برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور دکتر لیزا گوپ و دکتر لوتز دولردر
کارگاه «شیوه‌های نوین پژوهش در حوزه‌ی موسیقی نواحی» برگزار شد
موسیقی ما - کارگاه دو روزه‌ «شیوه‌های نوین پژوهش در حوزه‌ موسیقی نواحی» 11 و 12 تیرماه در فرهنگسرای سرو با هدف مطالعه موسیقی نواحی در روند شهری‌شدن و روش‌های جدید کار میدانی در حوزه موسیقی نواحی با حضور استادان دانشگاه هیلدسهایم، دکتر لیزا گوپ و دکتر لوتز دولردر و مدیر بخش پژوهش دهمین جشنواره موسیقی نواحی، دکتر کیوان آقامحسنی، برگزار شد.
 
در این کارگاه دو روزه که به همت انجمن موسیقی ایران و همراهی فرهنگسرای سرو برگزار شد، لیزا گوپ ضمن خرسندی از تجربه‌ای که در این سفر به همراه همسرش لوتز دولردا کسب کرده بود در مورد شرکت‌کنندگان این کارگاه پژوهشی گفت: «در طی این دو روز خیلی با علاقه و انگیزه مطالب را دنبال می‌کردند و خلاقیتی که از خودشان بروز می‌دادند هم بسیار جالب توجه بود. هنرجویان در طول بحث به نکات جالب توجهی اشاره می‌کردند که ما هم از آنها آموختیم و این خود نشان‌دهنده‌ی تعاملی‌بودن این کارگاه بود. اگر بخواهم آنها را در سطح بین‌المللی مقایسه کنم قابل قبول بودند. در آن نسبتی که خود را معرفی کردند و کارهایی که کرده بودند یا در حال انجام آن بودند خوب بود و ایده‌های خوبی داشتند که برخی از آنها را در تز دکترای خودم استفاده کرده بودم و یا علاقه دارم در دوره‌ی پروفسوری‌ام از آنها استفاده کنم.»‌
 
این دو استاد دانشگاه هیلدسهایم در مورد اجراهای جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران گفتند: «نوازنده‌ها بسیار بامهارت بودند، البته نمی‌خواهم موسیقی را با جنبه‌ی «مهارت» مورد ارزشیابی قرار دهم، لزوماً هر نوازنده‌ی بامهارتی یک موزیسین خوب نیست، اما مهارت یکی از جنبه‌های موسیقی و اجراست.»
 
لوتز دولردر در ادامه در مورد تنوع موسیقایی ایران گفت: «این تنوع موسیقی در ایران وجود دارد و ما از آن آموختیم اما در همه‌جا به‌نوعی تنوع موسیقی وجود دارد چون موسیقی را انسان‌ها خلق می‌کنند و آدم‌های زیادی با موسیقی‌های مختلف روی کره‌ی زمین وجود دارند.»‌
 
کیوان آقامحسنی، مدیر بخش پژوهش دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هم در مورد این کارگاه گفت: «هدف ما از برگزاری این کارگاه دو روزه آشنایی شرکت‌کنندگان با رویکردهای جدید پژوهشی بود و آنها را به این نقطه برسانیم که سؤالات جدیدی را در حوزه‌ی مطالعات موسیقی نواحی مطرح بکنند. به نظر می‌رسید در طرح سؤالات، دچار تسلسل و تکرار شده بودیم و نیاز بود جنبه‌ها و چشم‌اندازهای تازه‌ای به آنها معرفی شود که بتوانند از آن طریق برای پژوهش به سؤالات جدیدی برسند، چون چیزی که در درجه‌ی اول پژوهش را می‌سازد داشتن یک سؤال خوب و بعد به دنبال سؤال خوب یک متُد مناسب است. فکر می‌کنم با توجه به بازخوردی که از آنها گرفتیم در این مسیر تا حدودی موفق بودیم و توانستیم یک سری رویکردهای جدید را معرفی کنیم. مهم‌ترین بحث‌مان هم این بود که به هر حال خیلی از موسیقی‌های فولکلر که در ایران اصطلاح «نواحی» به آنها اتلاق می‌شود در محیط‌های شهری اجرا می‌شوند و این محیط شهری ویژگی‌های خاص خود را دارد و تأثیرات و تبعاتی برای موسیقی دارد و اینکه چطور می‌توان به این تأثیرات و تبعات نزدیک شد و آنها را مورد مطالعه و ارزشیابی قرار داد.»
 
در این کارگاه دو روزه دکتر ساسان فاطمی مدرس دانشگاه تهران و احمد صدری، دبیر دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به عنوان مهمان حضور داشتند و مطالبی را برای شرکت‌کنندگان عنوان کردند. همچنین در پایان این کارگاه گواهینامه‌ی شرکت در کارگاه پژوهشی به شرکت‌کنندگان اعطا شد.
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تیر 1396 - 12:15

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کارگاه «شیوه‌های نوین پژوهش در حوزه‌ی موسیقی نواحی» برگزار شد | موسیقی ما