برنامه یاد بعضی نفرات
 
رییس سابق سازمان صدا و سیما بالاخره فیلمی از اجرای یک گروه موسیقی با سازهایشان را منتشر کرد
درخواست «عزت‌الله ضرغامی» از وزارت ارشاد برای مدیریت گروه‌های موسیقی خیابانی جنجالی شد
موسیقی ما – رییس سابق سازمان صدا و سیما به تازگی دیدگاه‌های جالبی درباره موسیقی خیابانی منتشر کرده است. مهندس «عزت‌الله ضرغامی» که پس از اتمام دوره ریاستش بر رسانه ملی در فضای مجازی و خصوصا اینستاگرام فعال شده روز گذشته ویدئوی بیست ثانیه‌ای از یک گروه موسیقی خیابانی منتشر کرد. او در توضیح این ویدئو نوشت: «موسیقی خیابانی!

خیابان ولی عصر (عج)، روبری پارک دانشجو، به دو جوان عزیزی برخوردم که در کنار پیاده رو مشغول نوازندگی بودند. مرا که دیدند احوالپرسی و اظهار محبت کردند. اخلاق و ادب و رفتار و کلام آنان به شدت مرا مجذوب شخصیتشان کرد. جوگیر شدم.

کنارشان ایستادم تا برایم قطعه‌ای را اجرا کنند. همین است که می‌بینید. برای انتشار فیلم هم از آنان اجازه گرفتم.

فایل کامل این فیلم را در کانال شخصی‌ام گذاشته‌ام.
.
***پی نوشت***

این پست عزت‌الله ضرغامی در صفحه شخصی‌اش با واکنش‌های گوناگونی از سوی کاربران مواجه شد. برخی از آن‌ها این نگاه او را ستایش کردند و برخی هم انتقادات جدی نسبت به سیاست‌گذاری‌ها و نوع نگاه صدا و سیما نسبت به موسیقی در دوره ریاست ضرغامی داشتند. نکته مهم مورد اشاره توسط منتقدان به این پست، نمایش کاملا واضح دو ساز «گیتار» و «ملودیکا» در این فیلم بود. آن‌ها اغلب در کامنتهای خود این سوال را از ضرغامی مطرح کردند که چرا در دوره تصدی ریاست رادیو و تلویزیون چنین دیدگاهی نسبت به موسیقی و خصوصا موسیقی خیابانی که یک پدیده تازه نیست نداشته است.

این پست بحث‌برانگیز عزت‌الله ضرغامی در حالی‌ منتشر شد که رسانه ملی و مدیرانش همیشه نسبت به مقوله نشان دادن ساز موضع سرسختانه‌ای داشته و دارند. این مقوله در دوره ریاست ضرغامی بر صدا و سیما حتی بعضاً تنش‌آفرین هم بود. به عنوان مثال در ویژه برنامه «صبح بخیر ایران» به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص) در تاریخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۲ به مدت ده ثانیه‌ تمامی سازهای گروه سنتی «آوای باران» به وضوح نمایش داده شد. این اتفاق بازخورد گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف داشت و حتی به تی‌تر برخی روزنامه‌ها هم تبدیل شد. اما بلافاصله «غلامرضا بختیاری»، تهیه‌کننده صبح بخیر ایران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «فارس» اعلام کرد که سیاست تلویزیون درباره نشان ندادن ساز تغییر نکرده است. او همچنین مسئولیت نمایش ده ثانیه‌ای سازهای گروه آوای باران را بر عهده گرفت. در یک مورد دیگر گروه «پالت» واکنش جنجالی و متفاوتی نسبت به این سیاست نشان داد. آن‌ها دقیقا در‌‌ همان روز ۲۸ دی سال ۹۲ در برنامه «رادیو هفت» شبکه «آموزش» حاضر شدند و قطعه «یادگار دوست» را اجرا کردند. اما اجرای آن‌ها به شکل پانتومیم بود و هر کدام از اعضای پالت با پانتومیم، اجرای ساز خود را نمایش می‌دادند. این اتفاق در آن زمان بازخوردهای زیادی به دنبال داشت و فیلمش در فضای مجازی بار‌ها دست به دست شد. حتی بعداً شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه دست‌اندرکاران رادیو هفت بابت این اتفاق تذکر دریافت کرده‌اند.

البته موضع صدا و سیما نسبت به ساز و گروه‌های موسیقی در دوره کنونی و ریاست دکتر «محمد سرافراز» هم همچنان پابرجا است. بهمن‌ماه سال گذشته شبکه دوم سیما اجرای زنده‌ای از «سالار عقیلی» و گروهش را پخش کرد که در آن نوازنده‌های گروه در نقاط تاریک استیج قرار داشتند. اما با این وجود تصاویر تمامی آن‌ها مات شده بود و همین مساله باز هم با واکنش مخاطبان موسیقی و فعالان شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 - 10:30

دیدگاه‌ها

یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 - 12:39

عجبببببب
کسی که در دوارن تصدی گری در صداوسیما شناسنامه زنده موسیقی اصیل ایرانی و ربنای زیباش ینی شجریان رو از رسانه اصطلاحا ملی حذف کرد امروز در قامت یک علاقه مند به هنر موسیقی اونم از نوع خیابانی ظاهر شده
راستی جناب ضرغامی اگر دیدن تصویر آلات موسیقی حرام بود شما چطور از نزدیک این صحنه رو تماشا کردید؟

یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 - 15:45

مصداق بارز ضرب المثل "دیگ به دیگه میگه روت سیاه" !!
خودتون دوران ریاستتون تو صدا و سیما چه گلی زدین به سر این موسیقی؟! جز این بوده که ساز هم نشون نمی دادین ؟!
جالبه، برای پخش کلیپ این نوازنده ها ازشون کسب اجازه هم کردین ! لابد تمام موسیقی هایی که از صدا و سیما پخش کردین، صاحب اثر راضی نبوده سازهاش نمایش داده بشه !!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود درخواست «عزت‌الله ضرغامی» از وزارت ارشاد برای مدیریت گروه‌های موسیقی خیابانی جنجالی شد | موسیقی ما