به مدیرمسئولی سیدمحمد موسوی
شماره هفتاد و پنجم فصلنامه ماهور منتشر شد
موسیقی ما - شماره هفتاد و پنجم فصلنامهی موسیقی ماهور به مدیرمسئولی سیدمحمد موسوی و با نویسندگی ساسان فاطمی، سیدمحمد موسوی، بابک خضرائی، آرش محافظ و سعید کردمافی منتشر شد.
نخستین مقالهی این شماره از جان بیلی، تحت عنوانِ «خیلی نزدیک، خیلی دور: موسیقی کابل در تبعید» به مسئلهی موسیقی در مهاجرت یا در تبعید میپردازد. مقالهی دوم، نوشتهی اکبر ثبوت، گفتار دوم از مطلبی است تحت عنوانِ «موسیقی در اسلام» که گفتار اول آن، دربارهی مسئلهی حرمت و حلیت موسیقی در احادیث معصومین، در شمارهی ۷۳ فصلنامه به چاپ رسید. بهرنگ نیکآیین، در مقالهی بعدی، به شکل مفصل هنر عاشیقی در زنجان را بررسی میکند.
در بخش «مفاهیم بنیادین» این شماره به مسئلهای پرداخته شده است که، اگرنه هیچ، بسیار کم دربارهی آن به زبان فارسی مطلبی به چاپ رسیده است. مسئلهی جشنواره و جشنوارهایکردنِ رویدادهای موسیقایی، با اینکه سالها بلکه دهههاست در ایران با جشنواره و کثرت آن در حوزهی موسیقی سروکار داریم، تاکنون مورد توجه اندیشمندان جدی فرهنگ و موسیقی در ایران قرار نگرفته است.
بخشِ «گزارش» این شماره اختصاص دارد به مطالبی از نلی کارُن و تران وانکه، موسیقیشناسانِ فقید فرانسوی، دربارهی مرکز حفظ و اشاعهی موسیقی ایرانی، جشن هنر شیراز، مرکز پژوهش موسیقی عراق در دههی 70 میلادی و شرحی دربارهی موسیقی ایرانی که همگی در بولتن مرکز موسیقیهای مشرقزمین در پاریس نوشته شدهاند.
بخشِ «دیدگاهها» حاوی مطلبی است از آروین صداقتکیش دربارهی پیوند میان تصویر و موسیقی. در این بخش، مؤلف ابتدا به مسئلهی «نماهنگ» میپردازد و ارتباط میان تصویر و موسیقی در آن را، با توجه به پیوستاری که میان دو قطبِ تصویرِ اجرای موسیقی و نماهنگ مفهومی وجود دارد، به بحث میکشد و سپس چگونگی یکیشدنِ دیدار و شنیدار در امر شنیدیداری ناب را بررسی میکند.
در انتها، چکیدهای از دستنامهی قومموسیقیشناسی کاربردی، در بخش «چکیدههای (قوم) موسیقیشناسی» ارائه میشود که کلیاتِ مباحثِ مطرحشده در این دستنامه را شرح میدهد.
نخستین مقالهی این شماره از جان بیلی، تحت عنوانِ «خیلی نزدیک، خیلی دور: موسیقی کابل در تبعید» به مسئلهی موسیقی در مهاجرت یا در تبعید میپردازد. مقالهی دوم، نوشتهی اکبر ثبوت، گفتار دوم از مطلبی است تحت عنوانِ «موسیقی در اسلام» که گفتار اول آن، دربارهی مسئلهی حرمت و حلیت موسیقی در احادیث معصومین، در شمارهی ۷۳ فصلنامه به چاپ رسید. بهرنگ نیکآیین، در مقالهی بعدی، به شکل مفصل هنر عاشیقی در زنجان را بررسی میکند.
در بخش «مفاهیم بنیادین» این شماره به مسئلهای پرداخته شده است که، اگرنه هیچ، بسیار کم دربارهی آن به زبان فارسی مطلبی به چاپ رسیده است. مسئلهی جشنواره و جشنوارهایکردنِ رویدادهای موسیقایی، با اینکه سالها بلکه دهههاست در ایران با جشنواره و کثرت آن در حوزهی موسیقی سروکار داریم، تاکنون مورد توجه اندیشمندان جدی فرهنگ و موسیقی در ایران قرار نگرفته است.
بخشِ «گزارش» این شماره اختصاص دارد به مطالبی از نلی کارُن و تران وانکه، موسیقیشناسانِ فقید فرانسوی، دربارهی مرکز حفظ و اشاعهی موسیقی ایرانی، جشن هنر شیراز، مرکز پژوهش موسیقی عراق در دههی 70 میلادی و شرحی دربارهی موسیقی ایرانی که همگی در بولتن مرکز موسیقیهای مشرقزمین در پاریس نوشته شدهاند.
بخشِ «دیدگاهها» حاوی مطلبی است از آروین صداقتکیش دربارهی پیوند میان تصویر و موسیقی. در این بخش، مؤلف ابتدا به مسئلهی «نماهنگ» میپردازد و ارتباط میان تصویر و موسیقی در آن را، با توجه به پیوستاری که میان دو قطبِ تصویرِ اجرای موسیقی و نماهنگ مفهومی وجود دارد، به بحث میکشد و سپس چگونگی یکیشدنِ دیدار و شنیدار در امر شنیدیداری ناب را بررسی میکند.
در انتها، چکیدهای از دستنامهی قومموسیقیشناسی کاربردی، در بخش «چکیدههای (قوم) موسیقیشناسی» ارائه میشود که کلیاتِ مباحثِ مطرحشده در این دستنامه را شرح میدهد.
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 تیر 1396 - 12:32
افزودن یک دیدگاه جدید