برنامه یاد بعضی نفرات
 
روز سه‌شنبه 23 تیرماه و به میزبانی تالار وزارت کشور
اولین نشست مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری با انتخاب اعضای هیئت‌مدیره به پایان رسید
موسیقی ما - انتخابات مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری روز سه‌شنبه 23 تیرماه برگزار شد. تمامی فعالان حوزه تولید و نشر آثار موسیقی در تالار وزارت کشور گرد هم آمدند تا با تصویب اساس‌نامه و برگزاری انتخاب هیئت‌مدیره، در جهت تأسیس و فعالیت جدی صنف خود قدم بردارند. صنفی که به گفته کارشناسان و منتقدان، جای خالی آن خصوصاً طی سال‌های اخیر که مقوله انتشار آثار موسیقی با بحران‌های جدی رو‌به‌رو بوده، حس می‌شده است. در جلسه 23 تیرماه این مجمع در حضور نماینده وزارت کشور بندهای اساس‌نامه تصویب و انتخابات برگزار و اعضای هیئت‌مدیره مشخص شدند.

«محسن رجب‌پور»، مدیرعامل شرکت ترانه شرقی -که یکی از افراد پیگیر برای فعالیت رسمی این صنف طی سال‌های گذشته بوده- در ابتدا دقایقی را صحبت کرد. در ادامه هیئت‌رئیسه موقت به همراه خانم «سیدی»، نماینده وزارت کشور، مدیریت جلسه را بر عهده گرفتند. آنها تمامی بندها و تبصره‌های اساس‌نامه مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری را قرائت می‌کردند.

به گزارش سایت موسیقی ما، در ادامه هر کدام از اعضا اگر نظر یا پیشنهادی برای ایجاد تغییر در موارد مذکور داشت، صحبت خود را بیان می‌کرد. در صورتی هم که برای یک بند یا تبصره نظرات گوناگون بیان می‌شد، هیئت‌رئیسه موقت هر نظری که بیشترین رأی را کسب می‌کرد، تصویب و در اساس‌نامه لحاظ می‌کردند.

پس از قرائت و تصویب اساسنامه با رأی تمامی اعضا، تعیین روزنامه رسمی کشور جهت درج آگهی‌های قانونی، نحوه جذب اعضا و تعیین مبلغ حق عضویت سالانه، نوبت به صحبت‌های نامزد‌های حضور در هیئت‌مدیره این مجمع رسید.
بر اساس اعلام هیئت‌رئیسه، برای هر نامزد 3 دقیقه زمان اختصاص داده شد تا ضمن معرفی خودشان، از اهدف و برنامه‌هایی که دارند بگویند. بابک چمن‌آرا، صدرالدین حسین‌خانی، محمدرضا خانزاده، محسن رجب‌پور، امیرعباس ستایشگر، رامین صدیقی، عاصمه فندرسکی و مهدی کاشی نامزدهای تصدی این پست بودند که به ترتیب حروف الفبا قرار شد پشت تریبون حاضر شوند. البته صدرالدین حسین‌خانی در جلسه حضور نداشت.

بابک چمن‌آرا، مدیر نشر موسیقی «آوا خورشید» و فروشگاه «بتهوون» گفت: «من خودم به کاندیدایی رأی می‌دهم و پیشنهاد می‌کنم شما به کاندیدایی رأی دهید که دیده باشید حداقل یک بار برای همکار دیگری کاری انجام داده باشد، پای دویدن داشته باشد و بیشتر از آنکه بگوید، چیزی بداند. روحیه کار گروهی داشته باشد و بخواهد این صنفی که روی زمین افتاده را بلند کند و از این دره‌هایی که پیش رو داریم رد کند. من فکر می‌کنم هیئت‌مدیره باید روحیه کار گروهی داشته باشد و خسته نشود.»

محمدرضا خانزاده، مدیرعامل مأسسه اکسیر نوین هم گفت: «از دوستانی که این چند سال از موسیقی حمایت کردند، تشکر می‌کنم. نمی‌خواهم شعار بدهم و طی این چند سال همه فعالیت کرده‌ایم و چون صنف ما کوچک است، همه همدیگر را می‌شناسیم و تقریباً با همدیگر آشنا هستیم. ما هم طی این چند سال تمام تلاش ما برای برگزاری کنسرت و تهیه و تولید آثار صوتی و برگزاری کنسرت و حمایت از خواننده‌ها مشخص بوده است. این اتفاق و تشکیل این صنف خیلی خوش‌یُمن است و از زمانی که متوجه شدم خودم برنامه‌ها و طرح‌هایی را آماده کردم که ان‌شاءالله پس از تأیید این صنف و شروع فعالیتش، با حمایت دوستان آغاز کنیم. امیدوارم که بتوانیم در این بخش به عنوان کوچک‌ترین عضو مجمع مفید باشیم.»

محسن رجب‌پور، مدیرعامل شرکت ترانه شرقی، به عنوان یکی دیگر از نامزدهای انتخاب هیئت‌مدیره پشت تریبون حاضر شد و اعلام کرد: «من می‌خواهم این سه دقیقه خودم را از یک جای دیگر شروع کنم. زمانی که همه ما در این حرفه شروع به فعالیت می‌کنیم، علاقه داریم که در کار خودمان رشد کنیم و دیده و شناخته شویم و بتوانیم کار کنیم. فکر می‌کنم از یک مرزی که جلوتر می‌روید، خواسته‌های دیگران هم خواسته خودت می‌شود و رشد صنفی برای شما رشد خودتان خواهد شد. هر قدر که سایر دوستان هم رشد کنند، شما هم احساس پایداری و آرامش در کنار آنها می‌کنید. چندین سال است که به این نقطه رسیده‌ام که احساس می‌کنم پیشرفت خودم به تنهایی من را غنی نمی‌کند و پیشرفت صنفم و پیشرفت عنوانی که همه دوستان برایش زحمت کشیده‌اند، من را راضی می‌کند. من گفتم که دفتر و تشکیلات و کارمند و... تا به ثبت رسیدن و تا چند سال پس از آنکه توان و بنیه این مجمع صنفی به جایی برسد که خودش بتواند جایی را بخرد و از حقوق مالی و معنوی خودش دفاع کند، در اختیارش قرار می‌دهم. فقط به این صرف که خدا را وکیل می‌گیرم و یک روزی که پیرمردتر از الان شدم، بگویم که جزء اولین نفراتی بودم که آرزوی سی‌وچند ساله این صنف را جامه عمل پوشاندم.»

امیرعباس ستایشگر هم پشت تریبون حاضر شد و صحبت‌های خود را به این شکل بیان کرد: «به آقای رجب‌پور، آقای صدیقی، آقای چمن‌آرا و دوستانی که در این چند سال زحمت کشیدند تا این مجمع را توانستند تأسیس کنند خداقوت می‌گویم و دست‌شان درد نکند. ما نبودیم و نتوانستیم کمک کنیم یا خبر نداشتیم ولی به‌هرحال در جریان زحمات شما هستیم. 20 سال است که کار موسیقی انجام می‌دهم. از وقتی که ماهنامه «هنر موسیقی» شکل گرفته، دبیر تحریریه آن بوده‌ام. دبیر کانون برگزیدگان جشنواره فجر و سه سال دبیر نسلی دیگر بوده‌ام. در اساس‌نامه اینجا و شرکت‌های خودمان غیرسیاسی بودن و غیرانتفاعی بودن آمده، ولی ما برای اینکه وضعیت موسیقی را از دوره‌ای که در آن بوده‌ایم نجات دهیم، حتماً باید در هیئت‌مدیره کار سیاسی و اجتماعی انجام دهیم. منظورم از کار سیاسی این است که هیئت‌مدیره با نماینده مجلس یا اعضای شورای شهر جلسه می‌گذارد. با وجود چند سالی که مدیران ارشاد را دیدم، آسان‌ترین جایی که ‌می‌توانیم با آن صحبت کنیم ارشاد است. من فکر می کنم در این سی‌وچند سالی که آقای رجب‌پور گفت، هیچ‌گاه زورمان نرسیده که گره خودمان را از آن سمت باز کنیم. همیشه یک گره نشر، ناشر و یک گره هم مؤلف است. همیشه مؤلف در فشارهایی قرار گرفته و همیشه به خود ما هم فشار آمده است.»

رامین صدیقی، مدیر نشر موسیقی هرمس در ادامه گفت: «تلاش ما این است اتفاقاتی که کج‌دار و مریز بود و خیلی از آنها رسمیت نداشت را بتوانیم جلو ببریم. از سوی دیگر می‌خواهیم چشم‌انداز چند سال آینده موسیقی را تصویب کنیم زیرا روزهای نگران‌کننده‌ای خواهیم داشت که این روزها دیگر ربط چندانی به شرایط کشور ندارد و روح حاکم بر وضعیت موسیقی است. چه بخواهیم و چه نخواهیم، با یک تأخیر سه یا چهار ساله تمامی بلایایی که در کشورهای دیگر سر موسیقی آمده، بر سر ما هم خواهد آمد. پس چه بهتر که این مجمع بتواند خودش را تجهیز کند تا این بساط جمع نشود.»

به گزارش سایت موسیقی ما، عاصمه فندرسکی، مدیر موسسه آوای مهربانی، در صحبت‌های خود اعلام کرد: «خیلی خوشحال هستم از اینکه سال‌ها شاهد بودم که آقای رجب‌پور و سایر دوستان چقدر دوندگی داشتند. در سال 87 جلساتی داشتیم و از 88 دیگر این قضیه تعطیل شد و تا به اینجا رسید. خیلی خوشحال‌ام و خواستم که خوشحالی خودم را با کاندیدا شدن ابراز کنم. زیرا فکر می‌کنم این صنف نیاز به حمایت دارد و ما تاکنون هویت نداشتیم. من در عرصه‌های مختلف موسیقی مجوزهایی نظیر نشر کتاب، نشر سی‌دی، آموزشگاه موسیقی و حتی رسانه‌های دیجیتال به نام آوای مهربانی دارم. اما خودم به‌شخصه طی این سال‌ها بیشترین تلاش و تمرکز را در قسمت نشر آثار صوتی و شنیداری داشتم. در حوزه آموزشی و پژوهشی جزو مؤلفین بودیم. خیلی خاک خوردیم و ضررها دیدیم و فکر می کنم علت اینکه این صنف آسیب‌پذیر بوده، این است که تاکنون صنفی نداشتیم و ما تک‌تک بودیم. وقتی که تک‌تک باشیم، شکننده هستیم ولی زمانی که با هم باشیم، آسیب‌پذیری کمتر می‌شود. هدف من از کاندیداتوری این است که به قانون‌مند کردن این حوزه کمک و بتوانیم مؤلفین را تقویت کنیم. اینکه رأی بیاورم یا نیاورم مهم نیست و مهم این است که چنین اتفاقی رخ دهد.»

مهدی کاشی، مدیر موسسه نای و نی، به عنوان آخرین نامزد هیئت‌مدیره گفت: «من در این چند سالی که در عرصه موسیقی فعالیت کردم، متأسفانه دیدم که صنف ما همیشه مظلوم بوده و هیچ وقت کسی نبوده که حمایت کند. با دوستانی که در مجلس داشتم مذاکراتی انجام دادم که چگونه از حقوق ناشران موسیقی می‌توان دفاع کرد. آنها به این نتیجه رسیدند که ما واقعاً صنفی نداریم. اولین گام کاری ما تشکیل یک صنف بود. فکر می‌کنم حدود شش سال طول کشید تا این صنف تشکیل شود. امیدوارم با همدلی و یکرنگی و یکدلی بتوانیم این نهالی که با دوستان در این چند سال تشکیل دادیم، به یک درخت تنومند تبدیل کنیم و بتوانیم مشکلات خودمان را در دل این مجمع حل کنیم.»

صدرالدین حسین‌خانی، مدیر شرکت ایران‌گام، یکی دیگر از نامزدهای این انتخابات بود که در جلسه حضور نداشت و برادر او هم سخنرانی نکرد. همچنین «افشین معصومی» و «علی عزیزی» هم نامزدهای بازرسی بودند که سخنرانی نکردند.

به گزارش سایت موسیقی ما، در ادامه، اعضای صنف اسامی پنج نامزد مورد نظر خود برای تصدی پست هیئت‌مدیره و یک نفر بازرس مورد نظر را در برگه‌های رأی نوشتند. سرانجام و پس از شمارش آرا، بابک چمن‌آرا، محسن رجب‌پور، مهدی کاشی، رامین صدیقی و امیرعباس ستایشگر به عنوان اعضای اصلی و صدرالدین حسین‌خانی و عاصمه فندرسکی به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند. همچنین عزیزی به عنوان بازرس اصلی و افشین معصومی هم به عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند.

گفتنی است که اعضای هیئت مدیره و بازرسان به مدت سه سال در این سمت فعالیت خواهند داشت.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 تیر 1394 - 12:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اولین نشست مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری با انتخاب اعضای هیئت‌مدیره به پایان رسید | موسیقی ما