برنامه یاد بعضی نفرات
 
شب گذشته و با آهنگ‌سازی بهرام دهقانیار و محمدرضا علیقلی
ارکستر ملی با رهبری «سهراب کاشف» قطعاتِ خاطره‌انگیز موسیقی کودک را اجرا کرد
موسیقی ما - شب گذشته ارکستر ملی ایران به رهبری «سهراب کاشف» بر اساس تم‌ها و موتیف‌های الهام گرفته از موسیقی فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی کودکان و نوجوانان از دهه ۶۰ تا ۸۰ به اجرای آثاری از «بهرام دهقانیار» و «محمدرضا علیقلی» پرداخت؛ این قطعات برای این اجرا توسط آهنگ‌سازان بازنویسی و بازتنظیم شده بود.

«سهراب کاشف» که برای دومین بار است که ارکستر موسیقی ملی را رهبری می‌کند، در ابتدای کنسرت به این نکته اشاره کرد که: «من در سال‌های گذشته و در زمان تحصیلم و همچنین بعد از آن در وین پروژه‌ای را رهبری کردم که مختص کودک و نوجوان بود، این موضوع در کشورهای پیشرفته مرسوم است که ارکسترها و تیم‌های حرفه‌ای انرژی و زمان خود را برای کودکان که نسل آینده‌ساز کشور هستند صرف می‌کنند. زمانی که این پروژه را رهبری می‌کردم، با خودم فکر می‌کردم که ‌ای‌کاش روزی در ایران این امکان فراهم شود که کنسرتی را برای کودکان و نوجوانان داشته باشیم. خیلی خوشحالم که این امکان به وجود آمد تا در کنار دو آهنگساز فوق‌العاده کشورمان و با همراهی ارکستر ملی بتوانیم روی صحنه برویم.»

رهبرِ ارکستر در طولِ اجرای برنامه که با یک ارکستر کامل به‌صورت تک‌نوازی و گروه‌نوازی همراه بود، توضیحاتی درباره‌ی جنس و رنگ این سازها به مخاطبان کودک ارایه می‌داد.

در بخش اول، ارکستر ملی سه سوییت ارکستری از «محمدرضا علیقلی» را با عنوان «سفری به گذشته» اجرا کرد. این قطعات بر اساس تم‌ها و موتیف‌هایی الهام گرفته از برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی  چون پاتال و آرزوهای کوچک، گلنار، دزد عروسک‌ها، کلاه قرمزی و شهر موش‌ها بود  که پس از سال‌ها توسط این آهنگساز بازنویسی شده بودند.

بخش دوم اما به اجرای آثاری از «بهرام دهقانیار» اختصاص داشت و قطعاتی چون فانتزی برای دخترم، خونه مادربزرگه، والس غنچه‌ها، زیر گنبد کبود و قصه‌های تابه‌تا اجرا شد. اجرای مجدد قطعه‌ی «زیر گنبد کبود» پایان‌بخش این کنسرت بود.
 
مازیار ظهیرالدینی (کنسرت مایستر)، آرمین قضاتی، رائین نورانی، علیرضا خلج اسماعیلی، بهراد سوخکیان، آذین نصرتی، رمیصا نفیسی، هلیا محمدولی، سبا علیمحمدی و بردیا طراحی (ویولن یک)، آرش جامع، مونا لواسانی، بهنام آقاجانیان، نگین سمایی، محمدرضا نامجو، بهروز گلکار، فاطمه اسدی و نوشین معتمدی (ویولن دو)، هومن اتابکی جم، همایون هاشم زاده، پیمان ابوالحسنی، اشکان نظر، آریان زمانی و جاوید پناهی (آلتو)، محمدحسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زند آیین، سینا آذرآباد، مسعود فیروزی نژاد، غزاله شیرازی و منا ایقانی (ویولنسل)، سروش کاکاوند، انوشا مصطفایی، محمدهادی اسماعیلی و محمد علیزاده (کنترباس)، شایان حاصلی و روشنک نوشی (فلوت)، غزاله میرزازاده (فلوت پیکولو)، حسام صدیقی نژاد و کیمیا شعربافیان (ابوا)، سایوری شفیعی و محمد ملک لی (کلارینت)، امیرحسین محمدیان و امیر ملکی زاده (فاگوت)، آرش رضویان و نرگس تقی پور (هورن)، کامیاب بهرودی (پیانو)، محمود منتظم صدیق (تیمپانی)، عرفان فرشی زاده، ماهان ببری، زهرا صبری، مژگان محمدحسینی و پوریا شیوا فرد (سازهای کوبه‌ای)، مسیح تحویلداری، صبا طبخی، مهسا لواسانی و مسعود آزین (تار) و علی عابدین (سنتور) اعضای ارکستر ملی را در این کنسرت تشکیل دادند.

«سهراب کاشف» پیش از این ارکستر ملی را با خوانندگی حسام‌الدین سراج روی صحنه برده بود. 
تاریخ انتشار : جمعه 8 شهریور 1398 - 14:08

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ارکستر ملی با رهبری «سهراب کاشف» قطعاتِ خاطره‌انگیز موسیقی کودک را اجرا کرد | موسیقی ما