنید هم کمی توضیح می دهید؟ قطعه ای پر سوز و عجیب که خیلی ها دوستش داشتند.
این شعر یکی از اشعار معروف آقای «عبدالجبار کاکایی» اسن به نام «قلاقیران». ما یازده بیت از بیت آن را استفاده کردیم که البته این شعر به قدری در منطقه ایلام مورد توجه قرار گرفته است که خود مردم چیزی حدود دویست بیت دیگر درادامه آن سروده اند. این قطعه کاملا توسط آقای خلعتبری آهنگسازی شده است. محتوای این شعر این گونه است که همه دغدغه ها و دردهای کُردهای ایلام را به کوه قلاقیران تشبیه می کند. اصلا هم مرزبندی جنسی و گروهی ندارد و فقط دردهای مردم ایلام را بازگو می کند.
 
  • * سوال آخرم درباره گروه «کامکار» است. ازفعالیت های جدید این گروه قدیمی و با اصالت به ما می گوئید؟
یک هفته قبل از اجرای «ترانه های محلی» کنسرت «کامکارها» در برج میلاد برگزار شد و آلبوم جدید هم در بدو انتشار است. در جشن خانه موسیقی قرار است اجرای برنامه داشته باشیم. کنسرت سنندج در آستانه برگزاری است تور خارج از کشورمان نیز قرار است به زودی برگزار شود. موضوعی که فکر می کنم به آن اشاره نشد در این گفتگو هم این است که به نظر خودم متن روان آقای «محمد رحمانیان» در این نمایش تاثیر زیادی در نوع اجرای من داشت. کارگردان قوی ایشان و همکاری آقای اشکان خطیبی در در آمدن این نقش قطعا تاثیر داشت. من به هر حال ار فضای بازیگری دور بودم و این دوستان خیلی به من کمک کردند در رسیدن به این نقش. خوشحالم که مخاطبان نیز نگاه مثبتی به این برنامه داشته اند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 مرداد 1393 - 11:28

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 16 بهمن 1393 - 10:44

تئاتر ترانه های محلی جذابیت بسزایی در میان مخاطبان دارد . لذا خواهشمندیم نسخه فیلمبرداری شده آن در جهت فروش عرضه گردد . حداقل ترانه های فوق العاده زیبای اجرا شده بخصوص ترانه سرکار خانم کامکار منتشر گردد .

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هانا کامکار: موسیقی و بخش نمایشی «ترانه‌های محلی»، همپای هم پیش رفته‌اند | موسیقی ما