نشست رسانهای کنسرت بزرگداشت «پرویز تناولی» برگزار شد
سه موزیسین برای یک هنرمند مجسمهساز موسیقی ساختند
موسیقی ما - ارکستر سمفونیک ایران و اتریش (آیسو) همزمان با افتتاح نمایشگاه آثار پرویز تناولی (مجسمهساز، نقاش و پژوهشگر) با اجرای آثاری از کریستف رضاعی، پیمان یزدانیان و مازیار یونسی، در تاریخ 12 و 14 تیرماه، کنسرتی را به یاد این هنرمند در تالار وحدت برگزار میکند. به همین مناسبت ظهر امروز نشست رسانهای این کنسرت با حضور رامین صدیقی (مدیر نشر هرمس)، کریستف رضاعی، مازیار یونسی و بهزاد حاتم (مدیر بنیاد پری صفا) برگزار شد.
رامین صدیقی (مدیر نشر هرمس) با اشاره به جزئیات این کنسرت گفت: «این برنامه یکی رویدادهای بزرگ نمایش شیرهای ایرانی استاد پرویز تناولی است که به همت «بنیاد پری صفا» به مدیریت بهزاد حاتم در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار میشود و این کنسرت نیز در راستای برگزاری نمایشگاه، روی صحنه خواهد رفت. البته پیش از این قرار بود تعدادی قطعه به یک سری از هنرمندان حوزه موسیقی سفارش داده شود اما با گپ و گفتهایی که داشتیم، کریستف رضاعی، پیمان یزدانی و مازیار یونسی هنرمندان منتخب ما برای اجرای این کنسرت شدند که قرار شد هر یک، اثری با موضوع نمایشگاه به همراهی یک آنسامبل بزرگ بسازند.»
او درباره انتخاب آهنگسازان این کنسرت گفت: «ما در ابتدا تصمیم داشتیم تا با در نظر گرفتن نسلهای مختلف موسیقی از چهار آهنگساز استفاده کنیم اما به لحاظ زمانی موفق به اجرای این کار نشدیم. در حوزه انتخاب کریستف رضاعی، مازیار یونسی و پیمان یزدانیان نیز باید بگویم که از همان ابتدا غربالگریها در ذهن ما برای انتخاب این سه هنرمند ایجاد شده بود.
کریستف رضاعی: با قطعاتم سعی کردهام حرف درونی هنرمند را به مخاطب ارائه دهم
کریستف رضاعی آهنگساز و یکی از هنرمندان این پروژه با اشاره به جزئیات آثاری که قرار است از او در این کنسرت اجرا شود گفت: «قضیه برگزاری کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی از چهار ماه پیش شروع شد و ذهنیت برای ساخت این کار در مسیر خوبی قرار گرفت که واقعا برای من هیجانانگیز است. البته شناخت من از پرویز تناولی شناختی دورادور از جذابیتها و ابهت کارها و پرسوناژ پرویز تناولی بود که برای ساخت موسیقی این کنسرت درباره او بسیار تاثیرگذار بود. در ضمن دیداری که ما با پرویز تناولی داشتیم به من کمک کرد تا شخصیت او را بیشتر بشناسم البته که کارهای قبلی او در عرصه مجسمهسازی به اندازهای بود که بتوانیم منبعی برای ساخت یک قطعه موسیقایی پیدا کنیم.»
این هنرمند درباره جزئیات قطعاتی که ساخته، گفت: «کاری که از من در این کنسرت اجرا میشود، در قالب دو موومان با نامهای «هیچ و کمال» و «شیرها» ساخته شده که در موومان اول کار بر اساس جرقه خلق هنرمند از مرحله کمال به «هیچ» رسیدن است. در واقع این «هیچ» همان عنصر معروف کارهای استاد تناولی است که این بار ما با بازیگوشی که با دو عنصر «هیچ» و «سکوت» داشتهایم، تلاش کردیم بیشتر حرف درونی هنرمند را به مخاطب ارائه دهیم. در واقع موومان اول بیشتر متمرکز روی بخش بزرگداشت استاد تناولی است. در موومان دوم که با عنوان «شیرها» ساخته شده پیچیدگیهای ذهن هنرمند بر اساس استفاده از سازهای بادی برنجی به گوش شنیداری مخاطب ارائه میشود. ضمن اینکه ما در این فضا از «شیر» که در تاریخ ما به لحاظ سمبلیک سابقه زیادی دارد و پرویز تناولی نیز در آثارش به آن توجه کرده، تمرکز بیشتری داشتیم. البته که سختی کار در جایی است که مخاطب هیچ سابقه شنیداری از عناصر «شیرها» و «هیچ» ندارد به همین جهت مدیریت در چنین فضایی توسط ارکستر کار بسیار سختی است که مازیار یونسی به عنوان رهبر ارکستر «آی سو» به آن توجه زیادی داشته است.»
کریستف رضاعی در ادامه صحبتهای خود گفت: «اینکه سه موزیسین در خدمت یک هنرمند غیرموزیسین و در قید حیات هستند، برای ما موضوع بسیار جذابی بود. علاوه بر اینها، حضور در این فضا یک کار حسی و دلی بود که از یک جرقه فکری شروع شد به همین جهت نمیتوانیم روی آینده چنین کارهایی برای دیگر هنرمندان فکر مشخصی داشته باشیم.»
مازیار یونسی: پرویز تناولی از هنر بومی خوراک میگیرد و در پویایی آن تلاش میکند
مازیار یونسی آهنگساز و رهبر ارکستر «آی سو» هم در این نشست خبری با اشاره به آثاری که در این کنسرت آهنگسازی کرده است، گفت: «برای این کنسرت، در دو بخش آثارم را ارائه خواهم داد که در بخش اول آثار خلق شده استاد تناولی و در بخش دوم تحقیقات مختلف این هنرمند در هنر بومی ایران مورد بررسی قرار گرفته، به هر حال نزدیک شدن آثار پرویز تناولی به المانها و نشانههای بومی ایران است که او را تبدیل به هنرمند خاصی میکند که از هنر بومی خوراک میگیرد و در پویایی آن تلاش میکند. موضوعی که من سعی کردم از این فضا استفاده بهینهای داشته باشم. در موومان اول که با نام «شیرهای دشت ارژن» ارائه خواهد شد، شیوه تفکر و وارد شدن آن به بخش صوتی و در موومان دوم که با عنوان «تمثالها و نمودها» نامگذاری شده به تأثیرات خودم از پرویز تناولی پرداختم. اگرچه در این فضا تلاش کردم ضمن رعایت نشانههای موسیقی ایرانی، کار را به سمتی ببرم که روی این موضوع تأکید چندانی نداشته باشم زیرا پرویز تناولی نیز به این موضوع در آثارش تأکید مستقیم نمیکند.»
یونسی با اشاره به اهمیت این اتفاق گفت: «به نظر من برگزاری چنین اتفاقاتی میتواند باعث شود هنرمندان هوای همدیگر را داشته باشند چون در این سالها، ورای احترامها و تعارفاتی که در این عرصه میان هنرمندان وجود داشت، یکسری تنگ نظریها هم پیش آمد. چنین اجراهای رسمی میتواند این موج را در بدنه هنرمندان ایجاد کند که به جای دیدن عیبها، در خلق کردن و آفرینش یک اثر هنری کنار یکدیگر حضور داشته باشند.»
این رهبر ارکستر با اشاره به نوازندگان ارکستر آی سو گفت: «بسیار خوشحالم که در این کنسرت، ارکستر آیسو به عنوان یکی از مجموعه های باسابقه خصوصی در عرصه ارکستر های سمفونیک اجراکننده کار است. البته درباره نوازندگان ارکستر هم باید بگویم که ما به دلیل حجم گسترده آثار تعدادی از نوازندگان انتخاب و به مجموعه اضافه کردیم تا صدای ارکستر با توجه به اینکه قرار است ضبطی هم از کار صورت گیرد، ارتقا پیدا کند.»
بهزاد حاتم: در صدد راهاندازی یک سالن تخصصی کنسرت در حوالی ونک هستیم
بهزاد حاتم (مدیر موسسه پری صفا) نیز در این نشست خبری گفت: «از سه سال پیش قصد داشتم به یاد همسر درگذشتهام، پری صفا که از هنرمندان فعال حوزه موسیقی بود بنیادی را با هدف آفرینش آثار موسیقایی هنرمندان تأسیس کنم. به همین جهت با دعوت از پرویز تناولی که هنرمند محبوب من و همسرم بود تصمیم گرفتم تا به بهانه بزرگداشت او، کنسرتی را با حضور سه آهنگساز برجسته کشور در تالار وحدت برگزار کنم و امروز بسیار خوشحالم که موفق شدیم با وجود تمام سختی و مشکلاتی که بر سر راهمان قرار داشت، برای برنامهریزی کنسرت اقدام کنیم. کمک برای به وجود آمدن یک موسیقی مناسب در راستای ساخت یک سالن تخصصی موسیقی مدرن، یکی دیگر از اهداف بنیاد «پری صفا» است که در این زمینه اقدامات اولیه انجام گرفته و ما با خریداری زمینی در حوالی منطقه ونک تهران درصدد راهاندازی این سالن که میتواند محل خوبی برای اجرای موسیقی مدرن، معاصر و آوانگارد باشد، هستیم. به هر صورت بنده در این چند ماه حضور پیدا کردم تا در کنار افرادی همچون رامین صدیقی بتوانم به او کمکی کنم و در راستای بزرگداشت هنرمندان، اقداماتی را انجام دهم.»
معرفی پوئم سمفونی بدون حضور آهنگسازش
رامین صدیقی در معرفی قطعات ساخته شده از سوی پیمان یزدانیان که در این نشست حضور نداشت، گفت: «آنچه که پیمان یزدانیان برای این کنسرت طراحی کرده یک پوئم سمفونی است که بر اساس حال آهنگساز به جلو هدایت میشود. او در این فضا تلاش کرده با معرفی نکردن عنوان موومانها، موسیقی را به مخاطب القا کند تا برداشتها بدون هیچ پیش زمینهای صورت گیرد و فکر میکنم فضا به صورتی طراحی شده که میتواند برای مخاطب جالب توجه باشد. یکی از نکات جالب توجه این کنسرت و آثار آهنگسازان آن که کاملاً اتفاقی و بدون هیچگونه برنامهریزی صورت گرفت، نگاه متفاوت هر سه هنرمند به زاویهای از شخصیت هنری پرویز تناولی بود که از این موضوع بسیار خوشحالم چراکه کریستف رضاعی با نگاه به هنرمند و سپس «شیرها»، مازیار یونسی با نگاه به سوژه پرویز تناولی و پیمان یزدانیان با نگاه به «شیر» به عنوان یک نماد هویتی از تاریخ که تا به امروز سمبل بحران هویت است، فضایی متفاوتی را به وجود آوردند که از نظر من بسیار جالب توجه است.»
رامین صدیقی: تناولی نگذاشت هنر مجسمهسازی از بین برود
مدیر نشر موسیقی هرمس ادامه داد: «این کنسرت برای من هیجان عجیبی است چرا که علاوه بر ارائه یک اثر تلاشگرانه در حوزه موسیقی توسط ارکستر آیسو و هنرمندان آهنگساز آن، ادای دین خانواده من به پرویز تناولی است که نگذاشت هنر مجسمهسازی از بین برود چرا که ما در پروسهای، سالهای بسیار سختی را در عرصه مجسمهسازی گذراندیم. ما در این کنسرت جُنگ برگزار نمیکنیم چرا که دوست داریم از هنرمندان در چارچوب موزیکال استفاده کنیم و امیدواریم این اتفاق همیشه خارج از بدنه دولت انجام پذیرد که هیچگاه وابسته به بودجه و تغییر وزیر و مدیر نشود.»
رامین صدیقی در انتهای این نشست گفت: «ما امکانات بسیار محدودی برای این کنسرت داریم بنابراین بعید میدانم ضبط تصویری از کار برای ارائه آن به مخاطب به صورت زنده داشته باشیم اما اگر کیفیت ارکستر به لحاظ صدایی قابل توجه باشد تصمیماتی داریم که کار را در استودیو ترمیم کنیم اما در حال بررسی برای ضبط کار در استودیوهای مجهز موسیقی کشورهای اروپایی هستیم که امیدواریم بتوانیم به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنیم.»
رامین صدیقی (مدیر نشر هرمس) با اشاره به جزئیات این کنسرت گفت: «این برنامه یکی رویدادهای بزرگ نمایش شیرهای ایرانی استاد پرویز تناولی است که به همت «بنیاد پری صفا» به مدیریت بهزاد حاتم در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار میشود و این کنسرت نیز در راستای برگزاری نمایشگاه، روی صحنه خواهد رفت. البته پیش از این قرار بود تعدادی قطعه به یک سری از هنرمندان حوزه موسیقی سفارش داده شود اما با گپ و گفتهایی که داشتیم، کریستف رضاعی، پیمان یزدانی و مازیار یونسی هنرمندان منتخب ما برای اجرای این کنسرت شدند که قرار شد هر یک، اثری با موضوع نمایشگاه به همراهی یک آنسامبل بزرگ بسازند.»
او درباره انتخاب آهنگسازان این کنسرت گفت: «ما در ابتدا تصمیم داشتیم تا با در نظر گرفتن نسلهای مختلف موسیقی از چهار آهنگساز استفاده کنیم اما به لحاظ زمانی موفق به اجرای این کار نشدیم. در حوزه انتخاب کریستف رضاعی، مازیار یونسی و پیمان یزدانیان نیز باید بگویم که از همان ابتدا غربالگریها در ذهن ما برای انتخاب این سه هنرمند ایجاد شده بود.
کریستف رضاعی: با قطعاتم سعی کردهام حرف درونی هنرمند را به مخاطب ارائه دهم
کریستف رضاعی آهنگساز و یکی از هنرمندان این پروژه با اشاره به جزئیات آثاری که قرار است از او در این کنسرت اجرا شود گفت: «قضیه برگزاری کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی از چهار ماه پیش شروع شد و ذهنیت برای ساخت این کار در مسیر خوبی قرار گرفت که واقعا برای من هیجانانگیز است. البته شناخت من از پرویز تناولی شناختی دورادور از جذابیتها و ابهت کارها و پرسوناژ پرویز تناولی بود که برای ساخت موسیقی این کنسرت درباره او بسیار تاثیرگذار بود. در ضمن دیداری که ما با پرویز تناولی داشتیم به من کمک کرد تا شخصیت او را بیشتر بشناسم البته که کارهای قبلی او در عرصه مجسمهسازی به اندازهای بود که بتوانیم منبعی برای ساخت یک قطعه موسیقایی پیدا کنیم.»
این هنرمند درباره جزئیات قطعاتی که ساخته، گفت: «کاری که از من در این کنسرت اجرا میشود، در قالب دو موومان با نامهای «هیچ و کمال» و «شیرها» ساخته شده که در موومان اول کار بر اساس جرقه خلق هنرمند از مرحله کمال به «هیچ» رسیدن است. در واقع این «هیچ» همان عنصر معروف کارهای استاد تناولی است که این بار ما با بازیگوشی که با دو عنصر «هیچ» و «سکوت» داشتهایم، تلاش کردیم بیشتر حرف درونی هنرمند را به مخاطب ارائه دهیم. در واقع موومان اول بیشتر متمرکز روی بخش بزرگداشت استاد تناولی است. در موومان دوم که با عنوان «شیرها» ساخته شده پیچیدگیهای ذهن هنرمند بر اساس استفاده از سازهای بادی برنجی به گوش شنیداری مخاطب ارائه میشود. ضمن اینکه ما در این فضا از «شیر» که در تاریخ ما به لحاظ سمبلیک سابقه زیادی دارد و پرویز تناولی نیز در آثارش به آن توجه کرده، تمرکز بیشتری داشتیم. البته که سختی کار در جایی است که مخاطب هیچ سابقه شنیداری از عناصر «شیرها» و «هیچ» ندارد به همین جهت مدیریت در چنین فضایی توسط ارکستر کار بسیار سختی است که مازیار یونسی به عنوان رهبر ارکستر «آی سو» به آن توجه زیادی داشته است.»
کریستف رضاعی در ادامه صحبتهای خود گفت: «اینکه سه موزیسین در خدمت یک هنرمند غیرموزیسین و در قید حیات هستند، برای ما موضوع بسیار جذابی بود. علاوه بر اینها، حضور در این فضا یک کار حسی و دلی بود که از یک جرقه فکری شروع شد به همین جهت نمیتوانیم روی آینده چنین کارهایی برای دیگر هنرمندان فکر مشخصی داشته باشیم.»
مازیار یونسی: پرویز تناولی از هنر بومی خوراک میگیرد و در پویایی آن تلاش میکند
مازیار یونسی آهنگساز و رهبر ارکستر «آی سو» هم در این نشست خبری با اشاره به آثاری که در این کنسرت آهنگسازی کرده است، گفت: «برای این کنسرت، در دو بخش آثارم را ارائه خواهم داد که در بخش اول آثار خلق شده استاد تناولی و در بخش دوم تحقیقات مختلف این هنرمند در هنر بومی ایران مورد بررسی قرار گرفته، به هر حال نزدیک شدن آثار پرویز تناولی به المانها و نشانههای بومی ایران است که او را تبدیل به هنرمند خاصی میکند که از هنر بومی خوراک میگیرد و در پویایی آن تلاش میکند. موضوعی که من سعی کردم از این فضا استفاده بهینهای داشته باشم. در موومان اول که با نام «شیرهای دشت ارژن» ارائه خواهد شد، شیوه تفکر و وارد شدن آن به بخش صوتی و در موومان دوم که با عنوان «تمثالها و نمودها» نامگذاری شده به تأثیرات خودم از پرویز تناولی پرداختم. اگرچه در این فضا تلاش کردم ضمن رعایت نشانههای موسیقی ایرانی، کار را به سمتی ببرم که روی این موضوع تأکید چندانی نداشته باشم زیرا پرویز تناولی نیز به این موضوع در آثارش تأکید مستقیم نمیکند.»
یونسی با اشاره به اهمیت این اتفاق گفت: «به نظر من برگزاری چنین اتفاقاتی میتواند باعث شود هنرمندان هوای همدیگر را داشته باشند چون در این سالها، ورای احترامها و تعارفاتی که در این عرصه میان هنرمندان وجود داشت، یکسری تنگ نظریها هم پیش آمد. چنین اجراهای رسمی میتواند این موج را در بدنه هنرمندان ایجاد کند که به جای دیدن عیبها، در خلق کردن و آفرینش یک اثر هنری کنار یکدیگر حضور داشته باشند.»
این رهبر ارکستر با اشاره به نوازندگان ارکستر آی سو گفت: «بسیار خوشحالم که در این کنسرت، ارکستر آیسو به عنوان یکی از مجموعه های باسابقه خصوصی در عرصه ارکستر های سمفونیک اجراکننده کار است. البته درباره نوازندگان ارکستر هم باید بگویم که ما به دلیل حجم گسترده آثار تعدادی از نوازندگان انتخاب و به مجموعه اضافه کردیم تا صدای ارکستر با توجه به اینکه قرار است ضبطی هم از کار صورت گیرد، ارتقا پیدا کند.»
بهزاد حاتم: در صدد راهاندازی یک سالن تخصصی کنسرت در حوالی ونک هستیم
بهزاد حاتم (مدیر موسسه پری صفا) نیز در این نشست خبری گفت: «از سه سال پیش قصد داشتم به یاد همسر درگذشتهام، پری صفا که از هنرمندان فعال حوزه موسیقی بود بنیادی را با هدف آفرینش آثار موسیقایی هنرمندان تأسیس کنم. به همین جهت با دعوت از پرویز تناولی که هنرمند محبوب من و همسرم بود تصمیم گرفتم تا به بهانه بزرگداشت او، کنسرتی را با حضور سه آهنگساز برجسته کشور در تالار وحدت برگزار کنم و امروز بسیار خوشحالم که موفق شدیم با وجود تمام سختی و مشکلاتی که بر سر راهمان قرار داشت، برای برنامهریزی کنسرت اقدام کنیم. کمک برای به وجود آمدن یک موسیقی مناسب در راستای ساخت یک سالن تخصصی موسیقی مدرن، یکی دیگر از اهداف بنیاد «پری صفا» است که در این زمینه اقدامات اولیه انجام گرفته و ما با خریداری زمینی در حوالی منطقه ونک تهران درصدد راهاندازی این سالن که میتواند محل خوبی برای اجرای موسیقی مدرن، معاصر و آوانگارد باشد، هستیم. به هر صورت بنده در این چند ماه حضور پیدا کردم تا در کنار افرادی همچون رامین صدیقی بتوانم به او کمکی کنم و در راستای بزرگداشت هنرمندان، اقداماتی را انجام دهم.»
معرفی پوئم سمفونی بدون حضور آهنگسازش
رامین صدیقی در معرفی قطعات ساخته شده از سوی پیمان یزدانیان که در این نشست حضور نداشت، گفت: «آنچه که پیمان یزدانیان برای این کنسرت طراحی کرده یک پوئم سمفونی است که بر اساس حال آهنگساز به جلو هدایت میشود. او در این فضا تلاش کرده با معرفی نکردن عنوان موومانها، موسیقی را به مخاطب القا کند تا برداشتها بدون هیچ پیش زمینهای صورت گیرد و فکر میکنم فضا به صورتی طراحی شده که میتواند برای مخاطب جالب توجه باشد. یکی از نکات جالب توجه این کنسرت و آثار آهنگسازان آن که کاملاً اتفاقی و بدون هیچگونه برنامهریزی صورت گرفت، نگاه متفاوت هر سه هنرمند به زاویهای از شخصیت هنری پرویز تناولی بود که از این موضوع بسیار خوشحالم چراکه کریستف رضاعی با نگاه به هنرمند و سپس «شیرها»، مازیار یونسی با نگاه به سوژه پرویز تناولی و پیمان یزدانیان با نگاه به «شیر» به عنوان یک نماد هویتی از تاریخ که تا به امروز سمبل بحران هویت است، فضایی متفاوتی را به وجود آوردند که از نظر من بسیار جالب توجه است.»
رامین صدیقی: تناولی نگذاشت هنر مجسمهسازی از بین برود
مدیر نشر موسیقی هرمس ادامه داد: «این کنسرت برای من هیجان عجیبی است چرا که علاوه بر ارائه یک اثر تلاشگرانه در حوزه موسیقی توسط ارکستر آیسو و هنرمندان آهنگساز آن، ادای دین خانواده من به پرویز تناولی است که نگذاشت هنر مجسمهسازی از بین برود چرا که ما در پروسهای، سالهای بسیار سختی را در عرصه مجسمهسازی گذراندیم. ما در این کنسرت جُنگ برگزار نمیکنیم چرا که دوست داریم از هنرمندان در چارچوب موزیکال استفاده کنیم و امیدواریم این اتفاق همیشه خارج از بدنه دولت انجام پذیرد که هیچگاه وابسته به بودجه و تغییر وزیر و مدیر نشود.»
رامین صدیقی در انتهای این نشست گفت: «ما امکانات بسیار محدودی برای این کنسرت داریم بنابراین بعید میدانم ضبط تصویری از کار برای ارائه آن به مخاطب به صورت زنده داشته باشیم اما اگر کیفیت ارکستر به لحاظ صدایی قابل توجه باشد تصمیماتی داریم که کار را در استودیو ترمیم کنیم اما در حال بررسی برای ضبط کار در استودیوهای مجهز موسیقی کشورهای اروپایی هستیم که امیدواریم بتوانیم به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنیم.»
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1396 - 16:48
افزودن یک دیدگاه جدید