برنامه یاد بعضی نفرات
 
با تجلیل از اساتید موسیقی آشیقی
چهاردهمین برنامه «آشیق‌لار بایرامی» در زنجان برگزار شد
موسیقی ما - چهاردهمین برنامه «آشیقلار بایرامی» شامگاه دوشنبه 20 خرداد 1398 با حضور شماری از استادان و علاقه‌مندان موسیقی آشیقی در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان برگزار شد.

در این برنامه از مقام هنری آشیق «محمدحسین دهقان»، آشیق «پرویز سلیمانی»، آشیق «فرخ بیات» و نیز از خانواده مرحوم آشیق «غفار ابراهیمی» تجلیل شد.

«محمد رزاقی» از ایده‌پردازان برگزاری «آشیقلار بایرامی» در زنجان و پژوهشگر موسیقی آشیقی و فولکلور به تاریخچه برگزاری این برنامه اشاره کرد و گفت: «درسال ۱۳۸۵ برای نخستین بار به ابتکار هنرمندان موسیقی آشیقی در زنجان یک روز به عنوان «روز هنر و ادبیات آشیقی» انتخاب شد که «آشیقلار بایرامی» نام گرفت. ۳۰ فروردین هر سال هنرمندان موسیقی آشیقی برای حضور در  آشیقلار بایرامی به صورت خودجوش از استان‌های مختلف کشور در زنجان جمع می‌شدند، ولی در سال گذشته به دلیل بیماری استاد آشیق مسلم عسگری، این برنامه به جای ۳۰ فروردین در ۱۵ اردیبهشت برگزار شد.  امسال نیز به دلیل فوت آشیق «بلوت جوادی» برگزاری برنامه به خردادماه موکول شد ولی در ۱۱ سال نخست برگزاری آشیقلار بایرامی به صورت ثابت در ۳۰ فروردین اجرا شده است و بعد از این نیز ملاک همین موعد خواهد بود.
وی اظهار داشت: «آشیقلار بایرامی در ابتدا با یک جمع بیست نفره شروع شد و ۱۱ دوره آن در خانه های شخصی برپا می شد؛ ولی به دلیل استقبال زیاد علاقه مندان و شهروندان، در دوره دوازدهم از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درخواست کردیم تا محلی را برای برگزاری این برنامه در اختیار ما قرار دهد.»‌ رزاقی با بیان اینکه هدف از «آشیقلار بایرامی» تجلیل از اساتید موسیقی آشیقی در کشور است، خاطرنشان کرد: «علاوه بر این دورهمی هنرمندان موسیقی آشیقی موجب آشنایی هنرمندان با یکدیگر و انتقال دانش و تجربه بین آنان می شود. برنامه آشیقلار بایرامی کاملاً به صورت مردمی و توسط فعالان و علاقه مندان موسیقی آشیقی اجرا می شود و هیچ فردی یا نهاد دولتی در برگزاری آن نقشی ندارد. تعدای از استادان موسیقی آشیقی در خارج از کشور نیز تمایل زیادی به حضور در “آشیقلار بایرامی” زنجان دارند ولی ما به دلیل برخی ملاحظات نمی توانیم از حضور آنها بهره ببریم.»
 
این پژوهشگر موسیقی آشیقی و فولکلور کوتاهی رسانه ها را عامل مهجور ماندن موسیقی آشیقی در بین نسل جدید عنوان کرد و افزود: «باید تلاش کنیم تا موسیقی آشیقی به جوانان شناسنده شود.آشیق‌ها ساز می نوازند، شعر می‌سرایند، داستان می‌گویند و در خلال این داستان گویی از نقشی به نقشی دیگر در می آید و مفاهیم بلندی را در قالب شعر و داسان به مخاطب منتقل می کنند»
 
همچنین در این برنامه از سالار حسنی، سازنده ساز قوپوز در زنجان قدردانی شد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 خرداد 1398 - 20:10

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود چهاردهمین برنامه «آشیق‌لار بایرامی» در زنجان برگزار شد | موسیقی ما