برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست ماهانه‌ی اعضای خانه‌ی موسیقی برگزار شد
حمیدرضا نوربخش: درِ خانه‌ موسیقی را هیچ‌کس نمی‌تواند ببندد
موسیقی ما - نشست ماهانه اعضای خانه موسیقی روز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه با حضور جمع زیادی از هنرمندان و علاقمندان در ساختمان فاطمی برگزار شد. در ابتدای این نشست علیرضا احمدی(نوازنده پیانو) به اجرای دو قطعه از ساخته های انوشیروان روحانی و پرویز یاحقی پرداخت. در ادامه «حمیدرضا نوربخش» - مدیر عاملِ این خانه بارِ‌ دیگر تاکید کرد ما طرفدار بازشدن همه درها هستیم و درِ خانه موسیقی را هم هیچکس نمی‌تواند ببندد. باید بگویم آن کسانی که می‌خواستند درِ این خانه را ببندند رفته‌اند.

حمیدرضا نوربخش در ابتدای سخنانش به هنرمندان و علاقمندانی که در این نشست حضور پیدا کردند خوشامد گفت و از حضور پیشکسوتان در این برنامه ها استقبال کرد و آن را مایه دلگرمی برای اهالی خانه دانست: «خانه موسیقی سال 97 را با انگیزه و انرژی فراوان آغاز کرده و فعالیت های بسیاری را پیش بینی کرد‌ه‌ایم که در این سال با کمک همه اعضا این برنامه ها را پیش می‌بریم. امیدوارم همه اعضای خانه موسیقی امسال در کنار ما باشند، زیرا امسال نیاز به همدلی و همراهی بیشتر داریم تا بتوانیم کارها را به سرانجام برسانیم.»

نوربخش گفت: «برای همه مدیرانی که در عرصه موسیقی هستند آرزوی توفیق داریم. اخیرا با آقای ترابی مدیرکل محترم دفتر موسیقی هم در خانه موسیقی و با حضور اعضای هیئت مدیره جلسه ای داشتیم و امیدواریم مدیرکل دفتر موسیقی هم در راستای اهداف با ما همراه باشند. اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی بسیار جدی و از شعارهای جدی دولت هم هست. این از مطالبات جدی ما است که در امور موسیقی مشارکت وسیع‌تری داشته باشیم که با کمک دولت روند آن را تسهیل کنیم و امور را بهبود ببخشیم.»‌

مدیرعامل خانه موسیقی در خصوص فعالیت های انجام شده برای ثبت سازهای ملی در یونسکو گفت: «کارهای خیلی خوبی در این زمینه صورت گرفته که سازهای ملی ما به ثبت میراث می‌رسد که مقدمه ثبت ساز در یونسکو و متعاقب آن ثبت جهانی سازهاست. ساز کمانچه با مشارکت کشور آذربایجان به ثبت رسید و مقدمات ثبت ساز عود هم فراهم شده است و در اینجا لازم است از زحمات استاد داریوش پیرنیاکان تشکر و قدردانی کنم. یکی از طومارهایی که برای ثبت ساز عود در یونسکو نیاز است امروز در اینجا قرار داده شده که لازم است به امضای شما عزیزان برسد تا این کار زودتر انجام شود.»

نوربخش در ادامه سخنانش به دیدار نوروزی با حضور منتقدین خانه موسیقی در خانه هنرمندان اشاره کرد و گفت: «جناب استاد فرهاد فخرالدینی، رئیس محترم شورای عالی خانه موسیقی و همه اعضایی شورای عالی و هیئت مدیره خانه موسیقی با هم هم‌فکری داشتند و قرار شد اگر کسی نقد مشفقانه‌ای دارد در این جلسه مطرح کند. در خانه هنرمندان جمع خوب و صمیمی تشکیل شد و در این جلسه بنا بر همدلی بود و هست. اگر کسی نقد دلسوزانه ای دارد همیشه پذیرای آن هستیم و درِ این خانه همیشه برای آرا و نظرات اهالی موسیقی باز است. در آن جلسه تعدادی از عزیزان صحبت‌های خودشان را مطرح کردند که در آن سخنان مطالب خاصی بیان نشد، فقط مطالب کلی بود که همه بر آن واقف هستیم و همه ما به آن اعتقاد داریم و خود را موظف می‌دانیم به آن عمل کنیم. به طور مثال اینکه باید در خانه موسیقی قاعده و ضابطه حاکم باشد، به اساسنامه عمل شود و مرزها را با دولت حفظ کنیم و سخنانی از این قسم که همه به آن اعتقاد داریم.»

نوربخش گفت: «در آن جلسه توسط یکی از دوستان نوازنده تار هم مطالبی عنوان شد که باز هم همین کلیات بود؛ ولی در سخنان ایشان یک سری واژه های نامناسب و سخیف که تهمت تلقی می شود – از جمله اینکه کسانی که در خانه موسیقی هستند رانتخوار هستند- بیان شد. من هم در آن جلسه از ایشان خواستم یکی دو نمونه از این مصادیق را بیان کنند متاسفانه فقط من را نگاه کردند و کلامی نگفتند. من با اصرار خواستم مصداق همین سخنان را در مورد هر کسی که در خانه موسیقی سمت دارد را بیان کنند و بارها گفته‌ام و باز هم می گویم هر کسی راجع به این مصادیق هر چیزی دارد از هر تریبونی می خواهد بیان کند.»

وی در مورد سخنان اخیر این نوازنده تار که در رسانه ها مطرح شده گفت: «به‌نظر می رسد ایشان نوعی عطش دیده شدن دارند. کارنامه زندگی ایشان اینگونه می گوید که دوست دارد به هر قیمتی دیده شود. رفتار و کردار و موسیقی شان نشان دهنده همین موضوع است. من معمولا بنا بر پاسخگویی ندارم ولی برخی از مطالب که در مورد خانه موسیقی گفته می شود دیگر جزو حقوق من نیست و من مورد عتاب اهالی موسیقی قرار می گیرم که بالاخره حیثیت همه اعضا هم هست و نباید گذشت کنیم و من باید از حیثیت این خانه دفاع کنم. اینکه کسی بیاید و بگوید باید در این خانه را بست؛ من باید بگویم آن کسانی که می خواستند در این خانه را ببندند، رفته‌اند. آن دولتی که از همفکران شما بودند و می‌خواستند در خانه ها را ببندند – از جمله دیدیم که مدتی هم در خانه سینما را بستند –  رفته‌اند. ما الان طرفدار بازشدن همه درها برای حل مشکلات هستیم و درِ خانه موسیقی را هم هیچکس نمی تواند ببندد.»

وی افزود: «ایشان باید در خودش کنکاش کند و فکری به حال موسیقی خودش بکند تا بلکه با حسن نظر دیده شود؛ ایشان ظاهرا از ابتدا که آمده خلاف جریان شنا کردن را برای دیده شدن  انتخاب کرده است. ایشان ردیف موسیقی را درست کرده اند و خواسته اند تا این ردیف ایشان تایید بشود، چنین اتفاقی نخواهد افتاد. این هم تقصیر ما نیست زیرا کسی که تفکر موسیقایی اش از کافه لاله زار گرفته تا اجرای قطعات موسیقی کلاسیک باخ و بتهوون و حتی اجرای موسیقی love story است چگونه می تواند ردیف موسیقی موجه ارائه دهد؟ این ذهن اساسا ذهنیت ردیف نوازی و ردیف سازی نیست. مجموعه این عوامل در کنار هم درست ننشسته است. علاوه بر این ما بزرگانی داریم، مگر چنین کاری انجام داده اند؟ مثلا استاد هوشنگ ظریف-که خداوند سلامتش بدارد- مگر آمده اند ردیف نوشته اند؟ حالا اگر شما نوشته اید گناه ما چیست؟ مگر ما باید هر چیزی که شما نوشته اید را تایید کنیم؟»

نوربخش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتقادات این نوازنده تار به جشنواره موسیقی فجر گفت: «در جشنواره موسیقی که شما می فرمایید مشکل دارد، شما در دوره سی و یکم هم داور بودید و هم اجرا داشته اید؛ حالا اگر پنج میلیون تومان از رقم شما بابت بیمه کسر شده تقصیر بنده بوده؟ این انتقام گیری ها شخصی است. من فقط اشاره کردم که ایشان دیگر ادامه ندهند چون من ناچارا وارد جزئیاتی می شوم که به نفع ایشان نخواهد بود. ایشان بهتر است فکری به حال موسیقی شان بکنند که با هنرشان  بهتر دیده شوند. ایشان جزو کسانی بودند که در آزمون مدرسین کاری کرده بودند که  بچه های استان هرمزگان و فارس هرکسی داخل می آمد از آنها می پرسید آیا کتاب مرا درس می دهی یا نه؟! اگر کسی کتاب مرحوم ذوالفنون یا کتاب هنرستان را درس می داد در آن آزمون رد می شد و به ناگزیر همه می رفتند کتاب ایشان را می خریدند تا در آزمون قبول شوند. شاهد این سخنان آقای اردشیر کامکار است و من آنجا برخورد کردم و گفتم که این کار دیکتاتوری و خلاف قانون است. فکر کنید اینچنین تفکری چقدر خطرناک است. سازکار ورود به نهاد مدنی مشخص است و اولین شرط آن مقبولیت و آوردن رای بیشتر از سوی اعضا است پس ایشان ابتدا باید بروند برای مقبولیت خودشان فکری بکنند. ایشان دوبار در اینجا کاندیدا شده اند و رای نیاوردند. حالا با هر تعدادی که مجمع به رسمیت رسیده است ؛ بالاخره تعدادی آمده اند اینجا و ایشان را قبول نداشته اند و رای نداده اند ...و این تقصیر کسی نیست. اینکه بیاییم یک نهاد مستحکم هجده ساله را تضعیف کنیم آن هم در این شرایط مملکت درست نیست. ما به اندازه کافی در گوشه و کنار این مملکت دشمن داریم و هنوز کنسرت هایی لغو می شود، هنوز جلوی آموزش موسیقی را می گیرند و در این میان بیاییم یک نهادی به نام خانه موسیق را تضعیف کنیم. همه پیشکسوتان و بزرگان ایجاد یک نهاد صنفی را ارج می نهند به طور مثال استاد فخرالدینی می گفتند آرزوی ما در دوران جوانی بوده که جایی مانند خانه موسیقی وجود داشته باشد که هیچ وقت محقق نشد. حالا ما بیاییم چنین نهادی را به خاطر ناکامی های خودمان و مسائل شخصی تضعیف کنیم. واقعا آب را به آسیاب چه کسی می ریزیم. من واقعا متاسفم و امیدوارم ایشان دیگر ادامه ندهند.
 
نوربخش در پایان سخنانش برای همه اهالی موسیقی، اعضای خانه موسیقی و همچنین بزرگان و پیشکسوتان موسیقی آرزوی سلامتی و سعادت کرد.»

در ادامه این برنامه، هنرمندان نوجوان سروش حاجی طالب نوازنده (سنتور و از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان سال 96) قطعاتی را برای حضار اجرا کرد. همچنین در ادامه برنامه هاله وزیری(مجری برنامه) از سوی خانه موسیقی از رحیم بقایی(صدابردار پیشکسوت) که در ارتقای سیستم صوتی سالن اجتماعات همت کرده بود تقدیر کرد. بقایی در سخنانی کوتاهی گفت:‌ من جزو وظایفم می دانم که قدم کوچکی برای خانه خودم بردارم.

سپس علی امینی(مسئول واحد بیمه و عضویت) پشت تریبون حاضر شد و با اعلام توضیحاتی از سامانه جامع هنرمندان خانه موسیقی رونمایی کرد. امینی در سخنانش گفت: این سامانه حاصل زحمات چندین ساله و پیگیری های مستمر مدیرعامل و معاون محترم اجرایی خانه بوده امیدواریم به اهداف پیش بینی شده در آن برسیم. در ادامه برنامه علی امانی از خراسان شمالی و رامیار اتمیشی موسیقی خراسان شمالی را اجرا کرد.  در پایان نیز محمدرضا دارابی(خواننده) به همراه حشمت الله حجتی فرید نوازنده تمبک به اجرای موسیقی در بیان اصفهان و تصنیف های کردی کرمانشاهی پرداخت که مورد استقبال حضار قرار گرفت.
تاریخ انتشار : شنبه 29 اردیبهشت 1397 - 16:35

دیدگاه‌ها

یکشنبه 30 اردیبهشت 1397 - 12:59

درود برجناب نوربخش عزیز،بسیار عالی پاسخ دادید پاسخی در خور شان گوینده ،اگر هنگامی که گفت من امده ام تا تار اغاز کنم !!!پاسخی در خور شنیده بود چنین غرق توهم نمی شد
چه زیبا فرمود سعدی بزرگ :
تورا که نیین است بازی نه این است !!!وقت ان است خیلی از این متوهمان جایگاه خود را بدانند

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حمیدرضا نوربخش: درِ خانه‌ موسیقی را هیچ‌کس نمی‌تواند ببندد | موسیقی ما