آرش گوران، رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران
توقعی از کسی نداریم، اما استانداردها را در اختیار گروهها قرار دهند
موسیقی ما- ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری «آرش گوران» روزهای سوم و چهارم خرداد ماه تازه ترین کنسرت خود را در تالار وحدت تهران برگزار می کند. در این کنسرت «پدرام فریوسفی» سولیست ویولن ارکستر است و «السیو پیانلی» نوازنده ویولنسل ایتالیایی هم در این کنسرت حضور دارد. «چهار فصل» با آهنگسازی آستور پیاتزولای آرژانتینی که از سوی آهنگساز صاحب نام روس لئونید دسیاتنیکف بازآفرینی شده اولین اثری است که ارکستر فیلارمونیک تهران در اجرای پیش رو آن را روی صحنه می برد. در بخش دوم کنسرت هم «سمفونی برای ارکستر زهی» با آهنگسازی فکرت امیراف آهنگساز اهل کشور آذربایجان اجرا خواهد شد. امیراف این اثر را در یادبود نظامی گنجوی نوشته است
.
به همین دلیل، امروز نشست خبری اعضای ارکستر فیلارمونیک تهران برگزار شد. «آرش گوران» -مدیر هنری و رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران- دربارهی این ارکستر گفت: »وقتی از واژه فیلارمونیک صحبت می کنیم، قطعاً هماهنگی و نظم در اولویت این تعریف قرار می گیرد و علاوه بر آن، توسط مردم حمایت می شوند؛ به همین خاطر ما معتقدیم بحث اسپانسر خصوصی بسیار مهم است؛ موضوعی که متاسفانه در کشور ما کمتر دیده می شود و این در حالی است که ما در خارج از کشور مشاهده میکنیم که مردم از ارکسترها حمایت می کنند تا از بین نرود و حتی در بروشورهای این ارکسترها هم نامی از حامی مالی پروژه ها وجود ندارد.»
او همچنین میگوید پروسههای اداریِ پیش از کنسرتها، همواره یکی از چالشبرانگیزترین مواردی بوده که هنرمندان با آن مواجه بودهاند: «با تمامِ اینها ما سعی کردهایم شوالیههای خوبی برای هنر باشیم، ما حقیقتاً توقعی از کسی نداریم، اما قائل به این هستیم که حداقل استانداردها را باید در اختیار گروهها قرار دهند.»
«پانیذ فریوسفی» مدیر اجرایی ارکستر فیلارمونیک تهران در این نشست خبری با اشاره به تمرینهای فشرده این مجموعه برای برگزاری کنسرت جدید بیان کرد: «ما خیلی نیازی به حمایت نداریم فقط خواهان این هستیم که اگر حمایتی اتفاق نمی افتد لااقل سنگ اندازی در کار ما انجام نگیرد. به هر ترتیب ما با شرایط بسیار ویژه ای که برای انتخاب نوازندگان و حتی رپرتوار داریم باید شرایط تمرین ویژه ای نیز داشته باشیم. و با توجه به اینکه از روز جمعه این هفته نوازنده ایتالیایی نیز به مجموعه ما اضافه می شود به طور حتم شرایط تمرین نیز جدی تر خواهد شد. یکی از عمده مشکلاتی که طی هفته های اخیر به شدت با آن درگیر بودیم کمبود سالن تمرین و هزینه های بسیار بالای اجاره از سوی نهادهای دولتی چون بنیاد فرهنگی، هنری رودکی است که برای یک ارکستر خصوصی چون ارکستر فیلارمونیک تهران که پشتیبانی جدی ندارد، مبلغ بسیار زیادی است. البته در دوره قبلی ریاست بنیاد رودکی ما پیش از برگزاری کنسرت، ۵ تمرین رایگان در سالن های تمرین بنیاد رودکی داشتیم اما امروز وقتی من به دفتر مدیریت مراجعه کردم با عدم موافقت رییس بنیاد برای حتی یک جلسه تمرین رایگان مواجه شدم. هم اکنون نمی دانم که چرا با ارکستر فیلارمونیک تهران که در چنین سطح بالایی قرار دارد فقط برای تست صدا همکاری می کنند.»
این نوازنده بر این اعتقاد است که حضور گروههای حرفهای موسیقی در سالنهای تمرین مجهز در تمام دنیا از یک روال منطقی برخوردار است و گروهها چند روز قبل از برگزاری کنسرت در سالن اجرای برنامه حضور پیدا می کنند تا با آن فضا آشنایی بهتری داشته باشند تا بتوانند اجرای باکیفیت تری را برای مخاطبان ارائه دهند: «متأسفم که دوستان به ما گفتند دریافت اجاره بها یک قانون است و ما نمی توانیم قانون را رد کنیم. من بر این باورم این سالن قبل از اینکه متعلق به مدیران باشد از آن هنرمندان است چرا که این ما بودیم که از گذشته تا به امروز به عنوان هنرمند در اینجا حضور پیدا کرده ایم. نمی دانم چرا قوانین بنیاد رودکی فقط متوجه بخش خصوصی است و اتفاقاً به همین جهت است که من ترجیح دادم به جای پرداخت این دو میلیون تومان، مبلغ را در جای دیگری هزینه کنم. شاید شما باور نکنید اما این برای من بسیار مقدس است که نوازندگان درجه یک ارکستر فیلارمونیک تهران نیز از ما ریالی دریافت نمی کنند. من از مدیران بنیاد رودکی می خواهم که شرایط را به گونه ای هدایت کنند که فضای بهتری در این حوزه برای هنرمندان به وجود بیاید.»
«نگار نوراد» یکی از نوازندگان کنسرت پیش روی ارکستر فیلارمونیک تهران نیز در این نشست خبری گفت: ح»ضور نوازنده خارجی اتفاق بسیار خوبی است که موجب تبادلات فرهنگی و هنری شده و باعث می شود که بتوانیم از این هنرمندان چیزهای زیادی یاد بگیریم. به اعتقادم حضور نوازنده خارجی، نتایج بسیار خوبی برای یک ارکستر دارد که اگر بتوانیم این موضوع را در جریان فعالیت های موسیقایی کشور جا بیندازیم، اتفاق بسیار خوبی است.»
تینا جامه گرمی یکی دیگر از نوازندگان کنسرت با اشاره به ضرورت توجه به موضوع آموزش در موسیقی اظهار کرد: «آنچه که در فعالیت های ارکستر فیلارمونیک تهران اتفاق می افتد مبتنی بر آموزش و پیشینه علمی نوازندگان ما است که به اعتقاد من باید به این موضوع توجه زیادی کرد. شما اگر به نسل فعلی نوازندگان ارکسترها نگاه اجمالی داشته باشید می بینید آنها تمام تجربه های خود را در دوران تحصیل به دست آورده اند که این موضوع علاوه بر اینکه می تواند اتفاق فرهنگی خوبی به حساب آید بلکه در گسترده تر کردن ابعاد و ضرورت توجه به موسیقی کلاسیک نیز موثر است.»
ارکستر فیلارمونیک تهران سوم خرداد ماه ساعت ۲۱ در تالار رودکی روی صحنه می رود و چهارم خردادماه هم ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت میزبان مخاطبان خود خواهد بود.
.
به همین دلیل، امروز نشست خبری اعضای ارکستر فیلارمونیک تهران برگزار شد. «آرش گوران» -مدیر هنری و رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران- دربارهی این ارکستر گفت: »وقتی از واژه فیلارمونیک صحبت می کنیم، قطعاً هماهنگی و نظم در اولویت این تعریف قرار می گیرد و علاوه بر آن، توسط مردم حمایت می شوند؛ به همین خاطر ما معتقدیم بحث اسپانسر خصوصی بسیار مهم است؛ موضوعی که متاسفانه در کشور ما کمتر دیده می شود و این در حالی است که ما در خارج از کشور مشاهده میکنیم که مردم از ارکسترها حمایت می کنند تا از بین نرود و حتی در بروشورهای این ارکسترها هم نامی از حامی مالی پروژه ها وجود ندارد.»
او همچنین میگوید پروسههای اداریِ پیش از کنسرتها، همواره یکی از چالشبرانگیزترین مواردی بوده که هنرمندان با آن مواجه بودهاند: «با تمامِ اینها ما سعی کردهایم شوالیههای خوبی برای هنر باشیم، ما حقیقتاً توقعی از کسی نداریم، اما قائل به این هستیم که حداقل استانداردها را باید در اختیار گروهها قرار دهند.»
«پانیذ فریوسفی» مدیر اجرایی ارکستر فیلارمونیک تهران در این نشست خبری با اشاره به تمرینهای فشرده این مجموعه برای برگزاری کنسرت جدید بیان کرد: «ما خیلی نیازی به حمایت نداریم فقط خواهان این هستیم که اگر حمایتی اتفاق نمی افتد لااقل سنگ اندازی در کار ما انجام نگیرد. به هر ترتیب ما با شرایط بسیار ویژه ای که برای انتخاب نوازندگان و حتی رپرتوار داریم باید شرایط تمرین ویژه ای نیز داشته باشیم. و با توجه به اینکه از روز جمعه این هفته نوازنده ایتالیایی نیز به مجموعه ما اضافه می شود به طور حتم شرایط تمرین نیز جدی تر خواهد شد. یکی از عمده مشکلاتی که طی هفته های اخیر به شدت با آن درگیر بودیم کمبود سالن تمرین و هزینه های بسیار بالای اجاره از سوی نهادهای دولتی چون بنیاد فرهنگی، هنری رودکی است که برای یک ارکستر خصوصی چون ارکستر فیلارمونیک تهران که پشتیبانی جدی ندارد، مبلغ بسیار زیادی است. البته در دوره قبلی ریاست بنیاد رودکی ما پیش از برگزاری کنسرت، ۵ تمرین رایگان در سالن های تمرین بنیاد رودکی داشتیم اما امروز وقتی من به دفتر مدیریت مراجعه کردم با عدم موافقت رییس بنیاد برای حتی یک جلسه تمرین رایگان مواجه شدم. هم اکنون نمی دانم که چرا با ارکستر فیلارمونیک تهران که در چنین سطح بالایی قرار دارد فقط برای تست صدا همکاری می کنند.»
این نوازنده بر این اعتقاد است که حضور گروههای حرفهای موسیقی در سالنهای تمرین مجهز در تمام دنیا از یک روال منطقی برخوردار است و گروهها چند روز قبل از برگزاری کنسرت در سالن اجرای برنامه حضور پیدا می کنند تا با آن فضا آشنایی بهتری داشته باشند تا بتوانند اجرای باکیفیت تری را برای مخاطبان ارائه دهند: «متأسفم که دوستان به ما گفتند دریافت اجاره بها یک قانون است و ما نمی توانیم قانون را رد کنیم. من بر این باورم این سالن قبل از اینکه متعلق به مدیران باشد از آن هنرمندان است چرا که این ما بودیم که از گذشته تا به امروز به عنوان هنرمند در اینجا حضور پیدا کرده ایم. نمی دانم چرا قوانین بنیاد رودکی فقط متوجه بخش خصوصی است و اتفاقاً به همین جهت است که من ترجیح دادم به جای پرداخت این دو میلیون تومان، مبلغ را در جای دیگری هزینه کنم. شاید شما باور نکنید اما این برای من بسیار مقدس است که نوازندگان درجه یک ارکستر فیلارمونیک تهران نیز از ما ریالی دریافت نمی کنند. من از مدیران بنیاد رودکی می خواهم که شرایط را به گونه ای هدایت کنند که فضای بهتری در این حوزه برای هنرمندان به وجود بیاید.»
«نگار نوراد» یکی از نوازندگان کنسرت پیش روی ارکستر فیلارمونیک تهران نیز در این نشست خبری گفت: ح»ضور نوازنده خارجی اتفاق بسیار خوبی است که موجب تبادلات فرهنگی و هنری شده و باعث می شود که بتوانیم از این هنرمندان چیزهای زیادی یاد بگیریم. به اعتقادم حضور نوازنده خارجی، نتایج بسیار خوبی برای یک ارکستر دارد که اگر بتوانیم این موضوع را در جریان فعالیت های موسیقایی کشور جا بیندازیم، اتفاق بسیار خوبی است.»
تینا جامه گرمی یکی دیگر از نوازندگان کنسرت با اشاره به ضرورت توجه به موضوع آموزش در موسیقی اظهار کرد: «آنچه که در فعالیت های ارکستر فیلارمونیک تهران اتفاق می افتد مبتنی بر آموزش و پیشینه علمی نوازندگان ما است که به اعتقاد من باید به این موضوع توجه زیادی کرد. شما اگر به نسل فعلی نوازندگان ارکسترها نگاه اجمالی داشته باشید می بینید آنها تمام تجربه های خود را در دوران تحصیل به دست آورده اند که این موضوع علاوه بر اینکه می تواند اتفاق فرهنگی خوبی به حساب آید بلکه در گسترده تر کردن ابعاد و ضرورت توجه به موسیقی کلاسیک نیز موثر است.»
ارکستر فیلارمونیک تهران سوم خرداد ماه ساعت ۲۱ در تالار رودکی روی صحنه می رود و چهارم خردادماه هم ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت میزبان مخاطبان خود خواهد بود.
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 - 17:15
افزودن یک دیدگاه جدید