برنامه یاد بعضی نفرات
 
دهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی از ششم تا نهم تیرماه در کرمان برگزار می‌شود
احمد صدری: احتمال حضور گروه‌های خارجی در بخش غیررقابتی وجود دارد
موسیقی ما- دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی کرمان با دبیری احمد صدری در روزهای 6 تا 9 تیرماه در شهر کرمان و سایر شهرستان‌های استان کرمان برگزار می‌شود. «احمد صدری» درباره‌ی این اتفاقِ موسیقایی به «موسیقی ما» می‌گوید: «جشنواره‌ی امسال دو بخش دارد؛ یک بخشِ موسیقایی و یک بخش غیر موسقیایی (هنر های موسیقی محور). بخش موسیقایی خود به دو قسمت رقابتی با عنوان «راویان اصالت»  با موضوع جشنواره و غیر رقابتی به صورت اجرای  تک نوازی و گروه نوازی تقسیم می‌شود. در مورد بخش غیر موسیقایی (هنرهای موسیقی محور) در حال  تدوین، مطالعه و برنامه‌ریزی  اجرایی در زمینه‌های مختلف هنری تجسمی، سینمایی و برگزاری نمایشگاه کتاب وسی ودی تولید شده هستیم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که گروه های خارجی  دربخش غیر رقابتی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شرکت کنند، می‌گوید:‌ «بله این احتمال وجود دارد . فرهنگ ایرانی در پهنه جغرافیایی فلات ایران فارغ از مرزبندی‌های سیاسی کنونی دارای احوالات تاریخی مشترک واز منظر فرهنگی- هنری دارای وجوه مشترک فراوانی است. یکی از نمود های بارز این وحدت و اشتراک فرهنگی، آیین جشن نوروز است که به عنوان نماد و مصداق زنده فرهنگی شناخته می شود. به قولی می توان این حوزه فرهنگی را سرزمین نوروز نامید.  یکی از وسیع‌ترین پهنه‌های حوزه فرهنگی سرزمین نوروز،  در شرق ایران خراسان بزرگ است. این منطقه جغرافیایی محل ظهور شاهنامه فردوسی و اشاعه زبان و شعر فارسی به مثابه پایگاهی برای پاسداری فرهنگ و زبان و محمل رشد اندیشه‌های عرفانی عرفای بزرگ است و از این طریق موجب اعتلای فرهنگ مردمی ایرانیان شده است. خراسان بزرگ گستره‌ا‌ی وسیع از سرزمین‌های شرقی است که از کویر لوت تا ماوراءالنهر را که شامل بخش‌های عمده‌ای ازکشورهای فعلی افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان  و درغرب ایران کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان است، شامل می‌شود.»

او همچنین ادامه می‌دهد: «وجوه مشترک فرهنگ موسیقایی این کشورها چه به لحاظ مبانی نظری و چه به لحاظ عملی، ساختار های اجرایی،مضامین محتوایی ،  نظام مدالی، روابط ژنتیکی و اندام‌واری با موسیقی نواحی مختلف  ایران و به خصوص با موضوعیت این دوره از جشنواره سنخیت تام وتمام داشته و به صورت مصداقی   قابل مطالعه و بررسی است.»

او همچنین به این نکته اشاره دارد که از آنجا که بودجه‌ی جشنواره موسیقی نواحی ایران  بسیار محدود بوده و برای این امر تخصیص اعتباری  نشده است ؛ برای اجرایی شدن آن  نیازمند حمایت و مشارکت  سازمان‌ها و موسسه‌هایی مانند اکو در برگزاری این پروژه موسیقی ملی هستیم. استادان و گروه‌های برجسته این کشورها توسط شورای علمی جشنواره مورد شناسایی قرارگرفته و مکاتبات و مذاکرات اولیه‌ای هم با موسسه فرهنگی  اکو توسط انجمن موسیقی ایران صورت گرفته و در حال پیگیری هستیم.»
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 فروردین 1396 - 12:32

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود احمد صدری: احتمال حضور گروه‌های خارجی در بخش غیررقابتی وجود دارد | موسیقی ما