برنامه یاد بعضی نفرات
 
با ملحق شدن تونی اورواتر
شهر خاموش با آرزوی سالی بهتر و سه‌تار نوازی «کیهان کلهر»
موسیقی ما - اولین شب از مجموعه شبهای اجرای کنسرت «شهر خاموش» کیهان کلهر و کوارتت مینیاتور شامگاه چهارشنبه 21 فروردین ماه در تالار وحدت  با آغاز و ترکیبی متفاوت به روی سن رفت. کیهان کلهر نوازنده برجسته کمانچه و آهنگساز، در این کنسرت آغاز غیرمنتظره‌ای داشت و به جای کمانچه با تکنوازی سه‌تار همگان را شگفت‌زده کرد. کلهر که پیشتر در اروپا و امریکا کنسرت‌های سه‌تارنوازی را برگزار کرده بود با اجرای قطعه «طُرقه» در بخش ابتدایی برنامه ظرافتهای هنری خود را در نوازندگی سه‌تار نیز به همگان نشان داد. طرقه نام قطعه‌ای است از ساخته‌های کیهان کلهر برای سه تار و کوارتت زهی که سالها پیش آن را در آلبوم «شب، سکوت، کویر» منتشر کرده. در اجرای شب گذشته همزمان با سه‌تار نوازی کلهر، تریو سه‌تارنیز در سالن پخش می‌شد و آهنگساز این شیوه اجرا را به حاضرین اعلام داشت.

همچنین تونی اورواتر، نوازنده کنترباس و آهنگساز عضو تریوی رامبراند، که در سالهای گذشته همراه با کلهر در تهران به اجرای کنسرت پرداخته بود نیز بر روی سن حضور داشت تا به همراه کوارتت مینیاتور تشکیل یک کوئینتت زهی را بدهند.

قطعه «آتشگاه» ساخته «کالین جیکوبسن» دومین قطعه‌ای بود که اجرا شد. جیکوبسن نوازنده آمریکایی ویولن و آهنگساز عضو گروه جاده ابریشم، سالها پیش پس از حضورش در ایران و بازدید از شهر تاریخی اصفهان که مجذوب تاریخ و قدمت کشورمان مخصوصا بنای آتشگاه مربوط به دوره ساسانی در نجف آباد شده بود این قطعه را ساخته و به کلهر تقدیم کرده است. با اجرای آتشگاه مشخص شد که در رپرتوار کنسرت شهر خاموش بخشهای متنوعی برای مخاطبان گنجانده شده است.

«محبوب من مرا تنها مگذار» که نامی برگرفته از ترجمه‌ ابیات «لیلی و مجنون» نظامی گنجوی به آهنگسازی کالین جیکوبسن است، سومین قطعه‌ای بود که اجرا شد تا «شهر خاموش» قطعه پایانی این کنسرت باشد؛ قطعه‌ای که به یاد قربانیان حمله شیمیایی صدام به مردم بی‌پناه حلبچه با بهره‌گیری از موسیقی اصیل و محلی ایران ساخته شده است و کلهر پیش از اجرای آن ضمن همدردی با سیل‌زدگان کشورمان آرزوی سالی بهتر برای همه ایرانیان کرد. پس از اتمام کنسرت با تشویق‌‌های مکرر مخاطبان و درخواست قطعه بیز که گاهی پیشنهادهایی از سوی حاضرین در سالن برای اجرای قطعه «لالایی» شنیده می‌شد، دوباره طرقه نواخته و طنین انداز شد تا با رضایت کامل مخاطب پرونده شب اول سلسله اجراهای «شهر خاموش» بسته شود.

کنسرت «شهر خاموش» پس از 9 اجرای دیگر در تهران، قرار است در فصل تابستان در دیگر شهرهای ایران به روی سن برود.
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 فروردین 1398 - 13:46

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شهر خاموش با آرزوی سالی بهتر و سه‌تار نوازی «کیهان کلهر» | موسیقی ما