برنامه یاد بعضی نفرات
 
نوازنده‌ و آهنگساز نامدار برای کودکان موسیقی می‌نویسد
حمید متبسم: می‌خواهم کودکان برای هر مایه‌ی موسیقی یک الگو داشته باشند
موسیقی ما - «حمید متبسم» آهنگساز و نوازنده‌ی برجسته‌ی تار و سه‌تار در آخرین تجربه‌ی آهنگ‌سازی خود اثری برای کودکان ساخته که قرار است زمستان امسال به ضبط برسد. این اثر، شامل ۱۲ ترانه در ۱۲ مایه‌ی اصلی موسیقی ایران برای سازهای نی، کمانچه، قیچک آلتو، قیچک تنور، سه تار، سنتور، تار، بم تار، بربت و سازهای کوبه‌ای آهنگسازی شده است.

در این اثر نوازندگانی چون اردشیر کامکار (کمانچه 1)، پژمان حدادی (طراح و نوازنده‌ی کوبه‌ای)، امیرناصر رنجبر (کمانچه 2)، بهار مدیری (قیچک آلتو)، بیتا قاسمی (قیچک تنور)، پاشا هنجنی (نی) نوید توسلی (سنتور)،‌  حمید خبازی (تار)، شهرام غلامی (بربت)، سمیرا گلباز (بم‌تار) و حمید متبسم (سه‌تار) می‌نوازند. اشعار این مجموعه که داستان رویاهای کودکانه است، سروده‌ی «سپیده نیک رو» است و «سمیرا گلباز» به عنوانِ مشاور هنری این پروژه فعالیت می‌کند. صدابرداری آن نیز به عهده‌ی «ارد انزابی‌پور» خواهد بود.

 حمید متبسم در مورد این اثر می‌گوید: «در آغاز قرار بود این اثر به شکل دیگری ارایه بشود، ولی در روند پیشرفت کار، شکل آن تغییر کرد، قرار بود این کار در حد یک آلبوم موسیقی کودک باشد، ولی با توجه به علاقه ی بیشتری که آرام آرام در من شکل گرفت، انگیزه های دیگری نیز به آن افزوده شد. از جمله این فکر که جنبه‌ی آموزش و آشنایی گوش کودکان با مایه های موسیقی ایران نیز در آن عمده باشد. در واقع فکر من این است که کودکان شنونده ی این اثر در سال های بزرگسالی برای هر مایه‌ی موسیقی ما یک الگو داشته باشند و مثلا بگویند: ماهور مثل ترانه ی... و از این طرق توان شنیدن موسیقی سنگین تر را نیز پیدا کنند. علاوه بر این، حال در این فکر هستیم که این اثر را با حمایت تهیه کننده ی آن با کیفیت مطلوبی در ایران و خارج از ایران ارایه کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «در انتخاب نوازندگان، با همکاری دوستان و همکارانم، اردشیر کامکار و پژمان حدادی، جمع خوبی را گرد هم آوردیم که حتما موجب اجرایی خوب خواهد شد، همکاری من با پژمان حدادی که از بیست و سه سال پیش جریان دارد و برای من مایه ی خرسندی ست که بعد از سال ها دوری، بار دیگر با اردشیر کامکار همکاری دارم. کمانچه ی کم نظیر او، سال ها پیش در «بامداد» و «بوی نوروز» مایه ی خوش صدایی بخش سازهای کششی این آثار است و مابقی نوازندگان و دست‌اندرکارانِ این اثر که غالبا از همکاران خوب من در آثار مختلف بوده‌اند.»
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 آبان 1397 - 13:04

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حمید متبسم: می‌خواهم کودکان برای هر مایه‌ی موسیقی یک الگو داشته باشند | موسیقی ما