برنامه یاد بعضی نفرات
 
گروه صربستانی در تالار رودکی روی صحنه رفت
مو سپیدانی از قلب تاریخ رنسانس
موسیقی ما - گروه موسیقی «رنسانس» از کشور صربستان در حالی در تالار رودکی روی صحنه رفت که فرزاد طالبی (مدیر کل دفتر موسیقی) به تماشای آن نشست. گروه «رنسانس» میهمان ویژه‌ای هم داشت و کمال موفتیچ (سفیر بوسنی و هرزه‌گوین) برای تماشای اجرای این گروه صرب به تالار رودکی آمده بود.
 
مردان بلند قامت گروه موسیقی رنسانس حدود ۶٠ ساله بودند و یکی از اعضای این گروه ۶ نفره، جوانی حدود ٣۵ ساله بود که اجرا و آواز زیبای آنها موجب تشویق‌های مخاطبان در تالار رودکی می‌شد.
 
کشور صربستان در بخش جنوب شرقی اروپا و مرکز شبه‌جزیره بالکان واقع است و اجرای این گروه گاهی ذهن را به اروپای شمالی و موسیقی این سرزمین و اسکاتلند می‌برد.
 
گروه موسیقی «رنسانس» در سال ١٩۶٩ در بلگراد تشکیل شد. این گروه موسیقی در یوگسلاوی قدیم و جنوب شرقی اروپا است و بیشترین اجراها را در سطح اروپا داشته است. رنسانس چهار دهه است که بیش از سه هزار کنسرت در اروپا، آفریقای شمالی و خاورمیانه برگزار کرده و در فستیوال‌های بسیاری در یوگسلاوی سابق و دیگر کشورها شرکت کرده است.
 
از جمله این فستیوال‌ها می‌توان به «بموس» در بلگراد، فستیوال تابستانی «دوبرونیک» در کرواسی، جشنواره موسیقی قدیم «پانونین» در لهستان، جشنواره موسیقی قدیم در اشتوتگارت، گردهمایی باخ در لایپزیگ، ٧۵٠امین سالگرد شهر برلین، جشنواره مدیترانه در باری ایتالیا، جشنواره‌های قدیم در رومانیا و غیره اشاره کرد.
 
این گروه که به تفسیر تاریخی رنسانس پایبند است، دارای رپرتواری است که گستره چشمگیری از قطعات موسیقی قرون وسطی، رنسانس و باروک و همچنین موسیقی سنتی مردم بالکان را شامل می‌شود.
 
با کوشش اعضای این گروه، پژوهش‌های موسیقی قرون وسطی و رنسانس به سیستم آموزشی صربستان معرفی شد و آنها در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌های بلگراد در این حوزه مشغول تدریس هستند.
 
دراگان ملاجنوویچ (آواز، دیوان، تنظیم)، دارکو کاراییچ (باقلاما)، ژرژ گرییچ (پایپس، کاوال، بگ پایپ، هورن، ذرنا)، مومیر ریستیچ (فیدل) و زوران کستادینوویچ (ویل) اعضای گروه موسیقی رنسانس بودند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1396 - 12:35

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مو سپیدانی از قلب تاریخ رنسانس | موسیقی ما