برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری نمایش «آمادئوس» برگزار شد
نادر مشایخی: ما به امیدهایی از جنس موتزارت نیاز داریم
موسیقی ما - داستان زندگی موتزارت و آنتونیو سالی‌یری در قالب نمایش «آمادئوس» نوشته «پیتر شفر» به طراحى و کارگردانى جواد مولانیا و مشاوره موسیقی نادر مشایخی از ۱۵ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت در تالار حافظ روی صحنه است.
 
به همین مناسبت نشست خبری این نمایش با حضور جواد مولانیا (کارگردان)، نادر مشایخی (مشاور موسیقی)، حمید پورآذری (طراح صحنه)، شاهین ملک‌زاده (سرمایه‌گذار)، مینو جان‌محمدی (مترجم و بازنویس متن)، مجید نوروزی (بازیگر نقش موتزارت) و جمعی از بازیگران و عوامل این نمایش در کافه موتزارت برگزار شد.
 
این نمایش‌نامه، داستان ده سال از زندگی «ولفگانگ آمادئوس موزارت» و آهنگساز دربار «آنتونیو سالی یری» را روایت می‌کند که در حسد غرق می‌شود.
 
نادر مشایخی که به عنوان مشاور موسیقی در این نمایش حضور دارد گفت: «من معتقدم ما سه نوع آهنگساز داریم: آهنگساز خوب، آهنگساز استاد و آهنگساز ابراستاد و در این تقسیم‌بندی به نظر من؛ تنها سه ابراستاد در جهان داریم که یکی از آنها موتزارت است.»
 
مشایخی با بیان این‌که در نمایشنامه پیتر شفر کاراکتر اصلی سالیری است، گفت: «مساله مهم در این نمایش برایم این بود که وزنه را روی موتزارت گذاشته‌اند. چون معتقدم اتفاقات و زندگی و روحیات سالیری برای هر آدمی می‌تواند رخ دهد. همه ما این تجربیات را داریم اما با موتزارت نمی‌شود همذات‌پنداری کرد. مسأله مهم در این‌جا موفقیت موتزارت است. ما در ایران نیاز داریم که موفقیت را ببینیم؛ خسته شدیم از بس مشکلات دیدیم و نیاز بود برای هر کاری چند برابر زمان مورد نیازش وقت بگذاریم. این‌که برای هر مسأله‌ای باید کلی کار کنیم حتی برگزاری یک کنسرت. ما در ایران عادت کردیم کار پیش نرود اما این‌جا در این نمایش یک آدم درست و کامل را می‌بینیم که در کارش پیش می‌رود و این برای ما یک امید است چراکه ما بسیار به امید نیاز داریم.»
 
جواد مولانیا (کارگردان) با بیان این‌که هفت ماه برای این پروژه تمرین کرده‌اند، گفت: «حدود یک سال و نیم با مینو جان‌محمدی که متن را بازنویس کرده، صحبت کردیم و به این متن بازنویسی شده رسیدیم و با وجود همه مشکلات و تعطیلی نوروز توانستیم اجرا کنیم.»
 
مولانیا با اشاره به ویژگی‌های این نمایش، از سختی‌های نقش موتزارت به دلیل طنز و شوخی‌های این کاراکتر گفت: «این نقش خطر تبدیل شدن به لودگی را داشت اما مجید نوروزی در نقش آمادئوس از پس آن برآمد و شوخی‌ها را حفظ کرد و به لودگی نیفتاد و توانست نبوغ موتزارت را در بازی خود نشان دهد.»
 
او همچنین با اشاره به نقش حمید پورآذری در طراحی صحنه این نمایش گفت: «پورآذری مرا نجات داد. اگر ایده او نبود و نمایش جور دیگری چیدمان می‌شد این جذابیت را نداشت.»
 
مولانیا با بیان این‌که از ابتدا دنبال سالنی این چنین برای اجرای نمایش بوده و در مورد انتخاب بازیگران هم خیلی زود به نتیجه رسیده است، گفت: «قرار بود در سالن دیگری اجرا کنیم اما هزینه بسیار بالا بود و نتوانستیم نمایش را در بهمن و اسفند اجرا کنیم در نتیجه سراغ سالن حافظ رفتیم.»
 
مینو جان‌محمدی (مترجم و بازنویس متن) نیز در این نشست خبری گفت: «دلیل این‌که سراغ این متن رفتیم علاقه شخصی آقای مولانیا به موتزارت بود. البته متن نمایشنامه پیتر شفر بیشتر روی شخصیت سالیری و رقابت و حسادت او به موتزارت تمرکز دارد اما با صحبت‌هایی که با کارگردان داشتیم و خواست ایشان مبنی بر اینکه محوریت روی موتزارت باشد، تصمیم گرفتیم متن را بازنویسی کنیم تا زندگی آمادئوس موتزارت را روایت کنیم که در زمانه خود درک نشد.»
 
او ادامه داد: «کمی در نمایشنامه تغییر دادیم تا آنچه نمایش می‌دهیم خیلی نزدیک به زندگی هنرمند امروزی باشد. سعی کردیم کاراکتر‌های نمایشنامه را کمتر کرده و تمرکز را روی زندگی این آهنگساز بگذاریم.»
 
مجید نوروزی (بازیگر نقش آمادئوس) نیز تجربه بازی در این نقش را عجیب خواند و با بیان این‌که آمادئوس عجیب‌ترین نقشی است که تاکنون بازی کرده گفت: «برای رسیدن به این نقش بسیار تمرین کردم و تمام موسیقی‌های موتزارت را گوش کردم و هرچه درباره او ساخته و نوشته شده، دیدم و خواندم تا بدانم باید چه کاراکتری را بازی کنم اما تقلید نکردم. برایم جذاب بود که نت‌نویسی و نحوه رهبری ارکستر را یاد بگیرم.»
 
شاهین ملک‌زاده (سرمایه‌گذار این نمایش) نیز درباره «آمادئوس» گفت: «کار اواخر شهریور شروع شد و پروسه سختی را طی کرد. معتقدم حمایتی که از کار می‌شود، گروه خوب و تماشاگر خوب، سه نکته اصلی در هر نمایش است که فکر می‌کنم ما گروه و مخاطب خوب را در تئاترمان داریم اما قسمت اول همیشه دچار سختی بوده. تئاتر ما در حمایت مالی می‌لنگد و حمایتی آنچنان که شایسته یک کار فاخر است نمی‌شود و در اندازه بضاعت و توانایی یک گروه ازسوی نهادهای دولتی و خصوصی حمایت نمی‌شود.»
 
مجید نوروزى، فربد فرهنگ، نسرین درخشان زاده، عارف عباسی، نسیم شجاعی، محمد صادقی، تیفن دلمس، مهرناز فراهانی، دلوین ذبیحی، فاطره اصحابی، مهشاد بهرامی نژاد، نسترن خطیب‌پور، دریا دریایی، شیدا سفیدگری، مریم صبوری و رعنا مورعی بازیگران نمایش «آمادئوس» به کارگردانی جواد مولانیا هستند که از ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ در تالار حافظ روی صحنه است.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 18 فروردین 1397 - 15:20

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نادر مشایخی: ما به امیدهایی از جنس موتزارت نیاز داریم | موسیقی ما