در نشست رونمایی از آلبوم «شبگرد کولی باد» با حضور آهنگساز و تهیهکننده مطرح شد
سهراب پورناظری: آقای ارجمند از موسیقی من در موسیقی فیلماش استفاده کرد
موسیقی ما - آلبوم «شبگرد کولیِ باد» تازهترین اثر سهراب پورناظری روز یکشنبه چهارم تیرماه با حضور سهراب پورناظری و صدرالدین حسینخانی – تهیهکننده آلبوم و مدیر انتشارات ایرانگام - در تالار وحدت رونمایی شد. این آلبومِ بداهه که شامل دونوازی تنبور و دودوک است در مقام اصفهان و دستگاه نوا با استفاده از فضاهای موسیقی تنبور و موسیقی ارمنی شکل گرفته که پورناظری خود در این اثر تنبور نواخته و «روبیک آروسیان» نوازندگی دودوک آن را بر عهده داشته است.
در این نشست خبری، سهراب پورناظری به ارائه چند نکته پیرامون مسائل روز موسیقی از جمله مشکلات پیرامون خانه موسیقی پرداخت و از موسیقی به عنوان یکی از ضعیفترین و ضربهپذیرترین نهادها یاد کرد: «همه میدانیم که اوضاع نهادهای صنفی در مملکت ما چگونه است و خانه موسیقی هم به عنوان یک نهاد صنفی طبیعتاً با شکل متعالی خود فاصله دارد. من عضو خانه موسیقی نیستم اما حدود سه سال است که در آنجا به عنوان مشاور در شورای مشورتی در کنار همایون شجریان، تهمورس پورناظری و علیرضا قربانی فعالیت میکنم و تا آنجا که میدانم خِرد جمعی به ما میگوید اگر ضعفی در کل صنف موسیقی وجود دارد، باید تا جایی که امکان دارد در فضای داخل موسیقی حل و فصل شود؛ نه اینکه فضایی شکل گیرد که مورد سوءاستفاده افرادی واقع شود که به موسیقی هیچ خدمتی نکرده و فقط خواستهاند موسیقی مهجور بماند. چراکه این روزها نهادهایی از اختلاف بین موزیسینها حمایت میکنند که هرگز دلی برای فرهنگ این مملک نسوزاندهاند. به همین دلیل شرایط حکم میکرد اختلافات در داخل خود خانه موسیقی حل و فصل شود.»
پورناظری با اشاره به انتقادات وارده به خانه موسیقی گفت: «روزی که انتشار این آلبوم به مشکل خورده بود، برای اولینبار به خانه موسیقی رفتم و به حمیدرضا نوربخش گفتم که شما یک بار هم ما را یاد نکردید و از مشکلات ما نپرسیدید و تمام آنچه این روزها درباره خانه موسیقی گفته میشود را با نوربخش مطرح کردم. اگر جواب قانعکنندهای نمیشنیدم، شاید اکنون رویه دیگری در پیش داشتم. مسیری که برخی از اهالی موسیقی انتخاب کردهاند، مسیر درستی نیست. یک عده از این مخالفها مسئولین پیشین خانه موسیقی هستند که خود آنها باید جوابگو باشند که چند درصد از این مشکلات متوجه خودشان است؟»
او ادامه داد: «این جلسههای نقد خانه موسیقی با سوءبرداشتهای سیاسی برگزار شده و اتفاقاً دودش هم به چشم موسیقی رفته است. باور کنید اگر در آن لحظهای که جواب سؤالاتم را از آقای نوربخش گرفتم، قانع نمیشدم، شاید الان من هم جزو معترضان خانه موسیقی بودم. البته بماند برخی از دوستانی که در مورد عملکرد خانه موسیقی اعتراضاتی داشتند، خود دارای مناصب دولتی بودند که این موضوع به خودی خود قابل بررسی است.»
او ادامه داد: «ما این قطعه را در ایران میکس میکردیم که چند نسخه از آن را به هنرجویان خود دادم تا روی آن تمرینی داشته باشند که یک روز به من اطلاع دادند این کار -که هنوز منتشر نشده بود- روی یکی از سریالهای تلویزیون پخش شده است. من این موضوع را باور نکردم تا وقتی که این اثر را از تلویزیون شنیدم! واقعاً نمیدانم به چه نحوی آن موسیقی -که برای آلبوم در نظر گرفته بودیم- در این تلهفیلم پخش شد و جالبتر اینکه آهنگساز این تلهفیلم نیز آقای پیروز ارجمند بود! به همین دلیل متأسفانه این شکاف از آن زمان بین من و آقای ارجمند به وجود آمد. آقای ارجمند البته منکر این قضیه شد و گفت من آنجا فقط به عنوان دستیار آهنگساز حضور داشتهام. بههرحال سکوت کردم تا اینکه ایشان از طرف آقای مرادخانی به عنوان کاندید مدیرکلی دفتر موسیقی مطرح شد. این موضوع را با آقای مرادخانی مطرح کردم و حدود دو، سه ماهی هم حکم ایشان به تعلیق درآمد اما آقای نوربخش از من خواست تا از حقم کوتاه بیایم و من هم چون دیدم به صلاح جمع است، از حق خود گذشتم.»
پورناظری ادامه داد: «من این صحبتها را برای احقاق حقوق خودم نمیگویم. حتی در نامهای که خطابم به آقای ارجمند بود، قصدی برای توهین نداشتم؛ اما متأسفانه غیر از موردی که برای من پیش آمد، اتفاقات دیگری افتاد که اصلاً انتظار آن را نداشتم و بعد از این اقدامات بود که دیدم سکوت دیگر جایز نیست و آن نامه را نوشتم و منتشر کردم. بههرحال وقتی کسی چنین سبقهای دارد، باید این مرزها را رعایت کند. امروز هم این موضوع را عنوان کردم که محکوم به خشم بیخود نسبت به پیروز ارجمند نشوم.»
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا «آرایش غلیظ» را یک تجربه موفق میداند، گفت: «من از تمام تجربیاتم راضیام؛ حتی تجربیاتی که ممکن است دیگر سراغشان نروم. هیچوقت نخواستهام در کار هنری تأیید اساتید را نسبت به کار خودم بگیرم و در عین حال هم همه میدانند که احترام زیادی برای این اساتید قائلم. اصولاً هر تجربهای که بخواهم را انجام میدهم و فکر میکنم وقتی درباره یک موسیقی تا این حد -از موزیسین حرفهای گرفته تا مخاطب عام- نظر داده میشود، حتماً آن موسیقی ویژگی خاصی داشته است. بهشخصه فکر میکنم «آرایش غلیظ» تجربه موفقی بوده است.»
او ادامه داد: «من به شما قول میدهم اگر در تلویزیون بخش موسیقی را به موزیسینها بدهند، دیگر تهاجم فرهنگی در عرصه موسیقی نخواهیم داشت. بزرگترین تهاجم فرهنگی نشان ندادن ساز از رسانه ملی است که نتیجه آن این بوده که جوانان ما تمام سازهای غربی را میشناسند اما اصلاً نمیدانند سازهای موسیقی ایرانی چه هستند. مسئولین باید پاسخگو باشند که چرا نشان دادن ادوات موسیقی که برای تعقل و عرفان ساخته شده، از تلویزیون ممنوع است. با این کار متأسفانه غرب نقشهاش را به راحتی برای از بین بردن فرهنگ ما اجرا کرده است؛ از نوع لباس پوشیدن ما بگیرید تا غذا و تقریباً تمام وجوه مختلف زندگی ما از فرهنگ غرب تأثیر پذیرفته است. آنقدر موسیقی سطح پایین در همه ژانری از تلویزیون پخش شد که همه از آن فراری شدند. مسئولین موظفاند این شاکلهها را درست کنند و مطمئن هم باشند که هنرمندان از آن حمایت خواهند کرد.»
حسینخانی درباره تیراژ این آلبوم گفت: «تیراژ این آلبوم ده هزار نسخه بوده؛ در صورتیکه قابلیت آن بیشتر از اینها است اما متأسفانه در این سالها فروش فیزیکی افت کرده است. اینها موضوعات مهمی است که باید بیشتر و بااهمیتتر از این حرفها به آن بپردازیم.»
در این نشست خبری، سهراب پورناظری به ارائه چند نکته پیرامون مسائل روز موسیقی از جمله مشکلات پیرامون خانه موسیقی پرداخت و از موسیقی به عنوان یکی از ضعیفترین و ضربهپذیرترین نهادها یاد کرد: «همه میدانیم که اوضاع نهادهای صنفی در مملکت ما چگونه است و خانه موسیقی هم به عنوان یک نهاد صنفی طبیعتاً با شکل متعالی خود فاصله دارد. من عضو خانه موسیقی نیستم اما حدود سه سال است که در آنجا به عنوان مشاور در شورای مشورتی در کنار همایون شجریان، تهمورس پورناظری و علیرضا قربانی فعالیت میکنم و تا آنجا که میدانم خِرد جمعی به ما میگوید اگر ضعفی در کل صنف موسیقی وجود دارد، باید تا جایی که امکان دارد در فضای داخل موسیقی حل و فصل شود؛ نه اینکه فضایی شکل گیرد که مورد سوءاستفاده افرادی واقع شود که به موسیقی هیچ خدمتی نکرده و فقط خواستهاند موسیقی مهجور بماند. چراکه این روزها نهادهایی از اختلاف بین موزیسینها حمایت میکنند که هرگز دلی برای فرهنگ این مملک نسوزاندهاند. به همین دلیل شرایط حکم میکرد اختلافات در داخل خود خانه موسیقی حل و فصل شود.»
پورناظری با اشاره به انتقادات وارده به خانه موسیقی گفت: «روزی که انتشار این آلبوم به مشکل خورده بود، برای اولینبار به خانه موسیقی رفتم و به حمیدرضا نوربخش گفتم که شما یک بار هم ما را یاد نکردید و از مشکلات ما نپرسیدید و تمام آنچه این روزها درباره خانه موسیقی گفته میشود را با نوربخش مطرح کردم. اگر جواب قانعکنندهای نمیشنیدم، شاید اکنون رویه دیگری در پیش داشتم. مسیری که برخی از اهالی موسیقی انتخاب کردهاند، مسیر درستی نیست. یک عده از این مخالفها مسئولین پیشین خانه موسیقی هستند که خود آنها باید جوابگو باشند که چند درصد از این مشکلات متوجه خودشان است؟»
او ادامه داد: «این جلسههای نقد خانه موسیقی با سوءبرداشتهای سیاسی برگزار شده و اتفاقاً دودش هم به چشم موسیقی رفته است. باور کنید اگر در آن لحظهای که جواب سؤالاتم را از آقای نوربخش گرفتم، قانع نمیشدم، شاید الان من هم جزو معترضان خانه موسیقی بودم. البته بماند برخی از دوستانی که در مورد عملکرد خانه موسیقی اعتراضاتی داشتند، خود دارای مناصب دولتی بودند که این موضوع به خودی خود قابل بررسی است.»
- ماجرای «شبگرد کولی» و نامه انتقادآمیز به پیروز ارجمند
او ادامه داد: «ما این قطعه را در ایران میکس میکردیم که چند نسخه از آن را به هنرجویان خود دادم تا روی آن تمرینی داشته باشند که یک روز به من اطلاع دادند این کار -که هنوز منتشر نشده بود- روی یکی از سریالهای تلویزیون پخش شده است. من این موضوع را باور نکردم تا وقتی که این اثر را از تلویزیون شنیدم! واقعاً نمیدانم به چه نحوی آن موسیقی -که برای آلبوم در نظر گرفته بودیم- در این تلهفیلم پخش شد و جالبتر اینکه آهنگساز این تلهفیلم نیز آقای پیروز ارجمند بود! به همین دلیل متأسفانه این شکاف از آن زمان بین من و آقای ارجمند به وجود آمد. آقای ارجمند البته منکر این قضیه شد و گفت من آنجا فقط به عنوان دستیار آهنگساز حضور داشتهام. بههرحال سکوت کردم تا اینکه ایشان از طرف آقای مرادخانی به عنوان کاندید مدیرکلی دفتر موسیقی مطرح شد. این موضوع را با آقای مرادخانی مطرح کردم و حدود دو، سه ماهی هم حکم ایشان به تعلیق درآمد اما آقای نوربخش از من خواست تا از حقم کوتاه بیایم و من هم چون دیدم به صلاح جمع است، از حق خود گذشتم.»
پورناظری ادامه داد: «من این صحبتها را برای احقاق حقوق خودم نمیگویم. حتی در نامهای که خطابم به آقای ارجمند بود، قصدی برای توهین نداشتم؛ اما متأسفانه غیر از موردی که برای من پیش آمد، اتفاقات دیگری افتاد که اصلاً انتظار آن را نداشتم و بعد از این اقدامات بود که دیدم سکوت دیگر جایز نیست و آن نامه را نوشتم و منتشر کردم. بههرحال وقتی کسی چنین سبقهای دارد، باید این مرزها را رعایت کند. امروز هم این موضوع را عنوان کردم که محکوم به خشم بیخود نسبت به پیروز ارجمند نشوم.»
- سبک آلبوم «آرایش غلیظ» راک نبود
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا «آرایش غلیظ» را یک تجربه موفق میداند، گفت: «من از تمام تجربیاتم راضیام؛ حتی تجربیاتی که ممکن است دیگر سراغشان نروم. هیچوقت نخواستهام در کار هنری تأیید اساتید را نسبت به کار خودم بگیرم و در عین حال هم همه میدانند که احترام زیادی برای این اساتید قائلم. اصولاً هر تجربهای که بخواهم را انجام میدهم و فکر میکنم وقتی درباره یک موسیقی تا این حد -از موزیسین حرفهای گرفته تا مخاطب عام- نظر داده میشود، حتماً آن موسیقی ویژگی خاصی داشته است. بهشخصه فکر میکنم «آرایش غلیظ» تجربه موفقی بوده است.»
- به زودی آلبوم «خداوندگار اسرار» را با همایون شجریان منتشر میکنیم
- نشان ندادن ساز بزرگترین تهاجم فرهنگی است
او ادامه داد: «من به شما قول میدهم اگر در تلویزیون بخش موسیقی را به موزیسینها بدهند، دیگر تهاجم فرهنگی در عرصه موسیقی نخواهیم داشت. بزرگترین تهاجم فرهنگی نشان ندادن ساز از رسانه ملی است که نتیجه آن این بوده که جوانان ما تمام سازهای غربی را میشناسند اما اصلاً نمیدانند سازهای موسیقی ایرانی چه هستند. مسئولین باید پاسخگو باشند که چرا نشان دادن ادوات موسیقی که برای تعقل و عرفان ساخته شده، از تلویزیون ممنوع است. با این کار متأسفانه غرب نقشهاش را به راحتی برای از بین بردن فرهنگ ما اجرا کرده است؛ از نوع لباس پوشیدن ما بگیرید تا غذا و تقریباً تمام وجوه مختلف زندگی ما از فرهنگ غرب تأثیر پذیرفته است. آنقدر موسیقی سطح پایین در همه ژانری از تلویزیون پخش شد که همه از آن فراری شدند. مسئولین موظفاند این شاکلهها را درست کنند و مطمئن هم باشند که هنرمندان از آن حمایت خواهند کرد.»
- حسینخانی: کاهش خرید فیزیکی آثار موسیقی و رواج سایتهای دانلود رایگان به شدت موسیقی را تهدید میکند
حسینخانی درباره تیراژ این آلبوم گفت: «تیراژ این آلبوم ده هزار نسخه بوده؛ در صورتیکه قابلیت آن بیشتر از اینها است اما متأسفانه در این سالها فروش فیزیکی افت کرده است. اینها موضوعات مهمی است که باید بیشتر و بااهمیتتر از این حرفها به آن بپردازیم.»
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 مرداد 1394 - 17:57
افزودن یک دیدگاه جدید