برنامه یاد بعضی نفرات
 
«ترانه‌های زمین» با خوانندگی «حسام‌الدین سراج» و حضور «اردشیر کامکار» اجرا شد
ساز محبت و آواز عشق به روایت بزرگان موسیقی ایران و ترکیه
موسیقی ما- «گویند روح آدم (ع) در کالبد وی در نمی‌آمد تا آنکه فرشتگان به لحن داود، نغمه ساز کردند و آدم با شنیدن آن نغمه به کالبد خویش درآمد. خواندند فرشتگان به لحن داود/ درتن درتن درآ درآ اندر تن. نغمه‌های روح‌نواز و دل‌نشین، خمیر مایه‌ی ازلی و ماندگاری ابدی دارند، از لالایی مادران تا ترانه‌های عاشقانه و نواهای حماسی و آیینی در فرهنگ‌های مختلف انسانی. گاهی این اشتراک فرهنگی، به صورت ویژه خودنمایی می‌‌کند تا آنجا که یک ملودی سینه به سینه می‌چرخد و به زبان‌های مختلف در جای جای کره‌ی زمین اجرا می‌شود. اجرای ترانه‌های زمین مروری است بر این معنا و یادآوری اینکه ما اسنان‌ها از یک اصل و یک ریشه‌ایم. تنها ساز محبت و آواز عشق است که دوباره ما را به هم نزدیک می‌کند و پیوند می‌دهد. در این دنیای پیچیده و پرتنش، مهربانی و صلح و عشق، ضروری‌ترین نیاز بشر امروزی است.»

اینها را «حسام الدین سراج » -خواننده‌ی‌ برجسته‌ی موسیقی سنتی ایرانی- برای کنسرت «ترانه‌های زمین» نوشته است که شب گذشته در تالار وزارت کشور روی صحنه رفت. در این کنسرت «اردشیر کامکار» به عنوان نوازنده‌ی کمانچه او را همراهی می‌کرد و «یوردال توکجان» -نوازنده‌ی عود- و «اردم شمشک» -نوازنده باقلاما- از کشور ترکیه نیز در این کنسرت حضور داشتد. «همایون نصیری» و «حسین رضایی‌نیا» نیز به عنوان نوازنده‌ی سازهای کوبه‌ای در این اجرا حضور داشتند. همچنین برای اولین بار قطعاتی با ملودی عربی، کردی و ترکی اجرا شد که از جمله‌ی آنان می‌توان به قطعات مستان سلامت می‌کنند با آهنگسازی «رامین کاکاوند»‌ و تنظیم «اردشیر کامکار»، قصه نو (ساز و آواز اصفهان)، حلقه گیسو (ترانه‌ی قدیمی و مشترک در مراکش،‌الجزایر، مصر، اسپانیا، ترکیه و ایران)، بداهه‌پردازی بر اساس ملودی‌های مشترک در ایران و ترکیه و موسیقی کردی، گتمه گتمه و «بارانه» ترانه‌های قدیمی کردی با تنظیم «اردشیر کامکار)، بوی گل، بداهه‌پردازی مشترک، بی‌گاه شد اجرا شدند.

حمیدرضا نوربخش، داود گنجه‌ای،‌ مجید درخشانی، سعید فرج‌پوری، وحید تاج، سهیل محمودی و همچنین احمد مسجد جامعی و وزیر آموزش و پرورش در این کنسرت به عنوان مهمان حضور داشتند.

«حسام‌الدین سراج» فوق لیسانس معماری از دانشگاه شهید بهشتی و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر است. او موسیقی را از سیزده سالگی با آموختن تنبک آغاز کرد. سپس سنتور را نزد سیروس ساغری آموخته و برای تکمیل آن از اساتیدی چون فرامرز پایور، رضا شفیعیان و پشنگ کامکار بهره گرفت. همچنین در زمینهٔ آواز از محضر محمود کریمی و محمدرضا شجریان استفاده کرد.

بزرگ‌ترین مشوق وی در تحصیل علم و هنر پدرش بود. او بر علوم قدیمه و ادبیات احاطه داشت و از صدای خوش آهنگی برخوردار بود و با اساتید ادب و هنر نظیر جلال الدین همائی، تاج اصفهانی، حسن کسائی و… حشر و نشر داشت، به همین جهت فضائی مستعد برای تربیت فرزندانش فراهم آورده بود. او علاوه بر آواز، در برخی از آثارش آهنگ‌سازی را نیز به عهده داشته و با نواختن سنتور و سه‌تار نیز آشنایی دارد. همچنین در دانشکده هنرهای زیبا بحثی تحت عنوان شناخت هنر را تدریس می‌کند. او، علاوه بر ایران، کنسرت‌های فراوانی در کشورهای مختلف داشته‌است.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1396 - 17:09

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ساز محبت و آواز عشق به روایت بزرگان موسیقی ایران و ترکیه | موسیقی ما