برنامه یاد بعضی نفرات
 
به بهانه اجرای گروه‌های راک مشهدی «بادزنگ»، Minus1 و امیراشکان غلامی
یکه‌تازی گروه‌های راک غیر تهرانی در پایتخت
موسیقی ما - این روزها از گوشه و کنار اخبار مختلفی تحت عنوان فعالیت‌های موسیقایی هنرمندان مشهدی می‌شنویم و حضور و تأثیرگذاری آنها در عرصه مجاز، بیش از گذشته شده است. در روزهای آینده یعنی 7، 12 و 25 و 26 هم مرداد قرار است سه گروه موسیقی راک مشهدی یعنی «بادزنگ»، Minus1 و امیراشکان غلامی در تهران روی صحنه بروند که به همین بهانه، علاوه بر معرفی و جزئیات کنسرت‌های این سه گروه، نگاهی گذرا به موسیقی راک در مشهد داشتیم.
 
مشهد یکی از مناطق موسیقی خیز این مرز و بوم است که شاید بردن نام استاد محمدرضا شجریان از این خطه، یکی از مهمترین دلایل برای این مدعا باشد. تعداد فعالان موسیقى این شهر بیش از ۱۸ هزار نفر است و پایگاه اول موسیقى رپ در ایران محسوب می‌شود.
 
البته یکی از دیگر خصوصیات این شهر، توجه ویژه‌ای است که فعالانش به موسیقی راک دارند و بسیاری از گروه‌های مهم راک مشهدی هستند، تا آنجا که رکورد بیشترین تماشاگر براى یک گروه راک زیرزمینى را به خود اختصاص داده است.
 
«ماد» یکی از اولین گروه‌هایی بود که در دی ۱۳۷۹ در سبک موسیقی راک ظهور کرد. آنها از تجربه‌های مختلفی همچون کاور کردن قطعات کلاسیک راک، بلوز، کانتری و تلفیق آن با موسیقی آوایی و ردیف‌ها و دستگاه‌های ایرانی و موسیقی محلی ایران استفاده می‌کردند و در ادامه به سمت خالص‌تری از موسیقی راک و ریشه‌های آن در بلوز و جز حرکت کردند. عبدی بهروانفر که در واقع مغر متفکر گروه بود، نوید اربابیان، مسعود فیاض‌زاده، محسن نامجو وعلی باغفر اعضای گروه بودند که سال‌های 81 و 82 دو بار به شکل مجاز روی صحنه رفتند. اعضای «ماد» همچنین، نوازنده‌های آلبوم «ترنج» هم بودند.
 
شاید بتوان گفت «ماد» در واقع ریشه‌ای برای موسیقی راک در مشهد بود که در ادامه گروه‌های دیگری از آن منشعب شد و مسعود فیاض‌زاده و علی باغفر پایه ثابت اکثر این گروه‌ها بودند. «پوینت آو دث»، هادی پاکزاد، «کیلومتر 23»، «ماینس وان»، «آرسامس»، هومن اژدری که البته زاده مشهد نیست اما در این شهر بزرگ شد و بسیاری دیگر، از جمله هنرمندانی بودند که در این شهر موسیقی راک را ادامه دادند و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور، هنرمندان مشهدی قلب تپنده موسیقی راک -در قالب مجاز- باشند.

حالا قرار است سه گروه «بادزنگ»، «ماینس وان» و گروه امیر اشکان غلامی کنسرت‌هایی را در روزهای آینده برگزار کنند که به معرفی و جزئیات اجرای آنها پرداخته‌ایم:
 
  • گروه «بادزنگ» دو آلبوم «دره خاموش» و «دنیای ناتموم» را روی صحنه می‌برد
گروه موسیقی «بادزنگ» کنسرتش را هفتم مرداد در برج آزادی تهران برگزار می‌کند. گروه «بادزنگ» یک گروه دو نفره مشهدی است که فرودین امسال، دومین آلبومش را با نام «دره خاموش» در فضایی نزدیک به الکتروراک منتشر کرد.


«بادزنگ» گروه دو نفره‌ای متشکل از علیرضا احمدزاده و مسعود فیاض‌زاده است که فضای آثارش نزدیک به الکترونیک راک است. ترانه‌ها و بیشتر ملودی‌ها را علیرضا احمدزاده می‌نویسد و از طرف دیگر تنظیم و مهندسیِ قطعات را مسعود فیاض‌زاده انجام می‌دهد. تجربه‌های علیرضا از خاستگاه موسیقی کلاسیک و تحصیلات آکادمیک ریشه می‌گیرد. در سمت مقابل مسعود سال‌ها است که به شکل تجربی در سبک راک فعالیت می‌کند؛ از جمله فعالیت‌های او می‌توان به حضور در گروه « Minus1» به عنوان پروژه اصلی و همکاری با گروه «بامیان»، هادی پاکزاد، حامد بهداد و... اشاره کرد.
 
در این کنسرت، علیرضا احمدزاده به عنوان آهنگساز و خواننده گروه حضور دارد و مسعود فیاض‌زاده به عنوان نوازنده گیتار الکتریک و تنظیم‌کننده، علی باغفر (درامز)، کسری سبکتکین (گیتار باس) و سیامک بغدادی (کیبورد) دیگر اعضای گروه در این کنسرت هستند.

گروه موسیقی «بادزنگ» هفتم مرداد ماه ساعت 21 در برج آزادی تهران، تازه‌ترین کنسرت خود را با اجرای آلبوم‌های «دره خاموش» و «دنیای ناتموم» برگزار می‌کند که برای تهیه بلیت می‌توانید به سایت ایران کنسرت مراجعه کنید.
 
  • Minus1 دو روز در تالار ایوان شمس روی صحنه میرود
گروه Minus1 تازه‌ترین کنسرت خود را 25 و 26 مرداد در تالار ایوان شمس برگزار می‌کند. این گروه که دی ماه گذشته دومین آلبوم رسمی خود را با عنوان «برای زندگی» به تهیه‌کنندگی حامد بهداد منتشر کرد، در کنسرت پیش‌رو به اجرای آن و آلبوم «علم باران» می‌پردازد.
 
گروه ماینس وان توسط مسعود فیاض‌زاده‌، شکل گرفت. او تنظیم‌کننده آلبوم‌های محسن نامجو (جبر جغرافیایی)‌، هادی پاکزاد و... است. مسعود فیاض‌زاده (گیتار الکتریک)، شهرام شقایق، سعید فیاض‌زاده (گیتار باس)‌، حامد مبارز (خواننده)‌، علی باغ‌فر (درامز)‌، سیامک بغدادی (خواننده، گیتار الکتریک) و سعید توانایی اعضای این گروه هستند. آنها تاکنون دو آلبوم غیر رسمی و دو آلبوم رسمی در سبک آلترناتیو راک منتشر کرده‌اند.
 
  • امیر اشکان غلامی و اجرای قطعات شنیده نشده
12 مرداد هم متعلق به اجرای امیر اشکان غلامی یکی دیگر از راکرهای مشهدی است که رضا تاجبخش (پیانو و کیبورد)، کسری سبکتکین (گیتارباس)، امیر راحتی (گیتار الکتریک)، میلاد مرادی (کمانچه) و علی باغفر (درامز) او را به عنوان خواننده و نوازنده گیتار آکوستیک همراهی می‌کنند.

این گروه در اجرای پیش‌رو، چهار قطعه از آلبوم جدیدش که در آینده منتشر خواهد شد و همچنین قطعاتی از آلبوم‌های پیشین یعنی «مسافران مردد» و «پلاستیکا» را با تنظیمات و سازبندی جدید برای مخاطبان اجرا می‌کند؛ این در حالی است که آهنگسازی و تنظیم بیشتر قطعات را امیراشکان غلامی بر عهده داشته است.

آلبوم «مسافران مردد» و «پلاستیکا» اثری در سبک راک هستند و به دغدغه‌های انسانی و محیط زیست می‌پردازند. در آنها از سروده‌های سعدی، هوشنگ ابتهاج، نصرت رحمانی، آبان صابری و... استفاده شده و نوازندگان به نامی چون رضا تاجبخش، آرین کشیشی، حسین شریفی، علی باغفر، کریم قربانی، پاشا هنجنی، میثم مروستی، میلاد مرادی، پدرام فریوسفی، پویان قندی و علیرضا ثنائی در آن ساز نواخته‌اند.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 مرداد 1397 - 15:52

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود یکه‌تازی گروه‌های راک غیر تهرانی در پایتخت | موسیقی ما