برنامه یاد بعضی نفرات
 
آهنگ جدید «ساسی» به نام «برادران لیلا» منتشر شد
فاجعه‌ای با نامِ «ساسی»
 موسیقی ما- روز چهارشنبه، هشتم آذرماه آهنگ جدید «ساسی» به نام «برادران لیلا» منتشر شد. نام ترانه از فیلم سینمایی توقیف شده برادران لیلا، ساخته سعید روستایی الهام گرفته شده و به نوعی ادامه همان آهنگ «نرو سمیه» ( اسفندماه سال ۱۳۹۹) است، آهنگی که برگرفته از تکیه کلام فیلم سینمایی «ابد و یک روز» بود. ترانه تازه ساسان حیدری یافته، معروف به «ساسی»، طبق روال آهنگ‌های اخیر این خواننده، با تبلیغات و آگهی پس از دو سال پخش شد. استفاده از نام یک فیلم مطرح و پرحاشیه و بازیگران فیلم مانند ترانه علیدوستی، متن و موسیقی عامه پسند‌ و کارهای قبلی این خواننده دست به دست هم دادند تا تیزر ترانه، تا روز جمعه دهم آذرماه بالای شانزده میلیون بار دیده شود. (این آمار مربوط به صفحه اینستاگرام خواننده است و شامل سایر شبکه‌ها و رادیو جوان نیست) اقبال و چنین جلب توجهی در گام نخست موفقیتی برای تهیه کننده و خواننده این ترانه به همراه دارد اما مخالفان سبک و سیاق این خواننده، همچنان منتقد ترانه‌های او هستند و سایت‌های خبری ایران می‌گویند مضمون این ترانه ترویج بی‌بندباری و شکستن فضای فرهنگی است.

بخشی از انتقادها متوجه متن ترانه است. متن ترانه نسبت به کار‌های قبلی ساسی به نوعی بی‌پرواتر شده و تکیه کلام‌های کوچه و بازاری را به کار می‌برد که مناسب کودکان نیست و خواننده نیز پیشاپیش دراین‌باره هشدار داده است. البته ویدئوهای منتشره در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که کودکان نیز همچون گذشته، ترانه را می‌خوانند و حتی والدین نیز در کنار آنها با خوشحالی، در تهیه فیلم و ویدئو مشارکت دارند و انگار برای شنیدن موسیقی هیچ محدودیت سنی قائل نیستد. تصاویر منتشره برای ترانه برادران لیلا نشان می‌دهد که بچه‌ها به همراه والدین‌شان در چنین برنامه‌هایی هم‌صدا می‌شوند و حتی بدون توجه به معنا و محتوای ترانه، بچه‌های خردسال‌ نیز حضور دارند. این درحالی است که متن و محتوای ترانه «برادران لیلا» تناسبی با این رده سنی ندارد و در همه کشورها برای پخش چنین ترانه‌هایی محدودیت‌هایی برای زمان پخش در طول شبانه روز و رده‌های سنی قائل هستند.
 
در طول سال ده‌ها آهنگ سنتی و غیر سنتی روانه بازار می‌شود و به جز چند ترانه که ممکن است به اصطلاح «بگیرد» بقیه یا شنیده نمی‌شود یا نیامده از یاد می‌رود؛ اما ترانه‌هایی از جنس کارهای ساسی مانکن، گاه به گاه و به طور معمول سالی یکبار منتشر می‌شود و واکنش‌هایی به دنبال دارد و موجی در این عرصه به‌وجود می‌آورد که باعث می‌شود سایر اقشار مردم نیز حتی برای یکبار هم شده آن را بشنوند. این ترانه‌ها در رسانه‌ها و حتی تلویزیون نیز زمینه‌ساز بحث و گفت‌وگو شده‌اند. دو ترانه‌ قبلی ساسی «سمیه نرو» و «مامان منو ببخش» از پر بحث‌ترین و پرحاشیه‌ترین ترانه‌های سال‌های اخیر بودند.

اقبال به ترانه‌های این خواننده در حالی صورت می‌گیرد که اکثر خواننده‌های داخلی با وجود محدودیت‌ها، معمولا در حال برگزاری کنسرت‌های مختلف و انتشار آلبوم‌ هستند و بلیت‌های بعضی از کنسرت‌ها، چندساعته به فروش می‌رسد و گاهی به قیمت‌های کلان و میلیونی در بازار سیاه دست به دست می‌شود.

روند و فعالیت خوانندگان موسیقی پاپ در داخل نشان داده که آنها توانسته‌اند توجه و نگاه بخش زیادی ازعلاقمندان به موسیقی را از خارج به داخل معطوف کنند و تولیدات داخلی بخش مهمی از نیاز موسیقی نسل جوان را تامین کرده است؛ چنانکه در بهمن‌ماه سال گذشته با انتشار آهنگ «گانگستر شهر آمل» از طرف یک خواننده محلی به نام مجید احمدی و حاشیه‌های برخورد با معلمی که دانش‌آموزانش این ترانه را می‌خواندند، باعث شد رکورد قابل توجهی در «گوگل ترند» ثبت شود.
 سایت تابناک، سایت خبری نزدیک به حکومت در واکنش به انتشار این ویدئو، آن را «در مسیر سیاست‌های ضد فرهنگی» دانسته و نوشته که «در این موزیک ویدئو برنامه‌های کودک و نوجوان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و موضوعاتی مانند فرهنگ حجاب و عفاف مورد هتاکی خواننده لس آنجلسی قرار می‌گیرد».

داریوش فرضیایی در این باره نوشته است: فاجعه پشت فاجعه! کمی وجدان داشته باشید؛ بچه های معصوم چه گناهی کردند که باید طعمه شما قرار بگیرنداو در این مطلب افزود: نمی‌دونم چی تو سرتون میگذره ولی لااقل به بچه های بیگناه و معصوم رحم کنیداندازه کافی اینروزا داغون و پریشون هستم ولی با دیدن این کلیپ بیشتر دلم گرفت ..!نمیدونم چی تو سرتون میگذره ولی لااقل به بچه های بیگناه و معصوم رحم کنید، به بهانه شادی چنین آثار بی محتوایی رو به خورد این فرشته های معصوم ندید !من خودم عاشق شادی و ترانه های شاد کودکانه هستم ولی نه به این قیمت. کمی وجدان داشته باشید، نا سلامتی شما خودتون تازگی ها پدر شدیدبیچاره بچه های ما که این وسط گیر افتادند و بیچاره کسانی که دغدغه کار کودک دارند اما بنده هیچ ادعایی ندارم ولی وجدانم اجازه نمی‌ده بچه های مردم رو به گمراهی بکشونن ، خدا رو خوش نمیاد ...!!
 
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آذر 1402 - 15:43

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فاجعه‌ای با نامِ «ساسی» | موسیقی ما