بازار موسیقی دستِ دلالان افتاده است
گفتوگو با مسعود همایونی و امیرعلی عظیمی به بهانهی انتشار «فصل عاشقانهها» از «وایت نویز»
موسیقی ما- گروه موسیقی «وایت نویز» چندی قبل، اولین آلبوم رسمی خود را با نام «فصل اول (عاشقانهها)» منتشر کرد. این البته آغاز فعالیتهای این گروه متشکل از مسعود همایونی و امیرعلی عظیمی است و از این پس شاهدِ انتشار آثار بیشتری از آنان خواهیم ژبود (با خیالِ راحت از شنیدنِ یک موسیقی استاندارد و حرفهای)
این گفتوگو به بهانهی انتشارِ همین اثر شکل گرفت؛ اما بحث به مسایلِ امروزِ موسیقی رسید. به فضایی که انگار جز چند نفرِ معدود، هیچکس (نه هنرمندانِ واقعی، نه مخاطبان و نه دستاندرکارانِ این هنر-صنعت) از آن رضایت ندارند؛ هنرمندان واقعی هر روز مهجورتر شده و به اختیار و گاه بهاجبار از آن دست کشیدهاند و عرصه، جولانگاهِ عدهای شده که شبکهای شکل دادهاند و دستِ هنرمندان و نوازندههای کاربلد را از آن کوتاه کردهاند.
باید حرفهای «مسعود همایونی» را شنید از آنچه امروز بر سرِ نوازندگانِ بزرگی آمده که عمرِ خویش را صرفِ این هنر کردهاند و بعد از دههها فعالیت در آن، حالا ثمری ندیدهاند و انگار دارند این غزلِ سعدی را زندگی میکنند که: « نه ره گریز دارم نه طریق آشنایی/ چه غم اوفتادهای را که تواند احتیالی» و چارهشان چیست که عمر خویش را صرفِ هنرشان کردهاند؟
این گفتوگو را به شکلِ کامل در سایت «موسیقی ما» مشاهده کنید؛ صحبتهای این دو هنرمند نیشترِ تیزی است که آدم را گاهی اذیت میکند؛ اما همینکه دارند کارهایشان را میکنند با قدرتِ بسیار خود امید بزرگی است.
مسعود همایونی:
وایت نویز حاصل رفاقتِ ما با یکدیگر است
هیچوقت ذهنم را فقط معطوفِ موسیقی خاصی نکردم
شنیدن موسیقی در سبکهای مختلف این فرصت را به من داد تا در آثار متفاوت بنوازم
من وقتی کار حرفهایم را شروع کردم فضای موسیقی یک قداست و حرمت عجیبی داشت
متاسفانه موسیقی ما تبدیل به یک بازار دلالی شده است
وقتی حجمِ زیادی از بدی وجود دارد، خوبیها کمتر به چشم میآید
نوازندههای برجستهی ما دیگر نمینوازند، چون دستمزدهایی که به آنها تعلق میگیرد، بسیار توهینآمیز است
اگر تمام هنرمندانِ موسیقی با هم تصمیم بگیرند تا برای مدتی فعالیت نداشته باشند، آنوقت میتوان امیدوار بود که فضای موسیقی درست شود
در مارکت موسیقی پول بسیار زیادی وجود دارد؛ غیر از این بود تهیهکنندهها وارد این حوزه نمیشدند
گردش مالی موجود در موسیقی به نوازندهها و قشر زحمتکشِ آن نمی رسد
شکل مافیایی صنعت-هنر موسیقی این است که تنها عدهای از مواهبِ مالی آن بهره میبرند
ما صنف درستی برای حمایت از موسیقیدان نداریم
«روزبه بمانی» تنها یک ترانهسرا نیست او یک ایدئولوگ است
ما نوازندگان بسیار ماهری داریم؛ اما جایگاه و بستری برای آنان فراهم نبوده است
تصمیم گرفتیم یکی از کارهای قبلی کوروش یغمایی به نام آشیونه با سبک و سیاق خودمان بازخوانی کنیم
امیر علی عظیمی:
همیشه سعی میکنیم در بخشهای مختلف تولید اثر اعمال نظر میکنیم
وقتی افراد سودجویی که درک هنری ندارند، شروع به تشکیل شبکه میکنند، تلاش دارند تا افرادِ ماهرِ این هنر از آن سر درنیاورند
ما همیشه مخالف تهیهکننده بودیم چون نمیخواهیم بر اساسِ معیارهای آنان فعالیت کنیم
روزبه بمانی جایگاه مهمی در تاریخ ترانهی ایران دارد
بخشی از موسیقی ما (بخش بینالمللی) گم شده است
در وایت نویز تصمیم گرفتیم که در بخش بینالمللی فعالیت بیشتری داشته باشیم
همایون شجریان در دنیا رقیب ندارد و من با اینکه سنتی نمیخواهم همیشه از او یاد میگیرم
این گفتوگو به بهانهی انتشارِ همین اثر شکل گرفت؛ اما بحث به مسایلِ امروزِ موسیقی رسید. به فضایی که انگار جز چند نفرِ معدود، هیچکس (نه هنرمندانِ واقعی، نه مخاطبان و نه دستاندرکارانِ این هنر-صنعت) از آن رضایت ندارند؛ هنرمندان واقعی هر روز مهجورتر شده و به اختیار و گاه بهاجبار از آن دست کشیدهاند و عرصه، جولانگاهِ عدهای شده که شبکهای شکل دادهاند و دستِ هنرمندان و نوازندههای کاربلد را از آن کوتاه کردهاند.
باید حرفهای «مسعود همایونی» را شنید از آنچه امروز بر سرِ نوازندگانِ بزرگی آمده که عمرِ خویش را صرفِ این هنر کردهاند و بعد از دههها فعالیت در آن، حالا ثمری ندیدهاند و انگار دارند این غزلِ سعدی را زندگی میکنند که: « نه ره گریز دارم نه طریق آشنایی/ چه غم اوفتادهای را که تواند احتیالی» و چارهشان چیست که عمر خویش را صرفِ هنرشان کردهاند؟
این گفتوگو را به شکلِ کامل در سایت «موسیقی ما» مشاهده کنید؛ صحبتهای این دو هنرمند نیشترِ تیزی است که آدم را گاهی اذیت میکند؛ اما همینکه دارند کارهایشان را میکنند با قدرتِ بسیار خود امید بزرگی است.
مسعود همایونی:
وایت نویز حاصل رفاقتِ ما با یکدیگر است
هیچوقت ذهنم را فقط معطوفِ موسیقی خاصی نکردم
شنیدن موسیقی در سبکهای مختلف این فرصت را به من داد تا در آثار متفاوت بنوازم
من وقتی کار حرفهایم را شروع کردم فضای موسیقی یک قداست و حرمت عجیبی داشت
متاسفانه موسیقی ما تبدیل به یک بازار دلالی شده است
وقتی حجمِ زیادی از بدی وجود دارد، خوبیها کمتر به چشم میآید
نوازندههای برجستهی ما دیگر نمینوازند، چون دستمزدهایی که به آنها تعلق میگیرد، بسیار توهینآمیز است
اگر تمام هنرمندانِ موسیقی با هم تصمیم بگیرند تا برای مدتی فعالیت نداشته باشند، آنوقت میتوان امیدوار بود که فضای موسیقی درست شود
در مارکت موسیقی پول بسیار زیادی وجود دارد؛ غیر از این بود تهیهکنندهها وارد این حوزه نمیشدند
گردش مالی موجود در موسیقی به نوازندهها و قشر زحمتکشِ آن نمی رسد
شکل مافیایی صنعت-هنر موسیقی این است که تنها عدهای از مواهبِ مالی آن بهره میبرند
ما صنف درستی برای حمایت از موسیقیدان نداریم
«روزبه بمانی» تنها یک ترانهسرا نیست او یک ایدئولوگ است
ما نوازندگان بسیار ماهری داریم؛ اما جایگاه و بستری برای آنان فراهم نبوده است
تصمیم گرفتیم یکی از کارهای قبلی کوروش یغمایی به نام آشیونه با سبک و سیاق خودمان بازخوانی کنیم
امیر علی عظیمی:
همیشه سعی میکنیم در بخشهای مختلف تولید اثر اعمال نظر میکنیم
وقتی افراد سودجویی که درک هنری ندارند، شروع به تشکیل شبکه میکنند، تلاش دارند تا افرادِ ماهرِ این هنر از آن سر درنیاورند
ما همیشه مخالف تهیهکننده بودیم چون نمیخواهیم بر اساسِ معیارهای آنان فعالیت کنیم
روزبه بمانی جایگاه مهمی در تاریخ ترانهی ایران دارد
بخشی از موسیقی ما (بخش بینالمللی) گم شده است
در وایت نویز تصمیم گرفتیم که در بخش بینالمللی فعالیت بیشتری داشته باشیم
همایون شجریان در دنیا رقیب ندارد و من با اینکه سنتی نمیخواهم همیشه از او یاد میگیرم
افزودن یک دیدگاه جدید