برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفتگوی اختصاصی سایت «موسیقی ما» با خواننده پرسر و صدا در روز انتشار جدیدترین اثرش
محسن چاوشی: با آلبوم «ابراهیم» پا به میدان جنگ گذاشته‌ام
موسیقی ما – بهمن بابازاده: نُهمین آلبوم رسمی محسن چاوشی پس از یک ماه سراسر حاشیه و جنجال، از صبح امروز یازده شهریور روانه بازار موسیقی کشور شد.

به گزارش «موسیقی ما»، آلبوم «ابراهیم» در حالی از صبح امروز با شش قطعه منتشر شده است که در ماه‌های گذشته حواشی و اخبار متعددی درباره این اثر خبر ساز شد و پس از تاخیر 9 ماهه در اعطای مجوز برای این آلبوم، محسن چاوشی در صفحات شخصی خود نسبت به این موضوع اعتراضاتی را مطرح نمود.

واکنش‌های مدیران موسیقی کشور به اظهارات چاوشی باعث شد دوستداران این خواننده هفته‌های پرالتهابی را سپری کنند تا اینکه این اثر پس از پشت سرگذاشتن حواشی مختلف از صبح امروز روانه بازار موسیقی در کشور شود.

محسن چاوشی در روز انتشار جدیدترین آلبوم رسمی خود درباره ایدئولوژی و نگاه شخصی‌اش به آلبوم «ابراهیم» در یک گفتگوی اختصاصی با سایت «موسیقی ما» گفت: «من نباید درباره این آلبوم اظهار نظر کنم. همه ذهنیت و ایدئولوژی من و تیم مولفین آلبوم در آن اعمال شده و از اینجا به بعدش دیگر دست من نیست. برداشت از این مجموعه کاملا آزاد است. اصلا قرار نیست من به برداشت‌ها و هر ذهنیتی از این آلبوم، سمت و سوئی بدهم. پس بگذارید کارها را مردم بشنوند و درباره آن قضاوت کنند. زمان می‌برد ولی قطعا منتظر نظرات مردم درباره این اثر هستم.»

چاوشی درباره اشعار استفاده شده در این آلبوم که حواشی و اخبار متعددی را باعث شده نیز معتقد است: «رابطه من و اشعار حسین صفا در این آلبوم پیچیده است. کلمه به کلمه این اشعار را زندگی کرده‌ایم و حالا احساس می‌کنم فصل جدیدی از همکاری من و حسین صفا آغاز شده. هر واژه تکه‌ای از احساس ما را در سال‌های میانسالی شامل می‌شود. نه آنقدر غمگین و اندوه‌ناک و نه آنقدر پیچیده و غریب. «ابراهیم» روزنوشت‌های ما برای این برهه از زندگی‌مان است. سعی کرده‌ایم از زاویه‌ای دیگر به ماجراها نگاه کنیم و با انتشار آلبوم احساس می‌کنم بار بزرگی از دوش من برداشته شده است. اعتقاد دارم هر فردی وظایف و تعهداتی درباره مسائل اجتماعی خود داشته و دارد. من با «ابراهیم» پا به میدان جنگ گذاشته‌ام.»

این خواننده افزود: «انتشار آلبوم «ابراهیم» پیچیدگی‌های زیادی داشت. اتفاقات ریز و درشتی که رخ داد ولی امروز خوشحالم که بالاخره سرم را بالا میگیرم. به مردم و هنرمندانی که در این هفته‌های پرفشار کنارم بودند افتخار می‌کنم. هرگز هرگز هرگز خودم را از این مردم جدا نمی‌دانم و تا ابد صدای دردهای آنها خواهم ماند.»

* جزئیات آلبوم

«بِبُر به نام خداوندت، در آستانه پیری، همراه خاک اره، لطفا به بند اول سبابه‌ات بگو، ای ماه مهر، جهان فاسد مردم را»، شش قطعه آلبوم ابراهیم را تشکیل می‌دهند که همگی از سروده‌های حسین صفا هستند. موسیقی این آلبوم تماما به عهده خود چاوشی بوده و شهاب اکبری و فرشاد حسامی در بخش تنظیم اثر، با چاوشی همکاری کرده‌اند و میثم مروستی و عادل روحنواز نیز نوازندگان آلبوم هستند.

چاوشی در شناسنامه آلبومش از هنرمندانی چون پرویز پرستویی، حمید فرخ‌نژاد، حسن فتحی، رضا رشیدپور، امیر جعفری، علی ضیا و... که در روزهای پرخبر و حواشی این آلبوم از او و آثارش حمایت کردند نیز تشکر و تقدیر نموده است. هادی حسینی تهیه کننده آلبوم «ابراهیم» است و مهدی معزی، ابوالفضل افشاری و محسن عسگری نیز به ترتیب مدیر اجرایی، مدیر هماهنگی و گرافیست اثر جدید چاوشی هستند.

* برخورد جهانی با ناقضان حقوق مولفین اثر

هادی حسینی تهیه کننده آلبوم «ابراهیم» نیز با تشریح جزئیاتی از ثبت حقوق قانونی این آلبوم و انتشار «ابراهیم» با کپی رایت جهانی در گفتگو با سایت «موسیقی ما» گفت: «آلبوم «ابراهیم» با کپی رایت جهانی منتشر می‌شود و هر رسانه‌ای اقدام به انتشار غیرقانونی قطعات این آلبوم در فضای مجازی اعم از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نماید، قطعا مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. این موضوع برای این آلبوم با وسواس زیادی انجام شد و امیدوارم با اشاعه فرهنگ احترام به حقوق مولفین یک اثر موسیقایی، این موضوع هر چه زودتر در بین مخاطبان موسیقی همه‌گیر شود تا صنعت موسیقی بتواند به حرکت رو به جلوی خود ادامه دهد و بقای خود را حفظ کند.»

گفتنی‌ست محسن چاوشی پیش از این آلبوم‌های: یه شاخه نیلوفر، ژاکت، حریص، سنتوری، پرچم سفید، من خود آن سیزده‌ام، پاروی بی‌قایق و امیر بی‌گزند را به صورت مستقل منتشر کرده است و در آلبوم‌های گروهی چون: خاص، من و ما، دلصدا، هشت و سلام آقا نیز حضور داشته است. خواندن تیتراژ فیلم سینمایی سنتوری و اجرای چند قطعه پرطرفدار برای سریال «شهرزاد» از دیگر آثار محسن چاوشی در همه سال‌های فعالیت‌اش در حوزه موسیقی است.

همچون همیشه از تمام دوستداران موسیقی تقاضا داریم به جهت احترام به حقوق مولفین اثر، نسخه اورجینال آلبوم «ابراهیم» را تهیه نمایند.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 شهریور 1397 - 20:15

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 10:18

سلام . انتشار آلبوم رو به طرفداران چاووشی تبریک میگم و امیدوارم از آلبوم خوششون بیاد. با احترام به طرفداران چاووشی اما از فضای آلبوم زیاد خوشم نیومد. ای کاش حداقل همه اشعار از حسین صفا نبود.

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 14:34
reza moman

راستش من هم مخاطب و هوادار محسن چاوشی ام اما واقعا خوب نبود آلبوم ! که دلیل اصلی اش به نظرم اولا استفاده از اشعاری با وزنهای تقریبا یکسان و زبان پیچیده و دوم ، عدم خلاقیت در ساخت ملودی بود.
امیدوارم کسی حمله نکنه :) چون ما دشمنان هم نیستیم

151.246.171.154
یکشنبه 11 شهریور 1397 - 10:38

بهترین آلبوم حتی دو سال آیندست بدون شک

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 11:03

سلام و خسته نباشید متاسفانه دو تا اهنگ رو حذف کردند !!!!!!

شنبه 17 شهریور 1397 - 11:35
سید امیر حسینی

این دو آهنگ رو خود آقای چاوشی منتشر کردند به صورت جداگانه و میتونید دانلود کنید از طریق سایت ها...

5.126.17.58
یکشنبه 11 شهریور 1397 - 11:25

آلبوم خوبی بود. یکی از ترانه ها هم سانسور شده است. اما !!! برای من که از هواداران چاوشی هستم راضی کننده نیست و رضایت ندارم. اشعار طولانی و ملودی های ناقص الخلقه واقعا از چاوشی بعیده. همین الان دارم آلبوم سنتوری را گوش میدم . یکی از بهترین آلبوم های چتاوشی. اگه یه رده بندی کلی انجام بدیم باید گفت که آلبوم ابراهیم در پایین ترین سطح ممکن نسبت به سایر آلبوم های ایشون قرار داره. استفاده از گیتار الکترونیک هم واقعا جالب توجه است ولی فایده ای نداره. کاش این طور نبود و زمان به عقب برمی گشت.

دوشنبه 19 شهریور 1397 - 18:37
e_mehdi

دیگه این از بی سوادی ماست اینجا مشکل از خواننده و کلا هنرمند نیست, چنین چیزی نداریم که هنرمند هنرش رو محدود به فهم مردم کنه, پیشنهادم به شما اینه خوانندت رو عوض کنی!

104.194.25.83
یکشنبه 11 شهریور 1397 - 11:45

گوشش ندادم ولی مطمعنم روح و جانمو زیر و رو میکنه

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 11:48

ما بزرک و ندانیم چقدر توصیف خوبیه از جامعه
جاهلان نفهمیده

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 12:02

عشقی به مولا
محشر بود البوم

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 12:05

اولین بار است که بعد انتشار آلبوم چاوشی دوس دارم کمی انتقاد کنم، اشعار معروف و نسبتا زیبای حسین صفا برای این آلبوم انتخاب شده ، با نام خدا شروع میکند اما حضور کلمات اروتیک و بحث در مورد همخوابی و چسبیدن و حمام و چنین و چنان چندان مناسب گوشهای مردم و عرف جامعه ما نیست اینکه دو آهنگ با این مشخصات را از آلبوم حذف کنیم و همزمان با آلبوم منتشر شود ورشکستگی نظارت فرهنگی کشور است. برخلاف گفته ها تنظیم آلبوم هم آنچنان فضای نویی در خود نداشت و تکرار تنظیمات متداول قبلی بود، ملودی ها هم اکثرا ضعیف بوده و بار محتوای شعر را با خود حمل نمیکنند، در کل اینکه منجنیق کتاب بسیار زیبایی ست و دکلمه ی برخی از این اشعار مانند ماه مهر انگشت سبابه نیز با صدای حسین صفا موجود است و بسیار زیباتردقیقتر و کاملتر از آنچیزیست که در آلبوم شنیده میشود همچنان که در بخشهایی از آلبوم هم وقتی که ملودی کشش ندارد از دکلمه حسین صفا کمک گرفته شده

دوشنبه 12 شهریور 1397 - 18:41
احسان

دوست من در مورد حمام به ماجرای زدن رگ امیرکبیر در حمام اشاره داره که کشتنش
در مورد واژه عشق رختخوابی هم اتفاقا داره نکوهش می کنه این قضیه رو
اتفاقا من برام سواله چرا این کلمات باعث مجوز نگرفتن شده
سخت گیری درستی نبود

5.119.244.230
یکشنبه 11 شهریور 1397 - 12:09

عجیب است و غریب
طول میکشد درک کردن این اثر
عجیب که خواهد ماند
امیدوارم غریب نماند

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 12:40

بالاخره انتظار تموم شد. ابراهیم محشره

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:30

عجب آلبوم سنگینی بود
دم محسن چاوشی گرم که بر خلاف بقیه کیفیت کار رو فدای عامه پسند بودن اون نمی کنه
آهنگ ها و آلبوم های محسن چاوشی هم مثل خودش خاصن و فقط افراد خاصی رو جذب به اون میکنه
با اینکه دو بار آلبوم رو گوش کردم ولی حقیقتش زیاد چیزی از محتوای آلبوم نفهمیدم ولی وقتی یه چیزی رو نمی فهی و متوجهش نمیشی دلیل بر ببخشید مزخرف بودن وچرت وپرت بودن اون نیست
صد در صد پشت تک تک ترک های این آلبوم داستانی و حرفی نهفته مثل آلبوم پاروی بی قایق
در یک کلام بخوام بگم متفاوت بود به معنی واقعی کلمه
زنده باد محسن چاوشی تا ابد....

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:35

"من با «ابراهیم» پا به میدان جنگ گذاشته‌ام."
چاوشی به جنگ بیسوادی، سرانه مطالعه چند دقیقه ای، مزخرف گویی مردم که تبدیل به عادت شده رفته.
درود به چاوشی

فاضلیم در دانش/فاضلیم در خوانش/ ارج مینهیم اما شعر فاضلابی را

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:48

عرض ادب..چاوشی خارج از بحث سلیقه شخصی هر کسی قابل احترامه چون خاص و با ایدوئولوژی خودش کار میکنه و کاری به بازار و اینکه مخاطب با چی حال میکنه نداره و این ماندگارش میکنه تو موسیقی ایران...البته الان زوده واسه نظر قطعی دادن و باید چندین بار گوش داد البوم رو و زمان بگذره ازش ولی بنظر من بعد از یکبار گوش دادن اینه که ملودی خوب باعث میشه مخاطب شعر رو بهتر بفهمه و ارتباط برقرار کنه و حفظ کنه با اینکه حتی شعر سخت و با گفتار قدیم باشه که در خود کارهای چاوشی هم نمونه اش هست ولی فضای البوم بخاطر اهنگسازیها تکراری و حوصله بر میشه کم کم و اینکه متن البوم بصورت ترانه نیست و مثل شعر نو میمونه مزید بر علت میشه تا مخاطب زیاد متوجه نشه از اینکه گوینده چی میخواد بگه و منظور چیه و اینکه حتی بتونه چند بیت رو حفظ کنه از البوم خیلی سخته..چاوشی لحن و اجرای کلمات عالی داره بطوری که شعر رو مال خودش میکنه و اگه از اهنگسازهای دیگه ای هم استفاده کنه بنظرم باعث میشه از یکنواختی در بیاد کارهاش و خیلی خیلی میتونه کمک کنه تا ماندگار بشه کارهاش چون شخص خاصی هست و کار خاص میکنه...در کل ارزش داره کارهاش و حتما خریداری کنید دوستان البوم رو..البته بعضی جاها احساس میشد داره میره به سمت کتاب صوتی چون قبلا مثه اینکه بیشتر یا همه شعر ها ی حسین صفا بصورت کتاب منتشر شده و بعضی جاها هم روضه میشد بنظرم..ولی میگم عالی و قابل احترامه چاوشی شدیدا و دمش گرم که تو این بازار کار خاص میکنه و شایدم ماها چون عادت نکرده گوشمون و نشنیدم در موزیک ایران همچین کارهایی رو به همین علت درکش یه مقدار سخت بشه..موفق باشی محسن خان و ادامه بده...

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:48

دمت گرم محسن جان
عالي بود

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:50

به به به بالاخره اومد. خوب دیگه حالا فرق خواننده مردمی رو با خواننده ای که شما به زور میخواید معروفش کنید رو درک میکنید. خیلی خوشحالم که خبر اولتون و آلبوم جدیدتون چاوشی نیست. هیچ عیبی نداره. شروع شد جنگ چاوشی. از شما شروع شد

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:56

ابراهیم چاووشی تبر شکن????

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:56

عجب آلبومیه ❤❤❤❤❤??

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:56

قرار بود نسخه دیجیتال کیفیت بالای wav داشته باشه.چرا نسخه ۷۸۰ ام پی تری هست؟این یعنی چه؟هنوز دارن با کیفیت بد ام پی تری به مردم آلبوم میفروشن.این کدوم استاندارد و کیفیته؟؟؟

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:56

يا حضرت چاوشى، عجب آلبومى، حرفى واسه گفتن نذاشت ????

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:56

محسن چاوشی تنها رقیبش خودش هست هرآلبوم بهتر وعمیق تراز آلبوم قبلی ?

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:56

فوق العادست

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:56

دوستان لطفا قبل اینکه درباره البوم نظر بدید شعر اهنگ هارو از نت بگیرید و همزمان که گوش میدید شعر هارو هم بخونید ، آلبوم به شدت سنگینه ، هر اهنگو هفت هشت بار گوش بدید ، بی نظیره ، تو دوره ای که کل اهنگ ها و موسیقی ها دارن سطحی میشن ، چاوشی ی تنه داره موسیقی پاپ داخل رو جلو میبره

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:56

آخ که تو چقد خوبی???

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:56

رودستش نیست. خیلی خفن این البوم

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:56

شاهکار موسیقی ایران?❤

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:56

این ترک تو آلبوم رسمی نبود

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:56

آلبوم به شدت سنگینه با پلی کردنش یه محسن چاوشی پخته و رها رو میشنویم❤❤ممنون سلطان که هستی و سایه ات بالای سر این آشفته بازار موسیقیه

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:56

پا به میدان جنگ بذار کی جلوتو گرفته..ببینم میخوای چیکار کنی؟؟؟ صداتم قشنگه??

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:56

خیلی سنگینه ...چاوشی دیگه به نوک قله رسیده تنهاس و هیچکس نمیتونه بهش برسه

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 13:56

البوم فوق حرفه ای . ترک پسر شدم ک تورا آرزو کنم ک فقط سکوت معناش میکنه. این البوم فقط باید تفکر عمیق داشت از این ابراهیم

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 14:40

خداست.همین.

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 16:19

علی رغم متن های زیبا و استفاده مناسب از اشعار حسین صفا و دو نوازنده خوب به نظرم محین چاووشی باید به فکر تنشیم های متفاووت تری باشه و ریتم های ملودی غیر یکنواخت تر چند البومه ملودی و تنظیم به نسبت اشعار و صدای محسن چاووشی پیشرفتی نداره کاش کمی تو تنظیم و ملودی هم حساسیت میداشت مثل انتخاب اشعار

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 16:59

به نظرم آلبوم خیلی خوبی هست ... به ویژه قطعه های "در آستانه پیری" و "ما بزرگ و نادانیم" رو خیلی دوست دارم. در کل نیاز هست که هر قطعه رو حداقل 10 بار گوش بدی تا به حقیقت مفاهیمی که تو دل شعر نهفته برسی. بخش زیادی از اشعار هم قابلیت تفسیر به رای داره و فضای ذهنی شنونده هست که تعیین میکنه چه برداشتی از شعر بشه. در مجموع کارهای چاوشی فوق العاده هست و هر روز داره پخته تر میشه.

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 18:33

دوستانِ گرامی؛
یک نکته رو توجه داشته باشین، اینکه سبک و روش این آهنگ‌ها مانند کارهای دیگر نیست که سریع متن ترانه رو متوجه شدین به تشویق بپردازید.. به بیانِ دیگر سطحی نیست.
نیازمند این هست چندبار آهنگ رو گوش بدید و عمیق به اون گوش بدید.. بسیارها بودند که موقع بیرون اومدن آلبوم‌ها و یا تک ترک‌های قبلی نظری متفاوتی داشتند اما زمانی بعدتر شده جزء آهنگ‌های مورد علاقه‌شون..

در تحلیل(!)های شخصیتون حال و هوای اون موقع که گوش میکنین(Mood) و سلیقه‌ی شخصیتون رو هم در نظر بگیرید.. از دمِ تیغ بردن در کسری از ثانیه قطعا به دور از انصاف خواهد بود. این یک اصل است.

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 19:00

بی نظیره ...
شعرها، موسیقی، گیتار برقی !
هر بار که گوش میدی انگار چراغ کم سوئی که توی مغزت روشن شده بود پر نور تر میشه و بیشتر درک میکنی آهنگ رو !
در زمانه ای که خیلی ها با آهنگ های بی اساس و محتوا بنیان موسیقی مملکت رو ویران کردن و حتی نمیتونن آهنگ های خودشون رو توی اجرای زنده همراه پلی بک بخونن این آلبوم یعنی یک انقلاب موسیقیایی !

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 19:01

كدوم ثبت جهاني؟ البومي كه روي هيچكدوم از پلتفرم هاي موسيقي اكروز دنيا نيست كه بشه بهش گوش داد ، ديگه اصلا چه اهميتي داره جايي ثبت بشه ! اينا چجوري اسمخودشون تهيه كننده و تيم اجرايي ميذارنكه ساده ترين اصول پخش تو دنياي موزيك امروز جهان رو بلد نيستن !! كپي رايت جهاني يعني من ِ صاحب اثر برات جايي رو تعيين ميكنم كه پول بدي يا از سرويس موزيكي كهخودت داري هم بتونه گوش كني ! نه ايتيونز نه اپل موزيك ، نه اسپاتيفاي نه هيچجاي ديگه اين البوم منتشر نشده!! قبل از تهديد مردم شكايت جهاني كاراي اوليه و ساده خودتونانجام بديد بعد ببينيد كي ميره دانلود كنه!! واقعا موسيقي و صنعت موسيقي ايران ٥٠ سال عقب تر از جاهاي ديگس و اين قطعا براي اثار هم انفاق خوبي نميتونه رخ بده !

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 19:26

خیلی سنگینه فضای آلبوم
باید خیلی گوش بدیم که تازه بفهمیم داره چی میگه
محشرههههههه

یکشنبه 11 شهریور 1397 - 20:51

بِبُر به نام خداوندت
که لطف خنجر ابراهیم
به تیز بودن احکام است
نبخش مرتکبانت را
تو حکم واجب الاجرایی
و عشق جوخه‌ی اعدام است
به دست آه بسوزانم
که شعله ور شدنم دود است
کفن به سرفه بپوشانم
که سر به سر بدنم دود است
و نخ به نخ دهنم دود است
غمت غلیظ ترین کام است
سرنگ‌ها همگان قرمز
و رنگ‌ها همگان قرمز
سماع مولویان قرمز
جهان کران به کران قرمز
که نقشی از رُژ گلگونت
هنوز بر لب این جام است
بگو ستاره‌ی دردانه!
در انزوای رصدخانه
کدام کوزه شکست آن روز
که با گذشتن نهصد سال
هنوز حلقه‌ی دستانش
به دور گردن خیام است؟
ببین چقدر اسیرم من!
چنان بکُش که پس از مُردن
هزار بار بمیرم من
دسیسه های تو! می بینی؟
ورید پاک امیرم من
که در تدارک حمّام است
چه حکمتی ست در این مردن؟
-در عاشقانه ترین مردن-
و مغز را به فضا بردن
و گریه را به خَلا بردن
چه حکمتی‌ست که در آغاز
نگاه من به سرانجام است؟

——- 
در آستانه‌ی پیری
گلایه از شب دنیا
بد است مرد حسابی
به احترام دیازپام
بدون قصه و بوسه
تلاش کن که بخوابی
تو مثل برده‌ی خانه
وبال گردن روزی
کسی نگفت نباید
که از نهاد بسوزی
تو آفتاب نبودی
که بی‌دریغ بتابی
چه اسب‌ها که درونت
به اهتزاز درآمد
به شیهه عمر گلویت
کشان کشان به سر آمد
تو را که بست به گاری
که روز مزد عذابی
لگد زدند به شیری
که صبر غرش او بود
شکست یوزپلنگی
که رام و آینه‌خو بود
و از فراز دهانی
سقوط کرد عقابی
دلیر ماندی و نان را
به خون زدی که نمیری
به هرزه پا ندواندی
از این دوندگی آخر
چه میرسد به جماعت
جز آخوری و طنابی
——-
شناس عالمی اما
شناسنامه نداری
ودائم الغمی اما
خودت ادامه نداری
غرور منقطع النسل
حماره ساز خرابی
تو برگزیده نبودی
قبول کن که نبودی
قبول کن که رسولی
بدون معجزه هستی
بلند مسئله هستی
ولی بدون کتابی
دریچه ای که تپید و
جهان کوچک ما را
به نور خواند گرفتست
بیا و زنده شو ای ماه
که مثل فاتحه هر شب
بر این دریچه بتابی
هزار ماهیه تنها
فدای آبی دریا
هزار بسته مسکن
فدای این غم برنا
هزار گله‌ی درنا
فدای وسعت آبی
گلایه از شب کوچک
و نق به شیوه‌ی کودک
بس است حزن مبارک
شبت بلند غمت نیز
غمت بخیر شبت نیز
شبست مرد حسابی
————–

همراه خاک اره
تف می کنم طعمِ
بیدار بودن را

با سرفه ام، در خواب
حس می کنم درد
نجّار بودن را

از نردبان بودن
بسیار غمگینم
از آسمان بودن
بسیار غمگینم

تمرین کنم باید
دیوار بودن را

چون فوجِ ماهی‌ها
در نفت می‌میرم

دریای آلوده
دارد به آرامی
کم می‌کند از من
بسیار بودن را

وقتی نمی‌میرم
هم دردسر سازم
هم دست و پا گیرم

اما به هر تقدیر
باید تحمل کرد
سربار بودن را

در سینه‌ام بم‌ها
با کوهی از غم‌ ها
پیوسته لرزیدند

پس دفنِ خود کردم
همراه آدم‌ ها
جان‌‌‌دار بودن را

روزی اگر زاغی
روباه را بلعید
جای تأسف نیست

هیهات اگر روزی
صابون بیاموزد
مکّار بودن را

بیرون تراویده است
از گور من بهرام
از کوزه‌‌ام خیام
از مستی‌ام حافظ
سرمشق می‌گیرد
هشیار بودن را

وقتی نمی‌میرم
هم دردسر سازم
هم دست و پا گیرم

اما به هر تقدیر
باید تحمل کرد
سربار بودن را

———- 
لطفاً به بند اول سبّابه ات بگو!
یک ذرّه صبر و حوصله اش بیشتر شود
از بُخل ، زنگ خانه ی من سکته می کند
دستت اگر کمی متمایل به در شود

در می زنی که وارد تنهاییم شوی
اما بعید نیست زمانی که می روی
در از خودش جلای وطن گفته، مثل من
در جست و جوی در زدنت در به در شود

گفتی بیا و سر بکش از استکان من
لاجرعه سرکشیدم و گس شد زبان من
گفتم بیا و دست بکش از دهان من
این زهرمار عرضه ندارد شکر شود

این بچه لاکپشت نگون بخت سال هاست
از تخم در می آید و سوی تو می دود
اما مقدّر است که در آخرین قدم
یعنی در آستانه ی دریا دَمَر شود

نُه ماه غلت خوردم و اصرار داشتم
در آن رَحِم لباس شوم تا بپوشی ام
یا کاسه ای شراب شوم تا بنوشی ام
هر نطفه ای که دوست ندارد پسر شود!

هر نطفه ای که دوست ندارد وَرَم شود
گفتم وَرَم شوم–وَرَمی در درون تو-
تا هی بزرگ تر بشوم ، تا جنون تو
همراه قد کشیدن من بیشتر شود

اما پسر شدم که تو را آرزو کنم
هی جان به سر شدم که تو را آرزو کنم
پیوسته آرزو کنمت بلکه آرزو
از شرم ناتوانی خود جان به سر شود

دستت مبارک است که چک می زند به گوش
دستت مبارک است که می آورد به هوش
عیسای دست های مبارک! بزن مرا…
تا مُرده ای به زنده شدن مُفتَخَر شود!
 ————
مادر مداد قرمز من کو
کو لقمه های نان و پنیرم
آخر چگونه بیست بگیرم
وقتی که دست های فقیرم فردای درس
آن همه باید در جستجوی کار بمیرند
ای ماه مهر! زهر هلاهل!
باز آ که زنگ های ثلاثه
روزی هزاربار بمیرند
تا کودکان به وقت دبستان
از ترس امتحان نهایی
با نمره ی چهار بمیرند
ای ماه مهر! ماه بد اخلاق!
با ایده های محکم و خلّاق
ما را بزن به خط کشی از چوب
ما را بزن به ترکه ی مرطوب
تا در درون کودک دیروز
مردان بی شمار بمیرند
مادر! مدادْقرمز من کو؟
کو لقمه های نان و پنیرم؟
آخر چگونه بیست بگیرم؟
وقتی که دست های فقیرم
فردای درس آن همه باید
در جستجوی کار بمیرند
دل بادبادکی ست حصیری
آهی که می وزد دل ما را
تا اوج می بَرد به اسیری
با هر نخِ بریده شهیدی ست
دل های رفته را بگذارید
در اوج افتخار بمیرند
در این کلاس های رفوزه
لای کتاب های عجوزه
ما چیستیم بر درِ کوزه؟
سقّای عِلم! دست بجنبان
تا گوش های تشنه به دستِ
چَک های آبدار بمیرند
روزی هزاربار بگو آب
روزی هزار بار بگو نان
مادر! مرا ببر به دبستان
تا روی شاخه‌های جوانم
گنجشک‌های توی دهانم
روزی هزاربار بمیرند
مادر! مدادْقرمز من کو؟
کو لقمه های نان و پنیرم؟
آخر چگونه بیست بگیرم؟
وقتی که دست های فقیرم
فردای درس آن همه باید
در جستجوی کار بمیرند

—————-
جهان فاسد مردم را
بریز دور و در این دوری
به عطر نافه خود خو کن
کمی بگیر جهانت را
سپس شکارچیانت را
به تیر معجزه آهو کن
مفصلند زمستان ها
و برف نسخه خوبی نیست
برای سرفه‌ی گلدانها
گلی نمانده خودت گل باش
تو را بکار و شکوفا شو
تو را بچین و تو را بو کن
دلم دف است نیستانا
نگاه سوفی ناخوانا
جهان‌پریشی مولانا
دهن‌پریشی مولانا
تو خانگاه منی با من
بچرخ یا حق و یاهو کن

شب است یک تنه زیبا شو
و چند ماه شکیبا شو
سپس مرا متولد کن
بتاب روی شبم دریا
و جوجه اردک زشتم را
به زیر بال و پرت قو کن
کسی نمی شنود ما را
اگر که روی سخن داری
و درد حرف زدن داری
اگر دهان خودت هستی
اگر زبان خودت هستی
به گوشهای خودت رو کن
دوتا بریده از شانه
دو تا خجول دو دیوانه
منم دو دست که میخواهم
بغل بگیرمت ای جنگل
تفقدی نظری چیزی
به این دوساقه کمرو کن
مسم که پخش و پلا هستم
دچار درد و بلا هستم
تو عادلی که طلاق هستی
به کیمیای مساواتت
تو را بدل به خودت اما
مرا بدل به ترازو کن
تورا ببوس که لبهایت
هنوز طعم عسل دارد
تو را بخواه که آغوشت
هنوز میل بغل دارد
تو را بکار و شکوفا شو
تو را بچین و تو را بو کن
 ——————
تو در مسافت بارانی
و غم درشکه‌ای از اشک است
و اشک شیهه کوتاهی
من و تو آخورمان مرگ است
از این درشکه بیا پایین
تو نیز شیهه بکش گاهی

بتاز گله اکسیژن
و راه مال رویی چیزی
به سمت پنجره پیدا کن
هوای حبس نفس گیر است
بتاخت قفل مرا واکن
بتاز ای که پر از راهی

منم که لک لک غمگینی
به روی دودکشت هستم
منم که ماهی دریای
بلند موی مِشَت هستم
منم که طعمه قلابم
مرا شکار کن ‌ای ماهی

منم شکار؛ شکارم کن
سپس ببوس و بچرخانم
سپس بچرخ و ببوسانم
سپس چه کار، چه کارم کن
چه کار، هرچه تو می‌خواهیست
بخواه آنچه که می‌خواهی

آهای بینی سربالا
از این درشکه بیا پایین
به من بچسب همین الان
مرا ببوس همین حالا
که زندگی دو سه نخ کام است
و عمر سرفه کوتاهی
————————-

ما بزرگ و نادانیم
مثل گاو می‌نوشیم
مرتعی سرابی را
قحطی است و می‌دانیم
گریه غرق خواهد کرد
اسب‌های آبی را
هم درشت و غمگینیم
هم سیاه و بدبینیم
هم برای آبادی
قطره‌ای نمی‌باریم
هم نگه نمی‌داریم
حرمت خرابی را
شب که می‌شود خوابیم
صبح و ظهر هم خوابیم
عصر هم که تا شب خواب
شب دوباره تا شب خواب
توی خواب می‌بینیم
روز آفتابی را
خوب… خوب و خوشبختیم
خشک و سفت و سرسختیم
ما در اوج تنهایی
چون زنان هرجایی
خوب خوب می‌دانیم
راه دوست‌یابی را
گاو اسب انسانیم
حافظان عارفانیم
حامیان زن هستیم
بندگان تن هستیم
پاس پاس می‌داریم
عشق رختخوابی را

علم در نَوَر دیده
ساختار پیچیده
جاهلان فهمیده
ما ربات‌ها روزی
درک می‌کنیم آیا؟
فهم اکتسابی را
مفلسیم در خوردن
ممسکیم در مردن
ما که از خسیسان و
جمله کاسه لیسانیم
ترک می‌کنیم آیا
این گدامآبی را
رخت بخت پوشیدیم
مثل گاو نوشیدیم
مثل اسب کوشیدیم
مثل اشک جوشیدیم
گریه غرق کرد آنگاه
اسب‌های آبی را

خوب… خوب و خوشبختیم
خشک و سفت و سرسختیم
ما در اوج تنهایی
چون زنان هرجایی
خوب خوب می‌دانیم
راه دوست‌یابی را
گاو اسب انسانیم
حافظان عارفانیم
حامیان زن هستیم
بندگان تن هستیم
پاس پاس می‌داریم
عشق رختخوابی را
از اساس استادیم
در جناس استادیم
فاضلیم در دانش
فاضلیم در خوانش
ارج می‌نهیم اما
شعر فاضلابی را

K1
یکشنبه 11 شهریور 1397 - 23:29

اصلا به دل نميشينه اين آلبوم با وجود اينكه مشخصه زحمت زيادي كشيده شده و وقت زيادي براش گذاشته شده روش ولي آلبوم امير بي گزند خيلي جذابتر و دلنشينتر بود،، تنظيمها و ملوديها زياد خوب نيست ،، خيلي درام و فضاي عجيبي داره،،
باز هم ممنون از محسن چاووشي.

دوشنبه 12 شهریور 1397 - 01:42

به نام خدا
من کلا با طرفدار دو آتیشه بودن مخالم چون ممکنه گاهی موجب افراط بشه. محسن چاوشی یکی از خواننده هایی هست که کاراش رو دوست دارم . به نظرم بهترین آلبوم چاوشی تو زمان خودش یه شاخه نیلوفر بود. اگه آلبوم ابراهیم هم چند سال دیگه منتشر میشد بهتر بود و جای یه شاخه نیلوفرو میگرفت؛ چون احوال جامعه ما داغونه و قرارم نیست درست بشه گویا ، ولی برای قبول چنین آلبوم سنگینی هنوز مخاطبان آماده نیستن.
نظرات رو خوندم و مشخصه که طرفدارای دو آتیشه محسن با آلبوم موافقن و مابقی تردید دارن ولی واضحه که کامل ترین آلبوم محسن چاوشی رو خیلی ها درک نمیکنن.
ببر به نام خداوندت؛ بهترین تنظیم و بهترین ملودی برای یه شعر ناب عاشقانه با تعابیر درجه ی یک
... سماعِ مولویان قرمز
جهان کَران‌ به‌ کَران قرمز
که نقشی از رُژ گلگونت
هنوز بر لب این جام است ...
در آستانه ی پیری؛ آهنگی که در وحله ی اول کاملا سیاسی به نظر میرسید مشخص شد که قطعه ای پر از امیده برای مردم غمزده
... تو برگزیده نبودی ، قبول کن که نبودی
قبول کن که رسولی ، بدونِ معجزه هستی
بلند مسئله هستی ، ولی بدونِ کتابی ...
همراه خاک اره؛ آهنگی که فقط از چاوشی انتظار چنین کاری باید داشت. ملودی آدم رو نابود میکنه که با شعر صفا و گیتار روحنواز روح نواز شده. آهنگی که از دنیا و سختی هاش گلایه داره (نه یک جامعه ی خاص)
... بیرون تراویده است ، از گورِ من بهرام
از کوزه ام خیام ، از مستی ام حافظ
سر مشق میگیرد ، هوشیار بودن را...
لطفا به بند اول سبابه ات بگو؛ پیچیده ترین آهنگ آلبوم که با شعری گیرا و در عین حال چند پهلو عاشقانه و کمی فلسفی مینماید. شاید اگه آهنگ فضاش یه کم شلوغ تر بود با ملودی زیبا تر، قشنگ ترم میشد
... دَر میزنی که وارد تنهایی ام شوی
اما بعید نیست زمانی که میروی
در از خودش جلای وطن گفته مثل من
در جست و جوی در زدنت در به در شود ...
ای ماه مهر؛ امیدوارم این آهنگ به گوش مسئولین آموزش و پرورشمون برسه
... ای ماهِ مهر ماه بد اخلاق
با ایده های محکم و خلاق
ما را بزن به خط کِشی از چوب
ما را بزن به تَرکه ی مرطوب
تا در درونِ کودکِ دیروز
مردانِ بی شمار بمیرند ...
جهان فاسد مردم را؛ از بهترین کارهای پاپ راک محسن چاوشی که تنظیم عالی شهاب اکبری زیبایی صدای محسن چاوشی رو صدچندان کرده و با شعری اعلا به مخاطب جهان بینی و زیبا دیدن رو در یک دوره ی فشرده ی زیر چهار دقیقه ای آموزش میده
... شب است یک تنه زیبا شو ، و چند ماه شکیبا شو
سپس مرا متولد کن ، بتاب رویِ شبم دریا
و جوجه اردک زشتم را ، به زیر بال و پرت قو کن ...
و اما دو آهنگی که بدون.مجوز منتشر شد و خدا رو شکر که منتشر شد چون:
تو در مسافت بارانی؛ عاشقانه ترین عاشقتنه ها. به حال و هوای حسین صفا موقع سرودن این شاه ترانه غبطه میخورم و این آهنگ به نظر من بهترین آهنگ آلبومه چون تخصص محسن در آوردن شعرای شاهکاره
... منم که طُعمه قلابم
مرا شکار کن ‌ای ماهی
منم شکار ، شکارم کن ...
ما بزرگ و نادانیم؛ توصیف اوضاع قمر در عقرب جامعه که اصلا هم کاری سیاسی نیست و نوک پیکانش به سمت بی فرهنگ های جامعست که با استفاده از ضمیر "ما" گستردگی این قشر هم نشان داده شده. تنها آهنگیه که با تنظیم قوی تری باید روانه میشد.
... گاو اسب انسانیم ، حافظان عرفانیم
حامیان زن هستیم ، بندگان تَن هستیم
پاس پاس میداریم ، عشق رختخوابی را ...
اگه با حوصله ابراهیم رو گوش بدید از 20 نمره 19 رو حتما بهش میدید و 19 هم که برادر بیسته!

دوشنبه 12 شهریور 1397 - 01:56

بسیار عالی بود با هر بار گوش دادن چیز جدیدی متوجه میشم واقغا آلبومش خیلی حرف واسه گفتن داره امیدوارم مسولین هم گوششون شنوا باشه!!

دوشنبه 12 شهریور 1397 - 02:27

به نظر من آلبوم ابراهیم نه از ترک اول که از طرح روی پوستر آغاز می‌شه. ابراهیم بت شکن ، بتی رو شکسته که شمایلی از خود محسن چاوشیه. یا بهتر بگیم : محسن چاوشی پیش از ابراهیم !
شاید این بهترین استعاره باشه برای هنرمندی که هر روز خودش رو می شکنه ، تا خودِ تازه ای بسازه و رو به افق های نو حرکت کنه .
ابراهیم یه پیشنهاد تازه ست در زمینه ترانه و شعر و به نظرم شخصی ترین و درست ترین اتفاق در کارنامه‌ی کاری محسن چاوشی. چاوشی نماد هنرمندیه که خودش رو در کلیشه هایی که طرفداران ازش ساختن محصور نمی کنه و گام به گام جلو می ره و مخاطب رو با تجربیات شنیداری تازه آشنا می کنه.
ای کاش در مطلبتون از دو ترکی که بدون مجوز و به صورت رایگان منتشر شد هم می نوشتید. به نظر من آلبوم ابراهیم ، یک البوم شش آهنگه نیست و قطعا بدون این دو ترک شبیه به داستانیه که بدون پایان‌بندی رها شده.

دوشنبه 12 شهریور 1397 - 08:02

حسین صفا هیچوقت در حد و اندازه های ترانه سراهای درجه یک مثل روزبه بمانی ، زهرا عاملی ، مرحوم افشین یدالهی ، اهورا ایمان نبوده و نیست
و همچنین هیچوقت مثل رسول یونان ، مهدی موسوی ، گروس عبدالملکیان ،سید حسن حسینی شاعر خوبی هم نبوده

این شاعر بیشتر از ترانه سرایی و شعر گفتن ادای شاعرا رو در میاره و پز میده

و امیدوارم هوادارای چاوشی بد بودن البوم رو مثل همیشه به سنگین بودن و غیر قابل درک بودن ربط ندن

ملودی ها تکراری خوانش یکنواخت ، اشعار لنگ در هوا

کسی که خودش رو صدای مردم میدونه ، باید اثرش برای اغلب مردم قابل درک و مورد پسند باشه و نه این که فقط هوادارای افراطی خودش رو راضی کنه ! هوادارایی که ازش بت ساختن و خودشون هم نفهمیدن و ب بودن البوم رو پشت عبارت هایی مثل باید چندبار گوشش داد پنهان می کنند

همایون شجریان ، احسان خواجه امیری، خشایار اعتمادی ، محمد اصفهانی ، فرزاد فرزین ، محمد علیزاده ، مهدی یراحی ، بابک جهانبخش ، سیروان خسروی به مراتب هنرمند تر هستند و افتاده تر ! خودشون رو تافته جدا بافته نمی دونند

دوشنبه 12 شهریور 1397 - 17:51
مهیار

سلام دوست عزیز .خوبه یکم از رو منطق حرف بزنی .چند تا از اهنگ های این خواننده رو درک کردی.در ضمن کی گفته طرفدارهای این خواننده عزیز افراطی هستند .خوبه یکم به بقیه نظر بذاری و درست نظر بدی .با تشکر .

83.122.170.116
دوشنبه 12 شهریور 1397 - 20:08
مصطفی

دوست عزیز اول از همه مگه شاعری مسابقه یا تیم فوتبال هست که حسین صفا رو با ما بقی شعرا مقایسه میکنی؟ حسین شاعری هست که دوست دارای زیادی داره و کتاباشم مخاطب داره، مگه اینکه بخوای بگی مخاطبای حسین.صفا ادای مخاطب در میارن یا طرفدارای روزبه بهتر از طرفدارای حسین هستن که من دیگه باهات بحثی ندارم. کسی تا حالا شنیده که یه آدم حسابی بگه مولوی بهتر سعدیه؟
دوما محسن صدای مردمه چون آهنگایی مثل ماهی سیاه کوچولو، پرچم سفید، شرمساری و خوزستان و ... خونده نه به خاطر چیز دیگه ای.
سوما همایون شجریان رو محسن چاوشی مقایسه کردن مثل مقایسه ی کوه و دریاست، چه شباهتی بین سبک کارای پسر استاد و محسن دیدی که باهم مقایسه شون کردی؟
و در آخر بهتر نیست به جای گفتن آلبوم بدی بود بگی من ازش خوشم نیومد، چون مردم نظر شما رو معیاری برای خوب یا بد بودن چیزی نمیدونن.

93.114.21.227
سه شنبه 13 شهریور 1397 - 17:21
احسان

اولا شاعرا رو با هم مقایسه نکن
دوما اینایی که گفتی همه خوبن ولی دلیل بر بد بودن صفا نیس
سوما مهم ترین تفاوت صفا با همه اینایی که گفتی اینه که قالب رو ذوب کرده در عباراتش و خودشو رو محدود قافیه و ردیف جور شدنش نمی کنه چیزی که فکر کنم درکش نکردی
چهارما ترانه های مث پاروی بی قایق قطار یه خونه کوچیک و... دلایل محکمی اند برای رد این حرفت که گفتی ادا درمیاره البته اگر شعر روبشناسی
اینجایی هم که گفتی هوادارای چاوشی خودشونم نفهمیدن هم توهین بود هم یه حرف ناپخته که احتمالا از سر حسادت زدی
در نهایت هم می خوام بهت بگم از اینکه وقت گذاشنی اومدی توی صفحه خواننده ای که محبوبت نیست این همه متن نوشتی نشون دهنده اینه که چقد درگیرشی چقد خار شده رفته توی چشمت موفقیت های چاوشی و طرفداران بی شمارش
اگر خواننده ای کنسرت نذاره برای پول هر کاری نکنه برای دیده شدن جز اثرش ادای دیگه ای درنیاره نقش بازی نکنه اسمش تافته جدا بافته س شک نکن محسن چاوشی تافته جدا بافته س

5.120.101.132
دوشنبه 12 شهریور 1397 - 11:49

سلام به همه طرفدارهای محسن چاوشی
دم محسن عزیز و همه ما گرم
امیدوارم حمایت خوبی بشه

دوشنبه 12 شهریور 1397 - 13:01

مزخرف تر از این نمیشد! متن ترانه ها درست مثل آدم هایی بود که میخوان طوری حرف بزنند که همه فکر کنند خیلی خاص هستند! درصورتی که این خاص بودن نیست! بازی با کلمات و نامفهوم کردنشون امتیاز نیست، آلبوم پاروی بی قایق رو بگذارید کنار این آلبوم! اون وقت متوجه میشید که چاوشی پس رفت داشته

جمعه 17 مرداد 1399 - 18:21
یک کاربر سایت موسیقی ما

مزخرف؟؟؟؟؟؟ عجب!! درست صحبت کن دوست عزیز آلبوم پارو پای خود این هم جای خود! اصلا هم
نامفهوم نیست کمی از مغز مبارکتان استفاده کنید متوجه می شید!!!!!!!!!!!!!!

5.234.184.167
دوشنبه 12 شهریور 1397 - 14:19

بلاخره البوم رسید بتونیم چنتا آهنگ و موزیک خوب گوش بدیم
چقدر فوق العادست که «من تورو میخواستم-تو منو نخواستی-تو با اون رفتی-کاش میموندی» و اینجور چیزا نمیشنویم
جووونم حسین صفا

دوشنبه 12 شهریور 1397 - 15:55

محسن جان چند سطری با شخص خودت حرف میزنم امیدوارم بخونی.. عزیزم از اول عاشقت بودم و هستم نه فقط بخاطر صدات بلکه بخاطر شخصیت بی نظیرت که تونستی خودتو از خیلی حاشیه ها دور کنی واسه هر خواننده آرزو هس که بیاد تو تی وی یا کنسرت بده یا کلیپ درست کنه اما تو با علم به اینکه میتونی تو همه اینا موفق باشی ولی ازشون گذشتی پس تو انسان عمیقی هستی و لیاقت داری ک آدم دوست داشته باشه..محسن جان من معتقدم که تو اگ اراده کنی میتونی یه آلبوم مثل متاسفم یا من خود آن سیزده ام بسازی و اینم میفهمم منظورت از جمع کردن آلبومایی مثل ابراهیم و امیر بیگزند و پاروی بی قلایق چیه ولی محسن عزیزم تو فقط نباید به من فکر کنی همرو در نظر بگیر شاید کسی حوصله نکنه اینهمه وقت بزاره تا درک کنه منظورت از شعر چیه و وقتی تو توی چنتا آلبوم اینکارو ادامه بدی اون مخاطب معمولیتو از دس میدی بنظر من اینا مهمترن چون امثال من تو هرچی بخونی پات میمونن ..محسن جان عاشقتم ولی بخدا اینهمه گیتار الکتریک لازم نیست تو دوتا آهنگ استفاده کن و بقیرو معمولی تنظیم کن بخدا موفقتری محسن جان حسین صفا شاعری بدی نیست ازش متاسفم.قطار.لنگه کفش.کفترچاهی و کلی کار عالی خوندی ولی بخدا لازم یکم مطالعشو گسترده تر کنه من نمیگم باش کار نکن ولی کسیکه میتونه اون اشعارو بگه الانم دوتا مث کارای این آلبومت بگه چهارتا هم مث کارای قدیمش..محسن جان عاشق صدات شخصیتت و فهم بالاتیم چه کار خوب بخونی چه کار ضعیف..کوچیک سروش از زاهدان

دوشنبه 12 شهریور 1397 - 16:18

محسن جان چند سطری با شخص خودت حرف میزنم امیدوارم بخونی.. عزیزم از اول عاشقت بودم و هستم نه فقط بخاطر صدات بلکه بخاطر شخصیت بی نظیرت که تونستی خودتو از خیلی حاشیه ها دور کنی واسه هر خواننده آرزو هس که بیاد تو تی وی یا کنسرت بده یا کلیپ درست کنه اما تو با علم به اینکه میتونی تو همه اینا موفق باشی ولی ازشون گذشتی پس تو انسان عمیقی هستی و لیاقت داری ک آدم دوست داشته باشه..محسن جان من معتقدم که تو اگ اراده کنی میتونی یه آلبوم مثل متاسفم یا من خود آن سیزده ام بسازی و اینم میفهمم منظورت از جمع کردن آلبومایی مثل ابراهیم و امیر بیگزند و پاروی بی قلایق چیه ولی محسن عزیزم تو فقط نباید به من فکر کنی همرو در نظر بگیر شاید کسی حوصله نکنه اینهمه وقت بزاره تا درک کنه منظورت از شعر چیه و وقتی تو توی چنتا آلبوم اینکارو ادامه بدی اون مخاطب معمولیتو از دس میدی بنظر من اینا مهمترن چون امثال من تو هرچی بخونی پات میمونن ..محسن جان عاشقتم ولی بخدا اینهمه گیتار الکتریک لازم نیست تو دوتا آهنگ استفاده کن و بقیرو معمولی تنظیم کن بخدا موفقتری محسن جان حسین صفا شاعری بدی نیست ازش متاسفم.قطار.لنگه کفش.کفترچاهی و کلی کار عالی خوندی ولی بخدا لازم یکم مطالعشو گسترده تر کنه من نمیگم باش کار نکن ولی کسیکه میتونه اون اشعارو بگه الانم دوتا مث کارای این آلبومت بگه چهارتا هم مث کارای قدیمش..محسن جان عاشق صدات شخصیتت و فهم بالاتیم چه کار خوب بخونی چه کار ضعیف..کوچیک سروش از زاهدان

جمعه 17 مرداد 1399 - 18:25
یک کاربر سایت موسیقی ما

چی میگی آقا؟؟؟!!! کسی که می خواد راه بخونه باید از گیتار الکتریک استفاده کنه چی میگی تو؟؟؟ دیگه تو از این ساز
خوشت نمیاد مشکل خود ته!!!!!!!! درضمن حسین صفا نیازی به توصیه جنابعالی ندارد!!!!

5.234.184.167
دوشنبه 12 شهریور 1397 - 18:51

این البوم تعریف ترانه و غزل رو عوض کرد
واقعا محشره این عبارات و محتواها در قالب غزل باشه و اونوقت در قالب موسیقی پاپ و راک ارائه بشه
ضمن اینکه لحن بیان چاوشی هم فوق العاده با عبارات همخوانی داره که اوجش در عبارت شب است مرد حسابی نمود پیدا کرده
و ویژگی بعدی اینه که یکدست ترین اثر چاوشیه هم به لحاظ کلام هم اجرا و موسیقی
در واقع کد هایی که توی هر ترک داده شده در ترک های بعدی هم ردپاش دیده میشه و این یعنی اثر شناسنامه و امضای درونی داره
نکته بعدی البوم اینه که صاحب اثر هم اعتراض کرده هم اجتماعی حرف زده هم عاشقانه ولی نمی تونی مچ شاعر رو بگیری و یکی ازین حالات رو بهش نسبت بدی
در مجموع این اثر بیشتر مخاطب خاص پیدا خواهد کرد تا عام
و بعید نیس بعضی از ترک ها محجور و غریب بمونن از فرط خاص و سنگین بودن

سه شنبه 13 شهریور 1397 - 00:25

خواهشا این نظرو بزارید چون توهینی اوش نیست فقط انتقاده
چند سالی هست که دیگه تو سایت نظر ندادم ولی اعصابم ریخته به هم با این آلبوم تا امیر بی گزند همراهت بودیم آقای چاووشی کلی کری خوندیم و ازت دفاع کردیم ولی متاسفانه تو این چند وقته آقای چاووشی کلا عوض شده و و بصورت افراطی متفاوت شده بابا ترانه سنگین خوبه مثل نه ولی شبیه آلبوم پاروی بی قایق امیر بی گزند ترک قطار این جه آلبومیه آخه اصلا نمیشه انتقادم کرد ازش مثلا این آلبوم مردمی بود اجتماعی بود دغدغه ما بود محض رضای خدا بس کن چند ترک آیهام گوش دادم یاد چاووشی افتادم که این راهو باز کرد ولذت بردم احترام گذاشتن بد نیست به مخاطب آقای چاووشی تا چندوقته دیگه باید آلبوم بدی که ففط خودتون و آفای حسین صفا گوش بدین اعصابم خورده ففط نگین تو طرفدار چاووشی نیستی وبرو فلان خواننده رو گوش و.‌...

سه شنبه 13 شهریور 1397 - 19:26
احسان

عزیزم
کمی آرام باش
در ترک ابراهیم چاوشی از درد عشق و دسیسه هایی که سر عاشق قرار می گیره گفته
در ترک رسول بی معجزه که توضیح نیاز نیس در بحث دغدغه مند بودنش
ترک انگشت سبابه هم حال نزار یه عاشق وصف شده
ترک ماه مهر واسه بدبختایی مثل منه که گفتن درس بخونین خوندیم تموم شد دیدیم از درس نخونده ها بیکار تریم
ترک نجار هم دغدغه یا شغل ستت رو به تصویر کشیده
ما بزرگ و نادانیم هم انتقاد به رفتار بشریه
بقیش حوصلم نمی گیره
می بینی که همش حرف مردمه
واقعا اینقد سخته تشخیصش؟.

5.120.101.132
چهارشنبه 14 شهریور 1397 - 13:40
حسین چاووشیست

تشخیصش سخت نیست دوست عزیز ترانه تفنگ سرپر از کل آلبوم ابراهیم بهتر بود این آلبوم درسته که انتقادی و به قول چاووشی باهاش پا به عرصه جنگ گذاشته ولی دو نفره به جنگ رفته خودش و حسین صفا این آلبوم رو باید سازمان سنجش ترانه هاشو بزاره واسه امتحان دکترای رشته ادبیات یه نفرم قبول نمیشن فضاشم نگین سنگینه وباید چند بار گوش بدین
آلبوم خوبی نبود حتی یک ترک کلا عوض شده چاووشی پستاشو ببین دغدغه نیست
شده متاسفانه مثه بعضی از این سلبریتی ها ی به اصطلاح متفاوت ودغدغه مند
خودمون از مشکلات خبر داریم یه ترک یا دو ترک بس بود نه کل آلبوم

158.58.24.37
سه شنبه 13 شهریور 1397 - 00:55

سلام
موسیقی یه چیز سلیقه ایه بنابراین ایرادی نمیگیرم به رفقایی که میگن با آلبوم حال نکردن اما خودم شخصا هربار که البومو گوش میدم لذت بیشتری میبرم واقعا جز آلبومای تاپ محسن هستش دمت گرم محسن جون

سه شنبه 13 شهریور 1397 - 02:01

از نظرات دوستان مشخصه که اصلا متوجه معانی شعر ها نشدند. تورو خدا نظر ندیم. یه کم صبر کنیم. اطلاعات عمومی رو ببریم بالا. مثلا اون کسی که گفت از کلماتی مثل حمام استفاده شده مطمئن هستم اصلا متوجه نشده که منظور حمام فین کاشان و قتل امیرکبیر و یادآور ی آن داستان است. دسیسه‌های تو میبینی؟ ورید پاک امیرم من که در تدارک حمام است.
تفسیر: تو با عشقت میخواهی مرا بکشی و من هماهنند امیر کبیر که میدانست قرار است در حمام فین کاشان کشته شود خودم با پای خودم به قتلگاه می آیم.

سه شنبه 13 شهریور 1397 - 08:53

تو این اوضاع فعلی کشور واقعا حوصله گوش دادن به این آلبوم رو ندارم. حداقل میتونم بگم الان موقع پخش این آلبوم نبود. خیلی ها اصلا معنی شعر ها رو نمی فهمند فقط الکی میان میگن عالی بود حالا بهشون بگی فلان شعر منظورش چی بود نمیتونه یه کلام توضیح بده. شما طرفداران چاووشی دارید با دستای خودتون چاووشی رو نابود میکنید. چرا آقای چاووشی فقط اشعار حسین صفا رو میخونند مگه شاعر خوب تو این مملکت کمه حداقل میشه گفت در حدی نیست که همه اشعار یک آلبوم را از ایشون بخونند. با احترام به طرفداران واقعی چاووشی ، ولی یه تعدادشون حرفم بهشون میزنی فقط بلدند توهین کنند. جالب این آدم ها موقعش که برسه دم از آزادی بیان میزنن . تو منطق اینا تا اونجایی آزادی بیان معنی میده که مخالف نظرشون حرف نزنی.

سه شنبه 13 شهریور 1397 - 17:34
احسان

اخه خودت نمی دونی چی میگی بعد میگی توهین می کنن
خودت می گی حوصله گوش دادن بهش رو نداری
بعد میگی طرفدارای چاوشی گوش دادن نفهمیدن ولی ادای فهمیده ها رو درمیارن
تو که گوش ندادی از کجا می دونی طرفداراش گوش دادن و نفهمیدن
اگه حرف شما درسته چرا هر سری پر فروشترین میشه البومش
همین البوم هم رکورد فروش اینترنتی رو قبل از پخشش با پیش فروش شکست!
اصلا مگه طرفدارای چاوشی دوره میشن به طرفدارای خواننده های دیگه هی حرف بزنن و انتقاد کنن و تیکه بندارن
ما با شما کاری نداریم شمام با ما کار نداشته باشید
والا اگه طرفدارای چاوشی صد سال دیگه بیان تو پیجی که مثلا درباره خواجه امیریه هی بگن شما طرفداری احسان فلانید و بهمان

5.120.101.132
چهارشنبه 14 شهریور 1397 - 01:25
واحدی

دوست عزیز،من به عنوان یکی ازطرفداران دوآتشه محسن عزیز به نظر شما احترام میگذارم،اما پیشنهادمیکنم اگرمایل بودی وقت بگذار وآلبوم رو بیشتر گوش بده.درضمن لطف کنید ویک نگاه به سایرنظرات بندازید. توی کامنتهای بالا طرفداران متشخص وباسوادی هستند که نقدهای خوبی بر ابراهیم نوشتند. موفق باشید.

5.126.50.56
سه شنبه 13 شهریور 1397 - 15:21

سلام
کسی میدونه تنظیم کننده ی دو تراک خارج از آلبوم کیا هستن؟
لطفا با منبع دقیق جواب بدین نه با حدس و گمان
ممنون

سه شنبه 13 شهریور 1397 - 22:41

بعد مدتها قسمت شد بیام سایت و درباره آلبوم ابراهیم حرف بزنم،پیشاپیش شرمنده از طولانی بودن
ترک اول،اینترویی که با استفاده از یک صدا میخواد شکستن بت ها رو تداعی کنه،از نظر خیلی ها ممکنه یک فضاسازی خیلی خلاقانه باشه و از نظر من یک کار معمولی.نظر شخصیم اینه که استفاده از دکلمه در ابتدای ترک اول این آلبوم خوب نبود.تنظیم خوب و اسپیکاتو ویلون ترک خوبی ساختند.شعر هم که زیادی پیچیده و حسین صفایی.
ترک دوم.من واقع اصرار حسین صفا به پیچیده کردن اشعار و استعاره ای کردنش در این سطح رو نمیفهمم ولی این شعر رو تا اونجایی که میتونم درک کنم شعر جالبی میدونم.مرسی از عادل روح نواز و مثل ترک اول یک ملودی معمولی رو به خوب و البته تنظیمی که نمیتونه با ملودی معمولی خارق العاده باشه
ترک سوم.هرچند ملودی مثل بقیه ترک ها خیلی خاص و عالی نیست ولی ترک سوم یکی از بهترین های آلبومه.تنظیمش درسته،شعرش رو سررشته ندارم و بنظرم خیلی خوبه،گیتار الکتریکش خیلی خوبه و چاوشی هم خوب میخونه.یاد آهنگ دور آخر افتادم و بنظرم چاوشی ترین جای آلبوم بنظرم تو همین ترکه : وقتی نمیمیرم هم دردسرسازم هم ...
ترک چهارم و شعر عجیب و غریب،البته مثل بقیه ترک ها.دقیقه ی 2:03 و استفاده از اتوتیون روی حرف " آ " در کلمه ی " داشتم " خیلی تو ذوق من زد.بعد این همه سال محسن چاوشی و اتوتیون؟جدا از این مورد این آهنگ رو بیشتر و کمتر از ترک سوم دوست دارم.یه جور ندانم گرایی.ملودی نوحه وار ولی دلچسب و چاوشی وار.
ترک پنجم.شعر اجتماعیش خوبه اما اصرار شعر به بعضی موارد و اینتروی آهنگ رو نمیفهمم.وقتی تو ترک اول صدای شکستن رو برای شبیه سازی شکستن بت استفاده میکنیم چرا باید صدای زنگ رو هم دوباره به همون شکل استفاده کنیم؟خب چرا اول ترک سوم صدای ارّه برای شبیه سازی ایجاد خاک اره نداشته باشیم؟تکرار مکررات آسیب زننده و فقط سه تار نوازی و ترکیب ملودی های آخر آهنگ این قطعه رو نجات داد.
ترک ششم.ملودی که قبلا هم بارها گفتم،شبیه و آلوده به تکرار مکررات.محسن چاوشی با انتخاب چنین سبکهایی خودش رو قربانی دارک بودن فضای شعر کرده،هرچند میتونست برای واداشتن مخاطب به فکر ملودی های دیگه رو انتخاب کنه و بیشتر روی تاکید نقاط حساس شعر تمرکز کنه.
طبیعتا نظر شخصی بنده است.نه هیچ ادعای در موزیک دارم و نه خودم رو در حد شما عزیزان میدونم.اضافه میکنم که این آلبوم رو به رغم همه ی ایراداتی که ازش گرفتم بسیار دوست دارم و حداقل آلبوم دم دست و ساده ای نیست.امیدوارم زور این آهنگها به اراده ی ترک سیگار من غلبه نکنه :)))
ارادت

جمعه 17 مرداد 1399 - 18:39
یک کاربر سایت موسیقی ما

نقد و نظرت محترم ولی جان
من یه بار این اشعار را سعی کن آهنگین بخوانی!!!!تقریبا غیر ممکن است!!!!
ملودی گذاشته روی چنین شعر هایی واقعا سخت است و چاوشی یه ریسک خیلی خیلی بزرگ کرده!!!!
در ضمن استفاده از اونیون کار بدی نیست که؟؟؟؟؟؟ قمیشی و شادمهر از اون استفاده می کنند!!!!
کمی انصاف...

5.234.184.167
سه شنبه 13 شهریور 1397 - 23:53

این آلبوم ماله تنهاییه مال تو فکر فرو رفتن نه مال مهمونی و دورهمی چندبار گوشش بدید حداقل 4.5 بار کامل....بعد درکش میکنین میتونین نظر منطقی بدین آلبوم یجوریه که هر چی بیشتر گوشش میدین بیشترغرقش میشین حواستون رو با خود میبره ...تنوع ملودی نداره ریتمیک نیس اما یکی از بهترین آلبومهای چاوشی از نظر مفهوم وقطعا عمیقترین ویکدست ترین

چهارشنبه 14 شهریور 1397 - 11:26

کاش یکی بیاد در مورد شعرها یکم توضیح بده.واقعا واضح نیست.خیلی گیج کنندست. مطمینا کسی که با منظور شاعر اشنا نیست نمیتونه خوب بفهمه چی داره میگه.

جمعه 16 شهریور 1397 - 00:08
مصطفی

بگو فقط کجاهاشو نمیفهمی
خیلی سخت و وقتگیره همه ی اشعار رو توضیح دادن

5.200.112.239
چهارشنبه 14 شهریور 1397 - 11:30

اين البوم فوق العاده بود و همين جاست كه فرق موسيقي فاخر و اشعار غني با موسيقي هاي بي ارزش (كه الان خيلي طرفدار دارند) مشخص مي شود. محسن چاوشي ،حسين صفا و تيم ابراهيم، خسته نباشيد......❤️

جمعه 23 شهریور 1397 - 16:40

من از طرفداران محسن چاوشی هستم و همیشه از صدای زیبای ایشون لذت بردم و می برم. ولی به نظرم این درست نیست که اگر شعرهایی که انتخاب میشوند پیچیده و سخت فهم باشند، اسمش می شود بت شکستن و پا به جنگ گذاشتن. به نظرم اشعار آقای صفا به دلیل وزن سخت و سبک خاص ایشان، به شدت فرم زده هستند که باعث می شود فهمیدن مفهوم آن برای مخاطبین کم حوصله تر سخت بشود و نتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند. اصرار بر طولانی کردن بیت ها و قافیه سازی درون مصراع ها باعث شده کلمات یا ترکیباتی استفاده شوند که به گوش مخاطب غریب و ناآشناست. به عنوان مثال :
/ گلایه از شب "کوچک" و نق به شیوه‌ی "کودک" بس است حزن "مبارک"/
/ و مغز را به "فضا" بردن و گریه را به "خَلا" بردن/
/هزار ماهیه "تنها" فدای آبی "دریا" هزار بسته مسکن - فدای این غم "برنا" هزار گله‌ی "درنا" فدای وسعت آبی
و ...
که شاید از نظر آهنگین شعرها زیباتر شده باشند ولی از نظر مفهوم به شدت از این جهت ضربه خورده اند. به نظرم مشکل دیگر اصرار شاعر به استفاده از کلمه های کمتر شنیده شده و بعضاً غیرفارسی هست که کمی توی ذوق می زند. مثل:
غرور منقطع النسل/ دائم الغم/ حماره ساز/ ورید/ خلا/ دیازپام/ کیمیای مساوات/ زهر هلاهل/ زنگ های ثلاثه/ کتاب های عجوزه/ گله ی اکسیژن/ موی مش/ ممسک/ مفلس و ...
که شاید دلیل این موضوع، گیر افتادن شاعر در قالب خودساخته اش است. چون وقتی اصرار بر این است که در نیم مصراع ها قافیه سازی شود شاعر مجبور می شود کلمه ای مثل "عجوزه" را انتخاب کند تا با کلمه ی "رفوزه" قافیه شود. وقتی شاعر خودش را در این قوانین خود ساخته محصور می کند، چیز عجیبی نیست که زبانش کمی گنگ و نامفهوم به نظر برسد.
علاوه بر این باز هم به نظر شخصی خودم بعضی از شعر ها با بحران مخاطب مواجه هستند؛ یعنی معلوم نیست مخاطب شاعر چه کسی هست یا آن که در ابیات مختلف مدام تغییر می کند. به طوری که ذهن شنونده از تحلیل شعر خسته می شود. مثال این مورد هم شعر جهان فاسد مردم.
مورد دیگری که به نظرم به پیچیده شدن بی مورد شعرها انجامیده، استفاده از تشبیهات و استعاراتی که در خوشبینانه ترین حالت می شود آن ها را تو در تو نامید و در ناامیدکننده ترین حالت تشبیهات و استعارات اشتباه. مثل بیت های آغازین تو در مسافت بارانی. یا در آلبوم های پاروی بی قایق و پرچم سفید ترانه های خواب و قطار.
در کل به عنوان یک دوستدار محسن چاوشی و حسین صفا، از این دوبزرگوار تقاضا دارم راهی که پیش گرفته اند - اگر با این تصور بوده که زبان پیچیده و کلمات غریب و استعارات گنگ و پنهان کردن مخاطب در لا به لای کلمه ها، باعث می شود که اثرشان ارزشمند شده و نسبت به بقیه خواننده ها منجر به تفاوت یا سبک آفرینی منحصر به فرد شود - در ادامه ی راه تجدید نظر کنند چون هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد. اشعار عاشقانه و عارفانه را قرن ها پیش شاعران بزرگی همچون مولانا، حافظ، سعدی و مانند آن ها، با زبانی بسیار بسیار شیرین و دلنشین تر و همه فهم با تمثیل ها و حکایات ساده فهم و استعارات و تشبیهات درست و به جا سروده اند. این که حالا و در قرن بیست و یکم بخواهیم طوری حرف بزنیم که این همه پیچیده باشد و اسم آن را پا گذاشتن به جنگ بنامیم، شوخی ای بیش نیست.

جمعه 17 مرداد 1399 - 18:34
یک کاربر سایت موسیقی ما

عزیز دلم با یه ژست فکر می کنی فقط تو باسوادی و ما هیچی از شعر و این چیزا نمی فهمیم؟؟؟؟؟
عزیز من ترانه قطار و خواب بعد از انقلاب از بی نظیر ترین ترانه ها هستند که سروده شده اند چی میگی جناب!!!!
بله است باران و تشبیهات وجود دارد ولی آنقدر تنگ نیست که آمد نفهمید!مثلا جنابتان نفهمیدید شعر همراه خاک آره درباره چیست؟؟؟؟!!! اگر نفهمیدید جدا برایتان متاسفم!!!!!! من از چندین و چند شاعر شنیدم که این همکاری را خالی توصیف کردند آن وقت جنابعالی... حرف های شما شوخی است عزیز!!!!

5.234.184.167

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محسن چاوشی: با آلبوم «ابراهیم» پا به میدان جنگ گذاشته‌ام | موسیقی ما