برنامه یاد بعضی نفرات
 
chris
به مناسبت 63 سالگی کریس دی‌ برگ؛
نگاهی به زندگی و ترانه‌های کریس دی برگ

موسیقی ما - کریس دی‌ برگ، خوانندهٔ ایرلندی‌ـ‌انگلیسی‌ـ‌آرژانتینی‌تبار موسیقی پاپ روز 15 اکتبر 2011 پا به 63 سالگی گذاشت. به همین مناسبت نگاهی به وقایع مهم زندگی این چهرهٔ سرشناس دنیای موسیقی داریم:

کودکی

نام کامل‌ کریس دی برگ،‌ کریستوفر جان دیویسون است. وی در 15 اکتبر سال 1948 در آرژانتین متولد شد. پدرش چارلز دیویسون دیپلمات بریتانیایی و مادرش ماوی امیلی دی برگ منشی وزارت امور خارجه‌ٔ ایرلند بود.

نیاکان کریس از جمله خانواده‌های اصیل و برجستهٔ اروپایی بودند که بعدها به ایرلند مهاجرت کردند. شجره‌ٔ خانوادگی کریس به ریچارد شیردل، پادشاه انگلستان، برمی‌گردد.

کودکی کریس دی برگ به‌خاطر شغل دیپلماتیک پدر به مسافرت و کسب تجربه در این راه گذشت و به این خاطر در کشورهای مختلفی مثل مالت، نیجریه و زئیر بزرگ شد. هنگامی که 12 ساله بود، خانواده‌اش به ایرلند رفتند؛ جایی که هنوز هم کریس دی برگ با همسرش دایان و فرزندانش رزانا، هوبی و مایکل در آن زندگی می‌کند.

برادری که آینده را به کریس هدیه داد

در سال 1960 پدرش یک قلعه‌ٔ قدیمی در وکسفورد به‌ نام بارگی را که قدمت آن به قرن دوازدهم میلادی باز می‌گشت، خریداری کرد و آن را برای سکونت خانوادهٔ خود بازسازی کرد. یک‌ سال پس از ورود به قلعه‌ٔ بارگی‌، ریچارد، برادر بزرگ‌تر کریس، در سالگرد تولد او گیتاری به وی هدیه داد که مسیر زندگی کریس را تغییر داد. او روزها و ساعت‌های بسیاری را به تمرین با گیتار می‌پرداخت. کریس نخستین کنسرت‌هایش را در این قلعه اجرا می‌کرد و بعد از ظهرها برای میهمانان گیتار می‌نواخت که مورد استقبال اقوام دور و نزدیک قرار گرفت و عزم وی را برای کسب مهارت در نواختن گیتار جزم کرد. کریس نواختن گیتار را با روش آزمون و خطا، یعنی بدون هیچ نت از پیش نوشته‌شده‌ای یاد گرفت.

تحصیلات و اولین گام‌ها در عرصهٔ موسیقی

وی دوران ابتدایی را در مدرسه‌ٔ «مارلبورو» طی کرد و سپس از کالج مشهور «ترینیتی» در دوبلین در رشته‌های زبان و ادبیات انگلیسی، زبان فرانسوی و تاریخ فارغ‌التحصیل شد. هنگامی که وی مشغول تحصیل در کالج بود، شروع به نوشتن ترانه‌های پاپ کرد. نخستین ترانه‌ی او که «the waste of love» نام داشت، در این دوران سروده شد.

کریس در سال 1971 برای پیدا کردن یک شغل مناسب در موسیقی به لندن سفر کرد. او در یک رستوران و آرایشگاه به‌ عنوان خواننده شروع به ‌کار کرد و از طرف یکی از دوستانش که به تازگی رستورانی در دوبلین تأسیس کرده بود، پیشنهاد کار دریافت کرد و برای میهمانانی که مشغول صرف غذا بودند، موسیقی می‌نواخت. وی بعد از ظهر روزهای شنبه تمام وقت خود را در فروشگاه سی‌دی و کاست نزدیک خانه صرف گوش‌دادن به ترانه‌های جدید می‌کرد.

فعالیت‌های حرفه‌ای

کریس در سال 1974 پس از فارغ‌التحصیلی از کالج به‌همراه گروه معتبر و مشهور ایرلندی «هورس‌لیپس» در یک تور بین‌المللی شرکت کرد و با دو تهیه‌کننده‌ٔ معتبر موسیقی، داگ فلت و گای فلچر، آشنا شد و با کمک آن‌ها قراردادی را با شرکت «a & m» امضا کرد. بعد از آن گروه «سوپرترمپ» را در تور جدیدترین آلبومشان به‌نام «جنایت قرن» همراهی کرد. در این زمان بود که نامش را به کریس دی برگ تغییر داد و در سال 1975 آماده‌ٔ انتشار اولین آلبومش به‌نام «فراسوی این دیوارهای قلعه» شد.

آلبوم‌ها:

» فراسوی این دیوارهای قلعه
» قطار اسپانیایی و داستان‌های دیگر
»مرد روی خط (1984)
» به ‌سوی روشنایی (1986)
» رنگ‌های پرنده (1988)
»زمان‌بندی همه چیز است (2002)
» جاده‌ای به سوی آزادی (2004)
» مرد قصه‌گو (2006)
» ردپاها (2009)
» ناوگان ماه و داستان‌های دیگر (2010)
» ردپاها 2 (2011)

کریس دی برگ و ایران

این خوانندهٔ پاپ در دسامبر سال 2007 (خرداد 1387) سفری به ایران داشت. این سفر به منظور آماده‌سازی جهت برگزاری کنسرت وی به ایران انجام شد. کریس در این سفر با گروه موسیقی آریان همراه شد و ترانهٔ مشترکشان به نام «دوستت دارم» در بهار سال 1387 در ایران منتشر شد.

این آهنگ که بر پایهٔ آهنگ «The Word I Love You» (از ساخته‌های کریس دی برگ) تنظیم شد، در واقع اجرای جدیدی از آهنگ کریس است که بعضی از قسمت‌های آن با ترجمه‌ٔ فارسی توسط گروه آریان خوانده ‌شد. این آهنگ با نام «نوری تا ابدیت (دوستت دارم)» در چهارمین آلبوم آریان با عنوان «بی‌ تو با تو» منتشر شد.

وی که در کنسرتی مشترک با گروه آریان هم‌نوا شد،‌ در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت: «از زمانی که پسری کوچک بودم، دیدن ایران برایم یک رویا بود. آمدنم به اینجا هیچ دلیل سیاسی ندارد.»

منبع: ایسنا

تاریخ انتشار : یکشنبه 1 آبان 1390 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نگاهی به زندگی و ترانه‌های کریس دی برگ | موسیقی ما