برنامه یاد بعضی نفرات
 
گروه همایون پرنیا، ارکستر سمفونیک رسانه‌ی هنر و گروه گلبانگ در اولین روز جشنواره نواختند
از نوای «گلپونه‌ها» تا «فهرست شیندلر»
موسیقی ما - گروه موسیقی «همایون پرنیا» به سرپرستی «حسین پرنیا» در اولین شب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، چراغ اجراهای ایوان شمس را روشن کرد. اما در تالار رودکی و در اولین شب جشنواره، ارکستر سمفونیک رسانه هنر  با علاقه مندان موسیقی کلاسیک دیدار کرد. در فرهنگسرای نیاوران نیز ارکستر نوجوانان رودکی و گروه گلبانگ موسیقی کلاسیک و سنتی اجرا کردند

در این اجرا فاضل جمشیدی به عنوان خواننده گروه موسیقی «همایون پرنیا» را همراهی کرد. پیش از آغاز برنامه، فاضل جشمیدی به نمایندگی گروه به حاضران خوشامد گفت و افزود: «ما بعد از 12 سال به جشنواره فجر آمدیم. دلیلش هم تغییر مدیریتی است که در این جشنواره روی داد. از همکاری با آقای پرنیا بسیار خوشحالم زیرا او به قطره قطره اشعار توجه می­کند و خودتان با شنیدن آثار در می­یابید روی همه آنها فکر شده است.»

این اجرا با آوازی در مایه اصفهان بر روی شعر مولانا آغاز شد. در این آواز گردش­های ملودیک و تغییر جملات­سازی برای سرک کشیدن به گوشه­های مختلف آواز اصفهان جلب توجه می­کرد. جمشیدی بی‌آنکه از حد بگذرد تحریرهای زینتی را روی اشعار سوار می­کرد و با تنوع صوتی که گروه در اختیارش قرار داده بود از همان آغاز به مخاطبان وعده اجرایی قابل قبول را می­‌داد. 

در ادامه تصنیف «خواب نیلوفر» با شعری از ه.ا.سایه (هوشنگ ابتهاج) در لابلای آواز جای گرفت و دوباره نوبت به ساز و آواز بر روی شعر مولانا رسید.

«بیقرار» باز هم با شعری از مولانا بخش دیگر اجرای گروه «همایون پرنیا» بود. در این بخش کمانچه و نی جواب آواز جمشیدی را دادند و در ادامه پاسکاری موقر و متینی میان سازهای مختلف گروه شکل گرفت. پایان بخش قطعه بیقرار و آغاز تصنیف «صد ترانه» با شعر هوشنگ ابتهاج و آهنگسازی حسین پرنیا تنها به اندازه سکوتی اندک با هم فاصله داشت. سنتور آغازگر تصنیف صدترانه بود و در ادامه بقیه سازها هم همراه شدند. همخوانی گروه با جمشیدی نشانه هماهنگی بالای اعضا در اجرای این تصنیف بود.

«خیام خوانی» دیگر بخش اولین اجرای جشنواره موسیقی فجر در ایوان شمس بود. ساز تار در این بخش میدان­دار بود و فضا را برای ارائه آوازها بر روی اشعار ماندگار خیام نیشابوری فراهم می­کرد. نکته جالب این بخش جواب آوازهایی بود که خودشان به جمله پردازی­های جدید بیشتر شباهت داشت تا جواب آوازی صرف! در این بخش جمشیدی گوشه­ای از توانایی­اش در بم­خوانی را هم ارائه داد. تصنیف «این نیز بگذرد» با شعری از رهی معیری قطعه بعدی بود که گروه برای مخاطبان اجرا کرد. در بخشی از اجرا یک مصرع را خواننده می­خواند و در ادامه گروه با همخوانی جوابش را می­دانند و در بخش دیگر خواننده و اعضا همراه می­شدند برای ارائه شعر رهی. این قطعه بسیار مورد توجه قرار گرفت و با تشویق­های طولانی حاضرین در ایوان شمس مواجه شد.

در پایان این بخش حسین پرنیا آهنگساز گروه «همایون پرنیا» با اشاره به نگاهی که غالب رسانه­ ها به موسیقی دارند گفت: «جشنواره­ها فرصتی است تا مردم کارهایی را بشنوند که رسانه‌ها اجازه شنیدنشان را نمی‌دهند او در ادامه ابراز امیدواری کرد شرایط برای حضور رایگان مردم در جشنواره موسیقی فجر سال آینده فراهم شود.»

در ادامه سرپرست گروه و دیگر اعضا چند دقیقه­ای گروه نوازی کردند و سپس نوبت به اجرای «پریشانی» با شعری از محمدعلی بهمنی و آهنگسازی حسین پرنیا رسید. در این بخش نوازنده نی بیش از دیگر اعضای گروه با خواننده همراهی کرد. هم ساز و هم آواز میان دشتی و اصفهان رفت و آمد داشتند.«ای عشق همه بهانه از توست» پایان بخش اجرای گروه «همایون پرنیا» در اولین شب جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر بود. وجه ملودیک و ریتم جذاب این قطعه باعث شد مردم خیلی زود در همخوانی به گروه اضافه شوند و با خواننده همراهی کنند.

تشویق‌های پی­در­پی و دنباله­دار مخاطبان و درخواست اجرای قطعه «گلپونه­ها» از سوی بسیاری و قطعه «مرغ سحر» که تعداد دیگری از حاضران درخواست اجرای آن را داشتند باعث شد گروه بعد از ادای احترام به مخاطبان صحنه را ترک نکنند و گلپونه را به واسطه آهنگسازی «حسین پرنیا» و با ادای احترام به روح ایرج بسطامی و استادش محمدرضا شجریان اجرا کنند.

ارکستر سمفونیک رسانه هنر
اما در تالار رودکی و در اولین شب جشنواره، ارکستر سمفونیک رسانه هنر  با علاقه مندان موسیقی کلاسیک دیدار کرد. این اجرا که به رهبری امیر پدرام طاهریان در تالار رودکی به روی صحنه رفت در دوبخش ارائه شد. در بخش اول که کنسروتو برای فلوت و ارکستر اثر «فیلیپ امانوئل باخ» با همراهی سولیست فلوت مونا طاهریان و قطعه‌ای از موسیقی فیلم «فهرست شیندلر» به آهنگسازی «جان ویلیامز» با همراهی سولیست ویولن مریم بدنی را در برمی‌گرفت، مخاطبان از اجرای ارکستر به ویژه از نوازندگی سولیست‌های فلوت و ویولن به وجد آمدند و با پایان بخش اول ارکستر را به شکل ممتد تشویق کردند. بعد از خروج سولیست فلوت بر تعداد نوازندگان ارکستر افزوده شد و آنها شروع به کوک سازهایشان کردند تا برای پارت بعدی سازهایشان آماده باشد. بعد از پایان آنتراکت بخش دوم برنامه ارکستر سمفونیک رسانه هنر در اولین شب جشنواره سی و چهارم فجر که شامل اجرای سمفونی شماره ۵ فرانتس شوبرت و «دانوب آبی» اثر یوهات اشتراوس بود، ارائه شد.

«امیر پدرام طاهریان» در گفت‌وگو با روابط عمومی جشنواره گفت: «هرچند بروز نقاط ضعف حداقل جزئی در اجراهای زنده اجتناب ناپذیر است؛ اما ترحیج ما این است که مخاطبان درباره این بخش صحبت کنند. با این توضیح هماهنگی ارکستر به ویژه سولیست‌های ارکستر سمفونیک رسانه هنر و ارائه چند قطعه کاملا دقیق از ویژگی‌های اجرای ما در تالار رودکی بود.»

طاهریان در ادامه گفت:« ارکستر سمفونیک رسانه هنر، ترکیبی از نوازندگان حرفه‌ای و جوان است. جوان‌ترها خیلی خوب توانستند خودشان را با باتجربه ها همراه و آداپته کنند و نوازندگان با تجربه هم به جوانان ارکستر برای پیشرفت کمک کردند.»
حضور تعدادی از هنرمندان  موسیقی کلاسیک  نظیر فیروزه نوایی و سعید تقدسی و ابراز رضایت آنها از اجرای ارکستر رسانه هنر از نکات جالب کنسرت بود.

ارکستر کودکان و نوجوانان و گروه گلبانگ 

هم‌زمان با اولین روز جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران، ارکستر نوجوانان رودکی و گروه گلبانگ موسیقی کلاسیک و سنتی اجرا کردند. 

در دومین سانس از نخستین شب جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران، دو اجرا روی صحنه رفت؛ نخست اجرای ارکستر نوجوانان رودکی به سرپرستی قادر رودکیان و تنظیم حسین خاوری و سپس گروه «گلبانک» به سرپرستی بهناز ذاکری.
ارکستر نوجوانان رودکی در اجرای خود قطعاتی از حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، انوشیروان روحانی، روح الله خالقی، کامبیز مژدهی و قادر رودکیان را برای علاقمندان به موسیقی کلاسیک ایرانی اجرا کرد. 

نوازندگان تبریزی ارکستر نوجوانان رودکی که عموما میانگین سنی آنها بین هفت تا هجده سال بود توانستند قطعاتی از بزرگان موسیقی ایران را به درستی بنوازند و از پس اجرای آنها که اغلب هم قطعاتی دشوار بودند، به‌خوبی برآمدند.

اجرای قطعه «شورانگیز» که یکی از قطعات ماندگار و  شناخته شده استاد حسین علیزاده است و پیش از این توسط او و ارشد طهماسبی اجرا شده، یکی از اتفاقات جالب این اجرا بود. سجاد باهر، حسین خاوری و هادی ارجمند این قطعه را اجرا کرده و مورد تشویق حاضران قرار گرفتند.

نوازندگان اجرای این برنامه که تعدادشان نزدیک به بیست نفر بود، همچنین توانستند قطعه «چنگ رودکی» را در مایه اصفهان با هماهنگی بسیار خوبی اجرا کنند.

همچنین خوانندگی پارسا خائف در ارکستر رودکی از دیگر اتفاقات مهم این اجرا بود. او با وجود سن کم قطعات را بخوبی اجرا ‌کرد. همچنین آوار خوانی کامیار رودکیان که بسیار شبیه به استاد محمد نوری بود، در این برنامه اتفاق خوبی محسوب می­‌شد. 
با پایان یافتن اجرای این ارکستر، گروه «گلبانگ» به سرپرستی بهناز ذاکری با آواز علیرضا وکیلی­منش آغاز شد. این گروه در این بخش قطعاتی از فرامرز پایور، علینقلی وزیری و بهناز ذاکری را اجرا کردند.
تصنیف هجران، قطعه نغمه دشتی، تصنیف بسته دام و تصنیف یار آشنا عنوان قطعاتی بود که توسط نوازندگان گروه گلبانگ اجرا شد. تار، سنتور، تنبک، کمانچه، دف و نی در این اجرا خواننده را همراهی کردند.
همچنین این گروه در میان قطعات خود ساز و آوازهایی را نیز اجرا کرد که مورد توجه حاضرین در سالن قرار گرفت.

سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه بطور همزمان در هفت سالن تهران برگزار می‌شود.
 
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 بهمن 1397 - 18:26

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از نوای «گلپونه‌ها» تا «فهرست شیندلر» | موسیقی ما