برنامه یاد بعضی نفرات
 
در دومین روز از جشنواره‌ی موسیقی چه گذشت
از اجرای سرودهای انقلابی تا تنظیمِ آثار پرویز مشکاتیان برای گیتار!

موسیقی ما – در دومین شب سی‌وچهارمین جشنواره‌ی موسیقی، گروه «سایه» در ایوان شمس روی صحنه رفت. در این اجرا «محمدامین اکبرپور» -سرپرست گروه- در دو بخش از دو گروه نوازنده و دو خواننده مختلف برای به روی صحنه بردن رپرتوار انتخاباش استفاده کرد؛ تمامی ‌قطعات بخش اول از ساخته‌های محمد امین اکبرپور بود. اما کوارتت آمل به سرپرستی فرزین زاهدی دومین گروهی بود که پنجشنبه‌شب در برج آزادی روی صحنه رفت. کوارتتی که رپرتوار متنوعی از آثار کلاسیک و رمانتیک اجرا کرد. قطعه‌ی «بیداد همایون» و «چکاد» از آثار ماندگار «پرویز مشکاتیان» از جمله قطعاتِ اجرایی در این کنسرت بود، این کوارتت برای گیتار کلاسیک را «فرهاد اسلامی‌زاده» تنظیم کرده بود.گروه‌های موسیقی کلاسیک و سنتی هنرستان موسیقی پسران قطعاتی از نوازندگان کلاسیک جهان و آهنگسازان ایرانی را نواختند.گروه موسیقی «نوبهار» با بداهه نوازی و اجرای اشعاری از محمدرضا شفیعی کدکنی پایان بخش اجراهای دومین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران بود. این گروه به سرپرستی بهاره فیاضی روی صحنه رفت و به اجرای موسیقی اصیل ایرانی پرداخت.

 سایه و شبِ سرودهای انقلابی

 بخش نخست کنسرت «همنوازان سایه» در دستگاه شور اجرا شد. مقدمه که بر اساس ردیف موسیقی ایرانی ساخته شده بود اولین قطعه‌ای بود که با گروه‌نوازی اجرا شد. تکنوازی تار در چهارمضراب که آن هم بر اساس ردیف موسیقی ایرانی تصنیف شده بود بعد از مقدمه به اجرا درآمد. «دلم تنگ است» با شعری از «اردلان سرفراز، ه.ا.سایه و مهدی اخوان ثالث» از جمله قطعات ساخته شده توسط سرپرست گروه بود که در حوزه اجرا به نظر قطعه پیچیده‌ای می‌آمد. نی و آواز در گوشه قرچه بر روی شعری از ه.ا.سایه و تار و آواز در گوشه رضوی باز هم بر روی شعری از هوشنگ ابتهاج ساز و آوازهایی بودند که پیش از تصنیف «دلتنگ شد گل» اجرا شدند. تصنیف‌سازی زیبای اکبرپور را شاید بتوان اوج بخش اول اجرای پنجشنبه شب در ایوان شمس دانست. سنتور و آواز در گوشه حسینی، دلم گرفته، تار و آواز، شب آمد و دلتنگم و ز آتش دل، دیگر قطعات بخش نخست بود که شعر همگی آنها از هوشنگ ابتهاج بود. رنگ عاشق‌کش (شهناز کت) بر اساس ردیف موسیقی دستگاهی آخرین بخش از اجرای همنوازان سایه بود.

پس از تنفسی چند دقیقه‌ای بخش دوم اجرا با حضور نوازندگان «سایه ارغوان» و خوانندگی اشکان کمانگری در دستگاه ماهور به روی صحنه رفت. 

این بخش به سرودهای انقلابی دهه 60 اختصاص داده شده بود با اجرای«بشارت» ساخته محمدرضا لطفی و با شهر ه.ا.سایه آغاز شد. در ادامه تکنوازی تار محمدامین اکبرپور با بداهه‌پردازی او در گوشه‌های مختلف ماهور زمینه را برای اجرای عاشقان سرمست باز هم از ساخته‌های محمدرضا لطفی با شعری از مجتبی کاشانی فراهم کرد. 

تکنوازی کمانچه (دو ضربی میرزاحسینقلی به روایت محمدرضا لطفی) قطعه بعدی بخش دوم بود. سرود ایرانی ساخته پرویز مشکاتیان با شعری از جواد آذر، ضربی تار و سنتور(چاووش 6)، دوضربی عراق (ساخته محمدرضا لطفی با شعری از فرخی یزدی) و تکنوازی کمانچه قطعات بعدی اجرا شده در بخش دوم کنسرت پنجشنبه شب ایوان شمس را تشکیل می‌دادند. سرود آزادی با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر فرخی یزدی، ای ایران با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر جواد آذر و «دلا دیدی» از چاووش 6 با شعر ه.ا.سایه دیگر قطعات بخش دوم کنسرت گروه محمدامین اکبرپور بود. 

در پایانِ این اجرا نیز قطعه‌ی «سپیده» با آهنگسازی محمدرضا لطفی و با شعر هوشنگ ابتهاج اجرا شد که باعثِ تشویقِ حاضران شد.
 
آثار پرویز مشکاتیان با گیتار کلاسیک

اما کوارتت آمل به سرپرستی فرزین زاهدی دومین گروهی بود که پنجشنبه‌شب در برج آزادی روی صحنه رفت. کوارتتی که رپرتوار متنوعی از آثار کلاسیک و رمانتیک اجرا کرد. قطعه‌ی «بیداد همایون» و «چکاد» از آثار ماندگار «پرویز مشکاتیان» از جمله قطعاتِ اجرایی در این کنسرت بود، این کوارتت برای گیتار کلاسیک را «فرهاد اسلامی‌زاده» تنظیم کرده بود.

دیگر قطعاتِ اجرایی این گروه استور پیاتزولا، موتزارت، اندرو یورک، گای برگرون، ثورلاکسون، مارک لمبرگ، مانوئل پنلا و پل دزموند که در مورد آخر یعنی قطعه Take five  ، تنظیم قطعه برای کوارتت گیتار را فرهاد اسلامی‌زاده به‌عهده داشت.
اعضای کوارتت گیتار آمل را فرزین زاهدی (سرپرست)، فرهاد اسلامی‌زاده، بیژن اقدسی و محسن رضایی تشکیل می‌دهند که هممگی نوازنده‌ی گیتار کلاسیک هستند.
 
 
اجرای آثاری از حسین علیزاده و ویوالدی در فرهنگسرای نیاوران


گروه‌های موسیقی کلاسیک و سنتی هنرستان موسیقی پسران قطعاتی از نوازندگان کلاسیک جهان و آهنگسازان ایرانی را نواختند.

در دومین شب از سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، هنرآموزان هنرستان موسیقی پسران در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به اجرای موسیقی پرداختند. در این اجرا که نخستین سانس فرهنگسرای نیاوران بود، نوازندگان در دو گروه سنتی و کلاسیک به اجرای موسیقی پرداختند.

در بخش اول ارکستر ساز‌های زهی هنرآموزان هنرستان موسیقی به رهبری پدرام طاهریان، قطعاتی از آنتونیو ویوالدی ،گئورک فیلیپ تلمان، هندل، بلابارتئک و کارل جنکینز را برای حاضرین در سالن اجرا کردند. تعداد نوازندگان این بخش از اجرا، نزدیک به 15 نفر بود؛ همچنین در این بخش از برنامه، معین جلیلیان، مهدی منادی، فراز مجدیانفر، فربد مجدیانفر و عرشیا دژانکار در قطعاتی دوبل کنسرتو ویولا اثر فیلیپ تلمان و کنسرتو برای 4 ویلن و ارکستر اثر ویوالدی را اجرا و به تکنوازی پرداختند.

در بخش دوم کنسرت هنرستان موسیقی پسران تهران نوازندگان سازهای اصیل ایرانی از این هنرستان با حضور بر روی سن توانستند قطعاتی ماندگار موسیقی ایران در دستگاه چهارگاه همچون هفت ضربی استاد حسین علیزاده را به خوبی اجرا کنند.
ارکستر سازهای ایرانی هنرستان موسیقی پسران به سرپرستی نادر سینکی در آغاز اجرای خود ابتدا پیش درآمد چهارگاه را نواختند. اجرای ساز و آواز در گوشه درآمد به خوانندگی عارف چراغیان و اجرای تصنیف خون دل و در ادامه ساز و آواز در گوشه زابل و نواختن چهارمضراب چهارگاه از دیگر برنامه‌های این گروه بود.

این ارکستر در قسمت آخر برنامه خود و پس از ساز و آوازی در گوشه حصار، رجز و مثنوی، قطعاتی هفت ضربی چهارگاه و تصنیف گل افشان را برای حاضرین در سالن اجرا کرد که مورد تشویق قرار گرفت.

درخشش ضربی‌های «نوبهار»
گروه موسیقی «نوبهار» با بداهه نوازی و اجرای اشعاری از محمدرضا شفیعی کدکنی پایان بخش اجراهای دومین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران بود. این گروه به سرپرستی بهاره فیاضی روی صحنه رفت و به اجرای موسیقی اصیل ایرانی پرداخت.

در قسمت اول این اجرا «بهاره فیاضی» قطعاتی را در دستگاه سه گاه با سه تار نواخت. در ادامه برنامه قطعاتی در دستگاه شور و آواز بیات ترک و افشاری با ساز تار اجرا شد. «گوهرناز مسائلی» در این بخش به تک‌نوازی تمبک پرداخت. او در پاسخ بداهه‌نوازی های تار، ملودی‌های ضربی هوشمندانه‌ای را انتخاب کرده و  توانست توانایی‌اش را در نواختن سازهای ضربی به خوبی نشان دهد. این بخش چهل دقیقه از اجرا را به خود اختصاص داد.

در بخش دوم فیاضی قطعاتی در آواز بیات اصفهان و ابوعطا را با تنظیم جدید به همراه داوود فیاضی خواننده، حسین قاسمی نوازنده نی و مجید علیزاده نوازنده تمبک نواخت. گروه در این اجرا اشعاری از محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر و ادیب معاصر را انتخاب کرده و آنها را به‌خوبی اجرا کرد. خواننده گروه هم توانست به‌خوبی از عهده خواندن شعرهای شفیعی کدکنی که وزن و و لحن خاص خود را دارند، برآید. در پایان بخش دوم یک تصنیف قدیمی‌ با نام «گو به ساقی» اثر استاد غلامرضا مینباشیان نیز اجرا شد.  هر چند بخش دوم کار کمی طولانی بود اما وجود قطعات ضربی خوش ریتم، اجرا را از کسالت رهاند و لحظات خوبی را برای گروه و حاضران رقم زد.
 
تاریخ انتشار : جمعه 26 بهمن 1397 - 13:40

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از اجرای سرودهای انقلابی تا تنظیمِ آثار پرویز مشکاتیان برای گیتار! | موسیقی ما