برنامه یاد بعضی نفرات
 
رسیتال پیانوی هوشیار خیام برگزار شد
گوش‌ها را باید شست
موسیقی ما - مایا رضوی* - هوشیار خیام که بدون شک یکی از با استعدادترین و بهترین پیانیست های حال حاضر ایران است، دوشنبه 5 بهمن 94 در سالن رودکی میزبان هنر دوستان و هنرمندانی بود که خود پس از اجرای دو قطعه والس، از استقبال کم نظیرشان قدردانی کرد.

در بخش نخست که رقص با لحظه ها نام داشت، فرید عمران را اینگونه معرفی کرد: "فرید عمران نیمه های دهه ی بیست از پدری لبنانی و مادری فرانسوی در خوزستان متولد شد. پدرش موسیقی فرید الاطرش برایش می خواند و صفحات 78 دور ام کلثوم در خانه بارها و بارها پخش می شد، صفحاتی که هر روی آن تنها چند دقیقه طول می کشید
.
استادش، پیرمردی روس، بعدها به او یادآور می شود که "حتی در نخستین دیدار هر نغمه که او می نواخته، فرید بی کم و کاست به دنبالش می خوانده". زمانی کوتاه پس از آن، شروع به نوشتن کرد . استادش زیر هر خطی از موسیقی که می نوشت علامت هایی می گذاشت که برای فرید نا آشنا بود، علامت هایی که بعد ها دانست حکایت از آکوردهای قطعه را داشته!  و او شرمگین از اینکه بگوید معنی آنها را نمی داند، میان دست نوشته نت های خویش و یادداشت های استاد جستجو کرد و اینگونه خود آموخته هارمونی را درک کرد، و هارمونی بعد شاخص و غریب کارهای بعدی او گردید.

وی در ادامه گفت: " فرید عمران در طول 60 سال کار حرفه ای خود، رپرتوارهایی را به موسیقی افزوده، اما افسوس که کمتر او را می شناسند
!
تمام نزدیکان من می دانند که از کودکی عاشق پیدا کردن گنج بودم، و نقشه های زیادی به زبان ها و رسم الخط های مختلف داشتم، اما امروز خوشحالم که در نهایت پس از آشنایی با موسیقی فرید عمران، گنجینه را یافتم و امشب آن را با شما سهیم می شوم."

هوشیار خیام در ادامه والس هایی دیگری را اجرا کرد. او پیش از اجرای قطعاتی که بعدتر اجرا کرد گفت: والس های عمران، صرفا قطعاتی برای رقص با یک همراه/پارتنر نیست، شاید  تنها برای رقصیدن نباشند، جنسی از موسیقی و ریتم هستند که باید آنها را درست شنید، محدود به زمان و مکان مشخصی نیستند!  گوش ها را باید شست، و والس های فرید عمران را جور دیگری باید شنید و درک کرد
.
در قسمت دوم این رسیتال پیانو،  هوشیار خیام سوئیت های ایرانی فرید عمران را اجرا کرد، در آغاز راپسودی شماره ی یک و سپس سوئیت آوازهای ایرانی را نواخت. پس از اجرای این قطعه به میانه ی سن آمد و از افتتاح و گشایش لیبل تهران رکورد با هدف معرفی موسیقی و موسیقی دان هایی که در ایران کمتر شناخته شده اند خبر داد و رقص با لحظه های فرید عمران را اولین گام تهران رکورد اعلام کرد
.
در ادامه از زحمات دوستانی که او را همراهی کرده بودند تشکر کرد، از رحمان آجرلو کسی که باعث آشنایی او با فرید عمران شده بود، سعید یاقوتی، خانم دکتر یمینی شریف همسر فرید عمرانو، سهیل شایسته پور مدیر برنامه و رامین صدیقی مدیر نشر هرمس. او در پایان صحبت هایش قطعه ی دیگری نواخت و در انتها از فرید عمران دعوت کرد که روی سن حاضر شود و در پایان تشویق های بی امان حاضرین از عمران خواست بماند و پیج ترنر(صفحه گردان) سوئیت پایانی شود.
بخش دوم رسیتال پیانوی هوشیار خیام که در عمارت عمران نام داشت. گفته های خود هوشیار خیام در معرفی آثار فرید عمران اینگونه است: موسیقی عمران عمارتیست پر شکوه، بلند و سفید است، با پنجره هایی آبی رنگ، که روزگاری شادمانی عمیقی به خود دیده.عمارتی کهنه و قدیمی که امروز کمتر کسی راه آن را می داند یا درونش را می کاود...

عمارت بلند عمران و باغ خرامان او بی مهری باغبان هایی را دیده که ستلیانی دراز بی دغدغه از کنارش رد شده اند و دستی بر خاک نشسته بر صندلی ها و ارسی های آن نکشیده اند، لحظه ای زیر آلاچیقش ننشسته اند و یک بار پیچش تنگ و تو در توی گل های کاغذی را روی دیوارهایش نظاره نکرده اند
.
رسیتال هوشیار خیام در میان استقبال پرشور علاقمندانش پایان یافت.

هوشیار خیام در سال ۱۳۵۷ در بدفورد، انگلستان به‌دنیا آمد. تحصیلات موسیقی را از هفت سالگی شروع کرد و تحت نظر استادان مختلف به فراگیری موسیقی پرداخت. تحصیلات دانشگاهی را همزمان در دانشکدۀ موسیقی دانشگاه هنر و کالج ترینیتی لندن ادامه داد و به اخذ مدرک کاردانی نوازندگی پیانو در سال ۱۳۷۵ و لیسانس تئوری موسیقی در سال ۱۳۷۶ از ترینیتی کالج لندن و کارشناسی موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر ایران در سال ۱۳۷۸ نائل آمد
.
پس از اخذ لیسانس موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر، به آمریکا رفت و در کالج کنسرواتوار موسیقی سینسیناتی به اخذ فوق لیسانس در رشته آهنگسازی نایل آمد.  او  کنسرت‌های فراوانی برگزار کرد که از آن جمله می‌توان به کنسرت رباعیات خیام و کنسرت سال ۱۳۸۴ فستیوال موسیقی فلورانس ایتالیا به رهبری پروفسور جول هوفمان اشاره کرد.  وی در آمریکا موفق به اخذ دکترای موسیقی در آهنگسازی و رهبری ارکستر شد و در آن دانشگاه به سمت آسیستان پروفسور به تدریس تئوری موسیقی و آهنگسازی پرداخت
.
هوشیار خیام در سال ۱۳۸۱ با ساختن قطعه «منظره‌های کودکی من» جایزه اول فستیوال بین‌المللی آهنگسازان جوان را از آن خود کرد. از جمله کنسرت‌های متعددی که در تهران برگزار کرده می‌توان به اجرای پیانو کنسرتو گریک، در تالار رودکی و پیانو کنسرتو موزار در تالار وحدت و تکنوازی در تالار فارابی و رسیتال پیانو در فرهنگسرای نیاوران اشاره کرد. او همچنین در کنسرت «فیه ما فیه» که برای بزرگداشت مولانا برگزار شده بود شرکت کرد
.
پس از بازگشت به ایران برخی آهنگ‌های خود را در آثار انفرادی و گروهی به چاپ رسانده و منتشر کرده‌است که از آن جمله می‌توان به سی‌دی‌های «ابرها و تاتاری» اشاره کرد. در کنسرت حسین علیزاده و محمدرضا درویشی در تالار وزارت کشور و همراه با ارکستر ناسیونال اوکراین، قطعه‌های «عصیان» و «ترکمن» ساختۀ حسین علیزاده را برای اجرای ارکسترال تنظیم کرد و قطعۀ «شیشه رنگی» از ساخته‌های خود را نیز به اجرا درآورد. وی هم اکنون در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر به تدریس دروس فرم و هارمونی پراتیک مشغول است.  همچنین تاکنون پنج جلد کتابهای منتخب آثار، موسیقی برای پیانو، منتخب همنوازی، رهبری ارکستر( راهنمای جامع فنون و شیوه‌های رهبری، نوشته ماکس رودولف، ترجمه هوشیار خیام ) و پیانوی شاعر( منتخب مقالات مرتبط با نوازندگی پیانو) از هوشیار خیام منتشر شده‌است.
 

--------------------------------
* شاعر و نوازنده
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 بهمن 1394 - 10:29

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گوش‌ها را باید شست | موسیقی ما