گفتوگو با سیاوش امامی به بهانه انتشار آلبوم «میوت ایجنسی» به تهیهکنندگی سامان مقدم
با آرزوهای بزرگی آمدیم اما سونامی ابتذال غرقمان کرد
موسیقی ما - حالا چهارده سال از زمانی که چند جوان بیست و چهار، پنج ساله تصمیم گرفتند رویاهایشان را تحقق ببخشند میگذرد؛ مثل خیلی دیگر از جوانهایی که با امید به آینده خواستند تجربههای جدید در موسیقی رقم بزنند و نتیجهاش چیزی جز دلسردی نبود. اما حالا سالها گذشته و بسیاری از همان جوانهای پر شر و شور، پدر و مادرهایی شدهاند که میخواهند رویاهایشان را در فرزندانشان به سرانجام برسند.
سیاوش امامی یکی از همان جوانها است که سال هشتاد، آن زمان که هنوز اینترنتها دایالآپ بودند توانست با گروهش یعنی «موتوژن» رتبه اول مسابقه معروف اینترنتی سایت «تهران اونیو» را به انتخاب داوران بهدست بیاورد؛ مسابقه جریانسازی که نقش مهمی در روی زمین آمدن گروههای زیرزمینی داشت و گروههایی مثل «127» هم دستآورد این اتفاق بودند.
همین میشود که گروه میوت ایجنسی Mute Agency)) شکل میگیرد و دو آلبوم ضبط و در فضای مجازی منتشر میکند. سیاوش میگوید سه عضو اصلی آن، امیر توسلی، هومن اژدری و من بودیم. هومن قطعات انگلیسی میخواند و گروه سعی در ارائه آثار در سبک Trip-Hop داشت؛ سبکی که گروههایی مثل Portishead و Massive Attack آغازکننده آن بودند و آن زمان هنوز یک دهه هم از شکلگیری این سبک در زادگاهش یعنی انگلیس نگذشته بود. اما آنها هم مثل خیلی از گروههای دیگر، مثل «اوهام» نتوانستند مجوز بگیرند تا همین یک ماه پیش که سیاوش در مراسم رونمایی از این کودک 14 ساله، آن را به زبان آورد.
کارهای سیاوش امامی البته تنها محدود به این گروه نبود و به عنوان نوازنده و تنظیمکننده با هنرمندان مختلفی کار کرده است؛ همکاری دامنهدار او با امیر توسلی در زمینه موسیقی فیلم، نوازندگی برای گروههای مختلف از جمله «کاربن»، تنظیم آلبوم «مرد خواب آلود» به خوانندگی علیرضا تهرانی و میکس و مستر آلبومهای «دگردیسی 1 و 2» از فرشاد رمضانی، رهبری ارکستر کامران تفتی، همکاری با هومن جاوید و البته همکاریاش با نوازنده گیتار باس گروه «کمل» یعنی کالین بیس که در یکی از قطعات آلبوم تازه منتشر شده گروه «میوت ایجنسی»، گیتار نواخته است.
من همان زمان که این آلبوم را تولید کردم، آن را پیش رامین صدیقی بردم که گفت این آلبوم باید ده سال دیگر منتشر شود چون الان جامعه ما نمیتواند آن را بپذیرد، ولی شاید ده سال دیگر بتواند و دقیقاً هم همان اتفاق افتاد. این آلبوم با در نظر گرفتن سال تولیدش، کاملاً شکل و شمایل خودش را دارد و شبیه چیزی نیست.
آنها آن مسیر را گذراندند و پیش آمدند و الان به جایی رسیدهاند که کاملاً مینیمال و به لپتاپ و نرمافزار منتقل شدهاند. ما کسی که سینتیسایزر بداند و در واقع مثل کلاوس شولتز سینتپلیر باشد، در تاریخمان نداشتیم. حتی گاهی اوقات «اورگن» را با «سینت سایزر» اشتباه میگیرند و میگویند انوشیروان روحانی سینت سایزر مینوازد؛ نه، آن سینت نیست! طبیعتاً افرادی هستند که از سینتسایزر استفاده میکنند اما من آلبومی را در ایران ندیدهام که به شکل رسمی منتشر و مثل کارهای «کلاوس شولتز» صرفاً سینتسایزر با همان شیوه در آن سالها باشد. اصلاً امکاناتش را هم نداشتهایم!
سامان مقدم که آن زمان دنبال ساپورت کردن یک گروه موسیقی بود، این موزیک را شنید و از آن خوشش آمد. بعد هم از طریق امیر توسلی قرار گذاشتیم و هومن اژدری هم به ما اضافه شد و به این شکل پروژه «میوت ایجنسی» شکل گرفت.
سیاوش امامی یکی از همان جوانها است که سال هشتاد، آن زمان که هنوز اینترنتها دایالآپ بودند توانست با گروهش یعنی «موتوژن» رتبه اول مسابقه معروف اینترنتی سایت «تهران اونیو» را به انتخاب داوران بهدست بیاورد؛ مسابقه جریانسازی که نقش مهمی در روی زمین آمدن گروههای زیرزمینی داشت و گروههایی مثل «127» هم دستآورد این اتفاق بودند.
همین میشود که گروه میوت ایجنسی Mute Agency)) شکل میگیرد و دو آلبوم ضبط و در فضای مجازی منتشر میکند. سیاوش میگوید سه عضو اصلی آن، امیر توسلی، هومن اژدری و من بودیم. هومن قطعات انگلیسی میخواند و گروه سعی در ارائه آثار در سبک Trip-Hop داشت؛ سبکی که گروههایی مثل Portishead و Massive Attack آغازکننده آن بودند و آن زمان هنوز یک دهه هم از شکلگیری این سبک در زادگاهش یعنی انگلیس نگذشته بود. اما آنها هم مثل خیلی از گروههای دیگر، مثل «اوهام» نتوانستند مجوز بگیرند تا همین یک ماه پیش که سیاوش در مراسم رونمایی از این کودک 14 ساله، آن را به زبان آورد.
کارهای سیاوش امامی البته تنها محدود به این گروه نبود و به عنوان نوازنده و تنظیمکننده با هنرمندان مختلفی کار کرده است؛ همکاری دامنهدار او با امیر توسلی در زمینه موسیقی فیلم، نوازندگی برای گروههای مختلف از جمله «کاربن»، تنظیم آلبوم «مرد خواب آلود» به خوانندگی علیرضا تهرانی و میکس و مستر آلبومهای «دگردیسی 1 و 2» از فرشاد رمضانی، رهبری ارکستر کامران تفتی، همکاری با هومن جاوید و البته همکاریاش با نوازنده گیتار باس گروه «کمل» یعنی کالین بیس که در یکی از قطعات آلبوم تازه منتشر شده گروه «میوت ایجنسی»، گیتار نواخته است.
***
- * دقیقاً چهارده سال از زمان تولید آلبوم «میوت اِیجِنسی» میگذرد؛ دلیل این همه وقفه برای انتشار آن چه بود؟
- * این آلبوم با همان شکل و شمایل چهارده سال پیش است یا قطعات دوباره بازسازی شدهاند؟
- * فکر میکنی با توجه به تکنولوژی و تجهیزات جدید، شنیدن آلبومی با کیفیت چهارده سال پیش همچنان میتواند جذابیت داشته باشد؟
- * یعنی فکر نمیکنی که این آلبوم مخاطب عام هم داشته باشد؟
من همان زمان که این آلبوم را تولید کردم، آن را پیش رامین صدیقی بردم که گفت این آلبوم باید ده سال دیگر منتشر شود چون الان جامعه ما نمیتواند آن را بپذیرد، ولی شاید ده سال دیگر بتواند و دقیقاً هم همان اتفاق افتاد. این آلبوم با در نظر گرفتن سال تولیدش، کاملاً شکل و شمایل خودش را دارد و شبیه چیزی نیست.
- * زمانی که این آلبوم را تولید کردی، از تولد این سبک از موسیقی (تریپهاپ) در زادگاهش یعنی انگلستان چیزی حدود ده سال گذشته بود که آن زمان شاید در دنیا هم مخاطب فراگیری نداشت اما الان بخش الکترونیک موسیقی زیاد شده و بیشتر شنیده میشود. به نظرت الان این ژانر در چه وضعیتی است و آیا میتواند مخاطب بیشتری داشته باشد؟
- * حرف از مُد زدی؛ در این چند وقت اخیر استفاده از فضای الکترونیک خیلی در ایران مد شده که البته شاید خیلی مواقع فقط نامش را یدک میکشد. الان این جریان را در موسیقی ایران چطور میبینی؟
آنها آن مسیر را گذراندند و پیش آمدند و الان به جایی رسیدهاند که کاملاً مینیمال و به لپتاپ و نرمافزار منتقل شدهاند. ما کسی که سینتیسایزر بداند و در واقع مثل کلاوس شولتز سینتپلیر باشد، در تاریخمان نداشتیم. حتی گاهی اوقات «اورگن» را با «سینت سایزر» اشتباه میگیرند و میگویند انوشیروان روحانی سینت سایزر مینوازد؛ نه، آن سینت نیست! طبیعتاً افرادی هستند که از سینتسایزر استفاده میکنند اما من آلبومی را در ایران ندیدهام که به شکل رسمی منتشر و مثل کارهای «کلاوس شولتز» صرفاً سینتسایزر با همان شیوه در آن سالها باشد. اصلاً امکاناتش را هم نداشتهایم!
- * زبان این آلبوم صرفاً انگلیسی است؛ دلیل این انتخاب چه بود؟
- * یعنی نمیتوان تریپهاپ را ایرانیزه کرد؟
- * به سامان مقدم اشاره کردی؛ چه شد که تصمیم گرفتی او را به عنوان تهیهکننده انتخاب کنی؟
سامان مقدم که آن زمان دنبال ساپورت کردن یک گروه موسیقی بود، این موزیک را شنید و از آن خوشش آمد. بعد هم از طریق امیر توسلی قرار گذاشتیم و هومن اژدری هم به ما اضافه شد و به این شکل پروژه «میوت ایجنسی» شکل گرفت.
- * برنامه آینده گروه «میوت ایجنسی» چه خواهد بود؟
- * و حرف پایانی؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 اردیبهشت 1397 - 15:04
افزودن یک دیدگاه جدید