برنامه یاد بعضی نفرات
 
به عنوان اولین زن دریافت‌کننده این جایزه
آرتا فرانکلین جایزه «پولیتزر» را دریافت کرد
موسیقی ما - آرتا فرانکلین که با نام ملکه سُول شناخته شده است، در حالی‌که سال گذشته (2018) بر اساس سرطان پانکراس درگذشته، موفق شد جایزه «پولیتزر» را آن هم به عنوان اولین زن به دست آورد.
 
جایزه پولیتزر Pulitzer Prize، جایزه‌ای در روزنامه‌نگاری، ادبیات و موسیقی است که بخش‌های گوناگون دارد. این جایزه معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در آمریکا است که هر ساله (از سال ۱۹۱۷) با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران، نویسندگان و شاعران و موسیقی‌دانان اهدا می‌شود.
 
پولیتزر برای مشارکت ویژه این شخصیت برجسته در موسیقی و فرهنگ آمریکا در بیش از ۵ دهه به این خواننده اهدا شده است. پیش از این هنرمندانی همچون باب دیلن، جان کولتران و هانک ویلیامز این جایزه را دریافت کرده‌اند اما هیچ زنی تا به حال موق به دریافت این جایزه نشده بود. فرانکلین پیش از این هم توانست نخستین زنی باشد که به تالار مشاهیر موسیقی راه پیدا می‌کند و بیش از 70 ترانه او، به صد ترانه برتر بیلبورد راه پیدا کرد.
 
البته، میراث فرانکلین و شمار دیگر هنرمندان زن سیاه پوست، مانند نینا سیمون و الا فیتزجرالد، جای محکمی در تاریخ و فرهنگ دارند، چه موسسات تاریخی مانند پولیتزر تصمیم به تآیید آنها بگیرد یا نه! اما به هر حال همانطور که پیتر کلارک (نویسنده آمریکایی) گفت، این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از تغییر اولویت‌ها برای تأیید بیشتر سیاه‌پوستان باشد.
 
تأثیر او در بیش از پنجاه سال فعالیت موسیقایی غیرقابل انکار است و در این مدت توانست ۱۸ جایزه گرمی را به خانه ببرد. او که در جنبش‌های مدنی هم فعال بود، در مراسم سوگند بیل کلینتون و باراک اوباما اجرا و در مراسم تدفین مارتین لوتر کینگ آواز خواند. فرانکلین در ماه آگوست ۲۰۱۸ در ۷۶ سالگی بر اثر سرطان پانکراس درگذشت.

گردآوری و ترجمه:

تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 فروردین 1398 - 14:34

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آرتا فرانکلین جایزه «پولیتزر» را دریافت کرد | موسیقی ما