برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور عبدالله طریقت، حمیدرضا نوربخش، وارطان ساهاکیان و...
آلبوم «حقیقت سایه‌ها» و کتاب «دف نوازان» اثر محمد طریقت رونمایی شد
موسیقی ما - روز گذشته کتاب «حقیقت سایه‌ها، دف نوازان» تالیف محمد طریقت، با گرامی‌داشت یاد شهدای آتش‌نشان و شماری از شهروندان در حادثه ساختمان پلاسکو رونمایی شد و مدیرعامل خانه موسیقی ابراز امیدواری کرد با پیش‌گیری‌های لازم دیگر حوادثی از این دست تکرار نشود. در این مراسم، «عبدالله طریقت» نویسنده‌ی کتاب به این مساله اشاره کرد که اثرش را با وسواس خاص و مشورت با اساتید برجسته و استفاده از نظرات گوناگون به رشته تحریر درآورده است...
 
«نوربخش» که در این جلسه سخن‌رانی می‌کرد با انتقاد از برخی رسانه‌ها که به گفته‌ی او چوب حراج به آثار موسیقی هنرمندان می‌زنند، گفت: «متاسفانه در کشور ما بسیاری از مردم با موضوع قانون کپی رایت آشنایی نداشته به همین لحاظ این بحث بی‌معنی شده است؛ در حالی‌که ما براین باوریم مردم ما بسیار هنجارمند هستند؛‌ اما نهادهای قانونی توجه کافی به این مساله را ندارند؛ البته ما نیز در این خانه تمامی تلاش خود را برای حمایت و پشتیبانی از موسیقی اصیل ایرانی و سایر بخش‌های موسیقی خواهیم کرد؛ اما انتظارمان از همه نهادهای ذی‌ربط، این است که برای رعایت حقوق هنرمندان و حق مولف و جلوگیری از موضوع دانلود غیرقانونی آثار به ویژه در عرصه موسیقایی تلاش کنند.»
 
او همچنین به این مساله اشاره داشت که اقتصاد هنر موسیقی در حال حاضر بی‌رونق و کم‌فروغ شده است و تعداد موسسات فعال در این راستا هر روز کم‌تر می‌شود: «سمت و سو به طرف تولید کارهایی رفته است که امکان برگزاری کنسرت در آن وجود داشته باشد و این اتفاق خوبی نیست.»
 
مدیر عامل خانه موسیقی ایران با ابراز تاسف از دانلود رایگان آثار تولیدی هنرمندان عرصه موسیقی از سایت‌ها به این مساله اشاره کرد که رسانه‌ی ملی نیز سال‌هاست چوب حراج به آثار هنرمندان عرصه موسیقی زده است.
 
او اما در ادامه به انتشار کتاب «حقیقت سایه‌ها، دف نوازان»  اشاره و اعلام کرد که انتشار آثاری از این دست در این شرایط بسیار دشوار است و باید آن را به فال نیک گرفت:‌ «هنرمندان باید از میراث، هویت ، فرهنگ و هنر ایرانی حمایت کرده و اجازه ندهند که رو به فراموشی سپرده شود و انتشار این کتاب، تلاشی در همین زمینه است. به همین خاطر من امیدوارم که همواره شاهد تولید چنین آثاری باشیم. در شرایطی که امروزه فرهنگ سمت و سوی خوبی ندارد و به‌خصوص در موسیقی اصیل و بومی خودمان، هر روز توجه مردم از این نوع آثار فاصله می‌گیرد، تولید اینگونه آثار ارزشمند توسط هنرمندان جوان مایه افتخار است»‌.
 
در ادامه‌ی این مراسم «وارطان ساهاکین» -نوازنده و آهنگ‌ساز- نیز این اثر را ارزشمند خواند: «ریتم، پایه‌ی موسیقی است، این ریتم در دوران قرون وسطی وجود نداشته، بلکه به‌صورت ردیف‌های آواز بوده و رفته رفته بعد از دوره رنسانس چیزهای جدید برای آواز خوانی تعریف شده است. ریتم براساس نیاز موسیقی جلو آمده و به مرور تکامل پیدا کرده است.»
 
او این کتاب را برخلاف آثاری که عمر کوتاهی دارند، ماندگار دانست و از آن به عنوان اثری یاد کرد که نسل‌های بعد از آن بهره خواهند گرفت.
 
«سادات افسری»- استاد دانشگاه-  نیز به این مساله اشاره کرد که «طریقت» اصوات زیبای ریتمیک را شنیده‌ و در حال حاضر به کمک ساز خود آنها را به ما ارائه می‌کند: «ریتم سابقه طولانی در تاریخ بشر دارد. از ابتدا ریتم بسیار مهم بوده و جایگاه مهمی در مراسم آیینی داشته است. در بین اشکال مللی موسیقی است که پر تحرک و ریتمیک است. رابطه انسان با زمان فقط ریتم است. ارزش ریتم به قدری بالاست که وصف‌کردنی نیست. ریتم در صورت‌های متریک به صورت قوی و ضعیف تقسیم شده و تقیسم بندی میزان‌ها و براساس ضرب قوی شروع هر میزان تقسیم می‌شود. تقسیم‌بندی‌های دیگری هم وجود دارد. هزاران گفته‌ی ناگفته برای ریتم باقی است.»
 
در ادامه این مراسم «منوچهر آزادی»- ناشر اثر- هم با اشاره به اینکه تمام ممیزی درباره این اثر رعایت شده است، ‌گفت: «متاسفانه هیچگونه حمایتی از حوزه موسیقی نمی شود و حتی ویترینی برای معرفی آثار موسیقایی تولیدی وجود ندارد.  برخی آثار هنری مانند این اثر خروجی مالی ندارد و تنها با عشق و علاقه تولید و عرضه می‌شود، اما باید با تدیبر و اندیشه‌ای در جهت افزایش تیراژ آثار هنری موسیقی گام برداشت. هم‌اکنون حدود دو هزار کتابخانه در کشور وجود دارد که اگر هر کتابخانه تنها یک اثر را خریداری و در کتابخانه‌ی خود معرفی و در معرض نمایش بگذارد، بدون شک مخاطبان زیادی با این اثر آشنا شده و این خود باعث افزایش تقاضا و بالا رفتن تیراژ اثر هنری خواهد شد.»
 
«محمد طریقت» -نویسنده- آخرین کسی بود که در این مراسم سخن‌رانی کرد: «بشر در طول تاریخ همواره در جست‌وجوی علت‌ها و در نتیجه ، اثبات عقایدش بوده است. این حس کنجکاوی انسان را به موجودی جست وجوگر تبدیل کرده تا جایی که پا فراتر گذاشته و وارد دنیایی دیگر شده؛ دنیایی که در آن مفاهیم به زیبایی وصف ناپذیری در هم آمیخته‌اند که شاید جدا فرض کردن آنان از یکدیگر غیر ممکن باشد. مفاهیمی چون عشق و نفرت، منطق و احساس ، زشتی و زیبایی و...  دنیا، دنیای هنر است و هنرمند با خلق آثارش به بیان ایده‌هایی می‌پردازد که زبان قادر به بیان آنها نیست.»
 
کتاب «دف نوازان» شامل قطعاتی از آلبوم «حقیقت سایه‌ها» است که چندی پیش توسط کانون فرهنگی و هنری «نی داوود» منتشر شد و در دو بخش هم نوازی و تک نوازی نت‌نگاری شده است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 بهمن 1395 - 12:10

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آلبوم «حقیقت سایه‌ها» و کتاب «دف نوازان» اثر محمد طریقت رونمایی شد | موسیقی ما