نوای موسیقی آذری در دوازدهمین روز جشنواره
نقطه ضعف شرکتکنندگان ناپختگی است
موسیقی ما- دوازدهمین روز جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، ویژۀ موسیقی آذربایجان، در سه ردۀ سنی و با حضور نوازندگان سازهای تار، کمانچه، نقاره، گارمون، و قوپوز در حضور هیئت داوران استادان ایمران حیدری، جابر اطاعتی، و شهریار صدیق برگزار شد
.
هیئت داوران که از استادان موسیقی آذربایجان هستند در حاشیۀ اجراهای این دوره به روابط عمومی جشنواره دربارۀ کیفیت اجراها توضیح دادند. «ایمران حیدری» پس از دیدن اجراها دربارۀ کیفیت آنها و تأثیرات جشنواره به روابط عمومی جشنواره توضیح داد: «اگر بخواهیم اجراها را با سالهای گذشته مقایسه کنیم، پیشرفت زیادی رخ داده بود. نوازندگان نسبت به جشنوارۀ سال گذشته بهتر بودند. از گروه سنی الف بیشتر راضی بودیم. از لحاظ کوک، گروه الف مشکل بیشتری داشت و این طبیعی است. در ميان شرکتکنندگانِ گروه الف، یک شرکتکننده فوقالعاده داشتیم که حتی اگر در گروه سنی ج نیز شرکت میکرد، مقام نخست را کسب مینمود. گروه سنی ج نیز درک موسیقی خوبی داشت. این موسیقی بیشتر در منطقۀ آذربایجان رایج است، البته در تهران نیز بسیار وجود دارد. این موسیقی در مسیر رشد است. تغییرات در این موسیقی بهخوبى در طول جشنواره دیده میشود. اگر رگههایی از انحراف نیز وجود داشته باشد به آنها گوشزد میکنیم تا در آینده وارد بیراهه نشوند. در مجموع میتوان گفت خوب است.»
این داور در خصوص ردۀ سنی ج گفت: «گروه سنی ج شرکتکنندگان کمتری دارد و این به خاطر ترس از نتیجۀ مسابقه در سنین بالا است. رقابت در سنین بالا فشردهتر است و هیجان مسابقه بالاتر میرود. برای داوران هم بسیار مطلوبتر است که داوری پیچیدهتری داشته باشند.»
وی دربارۀ رپرتوار بخش موسیقی آذربایجان توضیح داد: پيشنهاد دادهایم که برای سال بعد رپرتواری برای این بخش مشخص شود. باید سنجش گستردهتر باشد و تنها محدود به یک قطعه نباشد. شرکتکنندهای میتواند روی یک قطعه بسیار مسلّط باشد، اما دیگر قطعات را نتواند بهخوبی بنوازد. قرار است از سال آینده رپرتوار مشخص شود. داوری قویتر خواهد شد و سطح دانش شرکتکنندگان نیز بالاتر خواهد رفت
.
او در پایان به شرکتکنندگان توصیه کرد: باید بیشتر تمرین کنند. نقطه ضعف آنها ناپختگی است. تلاش کنند تا مهارتشان را بالا ببرند و دامنۀ علم خود را گستردهتر کنند
.
«شهریار صدیق» نیز به عنوان یکی از داوران در حاشیۀ اجراهای این دوره به روابط عمومی جشنواره از کیفیت آثار اجرایی گفت: «اجرای شرکتکنندگان نسبت به سال گذشته پیشرفت خوبی کرده بود. استعداد فوقالعادهای نیز در گروه سنی الف کشف کردیم. اصالت کارشان خوب بود. در قسمت کیفیت و تکنیک ضعفهایی وجود داشت، اما در مجموع بسیار خوب آموختهاند. سطح شرکتکنندگان ارتقا پیدا کرده است. در سن زیر هجده سال نوازندگان بسیار خوبی رشد کردهاند. نوجوانان بسیار تأثیرگذار شدهاند. معلمان تحصیلکرده بیشتر شدهاند و دسترسی به موسیقی خوب امکانپذیر شده است. بهتر است این جشنوارهها در دیگر شهرهای کشورمان نیز برگزار شود. جشنواره انگیزه و قوت قلبی برای نوازندگان است. جشنواره باعث رشد و تلاش آنها میشود. هر سال تلاش میکنند تا برای سال آینده آماده شوند تا بتوانند بهتر حضور پیدا کنند. در سال آینده سطح جشنواره بالاتر خواهد رفت و رپرتواری تعیین خواهد شد. کسانی که علاقهمند هستند، تلاششان را بیشتر میکنند.»
«جابر اطاعتی» در ابتدا دربارۀ کیفیت اجراها اینچنین ارزیابی کرد: «اجراها نسبت به سال گذشته بهتر بود و رشد آنها کاملا محسوس بود. سطح کیفی ارتقا پیدا کرده و بسیار امیدوارکننده است. ردۀ سنی الف بهتر از دیگر گروههای سنی ظاهر شد. شرکتکنندگان بااستعدادِ جشنواره باید توسط نهادهای دیگر حمایت شوند. اگر از آنها حمایت نکنیم مثل این است که از موسيقی واقعی و اقوام کشور حمایت نکردهایم.»
او در رابطه با دغدغۀ امروز موسيقى کشور ادامه داد: «مهمترین بحثی که الان وجود دارد این است که حمایتی از جوانها برای آینده وجود داشته باشد. خیلی از ژانرها جایگاه واقعی خود را از دست دادهاند. نسل جوان نیازمند موسیقی درست در تمامی ژانرهاست. نسل جدیدِ موسیقی کارش را خوب آغاز نکرده و حتا طعم و عطر موسیقی سنتی هم از بین رفته است. بهتر است دیگر نهادها از جوانان حمایت کنند. سُلیستهای خوبِ جشنواره باید بهکار گرفته شوند. شرکتکنندگان بااستعداد میتوانند با ارکسترهای خوب همکاری کنند و روی صحنه بروند. همین رویکرد الگو و انگیزهای برای دیگران میشود. از کنسرتهای تكرارى ارکسترها جلوگیری شود و به ترویج فرهنگ موسیقیِ بیکلاممان اهميت داده شود.»
او در ادامه توضیح داد: «موسیقی ما، موسیقی غنی است و در مشرقزمین حرفی برای گفتن دارد. نباید فقط روی ما به موسیقی باکلام باشد. فضای واقعى موسیقی اصیل را تقویت کنیم تا نسل جدید از این مقوله جدا نشود. حمایت وظیفۀ همۀ ماست و باید با هم در جهت پیشرفت و بهکارگیری استعدادها رایزنی و تعامل داشته باشیم.»
فردا سهشنبه، 21 شهریور از ساعت 9 صبح بخش موسیقی شمال خراسان و موسیقی ترکمن برگزار خواهد شد. یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.
.
هیئت داوران که از استادان موسیقی آذربایجان هستند در حاشیۀ اجراهای این دوره به روابط عمومی جشنواره دربارۀ کیفیت اجراها توضیح دادند. «ایمران حیدری» پس از دیدن اجراها دربارۀ کیفیت آنها و تأثیرات جشنواره به روابط عمومی جشنواره توضیح داد: «اگر بخواهیم اجراها را با سالهای گذشته مقایسه کنیم، پیشرفت زیادی رخ داده بود. نوازندگان نسبت به جشنوارۀ سال گذشته بهتر بودند. از گروه سنی الف بیشتر راضی بودیم. از لحاظ کوک، گروه الف مشکل بیشتری داشت و این طبیعی است. در ميان شرکتکنندگانِ گروه الف، یک شرکتکننده فوقالعاده داشتیم که حتی اگر در گروه سنی ج نیز شرکت میکرد، مقام نخست را کسب مینمود. گروه سنی ج نیز درک موسیقی خوبی داشت. این موسیقی بیشتر در منطقۀ آذربایجان رایج است، البته در تهران نیز بسیار وجود دارد. این موسیقی در مسیر رشد است. تغییرات در این موسیقی بهخوبى در طول جشنواره دیده میشود. اگر رگههایی از انحراف نیز وجود داشته باشد به آنها گوشزد میکنیم تا در آینده وارد بیراهه نشوند. در مجموع میتوان گفت خوب است.»
این داور در خصوص ردۀ سنی ج گفت: «گروه سنی ج شرکتکنندگان کمتری دارد و این به خاطر ترس از نتیجۀ مسابقه در سنین بالا است. رقابت در سنین بالا فشردهتر است و هیجان مسابقه بالاتر میرود. برای داوران هم بسیار مطلوبتر است که داوری پیچیدهتری داشته باشند.»
وی دربارۀ رپرتوار بخش موسیقی آذربایجان توضیح داد: پيشنهاد دادهایم که برای سال بعد رپرتواری برای این بخش مشخص شود. باید سنجش گستردهتر باشد و تنها محدود به یک قطعه نباشد. شرکتکنندهای میتواند روی یک قطعه بسیار مسلّط باشد، اما دیگر قطعات را نتواند بهخوبی بنوازد. قرار است از سال آینده رپرتوار مشخص شود. داوری قویتر خواهد شد و سطح دانش شرکتکنندگان نیز بالاتر خواهد رفت
.
او در پایان به شرکتکنندگان توصیه کرد: باید بیشتر تمرین کنند. نقطه ضعف آنها ناپختگی است. تلاش کنند تا مهارتشان را بالا ببرند و دامنۀ علم خود را گستردهتر کنند
.
«شهریار صدیق» نیز به عنوان یکی از داوران در حاشیۀ اجراهای این دوره به روابط عمومی جشنواره از کیفیت آثار اجرایی گفت: «اجرای شرکتکنندگان نسبت به سال گذشته پیشرفت خوبی کرده بود. استعداد فوقالعادهای نیز در گروه سنی الف کشف کردیم. اصالت کارشان خوب بود. در قسمت کیفیت و تکنیک ضعفهایی وجود داشت، اما در مجموع بسیار خوب آموختهاند. سطح شرکتکنندگان ارتقا پیدا کرده است. در سن زیر هجده سال نوازندگان بسیار خوبی رشد کردهاند. نوجوانان بسیار تأثیرگذار شدهاند. معلمان تحصیلکرده بیشتر شدهاند و دسترسی به موسیقی خوب امکانپذیر شده است. بهتر است این جشنوارهها در دیگر شهرهای کشورمان نیز برگزار شود. جشنواره انگیزه و قوت قلبی برای نوازندگان است. جشنواره باعث رشد و تلاش آنها میشود. هر سال تلاش میکنند تا برای سال آینده آماده شوند تا بتوانند بهتر حضور پیدا کنند. در سال آینده سطح جشنواره بالاتر خواهد رفت و رپرتواری تعیین خواهد شد. کسانی که علاقهمند هستند، تلاششان را بیشتر میکنند.»
«جابر اطاعتی» در ابتدا دربارۀ کیفیت اجراها اینچنین ارزیابی کرد: «اجراها نسبت به سال گذشته بهتر بود و رشد آنها کاملا محسوس بود. سطح کیفی ارتقا پیدا کرده و بسیار امیدوارکننده است. ردۀ سنی الف بهتر از دیگر گروههای سنی ظاهر شد. شرکتکنندگان بااستعدادِ جشنواره باید توسط نهادهای دیگر حمایت شوند. اگر از آنها حمایت نکنیم مثل این است که از موسيقی واقعی و اقوام کشور حمایت نکردهایم.»
او در رابطه با دغدغۀ امروز موسيقى کشور ادامه داد: «مهمترین بحثی که الان وجود دارد این است که حمایتی از جوانها برای آینده وجود داشته باشد. خیلی از ژانرها جایگاه واقعی خود را از دست دادهاند. نسل جوان نیازمند موسیقی درست در تمامی ژانرهاست. نسل جدیدِ موسیقی کارش را خوب آغاز نکرده و حتا طعم و عطر موسیقی سنتی هم از بین رفته است. بهتر است دیگر نهادها از جوانان حمایت کنند. سُلیستهای خوبِ جشنواره باید بهکار گرفته شوند. شرکتکنندگان بااستعداد میتوانند با ارکسترهای خوب همکاری کنند و روی صحنه بروند. همین رویکرد الگو و انگیزهای برای دیگران میشود. از کنسرتهای تكرارى ارکسترها جلوگیری شود و به ترویج فرهنگ موسیقیِ بیکلاممان اهميت داده شود.»
او در ادامه توضیح داد: «موسیقی ما، موسیقی غنی است و در مشرقزمین حرفی برای گفتن دارد. نباید فقط روی ما به موسیقی باکلام باشد. فضای واقعى موسیقی اصیل را تقویت کنیم تا نسل جدید از این مقوله جدا نشود. حمایت وظیفۀ همۀ ماست و باید با هم در جهت پیشرفت و بهکارگیری استعدادها رایزنی و تعامل داشته باشیم.»
فردا سهشنبه، 21 شهریور از ساعت 9 صبح بخش موسیقی شمال خراسان و موسیقی ترکمن برگزار خواهد شد. یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 شهریور 1396 - 00:47
افزودن یک دیدگاه جدید