گفتوگو با آهنگساز و نوازندهای که ساخت موسیقی فیلم «مست عشق» را برعهده دارد
سهراب پورناظری: در حال حاضر دچار یک سونامی فرهنگی هستیم
ندا سیجانی - برخی از استادان و اهالی موسیقی معتقدند ذائقه موسیقایی امروزجامعه دستخوش تغییر شده است؛ چه این تغییر را در مسیری پیش رونده ببینیم، چه در راه سطحینگری، بههرشکل موسیقی امروز آن چیزی نیست که چنددهه پیشتر بود. شاید نخ ارتباطی آن گذشته و این حال را بتوان در پدران و فرزندان حوزه موسیقی سراغ گرفت. مردانی میراث دار که وظیفه خود دانستهاند هنر متعالیشان را بهصورت موروثی به فرزندان خود منتقل کنند تا این میراث گرانبها همچنان نسل به نسل مانا بماند. چهرههایی چون کیخسرو پورناظری، محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، شهرام ناظری، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده و دیگرانی که تلاششان در این انتقال میراث به ظهور چهرههایی چون تهمورس و سهراب پورناظری، همایون شجریان، امید لطفی، حافظ ناظری، آیین مشکاتیان، صبا و نیما علیزاده و چندین و چند ستاره دیگر آسمان موسیقی امروز ایران ختم شده است. اما درباره اینکه فرزندان چقدر در مسیر پدر گام برداشتهاند و راه را درست پیمودهاند و موفق بودهاند یا نه، تاریخ قضاوت خواهد کرد.
سهراب پورناظری یکی ازهمین نوگرایان موسیقی است؛ آهنگساز و نوازنده تنبورو کمانچه. اومانند پدرش استاد کیخسرو پورناظری درخانوادهای اهل موسیقی متولد شده و رهرو راه پدراست؛ پدری که تحولی نوین در تنبور ایجاد کرد و ساز گوشهنشین خانقاهها را به محافل عمومی آورد. حال سهراب داعیهای دیگر در سر دارد؛ او معتقد است: «من زاده زمان خود هستم و قرارنیست همان کاری را که پدرم پیشتر انجام داد، عین به عین به جامعه تحویل بدهم. من به هنر زنده اعتقاد دارم و بر این باورم که هنر باید پویا باشد.»
علاقهمندی سهراب به موسیقی به دوران کودکی او برمیگردد و درهمان سنین کم، عزمش را جزم کرد تا موسیقی ردیف و دستگاهی ایران را با ساز تنبور بیاموزد و بعد از آن، آرامآرام، به گروه شمس ملحق شد. گروهی که مؤسس آن پدرش است و آثارماندگاری چون «صدای سخن عشق»، «مطرب مهتاب رو» و «افسانه تنبور» با صدای خوانندگان برجسته ایران در این گروه ضبط و اجرا شده است. سهراب پورناظری دراین سالها تلاش کرد با حفظ نغمههای اصیل موسیقی ایرانی، ابداعات و اندیشههای خود را درنواختن تنبور پیاده کند و این نگاه نوگرایانه بر آن بود که موسیقی ایرانی را همنشین موسیقی غربی کند و تنبور را کنار گیتار بگذارد تا با این تلفیق موسیقایی، صدای این ساز گوشهنشین را به گوش دنیا برساند. این اما پایان ماجرا نبود؛ نگاه متفاوت سهراب به موسیقی امروز و جامعه یا همانی که پیشتر ذائقه موسیقایی نام نهادیم، درآلبومهایش و درهمکاری با همایون شجریان آشکار میشود. اگرچه دراین باب نسبت به نوع آثار و نگاه این دو هنرمند نظرات متفاوتی وجود داشت و برخی از اهالی موسیقی بر این عقیده بودند که همایون و سهراب در هنر موروثی خود ساختارشکنی کردهاند. او در همین گفتوگو میگوید: «چرا همایون شجریان باید قدم به قدم مسیر هنری استاد محمدرضا شجریان را دنبال کند؟ اگر اینگونه است پیشتر استاد شجریان این مسیر را به بهترین شکل و در زمانه خود رفته و چه فایدهای خواهد داشت چرا که این کار تنها تکرارمکررات است.»این گفتوگو به بهانه خبر همکاری دوباره همایون شجریان و سهراب پورناظری در فیلم سینمایی «مست عشق» که داستان شمس و مولاناست انجام گرفت؛ با این حال، بهانه در طول گفتوگو کنار رفت و صحبتمان با این آهنگساز جوان وخوشآتیه امروزموسیقی ایران درمورد فعالیتهای هنریاش، تلفیق شعر با موسیقی و ایدههای جالب و پرمخاطبی که او در ساخت تعدادی از آثار بسیار شنیده شده این سالهای موسیقی ایران به خرج داده، گسترش پیدا کرد تا یکی از مفصلترین گفتوگوهای مطبوعاتی این سالهای سهراب پورناظری را سبب شود.
سهراب پورناظری یکی ازهمین نوگرایان موسیقی است؛ آهنگساز و نوازنده تنبورو کمانچه. اومانند پدرش استاد کیخسرو پورناظری درخانوادهای اهل موسیقی متولد شده و رهرو راه پدراست؛ پدری که تحولی نوین در تنبور ایجاد کرد و ساز گوشهنشین خانقاهها را به محافل عمومی آورد. حال سهراب داعیهای دیگر در سر دارد؛ او معتقد است: «من زاده زمان خود هستم و قرارنیست همان کاری را که پدرم پیشتر انجام داد، عین به عین به جامعه تحویل بدهم. من به هنر زنده اعتقاد دارم و بر این باورم که هنر باید پویا باشد.»
علاقهمندی سهراب به موسیقی به دوران کودکی او برمیگردد و درهمان سنین کم، عزمش را جزم کرد تا موسیقی ردیف و دستگاهی ایران را با ساز تنبور بیاموزد و بعد از آن، آرامآرام، به گروه شمس ملحق شد. گروهی که مؤسس آن پدرش است و آثارماندگاری چون «صدای سخن عشق»، «مطرب مهتاب رو» و «افسانه تنبور» با صدای خوانندگان برجسته ایران در این گروه ضبط و اجرا شده است. سهراب پورناظری دراین سالها تلاش کرد با حفظ نغمههای اصیل موسیقی ایرانی، ابداعات و اندیشههای خود را درنواختن تنبور پیاده کند و این نگاه نوگرایانه بر آن بود که موسیقی ایرانی را همنشین موسیقی غربی کند و تنبور را کنار گیتار بگذارد تا با این تلفیق موسیقایی، صدای این ساز گوشهنشین را به گوش دنیا برساند. این اما پایان ماجرا نبود؛ نگاه متفاوت سهراب به موسیقی امروز و جامعه یا همانی که پیشتر ذائقه موسیقایی نام نهادیم، درآلبومهایش و درهمکاری با همایون شجریان آشکار میشود. اگرچه دراین باب نسبت به نوع آثار و نگاه این دو هنرمند نظرات متفاوتی وجود داشت و برخی از اهالی موسیقی بر این عقیده بودند که همایون و سهراب در هنر موروثی خود ساختارشکنی کردهاند. او در همین گفتوگو میگوید: «چرا همایون شجریان باید قدم به قدم مسیر هنری استاد محمدرضا شجریان را دنبال کند؟ اگر اینگونه است پیشتر استاد شجریان این مسیر را به بهترین شکل و در زمانه خود رفته و چه فایدهای خواهد داشت چرا که این کار تنها تکرارمکررات است.»این گفتوگو به بهانه خبر همکاری دوباره همایون شجریان و سهراب پورناظری در فیلم سینمایی «مست عشق» که داستان شمس و مولاناست انجام گرفت؛ با این حال، بهانه در طول گفتوگو کنار رفت و صحبتمان با این آهنگساز جوان وخوشآتیه امروزموسیقی ایران درمورد فعالیتهای هنریاش، تلفیق شعر با موسیقی و ایدههای جالب و پرمخاطبی که او در ساخت تعدادی از آثار بسیار شنیده شده این سالهای موسیقی ایران به خرج داده، گسترش پیدا کرد تا یکی از مفصلترین گفتوگوهای مطبوعاتی این سالهای سهراب پورناظری را سبب شود.
- موسیقی تیتراژ «مست عشق» اولین تجربه همکاری شما با آقای «حسن فتحی» کارگردان این فیلم سینمایی است؛ در ابتدا بگویید این همکاری چطور شکل گرفت؟
- آنطور که در خبرها اعلام شده همایون شجریان بهعنوان خواننده اثر انتخاب شده است. این همکاری قرار است چطور پیش برود؟
- موضوع این فیلم برههای از زندگی مولانا جلالالدین بلخی و شمس تبریزی است و قطعاً به موسیقی ویژهای برای خلق این حال و هوا نیاز است. برای ساخت موسیقی این کار از چه معیارها و سازبندیهایی استفاده خواهید کرد؟
- ضبط این اثر در چه کشورهایی صورت خواهد گرفت و ارکستر غربی مد نظرتان چه ارکستری است؟
- با توجه به سابقه شما در موسیقی عرفانی از نحوه استفاده این نوع موسیقی در این کار بگویید؟
- در ساخت این اثر از موسیقی مقامی کردی هم استفاده میشود؟
- عنوانبندی پایانی این فیلم اثری با کلام خواهد بود؟
- غیر از عنوانبندی پایانی، قطعات با کلام دیگری هم در طول فیلم خواهیم شنید؟
- یکی از مؤلفههای آثار شما توجه به شعر در موسیقی است. قاعدتاً این نکته با زادگاه شما که مهد شعر و موسیقی است بیربط نبوده است. پیوند شعر و موسیقی چقدر برای شما اهمیت دارد و نسبت به آن احساس مسئولیت میکنید؟
- اشعار مورد استفادهتان را خودتان انتخاب میکنید؟
- بر اساس اکثر آثار موسیقایی که امروز به گوش میرسد میتوان به این نتیجه رسید که نسل امروز یا حتی یکی، دو نسل قبلتر با شعر کلاسیک ایرانی ارتباط خوبی ندارد و از اشعار فاخر کمتر بهره میبرد. به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟
- در تغییر ذائقه نسل امروز علاوه بر رسانه ملی، استادان موسیقی چقدر نقش داشتهاند؟ گاهی اوقات دیده میشود این استادان آثار خود را با توجه به خواسته نسل امروز تولید میکنند.
- شما در انتخابات دولت آقای روحانی از حامیان ایشان بودید و اعلام کردید این رأی برای 4 سال نیست. با این حساب شرایط کنونی را چگونه ارزیابی میکنید؟
- ارزیابی شما از آثار موسیقی سنتی که طی سالهای اخیر تولید شده چیست؟
- برگردیم به فعالیتهای حرفهای شما در زمینه آهنگسازی؛ در این عرصه از آثار چه هنرمندانی تأثیر گرفتهاید؟
- به نظر شما چرا آثار آهنگسازان نسل امروز نمیتوانند به اندازه آثار چهرههای سالهای گذشته ماندگار شوند؟
- این گسست شاید به این دلیل باشد که احترام استاد و شاگردی کمرنگتر شده است؟
- حال که بحث به انتقاد کشید بگذارید در مورد خودتان هم صحبت کنیم. برخی بر این عقیدهاند که نسل امروز موسیقی ایرانی و کسانی مثل سهراب پورناظری و همایون شجریان که در خانوادهای اهل هنر و موسیقی پرورش یافتهاند و میراثدار پدرانشان هستند، از مسیر هنری خود خارج شدهاند و ساختارشکنی کردهاند. این اتهام را قبول دارید؟
- با این اوصاف آیا به نظر خودتان توانستهاید وامدار هنر پدرتان، کیخسرو پورناظری، باشید؟
- منتقدان شما همچنین میگویند برادران پورناظری در مسیر هنری همایون شجریان تأثیر منفی گذاشتهاند و آن را به انحراف کشاندهاند. پاسخ شما به این منتقدان چیست؟
- با این حال بعد از همکاری شما با همایون شجریان، روند تولید موسیقی ایرانی چه در تولید آثار و چه در اجراهای صحنهای، دچار تغییراتی شد و افراد زیادی این مسیر را دنبال کردند. ارزیابی خودتان از این تأثیرگذاری چیست؟
- با توجه به سلیقه نزدیک کاری شما و همایون شجریان آیا همکاری کردن با خواننده های دیگر برای شما سختتر و حساستر نخواهد بود؟
- آیا این حساسیتها در ساخت موسیقی فیلم هم وجود دارد؟ از این جهت میپرسم که اکثر کارهای شما با همکاری حمید نعمتالله شکل گرفته است.
- کمی درباره کنسرت نمایش «سی» که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، توضیح میدهید؟
- آیا بخش دوم این کنسرت نمایش اجرا خواهد شد؟
- شما تجربه هایی هم در حوزه خوانندگی داشتهاید. کمی هم از خوانندگی خود بگویید. این علاقه چقدر جدی است و ممکن است ادامه داشته باشد؟
- ظاهراً شما با پیشنهادهایی در زمینه بازیگری هم مواجه بودهاید. ممکن است روزی به یکی از آنها پاسخ مثبت بدهید؟
- یکی دیگر از فعالیتهای شما پیگیری مسترکلاسهای آموزش موسیقی پورناظری و فراخوان برای شناخت استعدادهای درخشان است. بعد از این تجربه فضاهای آموزشی ما را در حوزه موسیقی چگونه ارزیابی میکنید ؟
- قرار بود یک آلبوم از آثار استاد محمدرضا شجریان منتشر کنید. نتیجه کار چه شد؟
- در آینده برنامهای برای برگزاری کنسرت دارید؟
- چشمانداز شما از آینده موسیقی ایران چیست؟
منبع:
روزنامه ایران
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 آذر 1398 - 15:17
افزودن یک دیدگاه جدید