نشست هم‌اندیشی تخصصی هنرمندان موسیقی
نخستین نشست هم‌اندیشی تخصصی هنرمندان موسیقی با مدیران سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد
وقتی هنر به مثابه‌ی کالایی قابل صادرات است
 موسیقی ما - نخستین نشست هم‌اندیشی تخصصی هنرمندان موسیقی با مدیران سازمان توسعه تجارت ایران در راستای بحث، بررسی و جمع‌بندی قابلیت‌ها، راهکارها و امکانات فعالان رشته‌های مختلف موسیقی و همچنین به منظور افزایش امکان گسترش و عرضه این هنر در عرصه تجارت بین‌الملل صبح امروز سه‌شنبه اول مردادماه در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.
 
مهم‌ترین راهکارهای افزایش حضور موثر و فرهنگی هنرمندان عرصه موسیقی در دنیا، اصلی‌ترین موانع عرضه محصولات موسیقایی و تولیدات هنری و فرهنگی در زمینه موسیقی در جهان، شیوه‌ها و ساز و کار گسترش تولیدات موسیقایی و فعالیت‌های هنری در زمینه‌های متنوع مرتبط با هنر فاخر موسیقی ایرانی در کشورهای جهان، مهم‌ترین و موثرترین راهکارها، موانع، الگوها و شیوه‌های کمک به توسعه فعالیت هنرمندان موسیقی در سطح بین‌المللی، مناسبترین، فرهنگی‌ترین و سودآورترین کشورها در سطح دنیا برای صادرات تولیدات موسیقایی و حضور هنرمندان، بهترین الگوهای صادرات آثار هنری، فرهنگی و ملی در دنیا و تلاش برای ایجاد فرصت‌های تولید مشترک با کشورهای برتر صاحب موسیقی در دنیا از جمله مباحث مطرح در این هم اندیشی تخصصی بود.
«فاضل جمشیدی» -خواننده موسیقی ایرانی- به این مساله اشاره کرد که این جلسه تقریباً نشست پایانی ما از مجموعه برنامه‌هایی است که پیش از این با تعدادی از هنرمندان عرصه‌های مختلف داشته‌ایم: «ما چندین سال است که به دوستان تاکید می‌کنیم که فرهنگ و هنر هیچ گاه پایان نمی‌یابد و ما می‌توانیم بسیار فراتر از ماجرای نفت از آن استفاده کنیم. پس حالا که چنین وضعیتی در سازمان توسعه تجارت ایران به وجود آمده می‌توانیم از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشیم. این اولین بار است که مجموعه‌ای چون سازمان توسعه تجارت ایران وارد ماجرا شدند و این اقدام بسیار مناسبی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.»‌
 
وی ادامه داد: «موسیقی بهترین قابلیت‌ها را برای صدور و حضور در دنیای تجارت دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند این ملودی‌های ناب را تحریم کند. بنابراین برگزاری چنین جلسه‌ای را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم این جلسه بتواند نشست مفیدی برای اهالی هنر باشد. من از دوستان مدیر در سازمان توسعه تجارت ایران می‌خواهم در این حوزه کارگروه‌هایی را تشکیل دهند تا راهکار توسعه فرهنگ و هنر در دنیا را مورد توجه و تمرکز قرار دهیم و تجاری‌سازی هنر هر چه زودتر در ایران شکل گیرد. البته متاسفانه حدود ۱۰ سال است که صدور موسیقی در دستورکار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است اما با وجود تمام تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته اما این مجموعه در حوزه تجاری‌سازی و صدور موسیقی ایرانی نقش موثری را ایفا نکرده است.»‌
محمود اسکندری مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان هم در این نشست گفت: «من به صرف وظیفه سازمانی می‌خواهم مطلب را این گونه باز کنم که سازمان توسعه تجارت ایران وظیفه دارد در تمامی حوزه‌های تجارت وارد کار شود اما متاسفانه توجه راس هرم تجارت کشور به این موضوعات طی سال‌های اخیر چندان خوب نبوده است. شاید به صفر رسیدن فروش نفت ایران که من آرزو می‌کنم هر چه زودتر اتفاق بیفتد، بتواند حضور حوزه‌های دیگر در عرصه تجارت را بیشتر فراهم کند. به همین منظور ما با برگزاری جشنواره «تصویر صادرات» تلاش کردیم تا تلنگری به مدیران بزنیم که حوزه‌های دیگر غیر نفتی هم می‌توانند در قالب صنایع خلاق فضای جدیدی را برای ورود به دنیای تجارت ایجاد کنند. ما باید به سمتی برویم که بتوانیم نسبت به راهکارهای ورود صنایع خلاق به عرصه تجارت جهانی اقداماتی را انجام دهیم. شما ببینید فیلم‌های اصغر فرهادی و دیگر محصولات سینمایی ما چه میزان می‌تواند به بهبود اوضاع سبد صادراتی ما کمک کند. بنابراین ما می‌توانیم با هنر موسیقی‌مان هم به بهترین شکل در عرصه‌های جهانی حضور داشته باشیم.»‌
 
اسکندری تأکید کرد: «همین موسیقی می‌تواند در شرایط درست، در معرفی دیگر محصولات کشورمان هم نقش قابل توجهی را ایفا کند. در همین کشور کره جنوبی شما می‌بینید که چگونه سریال‌های کره‌ای با در نظر گرفتن مولفه‌های پوشش و مواردی از این دست در دنیا توانسته نفوذ پیدا کرده و در کشورهای مسلمان به بهترین شکل عرضه شود. به همین جهت ما تصمیم گرفتیم در نهاد فعالیتی خودمان، اتاق فکری را تشکیل دهیم تا هر چه زودتر از چارچوب درامدهای نفتی جدا شده و از حوزه‌های دیگر بهره برداری کنیم. ما در سازمان توسعه تجارت آنچنان دولتی کار نمی‌کنیم. ما فقط می‌خواهیم شما عزیزان ما را از خودتان بدانید و دوست داریم از تمام مشاوره‌ها و کمک شما استفاده کنیم.»‌
 
محمد تقی ضرابی عضو هیات مدیره خانه موسیقی نیز در این نشست تخصصی توضیح داد: «با توجه به اهدافی که برای این جلسه در نظر گرفته شده و همچنین تجربه‌ای که هنرمندان در عرصه‌های مختلف دارند می‌توان این چنین گفت که موضوع «طراحی» یک نکته بسیار مهم است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شما مطمئن باشید اگر ما در طراحی اشتباه عمل کنیم قطعاً با اتفاقات بدی مواجه می‌شویم. اینکه دوستان می‌گویند فروش نفت به صفر برسد باید بگویم بهتر است این چنین دعا کنیم که‌ای کاش فروش نفت به صفر نرسد اما بتوانیم از آن به درستی استفاده کنیم. متاسفانه موسیقی‌ای که در جامعه ما رشد کرده موسیقی‌ای نیست که مربوط به خود ما باشد. متاسفانه به دلیل مدیریت‌های ناروا و نادرست موسیقی‌هایی که در کشور ما جریان دارد از خرده موسیقی‌های فرهنگ‌های دیگر وام گرفته شده که دارای مولفه‌های بسیار ناپسند و بدی است. بنابراین اول موضوع حفظ اصالت موسیقی ایرانی و دوم تلاش برای حضور جهانی موسیقی ایرانی در جهت افزودن کالاهای فرهنگی، مهم‌ترین نکاتی است که می‌توانیم روی آن تمرکز داشته باشیم.»‌
کامبیز روشن‌روان آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان نیز در این نشست تخصصی با اشاره به حضور موسیقی ایرانی در عرصه تجارت جهانی گفت: «خیلی خوشحالم که بعد از چهل سال به این نتیجه رسیدیم که «هنر» نیز می‌تواند امکانی برای صادرات داشته باشد. به هر حال به دلیل مشکلاتی که در حوزه موسیقی وجود دارد پرداختن به موضوع موسیقی کار ساده‌ای نیست. وقتی در یک شهر یا شهرستان کنسرتی با هزاران مشکل لغو می‌شود نشان‌دهنده عدم ثبات جایگاه در عرصه موسیقی است. پس وقتی چنین چیزی باشد بنابراین هیچ مدیری جرئت نمی‌کند در این زمینه برنامه‌ریزی کند چون ممکن است بلافاصله به او انگ‌های متفاوت بزنند. همین مشکلات باعث شده که تربیت هنرمندان کارآمد موسیقی نیز دچار مشکل شود و ما در این زمینه از آسیب‌های فراوانی برخوردار باشیم.»
 
این مدرس دانشگاه بیان کرد: «متاسفانه یکسری معلول هنری در دانشگاهای هنری ما فارع‌التخصیل می‌شوند که هیچ کارایی برای فرهنگ و هنر ما ندارند، این در حالی است که موسیقی یک زبان مشترک جهانی است که در کشورهای مختلف به عنوان یک کالای پرسود فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما آیا کیفیت تولیدکنندگان و آنچه از موسیقی روی صحنه‌ها اجرا می‌شود به میزان عرصه جهانی آن است؟ متاسفانه اگر مشاهده کنید خواهید دید که ما در این عرصه شاهد یک سقوط فرهنگی بوده‌ایم که خود را نمایان کرده است. پس بعد از ماجرای حل شدن حوزه فقهی موسیقی، باید سراغ اتاق فکر و کیفیت حوزه موسیقی برویم که می‌تواند در حوزه توسعه صادرات هم مهم‌ترین نقش را ایفا کند.»‌
 
روشن‌روان ادامه داد: «ما سازهایی داریم که می‌تواند در بهترین شرایط در حوزه صادرات مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه چنین ظرفیتی در حوزه تجارت اصلاً دیده نشده است. در حالی که می‌توانیم در این چارچوب فعالیت‌های خوبی را انجام دهیم. به هر حال ما در حوزه‌های زیر بنایی موسیقی دچار آسیب‌های جدی هستیم که امیدوارم هرچه زودتر حل شود اتفاقاً همین مشکلات به انضمام موارد جزیی دیگر است که فضای موسیقی را دچار اختلال می‌کند.»‌
عبدالحسین مختابادخواننده موسیقی ایرانی هم در این برنامه توضیح داد: «صحبت‌های در حوزه تجارت جهانی و موسیقی زیاد است اما من در اینجا سعی می‌کنم به موضوع آسیب‌های حوزه موسیقی در این زمینه اشاره کنم که قبل از پرداختن به این موضوعات باید حل شود. شما می‌دانید که اگر یک صنعت‌گر بخواهد کالای فرهنگی را صادر کند، پدر او را در می‌آورند در حالیکه در جایی چون کره جنوبی که دوستان اشاره کردند چنین مسائلی وجود ندارد. در ایران ابتدا باید مشکل موسیقی با صداوسیما حل شود. وقتی تلویزیون کشورم، من هنرمند را در تلویزیون نشان نمی‌دهد، چه کسی باید بفهمد من در ایران مشغول کار هستم. شما نمی‌توانید در دنیای معاصر که عصر ارتباطات است موسیقی را از رسانه محروم کنید. متاسفانه در این چهل سال هیچکس نفهمید که در عرصه موسیقی چه کرده‌ایم. این مهم ترین معضلی است که باید به آن توجه کرد. موضوع بعدی که در حوزه ارتباطات بین‌المللی مطرح می‌شود بحث تشکل‌های غیر دولتی است که متاسفانه خیلی از آنها مورد تایید نظام نیستند.»‌
 
وی افزود: به رسمیت شناختن فرهنگ و هنر جزوی از بایسته‌هایی است که قبل از پرداختن به موضوع تجارت جهانی باید به آن پرداخت. همان محمدرضا شجریانی که خدمات بسیاری را برای فرهنگ و هنر این سرزمین انجام داده، هم اکنون به عنوان جاسوس معرفی می‌شود! ما با هنر برخورد سیاسی می‌کنیم، پس وقتی برخورد سیاسی می‌کنیم نمی‌توانیم به توسعه تجاری آن در دنیا امیدوار باشیم. همین اصغر فرهادی که شما از آن صحبت می‌کنید وقتی در فرودگاه خودمان حضور پیدا می‌کند، در برخی موارد بدترین برخوردها را با او می‌کنند. امروز ما در شرایطی هستیم که شغل دیگر از بین رفته و خیلی از افراد از طریق یک رایانه بزرگ‌ترین تجارت‌ها را می‌کنند اما ما هنوز در حوزه آسیب شناسی باید هرچه زودتر مشکلات را حل کنیم. پس این نشست‌ها هیچ تاثیری نخواهد داشت تا زمانی که مشکلات سیاسی و موانع موجود در این راه حل نشود. من معتقدم قبل از برگزاری این نشست‌ها باید مشکلاتی که به آن اشاره کردم حل شود.
 
حسام‌الدین سراج خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی هم در این برنامه گفت: بیش از چهل است که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و می‌خواهم بگویم واژه «تجاری‌سازی» اصلاً واژه مناسبی برای این نشست‌ها نیست. کما اینکه اعتقاد هم دارم که چنین مباحثی همچنان باید توسط متولی این ماجرا یعنی وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی دنبال شود. متاسفانه هنر از بدو شروع انقلاب اسلامی با نگاه سیاسی مواجه بوده است. پس ما باید واقعی به این موضوع نگاه کنیم.
 
وی افزود: هنر در سال‌ها پیش چنین به رسمیت شناخته شد که کارهایی با مضامین انقلابی تولید شود و حالاست که وقتی فروش نفت به صفر رسیده، حرف از تجارت و مسائلی از این دست می‌زنیم. پس از شما می‌خواهم موسیقی را به مثابه یک کالا نگاه نکنید. هنر و موسیقی کالا نیستند که بخواهید از آن به عنوان یک ابزار اقتصادی صادر کننده استفاد کنید. من فقط در این شرایط می‌خواهم موانع را از سرکار هنرمند برداشته و اجازه دهید او استقلال کاری خود را داشته باشد. من در این زمینه هر کمکی از دستم بر بیاید از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد. من فقط می‌خواهم شما مارک یک هنرمند را خدشه‌دار نکنید. چرا کار فرهادی در دنیا شناخته شد؟ برای اینکه او حقیقت را گفت. این اصولی که به آن اشاره کردم با روح این جلسه منافات دارد. البته که من این گونه اقدامات را تحسین می‌کنم اما فکر می‌کنم باید از ابتدا به ماجرایی اشاره کردم بپردازیم.
 
پری ملکی خواننده موسیقی ایرانی هم در این نشست با انتقاد از شرایط فعلی حوزه موسیقی گفت: متاسفانه شرایطی در حوزه موسیقی کشورمان به وجود امده که همه خواننده‌های خانم با وجود تلاشی که در این عرصه انجام داده اند. اما هنوز روال سابق وجود دارد و مشکلی در این زمینه حل نشده است.
کیوان پهلوان پژوهشگر موسیقی نواحی هم در این برنامه گفت: ما به اینجا نیامده‌ایم که درد دل کنیم. ما در اینجا هستیم که درباره دو موضوع صنعت و موسیقی حرف بزنیم. پس به طور کلی از شما عزیزان می‌خواهم بیاییم با واژه‌ها بازی نکنیم. بیاییم از واقعیت‌های موجود حرف بزنیم که اصل موسیقی را در نظر داشته باشد. شما بدانید تا شرایط فرهنگی هنری کشور از حالت امنیتی خود بیرون نیاید ما نمی‌توانیم از حوزه موسیقی و ورود آن به بازار جهانی حرف بزنیم. متاسفانه تا زمانی که موسیقی از این شرایط بیرون نیاید شما عزیزانی که در سازمان توسعه تجارت ایران هستید کاره‌ای نیستید.
 
این پژوهشگر عنوان کرد: وقتی هنوز بین حلال و حرام بودن موسیقی دچار تردید هستیم، پس واقعاً نمی‌توانیم در موضوعی به نام موسیقی وارد شویم. وقتی رییس جمهور یک کشور نمی‌تواند کاری را انجام دهد، پس شما که زیر دست مدیران زیر مجموعه دولت هستید هم کاری نمی‌توانید بکنید. بحث دیگری که در این زمینه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد موضوع «حق تالیف» است که هنوز در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه هستیم.
وی افزود: استادان عزیزم اگر سازمان توسعه تجارت ایران بتواند در این زمینه کاری را انجام دهد قطعاً موفق هستید. بحث دیگر موضوع «توریسم موسیقی» است که در این زمینه هم ما حرفی برای گفتن نداریم. هر کشوری به طور طبیعی از موسیقی برای توریسم خود استفاده می‌کند. شرایطی که در کشور ما چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ما چندین بخش در حوزه صنعت توریسم داریم که موسیقی می‌تواند در آن نقش ارزنده‌ای را ایفا کند. این همان شرایطی است که سازمان شما می‌تواند به آن ورود پیدا کند. موضوع دیگر در این موضوع بحث گران بودن هزینه ارسال و پست ابزار و ادوات موسیقی است که صادرکنندگان این حوزه به شدت دچار مضیقه هستند و نمی‌توانند در این زمینه کارهای سودمندی را انجام دهد.
 
مسعود حبیبی نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی نیز در این برنامه گفت: با توجه به تجربیاتی که بنده در این چند سال داشتم می‌توانم به این موضوع اشاره کنم که مشکلات پچیده‌ای در پیش پای تولیدکنندگان محصولات موسیقی وجود دارد که شاید به جرات می‌توان گفت دربرگیرنده پیچیدگی‌های مخوفی است که بسیاری از هنرمندان اگر عاشق حرفه خود نبودند از کارشان صرف نظر می‌کردند. شما بدانید هرکدام از ما روی پای خودمان برای کار ایستاده ایم اما به نظر می‌آید باید در این زمینه کمک‌های دولتی فراوانی وجود داشته باشد. البته یکی از مسائل حیاتی که در این حوزه می‌توان اشاره کرد بحث کپی رایت است که هیچ امنیتی را برای هنرمندان موسیقی به وجود نیاورده است. شما مطمئن باشید اگر کپی رایت در ایران وجود نداشته باشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد.
 
وی افزود: به جرات می‌توانم بگویم شرایط درخواست سازهای ایرانی از جمله دف می‌تواند در طول سال بیش از دویست هزار درخواست باشد. این ساز می‌تواند در وجوه مختلف قابلیت صدور داشته باشد که‌ای کاش سازمان توسعه تجارت ایران بتواند در این زمینه کارهایی را انجام دهد.
 
سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت هم در این نشست توضیح داد: جنبه مثبت‌ها تجریم‌ها این است که حداقل بتوانیم در این جلسات به موضوع «تجارت هنر» بپردازیم. این تنها تجارتی است که بر خلاف دیگر قوانین تجاری دنیا به عنوان یک حوزه تجاری وسود اور توجه کرد اما شما باید قبل از پرداختن به این موضوع به حل مساله کپی رایت بپردازید ما در این کشور یک بازار بزرگ هنر نداریم. در همین نمایشگاه بین‌المللی چرا ما نباید شرایطی را داشته باشیم که مانند نمایشگاه کتاب یک بازار بزرگ هنری فارغ از مافیایی که در این عرصه وجود دارند به عرضه آثارشان بپردازند. قطعاً نهایت این مسیر به همان ماجرای صادرات ختم می‌شود که وجود چنین نمایشگاه می‌تواند نقطه ورود خوبی باشد.
 
وی افزود: کاری که دوستان در عرصه صادرات هنر انجام می‌دهند کار مناسبی است. پس باید تلاش کنیم که به دوستان سازمان توسعه تجارت در این زمینه‌ها کمک‌های زیادی را انجام دهد. در این زمینه موسسه هنرمندان پیشکسوت اماده هرگونه همکاری در ارتباط با توسعه تجارت جهانی حوزه موسیقی است.
 
 
پیروز ارجمند آهنگساز، مشاور اتاق بازرگانی در حوزه اقتصاد هنر و مدیرکل اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی هم در این نشست عنوان کرد: وقتی صحبت از اقتصاد هنر می‌شود ما از یک موضوع کاملاً تخصصی و علمی صحبت می‌کنیم پس شاید ما موسیقیدان‌ها آن قدر در ایم زمینه تخصص نداشته باشیم پس بهتر بود که در این جلسه تعدادی از مدرسان و پژوهشگران عرصه اقتصاد نیز در این برنامه حضور داشتند. شما بدانید ما بیش از اینکه به موسیقیدان‌ها در حوزه اقتصاد هنر داشته باشیم ما نیازمند متخصصان حوزه اقتصاد خلاق هستیم.
 
وی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد خود در دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حوزه اقتصاد هنر گفت: صنعت موسیقی ایران آنچنان گسترده نیست که سازمان توسعه تجارت امیدوار به ارز آوری آن باشد. قطعاً علیرغم صحبت‌های جناب سراج موسیقی یک کالای هنری است که می‌توانیم در وجوه مختلف به آن اشاره کنیم. ما در حوزه کپی رایت نیز دچار مشکلاتی هستیم که اجازه ورود ما به کنوانسیون برن را نمی‌دهد پس در این حوزه نیز دچار مشکلاتی هستیم که باید مطالعه مفصلی در این زمینه کرد.انتقاد از سیاست‌های پنهان حاکمیتی در حوزه موسیقی، برخوردهای سلبی و امنیتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلوگیری از خروج هنرمندان سبک‌های مختلف موسیقی به ویژه راک با هدف ارز آوری، نقش رسانه‌ها در توسعه فرهنگ شنیداری موسیقی و انفعال آنها در این حوزه، انفعال بنگاه‌های تولید موسیقی در حوزه توسعه تجارت جهانی، عدم وجود زیرساخت‌های رونق موسیقی، عملکرد منفعل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عدم معرفی جشنواره موسیقی فجر در عرصه‌های بین‌المللی، از دیگر مواردی بود که در این نشست توسط پیروز ارجمند مطرح شد.
 
علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی ضمن قدردانی از برگزاری این جلسه در حوزه صنایع خلاق اظهار کرد: چندی پیش به مناسبتی به کشور کره جنوبی سفر کردم. در این سفر دیداری با مدیران فرهنگی این کشور در حوزه توسعه صنایع خلاق داشتم. کره‌ای استراتژی را تعیین کردند که می‌خواهند دنیا کره جنوبی را با فرهنگ و هنرش بشناسند. شما مطئن باشید اگر این استراتژی وجود داشته باشد ما هم در حوزه نگاه اقتصاد محور و هم در حوزه معرفی فرهنگ و هنر ایران اقدامات موثری را انجام داد. ما وظیفه داریم در این دو حوزه هزینه‌هایی را انجام دهیم. پس در این جریان صنایع خلاق از جمله موسیقی می‌تواند در این راه به ما کمک کند. در این راه سازمان توسعه تجارت ایران می‌تواند کمک‌هایی را انجام دهد.
 
وی ادامه داد: عزیزان ما در سازمان توسعه تجارت ایران می‌توانند به عنوان اسپانسر حمایت کننده فرهنگ و هنر سرزمین ایران باشند. شما بدانید هیچ جای دنیا هنر بدون حمایت حاکمیت نمی‌تواند جای خود را پیدا کند. البته الان این حمایت‌ها صورت گرفته، اما مشکل این است که چنین حمایت‌هایی به صورت جزیی انجام می‌شود اما قطعاً این کمک‌ها کافی نیست. پس حضور سازمان توسعه تجارت در این حوزه می‌تواند بازوی محرکی برای معرفی فرهنگ و هنر ایران به ویژه موسیقی در دنیا باشد.
 
ناصر وحدتی خواننده موسیقی نواحی گیلان هم در این نشست گفت: من بر خلاف نظر آقای مختاباد و سراج هنر و موسیقی را کالا می‌دانم، چرا که موسیقی گیشه دارد. به هر حال من این روزنه را بسیار مثبت نگاه کرده و چندان ماجرا را تلخ نمی‌بینم.
 
مریم حیدرزاده شاعر و ترانه سرای کشورمان هم در این برنامه ضمن ابراز خشنودی از حضورش در این نشست توضیح داد: فکر می‌کنم با وجود استقبالی که از موسیقی پاپ می‌شود جای خالی هنرمندان این عرصه بسیار خالی است. البته من از منتقدان بزرگ موسیقی پاپ امروز هستم که اصلاً موسیقی پاپ نیستند. ولی وقتی من بعد از چندین سال هنوز به جرم صدور ترانه ام در خارج از ایران با مشکل مواجه هستم پس نمی‌دانم چطور می‌توان در حوزه توسعه صادرات موسیقی حرف زد.
 
علیرضا امینی خواننده و پژوهشگر موسیقی ایرانی نیز در این برنامه با انتقاد از شرایط فعلی حوزه موسیقی تصریح کرد: هنرمند از ابتدا خلاف کار انگاشته شده است و ربطی هم به موضوعات فقهی ندارد اما نکته مهم در این میان مطرح می‌شود اینکه ما سالهاست در عرصه موسیقی تولید کرده و همه سختی‌ها را گذرانده ایم پس اگر می‌خواهیم موضوع صادرات فرهنگی مورد توجه قرار گیرد باید به پتانسیل‌های سازمان توسعه تجارت ایران تمرکز کنیم. شما باید بگویید که چه فضایی را می‌توانید در اختیار هنرمندان موسیقی قرار دهید تا ما بتوانیم بر این اساس دغدغه‌های خودمان را بیان کنیم.
 
فریدون شهبازیان آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی نیز در بخش پایانی این نشست توضیح داد: متاسفم که نزدیک سه ساعت است کنار هم هستیم ولی هنوز دستور جلسه را کسی نمی‌داند چیست؟ مشکل دوستانی که امروز ما را دعوت کرده‌اند آوازخوانی خانم‌ها و گم شدن ردیف موسیقی ایرانی یا اتفاقات رسانه ملی نیست. البته که من جزو کسانی هستم که در صدا و سیما به موسیقی پاپ مجوز دادم و متاسفم که این کار را کردم.
 
وی افزود: ما در این جلسه هستیم که به معضلاتی چون فروش فیزیکی آثار موسیقایی است که متاسفانه موضوع دانلود غیر قانونی به آن دامن زده است. این خیلی بد است که اینجا بنشنیم و از مشکلاتی حرف بزنیم که وظیفه حل آن به عهده دفتر موسیقی وزارت ارشاد است نه سازمان توسعه تجارت ایران.
 
شهبازیان گفت: مهم‌ترین موضوعی که من برای این مجموعه مطرح می‌کنم شرایطی است که بیش از ۱۵ سال است درگیر آن هستم و آن موضوع سازمان مرتبط با حوزه گردشگری است که در این حوزه دچار مشکلاتی هستیم. در تمام دنیا وقتی گردشگرانی به کشورهای مختلف سفر می‌کنند گروه‌ها و ارکسترهایی نیز از یک کشور همراه با گردشگران جضور دارند که واقعاً معرف خوبی برای موسیقی هر کشوری است. البته ممکن است در حوزه هزینه‌ها دچار مشکلاتی باشیم اما می‌توان این موضوع را حل کرد. پس بهترین راه برای این مرکز ارتباط با سازمان‌های مرتبط با گردشگری و حتی خود این مجموعه است که باید در این زمیته کارهایی را انجام دهند.
 
سازمان توسعه تجارت ایران در طول یک ماه گذشته میزبان متخصصین و هنرمندان هفت گروه تخصصی فرهنگ و هنر از جمله هنرمندان رشته‌های تجسمی شامل نقاشی، خوشنویسی، عکاسی، گرافیک، تصویرسازی، کاریکاتور، مجسمه سازی و همچنین شاخه‌های مختلف عرصه سینما و تآتر بوده است تا با برگزاری این نشست‌های مشترک، امکان رفع موانع و مشکلات صادرات آثار هنری هنرمندان و حضور بیش از پیش فعالان اقتصادی رشته‌های مختلف فرهنگی در عرصه جهانی را افزایش دهد.
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مرداد 1398 - 16:28

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.