برنامه یاد بعضی نفرات
 
شاگردان استاد ابراهیم لطفی، مقام اين نوازنده پيشكسوت را گرامى داشتند
جشن تولد باشكوه در اولين سال نوا
موسیقی ما - سرانجام با تلاشی که از سوی  تعدادی از نوازندگان و هنرمندان جوان موسیقی کشورمان شکل گرفت، پروژه «سال نوا» موسیقی ایران با حضور تعداد زیادی از دوستداران موسیقی کلاسیک در بنیاد آفرینش های هنری نیاوران با برپایی آیین نکوداشت یکی از محجوب ترین نوازندگان و مدرسان موسیقی کلاسیک کشورمان استاد ابراهیم لطفی کلید خورد. ویژه برنامه ای که به گفته علی جعفری پویان مبتکر آن، قرار است به منظور تکریم از تعدادی دیگر از هنرمندان پیشکسوت و خلوت گزیده موسیقی کشورمان در طول سال نیز برگزار شود.

در این مراسم که با حال و هوایی کم و بیش متفاوت تر از مراسم های این چنینی و در فضایی صمیمانه و خودمانی، جمعه هشتم خرداد ماه در تالار خلیج فارس برگزارشد، شاگردان استاد ابراهیم لطفی که امروزه  اغلب آنها از نوازندگان برجسته ارکسترها هستند علاوه بر نکوداشت استادشان جشن تولدی هم برای او برگزار کردند که در شب سال نوا با حال و هوای جالب تری شرکت کنندگان را روانه منازلشان کنند.

فرهاد هراتی هنرمند گزیده کار موسیقی هم که اجرای این مراسم را به عهده داشت و بعد از دعوت مخاطبان برای شنیدن یک قطعه موسیقایی به رهبری ارکستری سهراب کاشف، از سید عباس سجادی مدیر بنیاد آفرینش های هنری نیاوران خواست، تا برای سخنرانی به جایگاه بیاید. 

او گفت: «استاد ابراهیم لطفی نوازنده ای چیره دست و معلمی کوشا در عرصه موسیقی هستند که به نظر من خلوت گزیده ای است که نیازی به تماشا ندارد و یک معلم به معنای واقعی است. او هنرمندی است که شمع گونه می سوزد تا روشنی بخش فضای موسیقایی کشورمان باشد. به نظر من او تا قبل از دیده شدن می خواست که بیشتر شنیده شود و این صفت بارزی است که من تاکنون در کمتر هنرمندی دیده ام. استاد ابراهیم لطفی از جمله هنرمندان شایسته موسیقی کلاسیک کشورمان است که زمانی كه در فرهنگسرای نیاوران ارکستر مجلسی توسط مجتبی اقدامی تاسیس شد، او همواره حضور موثری در فعالیت ها داشت و به نظر من اگر قدر این هنرمندان را ندانیم هنر این میراث ارجمند را به ارث نبرده ایم.»
 
  • طراحى نشان سال نواى موسيقى ايران
مدیر بنیاد آفرینش های هنری نیاوران افزود: «وقتی علی جعفری پویان دیداری با من داشت و پروژه سال نوای موسیقی ایران را برای برگزاری در اینجا به ما پیشنهاد داد بسیار استقبال کردم و خوشحال شدم که یک هنرمند این چنین به فکر تکریم هنرمندان است. بعد از آن بود که بنده نیز پیشنهاد دادم که بیاییم نشان «سال نوای موسیقی ایران» را هم طراحی کنیم که به لطف استاد ابراهیم لطفی این اتفاق افتاد و ما امشب در خدمت شما هستیم. افتخار بنیاد آفرینش های نیاوران این است که در این مدت موسیقی جلوه بیشتری داشته باشد و امیدوارم این رویه در ماههای آینده نیز ادامه داشته باشد.»
 
  • ابراهيم لطفى آموزش را به حضور در اركسترها ترجيح داد
بعد از صحبتهای سجادی و پخش مستندی از ابراهیم لطفی که در آن هنرمندانی چون ارسالان کامکار، کریم قربانی، همایون رحیمیان، علی جعفری پویان، بردیا کیارس، تینا جامه گرمی به بیان نقطه نظرات خود پیرامون مقام هنری این هنرمند سخن گفته بودند، حمید رضا دیبازر مدرس و مدیر گروه موسیقی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر با دعوت مجری به جایگاه رفت و با اشاره به حضور موثر ابراهیم لطفی در اشاعه موسیقی کلاسیک گفت : «به نظر من ابراهیم لطفی از جمله هنرمندانی است که در همان ابتدای پیروزی انقلاب که عده ای از ایران رفتند در کشورمان ماند و بر اساس تصمیمی که داشت پذیرفت وظیفه آموزش را برای سازندگی موسیقی کشور انتخاب کند. او بسیار هوشمندانه این کار را انجام داد چرا که فکر می کرد در اینجا بهتر می تواند مفید واقع شود تا حضور در خارج از کشور. ابراهیم لطفی و تعدادی دیگر از دوستان دیگر از جمله افرادی بودند که نگذاشتند موسیقی کلاسیک بعد از انقلاب منقطع شود. به نظر من همین که عده ای در این کشور ماندند تا دانشجویان و علاقه مندان موسیقی کلاسیک از فضای آموزشی این گونه موسیقایی محروم نشوند نکته بسیار حائز اهمیتی است که من به شخصه قدردان آن هستم. من معتقدم این نکته بسیار ارزشمندی است که افرادی مانند لطفی دغدغه آموزشی را به دغدغه حضور در کنسرت ها ترجیح می دهند و باعث می شوند تا به امروز شاگردان و هنرمندان زیادی به ارکسترهای مختلف راه پیدا کنند که همگی جزو افتخارات موسیقی این سرزمین هستند.»
 
  • سال نوا چگونه كليد خورد
علی جعفری پویان نوازنده ویولن و مبتکر ویژه برنامه «سال نوا» هم در این بخش از برنامه به نمایش تصویری بخشی از پوستر کنسرت های ابراهیم لطفی اختصاص داشت به ماجرای سال نوای موسیقی اشاره کرد و گفت : «این برنامه که در چارچوب اولین ویژه برنامه سال نوای موسیقی ایران برگزار می شود تلاش تعداد زیادی از شاگردان ابراهیم لطفی است که امشب فقط تعدادی از آنها بین ما حضور دارند و به نظر من برای استاد ابراهیم لطفی که حداقل مسیر زندگی من را تغییر داد کار بسیار کوچکی است که می توانستیم برای او انجام دهیم. همانطور که شاگردان استاد لطفی می دادند، روز سوم خرداد مصادف با سالروز تولدشان هم هست. ما دیدیم برای ابراهیم لطفی مراسم تولد برگزار کردن اصلا کافی نیست بنابراین آمدیم و فکر کردیم که در قالب یک ویژه برنامه به نام « سال نوا» مراسم بزرگداشتی را هم برای این هنرمند برگزار کرده و این ایده را در آینده هم به کار ببریم. البته برای برگزاری این برنامه و صد البته ادامه مسیری که برای این فضا ترسیم کرده ایم لازم بود که یک جای مناسب فرهنگی را برای کار انتخاب کنیم.  از این رو آمدیم پیش عباس سجادی و پیشنهاد برگزاری مراسم را به او دادیم و تا لب تر کردیم او به ما نه نگفت.»

به گزارش سایت موسیقی ما، هنرمند مستعفی ارکستر سمفونیک تهران در این بخش از صحبتهای خود تصریح کرد: «ما به هنرمندان زیادی مدیون هستیم که در این مدت خیلی از آنها بی خبریم. هنرمندانی چون منوچهر انصاری، علیرضا خورشید فر، علی رییس فرشید، منوچهر بیگلری، رحمت افشار، خاچیک باباییان و ارسلان کامکار که اگر بتوانیم به سهم خود از زحمات آنها در این چند سال تقدیر کنیم کوچکترین کاری است که انجام داده ایم. به هر ترتیب امیدوارم به کمک خودمان بتوانیم مراسم سال نوا را برگزار کنیم و با معرفی یک هیات انتخاب این پروژه را در طول سال نیز برگزار کنیم. البته ما در ابتدا می خواستیم که این پروژه سال نوای موسیقی کلاسیک نام بگیرد اما عباس سجادی پیشنهاد داد به خاطر اینکه این فضای ارزشمند محدود نشود، پروژه به نام سال نوای موسیقی برای مخاطبان معرفی شود.»
 
  • روايت هندوانه هاى زير بغل و كيك تولد
به گزارش سایت موسیقی ما، در ادامه برنامه هم آلبومی از اجرای کوارتت زهی تهران که در سال 78 با نوازندگی ابراهیم لطفی انجام گرفته بود، همراه با یک تندیس ویژه به طراحی و ساخت فرید احمدی در حضور احمد پژمان، بردیا کیارس، علی جعفری پویان، ارسلان کامکار و سید عباس سجادی به ابراهیم لطفی اهدا شد. همچنین لوح تقدیری از سوی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران هم در این مراسم به او اهدا شد. 

ابراهیم لطفی هم بعد از این بخش برنامه با بیان اینکه آن قدر هندوانه در بغل من گذاشتید که نمی دانم چطور راه برم، گفت: «باور کنید آنچه من تاکنون انجام دادم فقط وظیفه بوده و غیر از این هم نیست. فقط در اینجا چند آرزو دارم . من آرزو دارم صلح، امنیت، رفاه، سلامت در همه دنیا وجود داشته باشد.من آرزو دارم عدل و برابری بر جنگ و خشونت غلبه کند و من آرزو دارم رشد و تعالی هر چه بیشتر برای هنر ایران زمین روز افزون باشد.»

در پایان این مراسم نیز که به نوعی سورپرایز ماجرا بود، شاگردان ابراهیم لطفی ضمن اجرای یک قطعه موسیقایی معروف مناسب جشن های تولد، با آوردن کیک تولد روی صحنه تولد این هنرمند را به او تبریک گفتند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 9 خرداد 1394 - 11:49

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جشن تولد باشكوه در اولين سال نوا | موسیقی ما