این خواننده پس از اولین کنسرتش در برج آزادی به «موسیقی ما» گفت
سعید آتانی: دلیل جدایی من از «دنگشو» خستگی روحی بود
موسیقی ما - اولین کنسرت «سعید آتانی» 31 شهریور و همزمان با روز جهانی صلح در مجموعه برج آزادی تهران برگزار شد. این خواننده که چند ماهی میشود فعالیتهای مستقل خود را به شکل جدی پیگیری میکند در این برنامه با سازبندی و قطعاتی متفاوتتر از آنچه که تا کنون اجرا کرده بود روی صحنه رفت. سعید آتانی پیشتر با اجرای قطعات اصیل ایرانی و همچنین کارهای گروه «دنگشو» شناخته میشد اما در این برنامه سازهایی نظیر گیتار الکتریک، گیتار بیس و همچنین تنظیمهای الکترونیک با صدای او همراه شد. رهبری ارکستر و تنظیم قطعات سعید آتانی در این برنامه بر عهده «مارجی لطفآبادی» بود و آرش سعیدی (گیتار بیس)، نیما رمضان (گیتار الکتریک)، ادوارد دنیلزاده (درامز)، نیما عیوضی (تار و عود) و محمد نادری (سنتور) در جمع نوازندهها حضور داشتند و «طلا افشار» هم تهیهکننده برنامه بود.
اما پس از این برنامه به سراغ سعید آتانی رفتیم و گفتگوی مفصلی را با این خواننده انجام دادیم. در این گفتگو برای اولینبار از زبان خودش دلایل و حقایق جدایی او از گروه «دنگشو» مطرح شد و همچنین آتانی به این سوال پاسخ داد که چرا اجرایش در سکوت خبری کامل روی صحنه رفت. برنامههای آینده و همچنین آلبوم مستقل این خواننده سایر مباحث ما در این گفتگو بود که در ادامه میخوانید:
حمید خسروبیگی بابت انتقاد من در مورد عملکرد ضعیف در حوزه اجراهای زنده ناراحت شد اما مطمئناً دنگشو به ایشان میگفته که چند اجرا برویم. به اعتقاد من تصمیم گیری کل مجموعه ضعیف بود. من در یک برهه زمانی حمایت مالی و معنوی نمیشدم و کار به جایی رسید که دوستی ما ظاهرسازی شد و فیلم بود. به طور مثال بعد از اجرا، «تیوی پلاس» برای مصاحبه با گروه می آمد و باید دنبال من میگشتند اما هیچکدام نمیگفتند که سعید کجا است با وجود این اتفاقات نمیتوانستم با تمرکز روی صحنه بروم ولی همیشه سعی میکردم با توان کامل به روی صحنه بروم تا اعتبار خودم و گروه خدشه دار نشود.
از سوی دیگر ما اجرای جشنواره فجر را در مدت 24 ساعت سولداوت کردیم این اتفاق با صدای چه کسی بود؟ «علی زندوکیلی» که نبود و وقتی چنین رکوردی ثبت میشود دیگر حضور «خواننده ی دیگر» در دنگشو چه معنایی دارد؟
تعریفی که گروه دنگشو از خانه دارد غلط است و آنجا خانه من نیست. خانه جایی است که هر کسی که در آن زندگی میکند و مالکیتی از آن دارد. این تعریفی است که از مقوله خانه در کشور ما و جامعه مرسوم است. ولی برای دنگشو هیچوقت اینطور نبوده است و آنها سعید آتانی را پرورش ندادند یا سعید آتانی مالکیتی از دنگشو ندارد .من خواننده صداوسیما بودم و در سازمان کار داشتم و طاها یک روز تماس گرفت و پیشنهاد همکاری داد و خواست که با آنها کار کنم. از سوی دیگر دنگشو که با خوانندهمحوری مخالف است پس چگونه میتواند خواننده تولید کند و خود گروه هم خانه آنها باشد؟
این موضوع را مطرح میکنند تا ذهن مردم درگیر شود. اگر دنگشو ادعا دارد که گروهش یک خانه است پس خوانندههای سنتی و کلاسیکش را حذف کند و فقط با طاها پارسا روی استیج برود. میگویند که دنگشو رضا شایا و طاها پارسا و صبا صمیمی است پس بروند خودشان به تنهایی و بدون خواننده سنتی، کنسرت برگزار کنند و ببینند چه اتفاقی رخ میدهد و آن زمان معنی واقعی خانه را مطرح کنند. برای تولید آلبوم به سراغ سعید و علی میروند و اکنون هم که میلاد باقری که سابقه خوانندگی دارد را آوردهاند. چرا دنگشو ادعا میکند که یک خانه است؟ مثلاً دنگشو خانه طاها پارسا است و هر زمان که برود باز هم آنجا خانهاش است چون در دنگشو بود که او خواننده شد و رشد کرد. من حکم سولیستی ارکستر صدا و سیما از دست رهبر آن ارکستر را دارم. چندین پروژه صوتی در سازمان را اجرا کردهام و پیش از دنگشو اجراهای برونمرزی داشتم و به همین دلایل آنها نمیتوانند بگویند که من را پرورش دادهاند. من خاطرات خوب هم با دنگشو داشتم و منکر روزهای خوب و بدم نمیشوم چون هیچ وقت اهل سیاست نبودم. علی زندوکیلی و دیگران را نمیدانم ولی این گروه خانه من نیست.
بهتر است که دنگشو این ادعایی که در مورد مقوله خانه دارد را پاک کند. دوستانی که ادعای صداقت دارند و میگویند که دلیل جدایی ما از خواننده شلوار استرج سفید بوده چرا همه حقایق را نمیگویند؟ واقعاً با بیان دلیل جدایی من ( استرج سفید ) خودشان را خیلی کوچک کردند. نمیدانم تعریفشان از پاپ چیست. خواننده باید بتواند در هر سبکی بخواند و من اگر خواننده هستم باید بتوانم راک یا جَز هم بخوانم و موسیقی آنقدر مدرن شده که نام سبک دیگر مفهومی ندارد. من از دنگشو جدا شدم و این واقعیت محض است و در دنیای حرفه ای نیز یک تصمیم کاملا شخصی و روتین به حساب می آید.
در پایان یک تشکر ویژه از دوست و مدیربرنامههای خوبم سینا رفیعی، مارجی لطفآبادی مهربان، خانم افشار عزیز، محمدرضا جنیدی و همچنین خواهران حسینزاده دارم. همچنین از اعضای گروه بسیار خوبم هم تشکر میکنم که یک شب خاطرهانگیز را رقم زدند.
اما پس از این برنامه به سراغ سعید آتانی رفتیم و گفتگوی مفصلی را با این خواننده انجام دادیم. در این گفتگو برای اولینبار از زبان خودش دلایل و حقایق جدایی او از گروه «دنگشو» مطرح شد و همچنین آتانی به این سوال پاسخ داد که چرا اجرایش در سکوت خبری کامل روی صحنه رفت. برنامههای آینده و همچنین آلبوم مستقل این خواننده سایر مباحث ما در این گفتگو بود که در ادامه میخوانید:
- *روایت «طاها پارسا» و روایت «سینا رفیعی» درباره جدایی شما از گروه «دنگشو» را شنیدیم اما دوست دارم یکبار برای همیشه، خودتان واضح بگویید که شلوار استرج سفید یا اختلافات سریال «پژمان» یا چه موردی باعث این جدایی شد؟
- *این مسائلی که میگویید آنقدر حاد نیستند و امکان حل آنها وجود داشت.
حمید خسروبیگی بابت انتقاد من در مورد عملکرد ضعیف در حوزه اجراهای زنده ناراحت شد اما مطمئناً دنگشو به ایشان میگفته که چند اجرا برویم. به اعتقاد من تصمیم گیری کل مجموعه ضعیف بود. من در یک برهه زمانی حمایت مالی و معنوی نمیشدم و کار به جایی رسید که دوستی ما ظاهرسازی شد و فیلم بود. به طور مثال بعد از اجرا، «تیوی پلاس» برای مصاحبه با گروه می آمد و باید دنبال من میگشتند اما هیچکدام نمیگفتند که سعید کجا است با وجود این اتفاقات نمیتوانستم با تمرکز روی صحنه بروم ولی همیشه سعی میکردم با توان کامل به روی صحنه بروم تا اعتبار خودم و گروه خدشه دار نشود.
از سوی دیگر ما اجرای جشنواره فجر را در مدت 24 ساعت سولداوت کردیم این اتفاق با صدای چه کسی بود؟ «علی زندوکیلی» که نبود و وقتی چنین رکوردی ثبت میشود دیگر حضور «خواننده ی دیگر» در دنگشو چه معنایی دارد؟
- *پس از مصاحبه «سینا رفیعی» خیلیها گفتند که یکی از دلایل جدایی سعید آتانی شاید تنش با خوانندههای دیگر مثل علی زندوکیلی بوده است. الان هم که این صحبتها را مطرح کردید میخواهم بدانم با علی یا میلاد هم مشکل داشتید؟
- *«رضا شایا» در نشست خبری اعلام کرد که هیچ خوانندهای از گروه جدا نشده ولی یک مدت با هم کار نمیکنیم و میتوانند به خانه خودشان برگردند. این امکان وجود دارد که شما دوباره به این گروه برگردید؟
تعریفی که گروه دنگشو از خانه دارد غلط است و آنجا خانه من نیست. خانه جایی است که هر کسی که در آن زندگی میکند و مالکیتی از آن دارد. این تعریفی است که از مقوله خانه در کشور ما و جامعه مرسوم است. ولی برای دنگشو هیچوقت اینطور نبوده است و آنها سعید آتانی را پرورش ندادند یا سعید آتانی مالکیتی از دنگشو ندارد .من خواننده صداوسیما بودم و در سازمان کار داشتم و طاها یک روز تماس گرفت و پیشنهاد همکاری داد و خواست که با آنها کار کنم. از سوی دیگر دنگشو که با خوانندهمحوری مخالف است پس چگونه میتواند خواننده تولید کند و خود گروه هم خانه آنها باشد؟
این موضوع را مطرح میکنند تا ذهن مردم درگیر شود. اگر دنگشو ادعا دارد که گروهش یک خانه است پس خوانندههای سنتی و کلاسیکش را حذف کند و فقط با طاها پارسا روی استیج برود. میگویند که دنگشو رضا شایا و طاها پارسا و صبا صمیمی است پس بروند خودشان به تنهایی و بدون خواننده سنتی، کنسرت برگزار کنند و ببینند چه اتفاقی رخ میدهد و آن زمان معنی واقعی خانه را مطرح کنند. برای تولید آلبوم به سراغ سعید و علی میروند و اکنون هم که میلاد باقری که سابقه خوانندگی دارد را آوردهاند. چرا دنگشو ادعا میکند که یک خانه است؟ مثلاً دنگشو خانه طاها پارسا است و هر زمان که برود باز هم آنجا خانهاش است چون در دنگشو بود که او خواننده شد و رشد کرد. من حکم سولیستی ارکستر صدا و سیما از دست رهبر آن ارکستر را دارم. چندین پروژه صوتی در سازمان را اجرا کردهام و پیش از دنگشو اجراهای برونمرزی داشتم و به همین دلایل آنها نمیتوانند بگویند که من را پرورش دادهاند. من خاطرات خوب هم با دنگشو داشتم و منکر روزهای خوب و بدم نمیشوم چون هیچ وقت اهل سیاست نبودم. علی زندوکیلی و دیگران را نمیدانم ولی این گروه خانه من نیست.
بهتر است که دنگشو این ادعایی که در مورد مقوله خانه دارد را پاک کند. دوستانی که ادعای صداقت دارند و میگویند که دلیل جدایی ما از خواننده شلوار استرج سفید بوده چرا همه حقایق را نمیگویند؟ واقعاً با بیان دلیل جدایی من ( استرج سفید ) خودشان را خیلی کوچک کردند. نمیدانم تعریفشان از پاپ چیست. خواننده باید بتواند در هر سبکی بخواند و من اگر خواننده هستم باید بتوانم راک یا جَز هم بخوانم و موسیقی آنقدر مدرن شده که نام سبک دیگر مفهومی ندارد. من از دنگشو جدا شدم و این واقعیت محض است و در دنیای حرفه ای نیز یک تصمیم کاملا شخصی و روتین به حساب می آید.
- *برسیم به کنسرت 31 شهریور و اینکه چرا برای این کنسرت هیچ تبلیغات و حرکت خبری انجام ندادید؟ خیلیها توقع داشتند اولین کنسرت مستقل سعید آتانی پوشش مفصلتری داشته باشد اما چرا همه چیز در سکوت برگزار شد؟
- *در حقیقت این یک تمرین رسمی برای گروه محسوب میشد. درست است؟
- *برای اجراهای آینده چه برنامههایی دارید و سعید آتانی چگونه روی صحنه حاضر خواهد شد؟
- *این روزها رقابت فروش بلیت در میان چهرههای تلفیقی سنگین است. فکر میکنید چه زمانی بتوانید وارد این رقابت سنگین میان اشخاص و گروههای تلفیقی بشوید و چه زمانی سعید آتانی میتواند با آنها در زمینه فروش بلیت کنسرت و سولداوت شدن رقابت کند؟
- *به هرحال الان سلطه فروش بلیت فقط در اختیار خوانندههای پاپ نیست و هنرمندان و گروههای مختلف تلفیقی دیگر میتوانند سالنهای بزرگ را به راحتی پر کنند و سر همین موضوع با هم رقابت جدی دارند.
- *و کلام آخر؟
در پایان یک تشکر ویژه از دوست و مدیربرنامههای خوبم سینا رفیعی، مارجی لطفآبادی مهربان، خانم افشار عزیز، محمدرضا جنیدی و همچنین خواهران حسینزاده دارم. همچنین از اعضای گروه بسیار خوبم هم تشکر میکنم که یک شب خاطرهانگیز را رقم زدند.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 9 مهر 1395 - 00:23
افزودن یک دیدگاه جدید