برنامه یاد بعضی نفرات
 
در آستانه انتشار قطعاتی با صدا، ترانه و ملودی این هنرمند عنوان شد
اشکان آبرون: آرش و مسیح در اجرای زنده پیشرفت زیادی کرده‌اند
موسیقی ما طی چند سال اخیر نام «اشکان آبرون» بیشتر با اجراهای تلفیقی و فیوژن گره خورده بود اما از سال گذشته او حضور متفاوتی روی صحنه دارد. این موزیسین از اسفند 96 با رهبری ارکستر «آرش و مسیح» به استیج برگشت و تا امروز کنسرت‌های متعددی را به همراه این دو برادر که در جذب مخاطبان هم موفق ظاهر شده‌اند پشت سر گذاشته است. اما ظاهراً قرار است به زودی فصل جدیدی در دفتر فعالیت‌های هنری اشکان آبرون گشوده شود. او این روزها به مسیری قدم گذاشته که پیش از این تجربه خاصی در آن حوزه نداشته است. او قصد دارد به زودی قطعاتی را با صدای خودش منتشر کند که ترانه و ملودی آنها را هم خودش نوشته و تنظیم کرده است. در حالی که پیش از این، اشکان آبرون صرفاً با نوازندگی، تنظیم و یک قطعه‌ای که با صدای خودش منتشر کرده بود شناخته می‌شد. این موضوع و همچنین رهبری ارکستر برادران عدل‌پرور بهانه‌ای بود تا گفتگویی با این هنرمند داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید:
 
  • *در حال حاضر در حوزه تنظیم با خواننده خاصی همکاری داری؟ چون به نظر می‌رسد رهبری ارکستر آرش و مسیح باعث شده از این حوزه دور شوی.
آرش و مسیح پرکار هستند و فعلاً به تنظیمهای استودیویی نمی‌رسم. به دلیل تعداد زیاد اجراها هر زمان خالی که داشته باشیم استراحت می‌کنیم. در حال حاضر هم بیشتر دنبال تولید کارهای شخصی خودم هستم و ترجیح می‌دهم برای خواننده دیگری تنظیم نکنم که کارهای خودم در الویت قرار بگیرند.
 
  • *تقریباً دو سال پیش یک قطعه با صدای خودت منتشر کردی ولی بعد از آن دیگر خبری از فعالیتت در این عرصه نشد. همین موضوع باعث شد خیلی‌ها بگویند که خوانندگی برای اشکان آبرون تفریح و تفنن بوده است.
شرایط کاریام در آن زمان باعث شد مدتی از خوانندگی دست بکشم. در مقطعی قرار داشتم که می‌توانستم از لحاظ بیزنسی موفق‌تر ظاهر شوم و درآمد بیشتری داشته باشم. اگر صرفاً روی خوانندگی تمرکز می‌کردم از آن درآمد دور می‌شدم. ترجیح دادم کمی صبر کنم تا با شرایط مالی بهتر و آرامش بیشتر روی خوانندگی تمرکز کنم. البته پس از آن قطعه، تولید چند اثر دیگر را هم آغاز کردم ولی چون به شدت دچار وسواس مراحل ابتدایی کار نظیر انتخاب شعر و آهنگ شدم خیلی از آن کارها به تنظیم هم نرسید. تصمیم گرفتم زمانی دوباره خوانندگی را شروع کنم که شعر و ملودی را خودم بنویسم. هر ترانه‌سرا یا آهنگسازی حرف خودش را می‌زند. من سراغ نوشتن ترانه و ملودی رفتم چون می‌خواستم حرف خودم را بزنم. تصمیم گرفتم یک مقدار آزمون و خطا داشته باشم و ترانه و ملودی بنویسم. در این دو ماه محرم و صفر کارهای زیادی می‌نویسم و دور می‌ریزم تا آن کاری که استاندارد نسبی از نظر خودم دارد حاصل شود. تا الان سه یا چهار قطعه دارم که به مرحله تنظیم رسیده است.
 
  • *در بحث خوانندگی خودت اصلاً قصد نداری کارهایی با شعر و ملودی هنرمندان دیگر تولید کنی؟
فعلاً نه. الان در ابتدای راه هستم و ترجیح می‌دهم آزمون و خطا در کارهای خودم داشته باشم و فعلاً تمایلی به همکاری با ترانه‌سراها یا آهنگسازان دیگر ندارم.
 
  • *فکر می‌کنی شرایط بازار موسیقی به گونه‌ای هست که تازه الان به حوزه‌ای قدم بگذاری که در آن تخصص نداری و مخاطب و بازار هم بپذیرد؟
خودم هم نگران بازخوردها هستم ولی خوانندگی یکی از اهدافم بوده که اگر سمتش نروم حالم بد می‌شود. هیچ خواننده‌ای در همان اولین قطعه با بازخورد چشمگیر رو به رو نمی‌شود و کم کم اتفاقات خوب رخ می‌دهد. من هم آن حرکت کم کم را دوست دارم و شاید نتوانم از همین ابتدای راه یک کار عالی ارائه بدهم. همچنین سطح توقعات اشکان یک سال دیگر نسبت به امروز تفاوت دارد و کارم هم پیشرفت می‌کند. همین پیشرفت کم کم را دوست دارم و نمی‌خواهم بگویم چون الان ایده‌آل و عالی نیستم پس کار نمی‌کنم.
 
  • *یک برداشت دیگر هم از صحبت‌های تو شاید این باشد که اصلاً اشکان آبرون ترانه و ملودی دیگران را قبول ندارد.
نه. اصلاً بحث قبول داشتن نیست. چون من خواننده حرفه‌ای نیستم، به همین دلیل ممکن است هر نوع ملودی برایم مناسب نباشد. هنوز صدای خودم را نمی‌شناسم و باید روی خواندن خودم هم آزمون و خطا داشته باشم. باید به یک ژانری از خواندنم برسم که تا بتوانم با هنرمندان دیگر همکاری داشته باشم.
 
  • *از آن ژانری که میگویی الان تصویر خاصی داری؟
ژانر خواندن من قطعاً پاپ است ولی دقیقاً نمیدانم چه مدلی از پاپ خواهد بود. اما تا جایی که پیش رفتهام، موسیقی من  بیشتر بر مبنای سازهای آکوستیک است تا المان‌های الکترونیک. این توضیحات من براساس کارهایی است که تا الان ساخته‌ام و شاید در آینده کارهای الکترونیک بیشتری داشته باشم. این نکته را هم بگویم که اصولاً ژانرشناس نیستم و مرزبندی ژانرها چندان برایم مهم نیست!
 
  • *به نظر می‌رسید با توجه به سوابقی که در موسیقی فیوژن و آلترناتیو داشتی کارهای شخصی خودت هم در آن فضا باشد.
به دنبال هویت مستقلی در خوانندگی هستم و از طرفی تمایلی ندارم خیلی موسیقی پیچیده‌ای ارائه کنم که موزیسینها تحلیل کنند. کارهایم کاملاً پاپ است و چون در درجه اول دنبال حس هستم، تولیداتم را ساده جلو می‌برم.
 
  • *هدفی برای انتشار آلبوم یا برگزاری کنسرت داری؟
دغدغه کنونی من این است که حرفم را از طریق شعر و ملودی و تنظیمی که متعلق به خودم است بیان کنم. حتی در تنظیم هم دغدغه‌هایم تغییر کرده است. ولی در هر صورت در رویاهایم به کنسرت فکر می‌کنم ولی الان برنامه جدی ندارم که بگویم تا دو سال دیگر باید با کارهای خودت روی صحنه باشی! فعلاً تولید کار خوب در اولویتم است.
 
 
  • *در زمینه خوانندگی آیا واقعاً حرفی برای گفتن داری یا صرفاً دنبال گرفتن حق خودت از موسیقی هستی؟ چون هدف برخی از دوستان ترانه‌سرا یا آهنگساز یا تنظیمکننده از خوانندگی این است که صرفاً دیده شوند و مخاطب بیشتری آنها را بشناسد.
 
قطعاً این نکته هم هست. اگر من آدمی بودم که سابقه نداشتم و تازه شروع کرده بودم می‌توانستم بگویم این موضوع نیست اما بیشتر دیده شدن هم یکی از انگیزههای من است. البته این موضوع نیاز به یک نوع تفکر دیگر دارد چرا که تا الان تفکر دیگری داشتم و از الان تفکر و دغدغه‌هایم چیز دیگری است. وقتی می‌گویم حرفی می‌خواهم عنوان کنم دلیل و منظورم این است که هر هنرمندی یک نوع زیباشناسی دارد و آن زیباشناسی را به هر شکلی ارائه می‌کند. دوست دارم حس زیباشناسی خودم را کاملتر و با ترکیبی از شعر و ملودی و تنظیم عنوان کنم.
 
  • *برسیم به بحث ارکستر آرش و مسیح و اینکه چند وقتی بود بیشتر با گروههایی نظیر کامنت و چارتار روی صحنه میرفتی. شروع همکاری با این دو خواننده و روند شکلگیری ارکستر به چه شکل بود؟
پس از جدایی از «سیروان خسروی» یک دوره با «حمید عسکری» روی صحنه رفتم. همان زمان هم با گروه «چارتار» همکاری داشتم. از طریق مسئول استودیوی محل تمرین خودمان به تیم اجرایی آرش و مسیح معرفی شدم. ماه محرم سال گذشته این معرفی صورت گرفت و من هم به صورت قطعی از چارتار جدا شدم. تیم تهیهکنندگی شرکت «آراد» خیلی خوب و حرفهای عمل میکنند و از همکاری با آنها لذت میبرم. آنها در ابتدا گفتند که انتخاب نوازندههای ارکستر را به خودت واگذار میکنیم و هر نوازندهای که دوست داری را انتخاب کن. من هم از این حرف آنها سواستفاده کردم و بهترین نوازندههای ایران را انتخاب کردم. در حال حاضر هم من و آرش و مسیح و بچههای تیم آراد کاملاً راضی هستیم.
 
  • *کلاً هم دست روی نوازندههای با تجربه و گران گذاشتی!
برای آرش و مسیح کیفیت ارکستر خیلی مهم بود و صرفاً نگاه اقتصادی نداشتند. برخی دوستان اعتقاد دارند که بهتر است یک گروه ارزان جمع کنند و نگاه اقتصادی دارند که این هم اشتباه نیست اما برای ما در شروع کار، کیفیت اولویت داشت.
 
  • *انتخاب سازهایت هم با تنظیمهای کارهایشان متفاوت بود و مثلاً در قطعات آنها ویلنسل جایگاه خاصی ندارد اما در کنسرت استفاده میکنید.
اجرای زنده باید از کار استودیویی متفاوت باشد. البته برخی کارها هم هستند که عین نسخه استودیویی اجرا میشوند. برای تنظیم قطعات، ایدههای زیادی داشتم و دلمان میخواست طرفداران آنها صدای سازهای جدید را هم در کنسرت بشنوند.
 
  • *برای اجراهایتان به نظر میرسد روی اکت نوازندهها و شو هم تمرین میکنید. درست است؟
برای اکت نوازنده‌ها تمرین نمی‌کنیم. فقط در آخرین اجرایمان که در سالن وزارت کشور برگزار شد کمی روی این موضوع فکر کردیم. از همان اولین کنسرت تلاشمان این بود که روی صحنه اکت داشته باشیم ولی برنامه خاصی برایش نداشتیم. شاید امروز که صحبت می‌کنیم پس از چند ماه اجرا، در این زمینه هم به پختگی و هماهنگی‌هایی رسیدهایم. درباره اجرای آخر هم باید بگویم که یک گروه پرفورمنس همراه خودمان داشتیم که از بچه‌های تئاتر بودند و براساس قطعات روی صحنه حاضر می‌شدند.
 
  • *برای انتخاب نوازنده‌ها به فکر زورآزمایی برابر ارکسترهای دیگر هم بودی؟!
نه چنین فکری نداشتم. با نوازنده‌هایی که الان کار می‌کنم سال‌ها است که دوست هستیم و در همکاری با آنها راحت هستم. تقریباً همین گروهی که الان هستیم در چارتار هم بودیم و تجربه خوبی برای همه ما بود و در اجراهای آرش و مسیح نیاز به هماهنگی ویژه نداشتیم. علاقه‌ای به قدرتنمایی در زمینه رهبری ارکستر ندارم چون هر خواننده و گروهی طرفداران متفاوت دارد و من هم فقط هدفم کیفیت خوب بود.
 
  • *اوایل که ارکستر شکل گرفته بود و کنسرت‌ها روی صحنه می‌رفت برخی نسبت به مدل اجرای آرش و مسیح و لحنی که داشتند انتقاد می‌کردند. برخی هم نسبت به بخش‌هایی از اجرای آنها که فالش می‌شد انتقاداتی داشتند. یک مقدار درباره این نقدها که متوجه شخص آرش و مسیح بود برای ما بگو و اینکه چه نظری داری؟
آرش و مسیح خواننده‌های با تجربه‌ای هستند که سال‌ها سابقه تولید در استودیو دارند و شعر و ملودی‌های زیادی در بازار دارند که موفق بوده است. آنها در زمینه فعالیت استودیویی باتجربه هستند اما در اجرای زنده شرایط فرق دارد. خود من اولین اجرای زنده که رفتم پر از اشکال بود و این طبیعی است و هرکسی به مرور زمان تجربه کسب می‌کند و بهتر می‌شود. اینکه به اولین کنسرت‌های آرش و مسیح نقد وارد می‌شد طبیعی بود و این اتفاق ممکن است برای هر هنرمندی رخ بدهد. آرش و مسیح الان در اجرای زنده پیشرفت زیادی کرده‌اند و هر کسی که اکنون به تماشای کنسرت ما بنشنید قطعاً می‌گوید که آنها از اجراهای اول خیلی بهتر شده‌اند.
 
  • *در این زمینه تو هم به آنها کمک کردی؟
چند پیشنهاد به آنها دادم ولی مثلاً یک نکته مهم بود که اوایل آرش و مسیح رعایت نمی‌کردند. آن هم اینکه پیش از کنسرت صدایشان را گرم نمی‌کردند و این موضوع ساده باعث بهبود اجرای هر خواننده‌ای می‌شود. الان قطعاً پیش از هر کنسرت صدایشان را گرم می‌کنند تا با تسلط و اعتماد به نفس بیشتری روی صحنه حاضر شوند. مسأله دیگر هم بحث اعتماد به نفس است. اولین کنسرت ما در سالن وزارت کشور بود که بزرگترین سالن کنسرت پایتخت است و ناگهان با سه هزار مخاطب مواجه شدند. هرکسی با هر توانایی که باشد قطعاً در اولین برخورد تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
 
  • *نقد دیگر نسبت به بحث کلام و محتوای آثارشان است که برخی منتقدان و مخاطبان موسیقی مطرح می‌کنند. درباره این موضوع نظرت چیست؟
در این زمینه متخصص نیستم اما من از ترانه‌های آرش و مسیح بدم نمی‌آید و شاید گاهی برخی کارهایشان در سلیقهام نباشد. ولی وقتی میزان استقبال از ترانه‌های آنها را می‌بینم حس می‌کنم که من باید نگاهم را بازتر کنم. اتفاقاً حس می‌کنم ترانه و ملودی یکی از نقاط قوت آرش و مسیح است که در اغلب موارد موفق می‌شود. به هر حال کارهایشان دلیلی دارد که هیت می‌شود و پرفروش‌بودن آنها هم بی‌دلیل نیست.
 
  • *برای اجراهای بعد از محرم و صفر اتفاق خاصی در ارکستر رخ میدهد؟
فعلاً به پختگی و هماهنگی رسیدهایم و قصد ایجاد تغییر نداریم.
 
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 مهر 1397 - 19:49

دیدگاه‌ها

شنبه 28 مهر 1397 - 10:53

هم اشکان آبرون، هم تمام نوازنده ها و هم خود آرش و مسیح بسیار عالی و پر انرژی در کنسرتها ظاهر میشوند. با وجودی که 2 بار به کنسرتشون رفتم باز هم علاقه زیادی به رفتن کنسرتهاشون دارم . برای همه شان آرزوی موفقیت بیشتر دارم.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اشکان آبرون: آرش و مسیح در اجرای زنده پیشرفت زیادی کرده‌اند | موسیقی ما