برنامه یاد بعضی نفرات
 
«معین راهبر» به سایت «موسیقی ما» گفت:
برای نقد آلبوم پاشایی، باید شرایط سخت ما را هم در نظر بگیرند
موسیقی ما – به گفته خودش روزهای سختی را می گذراند.  روی آلبومی کار می کند که نگاه های زیادی به سمت آن معطوف شده و از حساسیت بالایی برخوردار است. «معین راهبر» که یکی از تنظیم کننده های پرکار سال 93 بود در گفتگویی با مفصل با سایت «موسیقی ما» درباره آلبوم «اسمش عشقه» نکات جالبی را به زبان آورد. پیش بینی ها را در مورد آخرین اثر زنده یاد «مرتضی پاشایی» عنوان و یک درخواست هم از منتقدان کرد. با او همچنین درباره آثار سال گذشته اش و کارهایی که در آینده با تنظیم او منتشر می شود هم صحبت کردیم. گفتگو با معین راهبر را تا پایان بخوانید:
 
  • *سال 93 را چگونه سپری کردید و در سال 94 چه آثاری با حضور شما منتشر خواهد شد؟
سال 93 برای من بسیار خوب بود. قطعه «نگران منی»، «هراس» از آلبوم «احسان خواجه امیری» و «یادگاری» از آلبوم «رضا صادقی» را داشتم. برای «بابک جهانبخش» هم دو قطعه «دلتنگی» و «صدای عشق» را تنظیم کردم. برای سال 94 آلبوم آقای «مهدی یراحی» را دارم که در یک قطعه ملودی و تنظیم و در قطعه دیگر هم فقط تنظیم را انجام داده ام. در آلبوم «محمد علیزاده» دو قطعه را تنظیم کرده ام. قطعه «امین رستمی» هم منتشر خواهد شد. تک قطعات «مصطفی پاشایی» هم کم کم در فضای مجازی منتشر می شوند. برای آلبوم «علی عبدالمالکی» هم  تنظیم دو قطعه را بر عهده داشته ام. اگر خدا بخواهد با «شهاب رمضان» و «بهنام صفوی» همکاری خواهم داشت. آلبوم «مرتضی پاشایی» عزیز هم در بهار 94 به مخاطبان ارائه می شود.
 
  • *از قطعه «هراس» بگویید و اینکه چگونه اولین همکاری با «احسان خواجه امیری» رقم خورد؟
«علیرضا افکاری» از دوستان صمیمی بنده است و افتخار دارم که در کنار ایشان باشم. به دلیل اینکه آهنگسازی تمام قطعات بر عهده علیرضا بود، او صلاح دانست که من هم در یک یا دو قطعه هم حضور داشته باشم. همکاری ما این گونه آغاز شد و قطعه هراس را ساختم. خدا را شکر می بینم که این اثر، استقبال مردم را به دنبال داشت و مورد توجه قرار گرفت.
 
  • *یکی از انتقادات به معین راهبر این بود که در تنظیم اغلب قطعات ریتمیکی که طی یکی دو سال اخیر منتشر کرده از تم بندری استفاده می کند. در حالی که در قطعه هراس اینگونه نبود. آیا همان نظرات و انتقادات باعث شد که اثر متفاوت تری را ارائه کنید؟
موسیقی شهر من جذاب است و ریتم های پرانرژی دارد. به دلیل اینکه از مردم درباره این موضوع جواب گرفته ام به چنین نتیجه ای رسیدم. استفاده از ریتم بندری در قطعه «عصر پاییزی» مرتضی پاشایی یا قطعه «فصل بهار»، بر مبنای نگاه من به همان ریتم های پرانرژی است. آن انرژی می تواند به روند و بهبود کار کمک کند. این گونه نیست که چون اثری شش و هشت است باید حتما از ریتم بندری استفاده کنیم. هر قطعه ای احساسی دارد. من حس کردم در قطعه احسان خواجه امیری می توانم با روند دیگری، که هم بتواند ریتم و انرژی و هم احساس را منتقل کند، تنظیم کنم و خدا را شکر که بازخورد خوبی هم داشت.
 
  • *کمی هم از حضورتان در آلبوم «فقط گوش کن» بگویید.
9 قطعه در آلبوم «دیگه مشکی نمی پوشم» داشتم و پس از آن تا قطعات فیلم «بی خداحافظی» همکاری نداشتیم. در آلبوم «همین...» هم قطعه «ولی نبو...» را ساختم که آن اثر هم یک تم بندری اسلو داشت و مورد علاقه خودم هم بود. برای قطعه «یادگاری» از آلبوم جدید رضا صادقی تصمیم گرفتم که به بهترین شکل ممکن در خدمت دوستان سازنده باشم.
 
  • *پیش بینی می شد که آلبوم مهدی یراحی هم در سال جاری منتشر شود، اما اطلاع دارید که آلبوم او چرا به امسال نرسید؟
مهدی هنرمند حساسی است و برای کار خود ارزش زیادی قائل می شود. خوشحال هستم که می بینم دوستانی نظیر مهدی و خوانندگان دیگر تا این حد روی کارهای خود حساس هستند. او تمایل داشت که همانند آلبوم «امپراطور»، قطعاتی درخور حس مخاطبان باشد. دقت زیاد او باعث شده که اثر جدیدش با وقفه روانه بازار شود. مطمئن هستم که آلبوم مهدی یراحی یکی از بهترین آثار سال می شود.
 
  • *با توجه به اینکه یکی از موزیسین های پرکار سال 93 بودید، فکر می کنید که بتوانید در جمع نامزدهای بهترین تنظیم کننده سومین جشن سالانه «موسیقی ما» قرار بگیرید؟ یا احتمالا برنده تندیس طلایی بهترین تنظیم کننده باشید؟
آرزوی هر تنظیم کننده ای است که از کارش تقدیر و آن زحمات شب بیداری هایش به نوعی جبران شود و به نوعی انگیزه بیشتر هم باشد. در سال 93 جزو پرکارترین ها بودم و برای سال جدید تلاش بیشتری خواهم داشت. خوشحال می شوم که یکی از نامزدهای بهترین تنظیم کننده سومین جشن «موسیقی ما» باشم زیرا همیشه برای رقابت سالم هیچ اشکالی وجود ندارد.
 
  • *فکر می کنید بابت کدام قطعه بتوانید به این عنوان دست پیدا کنید؟
سوال بسیار سختی است! من برای تنظیم همه قطعات زحمت می کشم و این انتخاب را به کارشناسان و مخاطبان واگذار می کنم. اگر این افتخار نصیبم شد که بهترین باشم، به نظرم برای تمام قطعاتی است که تولید کرده ام. زیرا برای تک تک آنها وقت و انرژی زیادی را صرف کردم.
 
  • *چند ماه قبل تیتراژ پایانی برنامه «بعضیا» با صدای شما شنیده شد. با توجه به اینکه طی سال های گذشته هم چند قطعه با صدای خودتان منتشر کرده بودید، آیا در سال جدید هم این روند را دنبال می کنید؟
من خودم را خواننده نمی دانم. اینکه دوستان لطف دارند و می گویند که تو باید بخوانی، یک نقطه امید برای من است. تیتراژ برنامه بعضیا کاملا اتفاقی بود. اتفاقا آن کار هم مورد قبول مخاطبان واقع شد و خوشحالم که دوستش داشتند. در سال 94 احتمالا قطعات بیشتری با صدای من منتشر خواهد شد. پردازش و تنظیم چند قطعه را نهایی خواهم کرد تا در اختیار مخاطبان عزیز قرار دهم. باز هم تکرار می کنم که خودم را خواننده نمی دانم زیرا کار خودم یعنی تنظیم را بیشتر دوست دارم.
 
  • *با این وجود به فکر انتشار آلبوم نیستید؟
خیر.
 
  • *به سراغ آلبوم زنده یاد «مرتضی پاشایی» برویم و اینکه چه شد انتشار این اثر به بهار 94 موکول شد؟
بابت این آلبوم از خانواده محترم پاشایی یعنی پدر و عموی  مرتضی و همچنین «مصطفی پاشایی» تشکر می کنم که به بنده لطف و اعتماد کردند و کارهای مرتضی را به دست من سپردند. به نوعی می توان گفت که در حال مدیریت آلبوم مرتضی هستم. زیرا همیشه او نسبت به احساس من حس خوبی داشت و همین موضوع باعث شده که مصطفی و سایر اعضای خانواده، نسبت به بنده اعتماد داشته باشند. دلیل تغییر تاریخ انتشار آلبوم هم دقت و وسواس من و سایر عوامل تولید بود. تنها هدف ما این است که اثری شایسته جایگاه و طرفداران مرتضی منتشر شود و وظیفه ای که بر ما محول شده را به خوبی انجام دهیم.
 
  • *عوامل تولید چه کسانی هستند؟
تمامی ترانه ها و آهنگها توسط «مهرزاد امیرخانی» و مرتضی پاشایی سروده و ساخته شده است. ابتدا سه قطعه در اختیار من بود ولی قرار شد که شش قطعه را تنظیم کنم. آقایان «کوشان حداد»، «مهران عباسی» و «میلاد ترابی» هم در این بخش حضور دارند. قطعات بسته شده و مراحل پایانی را طی می کند. حتما اصرار نداشتیم که آلبوم در سال 93 عرضه شود و به امید خدا در فصل اول سال 94 شنونده این آلبوم خواهیم بود. به محض صدور مجوزهای نهایی آلبوم، روند تکثیر آغاز و پخش اثر انجام می شود. تلاش می کنیم که این مجموعه به بهترین شکل ممکن، روند میکس و مسترینگ را طی کند. این آخرین صداهایی است که از مرتضی داریم و می خواهیم که احساسش به خوبی منتقل شود.
 
  • *خود مرتضی تا چه مرحله ای در جریان تولید آلبومش حضور داشت؟
او یک موزیسین و تنظیم کننده بسیار خوب بود. از همین رو حس مد نظرش برای تنظیم را در اتود کارها، مشخص کرده بود. حتی در فقدان او هم کاملا می دانیم که چه سبک و حسی را مدنظر داشت و همین موضوع به من بسیار کمک کرده است.
 
  • *پس یعنی تمامی تنظیم ها پس از فوت او انجام شده است؟
 قطعه نگران منی، که قبلا قرار بود «نگران توام» نام داشته باشد، قرار بود در آلبوم قرار بگیرد اما به عنوان تیتراژ برنامه «ماه عسل» ارائه شد. تنظیم این کار و «اسمش عشقه» را در زمان حیات مرتضی انجام دادیم. سایر تنظیم ها پس از آن اتفاق تلخ انجام گرفته است.
 
  • *انتخاب تنظیم کننده ها و پیگیری این بخش از تولید فقط با نظر شما انجام شده است؟
خیر. من و مصطفی پاشایی با هماهنگی کار تنظیم آلبوم را دنبال می کنیم. سعی کردیم دوستانی برای این بخش انتخاب شوند که  خود مرتضی نسبت به کار آنها حس خوبی داشته است. همچنین من و مصطفی هم تصمیم گرفتیم کارها را برای تنظیم در اختیار کسانی قرار دهیم که می توانند بهترین ها را ارائه کنند.
 
  • *این روزها برخی می گویند که بهتر است آلبوم مرتضی اصلا منتشر نشود زیرا اگر این کار مورد نقد قرار بگیرد، خود او حضور ندارد از کارش دفاع کند. نظر شما چیست؟
درست است که آلبوم حس جدیدی دارد ولی در همان چارچوبی قرار دارد که طرفداران مرتضی از او قبول کرده بودند و دوست داشتند. احساس می کنم این قطعات به حس مردم و مخاطبان نزدیک است. به نظر من آلبوم مرتضی بسیار ارزشمند است.
 
  • *درست است که می تواند طرفداران مرتضی را راضی کند ولی آیا منتقدان موسیقی و آنها که طرفدارش نیستند هم راضی خواهند شد؟
اعتقاد دارم که این آلبوم به حس مردم بسیار نزدیک است. اگر می خواهند آلبوم مرتضی را نقد کنند باید شرایط سخت ما را هم در نظر بگیرند. او حضور ندارد و همه چیز را بر مبنای ذهنیت و نگرش گذشته و اتودهای به جا مانده از مرتضی پیش می بریم تا آنی بشود که خودش دوست داشت. البته قطعا خروجی کار آن چیزی نیست که خودش دوست داشت ولی سعی می کنم تا هفتاد یا هشتاد درصد به احساس مرتضی نزدیک باشد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما / عکس: برادران بوشهری
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 اسفند 1393 - 15:41

دیدگاه‌ها

دوشنبه 25 اسفند 1393 - 12:34

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت کارکنان سایت موسیقی ما ببخشید یعنی در البوم مرحوم پاشایی جناب اقای سیروان خسروی همکاری ندارنداخه قبلا یه اشاره به اقای خسروی شده بود

دوشنبه 25 اسفند 1393 - 21:59
sajjad abbasi

من یه مصاحبه از مهرزاد امیرخانی خوندم که جدید بود و نوشته بود احتمالا سیروان خسروی حضور داشته باشه و باقطعیت حرف نزده بود
ولی فکر نکنم سیروان این کارو انجام بده چون از همین الان کاملا مشخصه که خیلی به البوم انتقاد میشه
و سیروانم خودشو درگیر این انتقادها نمیکنه

46.224.225.5
چهارشنبه 27 اسفند 1393 - 09:16
Danial roghanian

منتظر شنیدن این البوم هستیم

2.190.149.10
دوشنبه 25 اسفند 1393 - 12:37

روح مرتضی پاشایی عزیز شاد و یادش گرامی.

سال 94 یکی از فشرده ترین رقابت ها رو در بخش آلبوم خواهیم داشت:

علی عبدالمالکی.
مهدی یراحی.
محسن چاوشی.
شهاب رمضان.
محمد علیزاده
بهنام صفوی و ... .

چه شود.

چهارشنبه 27 اسفند 1393 - 08:31
پویا

محسن یگانه یادت رفت

5.236.126.118
چهارشنبه 27 اسفند 1393 - 09:56
man

حمید عسکری هم هست

46.100.83.66
دوشنبه 25 اسفند 1393 - 12:39

بی شک بهترین تنظیم کننده سال 93 خود معین راهبره...نگران منی و یادگاری دو تا از شاهکارای سال 93 بودن

چهارشنبه 27 اسفند 1393 - 13:41
حسین

کوشان حداد "علی اصحابی : دیره " من دیگه حرفی ندارم :دی

151.247.6.106
دوشنبه 25 اسفند 1393 - 12:50

به نظرماین آلبوم خوب در نمیاد چون خود مرتضی بالاسر کار نبوده به جاش برادرش دخالت داره توش.
اولی تا نیاد نمیشه نظر داد ... باید صبر کرد

دوشنبه 25 اسفند 1393 - 13:08

معين راهبر يكي از تنظيم كننده هاي خيلي خوب اين كشوره. تو تنظيم قطعه‌ي هراس خيلي خوب عمل كرد و تو تنظيم ترك يادگاري از آلبوم فقط گوش كن واقعا سنگ تموم گذاشته و من از همين جا ازش تشكر ميكنم
مطمئنم به اميد خدا آلبوم مرتضي عزيز هم با سليقه و وسواس معين راهبر عزيز آلبوم خوبي خواهد بود به اميد خدا. معين عزيز خسته نباشي

دوشنبه 25 اسفند 1393 - 14:13

ممنون آقای راهبر فقط تلاش خود را بکنید که به آهنگ سازی و تنظیم و میکس خود مرتضی نزدیک باشد

دوشنبه 25 اسفند 1393 - 16:02

آهنگ شعله دار آلبوم پرتگاه سامان جلیلی رو هم تنظیم کرده بود
چرا اینو نگفته؟

دوشنبه 25 اسفند 1393 - 22:20
حمید ناظری(هواداران سامان جلیلی)

تنظیم برای مصطفی پاشایی رو گفته اما از تنظیم برای سامان جلیلی حرفی نزده !!
یکی از افتخاراتش این بود که با سامان جلیلی کار کرده
حالا الکی مثلا یادش نبوده بگه
اشکالی نداره
بعد یه جمله خیلی باحالی شما گفتی که خودتون رو خواننده نمیدونید سوال من اینه که پس چرا تیتراژ خوندین؟ بهتر نبود یک خواننده واقعی تیتراژ میخوند و شما همچنان تنظیم میکردی ؟
همون بهتر که با مصطفی پاشایی کار کنه و دوباره حماسه بیافرینند !

162.243.96.24
سه شنبه 26 اسفند 1393 - 21:23
مانیییییییییییی

تو کارنامه آقای راهبر کار هایی هستش که اصلا اهنگ سامان جلیلی هیچه پیشش هرچند بااحساس ترین کار البوم سامان جلیلی همین ترک بود

81.31.248.151
چهارشنبه 27 اسفند 1393 - 17:38
حمید ناظری(هواداران سامان جلیلی)

استاد شما خودشو ناراحت نکن
از سالی که گذشت صحبت کرد و نام برد از کار سامان نام نبرد

کارنامه موفق مثلا مصطفی پاشایی!!

178.62.217.188
دوشنبه 25 اسفند 1393 - 16:03

کاراش خوبه

قطعه حراص عالی بود

دوشنبه 25 اسفند 1393 - 18:23

تنها ترک قابل قبول ایشون تو امسال یادگاری بوده !

دوشنبه 25 اسفند 1393 - 18:24

دو تا از بهترین کارهاش رو با صدای نیما مسیحا شنیدم رویا واحساس دلبستن فوقالعاده بودند ولی متاسفانه اسمی ازشون برده نشد

دوشنبه 25 اسفند 1393 - 21:23

اولا مرسي از تنظيم خوب معين راهبر بابت ترانه ي هراس كه مه خوششون اومده جز حسن :)))))))) البته سوزشه ديگه خوب مهمن نيست.
در مورد آلبوم مرحوم پاشايي هم بگم كه اگه حتي ضعيف ترين آلبوم سال هم باشه به لطف ما ايرانيا بهترين ميشه :)

سه شنبه 26 اسفند 1393 - 09:54
Ali Saaaaaaaaaa ( I My Self am The 13 ) من خود آن سیزدهم )

تو هم دسته کمی از گل آقا نداری : همه بازی میکنن تو دنبال خطا . دنبال مویی تو بشقاب غذا؟؟؟
خالی هم کمتر ببند پینوکی :))))
به قول خودت سوزشه دیگه. استاد و میلیونی پیگیرشن . اون چی؟؟؟ هیچی !!!! ها ها

46.62.155.81
دوشنبه 25 اسفند 1393 - 21:54

به امید خدا آلبوم «مرتضی پاشایی» عزیز بهترین آلبوم می شه.

دوشنبه 25 اسفند 1393 - 22:30

به لطف مرحوم مرتضی پاشایی شما هم سر زبونا افتادی
مثل ترانه سرایی که سر زبونا افتاد و حالا همه میگن بهترین ترانه سرای ایرانه !!
یا عکاسی که حالا باهاش مصاحبه میشه
یا طراح لباسی که حالا گالری میزنه
بادیگاردی که شد عکس روی جلد
مدیر برنامه ای که همه دنبالش افتادن برای قرارداد
خواننده هایی که کنسرت برگزار میکنن و فقط از مرحوم پاشایی میخونن

ما ایرانی ها تخصص داریم در این کارا و بزرگ کردن ادما و حالا شما هم شدی تنظیم کننده پر کار!

امسال اهنگ شعله دار از البوم پرتگاه سامان جلیلی تنظیم کردی و اهنگ چشمای تو ولی خب پرکار شدی مثلا یادت رفت بگی !

سه شنبه 26 اسفند 1393 - 16:57
MJFAN

یکی از خواننده هایی که میگی سامان جلیلی بوداااااااا
کلا همه جا هم همینه خواننده ای که فوت میکته همه تو کنسرتای اول یا تو مراسم های مهم ازش می خونن و یاد می کنن ... پس فقپط مختص ایران نیست
بازم همه جا همینه وقتی خواننده ای فوت میکته اطرافیانش پر رنگ تر میشنو ...... نمونش مایکل جکسون ... با اشپزش .. پرستار بچه هاش ... بادیگارداش ... و .............. کلی مصاحبه کردنو کتاب چاپ کردن ...

128.199.46.239
سه شنبه 26 اسفند 1393 - 17:44
Pesare Ariyaei (سامان جلیلی)

سامان جلیلی کی خودشو با مرحوم بالا آورد؟
اون فقط به رسم ادب توی کنسرتش فقط یادی از اون خدابیامرز کرد.
نهرمثل بعضیا که توی بنر کنسرتشون مینویسن با اجرای قطعات مرتضی پاشایی.
سامان جلیلی با اینکه هم مراسم خاکسپاری و هم مراسم چهلم اون مرحوم رفته بود ولی حتی یه عکس هم نگرفت و مثل بعضیا واسه دیده شدن نرفته بود.

188.253.95.159
چهارشنبه 27 اسفند 1393 - 01:23
MJFAN

عزیزم من کی گفتم سامان جلیلی با مرتضی پاشایی خودشو داره میکشه بالا ......
من که گقتم همه بخاطر احترام و یاد به خواننده تازه فوت شده این کار و میکنن حالا بقیه هم .....
بحث من راجب این که همش باب شده دارن میگن ما ایرانی ها مرده پرسیتیم و گنده میکنیم و یا ایرانیا فلانن .....
فقط میخواستم همه ی جا همینه چون واقعا دیگه از خوندن این جملات خسته شدم

151.240.25.1
چهارشنبه 27 اسفند 1393 - 17:35
حمید ناظری(هواداران سامان جلیلی)

یاد کردن میشه مثلا یه اسمی بردن
یا یه بیت خوندن
نه نصف کنسرت از مرحوم بخونن که !!!!!!

178.62.217.188
سه شنبه 26 اسفند 1393 - 03:28

با خواننده هاي فوق العاده اي مثل بهنام صفوي هم كار كن

سه شنبه 26 اسفند 1393 - 22:06

وقتی پیکاسو. پیکاسو نقاش شد چک های امضاء شده اش نقد نمیکردند. چرا که ارزش امضایش بیشتر از مبلغ خود چک هایش در اذهان بود. میکل جکسون بعد از ۵ سال از مرگ همجنان پولساز است و آلبوم جدید ازش منتشر میشه حتی از تمرین هایش. الویس پریسلی همینطور و شده قسمتی از دارایی فرهنگ آمریکایی .
مرتضی پاشایی از مرز قضاوت و ایراد گیریها گذشته است. دیگر مردم او را فقط برای هنرمندیش نیست که دوستش دارند. بلکه بخاطر شخص خودش هم خیلی دوستش دارند. اکنون بعد از مرگش اثر ناتمامش را به چشم یک خلاقیت باورنکردنی دوران درد و رنج جانکاهش خواهند شنید و یادگاری با ارزش و صدایی که دیگر تکرار نخواهد شد و بعد سکوت همیشگی او.... ... .. و هیچ !
امید است برای کسانی که دوست دارند انتقاد کنند قابل درک و فهم باشد که خلق اثر در شرایط مرتضی فارغ از خوب یا بد بودنش یک کار غیر ممکن بشری است که مرتضی به انجامش رسانده است و قابل ستایش.
امید است که این تلاش آخر هم مانند اثرات گذشته اش زیبا و دلنشین و ماندگار باشه وتنظیم و تهیه آلبوم مزبور در نبود مرتضی مطابق سلیقه و روحیه وی بدون نقص به بازار عرضه شود. نشد هم باز کسی شک به استعداد و توانایی موسیقی مرتضی نخواهد نمود.
لطفاً سایت فروش مجاز در خارج از ایران را اعلام رسمی کنید.

یکشنبه 21 تیر 1394 - 18:36
الویس

باحرفت کاملا موافقم.مخصوصا بخش الویسش....

232.246.38.102
چهارشنبه 27 اسفند 1393 - 11:23

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیر سایت موزیک ما ببخشید برام سوال شد دو تراکی که اقای راهبر برای اقای علی عبدالمالکی ساختند در چه فضایی هست ریتم اهنگها چطوره اخه تنظیم های اقای راهبر حرف نداره؟

پنجشنبه 28 اسفند 1393 - 20:20

منتظر آلبوم زیبا و یادگاری از مرتضی هستیم

پنجشنبه 28 اسفند 1393 - 20:24

فقط کارای من قشنگه بهترین خواننده ایرانم
هو هوهوهو هوهو

پنجشنبه 20 فروردین 1394 - 15:48

اسمششششش عشششششششششقه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود برای نقد آلبوم پاشایی، باید شرایط سخت ما را هم در نظر بگیرند | موسیقی ما