نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
گفتوگوی موسیقی ما با آهنگسازی که دو جایزهی اسکار در زمینهی موسیقی دریافت کرده است
ای. آر. رحمان: «مجید مجیدی» الگوی بسیاری از فیلمسازان مستقل هندی بوده است
موسیقی ما - «آی.آر. رحمان» حالا در ایران، آهنگسازِ شناخته شدهای است؛ او آهنگسازِ فیلم «محمد رسول الله» به کارگردانی «مجید مجیدی» شد و حالا دومین تجربهاش را با این کارگردانِ جهانی در فیلم «آنسوی ابرها» ترجمه کرده است. «دیلیپ کومار» که بعد از آنکه به اسلام گروید، نامش را به «آی. ار. رحمان» به معنای در امانِ خدا تغییر داد، از نوجوانی در زمینهی موسیقی فعالیت کرد؛ ابتدا موسیقی همهپسندِ هندی ساخت؛ بعد برای تبلیغات تلویزیونی اثر نوشت و بعد از آن به آهنگسازی فیلم روی آورد و در این زمینه آنچنان موفق شد که حاصلش سیزده جایزهی فیلم فیر، چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شد و مجلهی تایم در سال ۲۰۰۹ او را در لیست تایم ۱۰۰ به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرد؛ او مهمانِ جشنوارهی جهانی فیلم بود و روزهای پرکاری را پشتِ سر گذاشت. مسترکلاس و مصاحبهی مطبوعاتی و نشست پرسش و پاسخ، با همهی اینها فرصتِ کوتاهی برای گفتوگو با سایت «موسیقی ما» دست داد تا «رحمان» با گشادهرویی که خصوصیتِ هندیهاست با حوصله و با وجود تمام خستگیهایش به سوالات پاسخ دهد. ...
- * آقای رحمان، در این سالها چهرههای بسیاری از موسیقی هند در دنیا معرفی شدهاند؛ از «راوی شانکار» گرفته تا «ولایتخان» و «پرویز شهیدخان» که همین سال گذشته در ایران نیز به اجرای برنامه پرداخت. اما به نظر میرسد در حوزهی موسیقی فیلم شما مهمترین چهرهی موسیقی نهتنها در هند که در مشرقزمین هستید. موسیقی را چهطور آغاز کردید؟
- * موسیقی را با نوازندگی آغاز کردید؟
- * و بعد سراغ آهنگسازی برای تبلیغات تلویزیونی رفتید؟
- * چهطور این اتفاق افتاد؟
- * و همین زمینهای شد برای اینکه به موسیقی فیلم راه پیدا کنید.
- * برای همین هم تا آن اندازه موفق شد و جایزهی ملی جشنوارهی هند را گرفتید؟
- * آن مکاشفه به جایی رسید؟
- * به هر حال فعالیتهای شما در زمینهی موسیقی فیلم ادامه پیدا کرد تا «دنی بویل» در «میلیونر زاغهنشین» یک سکوی پرتاب جدی برای شما به عنوان آهنگساز فیلم شد. چهقدر با سینمای او آشنا بودید؟
- * قبل از ساخت موسیقی، فیلمنامه را میخوانید یا مثلاً در جریان ساخت اثر از صحنههای فیلمبرداری دیدن میکنید؟
- * آهنگسازی برای کارگردانانی از ملیتهای گوناگون با سلیقههای متفاوت و سبک فیلمسازی گوناگون، چه ویژگیهایی دارد؟ مثلاً وقتی برای «دنی بویل» موسیقی مینویسید، چه تفاوتی با زمانی دارد که قرار است برای فیلم «مجید مجیدی» اثری خلق کنید؟
- * و در این میان، بودجه تا چه اندازه سهیم است؟
- * ایدهی آقای «مجیدی» برای موسیقی فیلم «محمد رسولالله» و «آن سوی ابرها» چه بود؟
- * منظورتان را متوجه نمیشوم.
- * پیش از اینکه مجیدی به شما سفارش ساخت موسیقی فیلم را بدهند، اصلاً او را میشناختید؟
- * فیلم را دوست داشتید؟
- * همکاری با آقای «مجیدی» چهطور شکل گرفت؟
- * بعد؟
- * در جریان ساخت فیلم حضور داشتید؟
- * و همکاری چهطور بود؟
- * و در «آن سوی ابرها» چه اتفاقی افتاد؟
- * و از نتیجه راضی هستید؟
- * معمولاً در ایران، آهنگسازان آخرین افرادی هستند که به پروژه میپیوندند و همین هم مشکلات زیادی برای کار به وجود میآورد. مشکلی که قطعاً برای شما وجود ندارد.
- * بعد از ساخت موسیقی، با این مواجه شدهاید که کارگردانی موسیقی شما را دوست نداشته باشد؟
- * و بالاخره اینکه آن همه موفقیت برای «میلیونر زاغهنشین» را تصور میکردید؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 - 13:53
دیدگاهها
اینجا موسیقی ما هستش یا موسیقی دیگران؟تاریخ فراموش نمیکنه...سایتی که درگذشت مادر علی عبدالمالکی رو اصلا اعلام نمیکنه و حتی پیام تسلیت هم نمیده ولی از عوامل موسیقیایی کشورهای دیگه خبر میگه....فاجعه س چنین کاری
افزودن یک دیدگاه جدید