برنامه یاد بعضی نفرات
 
مهران مهرنیا در گفت و کو با موسیقی ما خبر داد:
در آلبوم جدید آثار بزرگان را بازسازی کرده‌ام
موسیقی ما - لی لا رضایی: گروه همایون تازه‌ترین آثار صوتی خود را درقالب آلبوم روانه بازار موسیقی خواهد کرد. مهران مهرنیا-سرپرست گروه موسیقی «همایون» با علام این خبر به موسیقی ما گفت: آلبوم جدید گروه همایون که با آواز امیراثنی عشری هم اکنون مرحله ضبط خود را سپری می‌کند تا با طی کردن این مرحله وارد بازار شده و به دست مخاطبان جدی خود در عرصه موسیقی سنتی شود.

این نوازنده در ادامه گفت: در این آلبوم سعی کرده‌ایم آثاری را اجرا کنیم که بزرگان موسیقی پیش از این آن‌ها را اجرا کرده‌اند اما تا کنون کمتر اجرا شده و شنیده شده‌اند تا جذابیت بیشتری برای شنوندگان داشته باشند. از این میان می‌توان به آثاری از استاد علی اکبر شهنازی، رکن‌الدین‌خان مختاری، و همین طور آثاری مربوط به علی اکبرخان شیدا که در دستگاه چهارگاه و بیات ترک استفاده شده است.

وی که سرپرستی بخش گروهی این اثر را به عهده دارد، خاطرنشان کرد: این آلبوم به صورت آنسامبل ضبط می‌شود و بخش‌های آوازی و تکنوازی های آن نیز مراحل پایانی ضبط خود را طی می‌کنند.

وی با تاکید بر این که خواننده در بخش آوازی، قطعاتی از مرحوم یونس دردشتی را بازخوانی کرده است، افزود: در بخش چهارگاه نیز باتوجه به دستگا های آوازی قدما همچون متر و سرعت بالا و نیز استفاده از تحریرهای متنوع آوازی را طراحی و اجرا کرده است.

این آهنگساز درپایان گفت: از آن جایی که نواهای قدیمی موسیقی ایرانی و سنتی جایگاه ویژه ای در موسیقی ایران دارند، سعی داریم برای حفظ آنها به بازاجرای آن‌ها بپردازیم تا علاوه بر حفظشان، به اشاعه اشان نیز بپردازیم. امیدوارم که این امکان برایمان فراهم شود.

گفتنی است؛ گروهد همایون به سرپرستی مهران مهرنیا به منظور بازسازی تصانیف قدیمی ایران در سال 1373 تاسیس شدو به همراه این گروه تا کنون کنسرتهای متعددی اجرا کرد. وی همچنین قرار است با گروه خود بعداز ماه مبارک رمضان کنسرتهایی را در شهرهای مختلف ایران برگزار کند.

مهران مهرنیا، نواساز و نوازنده و مدرس تار و سه تار؛ در دهه شصت کار موسیقی را با سه تار آغاز کرد. دوره عالی سه تار و تار را در محضر استاد محمدرضا لطفی گذراند و سپس آموزش این دو ساز و همچنین پژوهش درزمینه موسیقی را آغاز کرد.

آشنایی‌اش با مرحوم استاد عبدالله طالع همدانی به اهداف اولیه‌اش در زمینه بازسازی تصانیف قدیمی ایران کمک شایانی کرد، به نحوی که مهرنیا آشنایی و درک محضر این نوازنده، آهنگساز و ترانه سرای قدیمی را تکمیل کننده دوره آموزشی خود می‌داند.

مهرنیا تصانیف استاد طالع را گرد آوری کرد و پس از اجرا در چند کنسرت، این آثار را با عنوان «طالع مهر» گردآوری و تنظیم کرد؛ و وقتش را مصروف کار اصلی‌اش موسیقی، نماید. او پژوهش موسیقی را پی گرفت و از سال هفتاد و هفت در زمینه موسیقی کلاسیک ایران (موسیقی فارسی) و مقایسه تطبیقی آن با موسیقی مناطق ایران پژوهش‌های ارزنده‌ای انجام داد.

مهرنیا در نخستین برنامه نقد نغمه به عنوان منتقد در کنار هوشنگ کامکار قرار گرفت.

مهرنیا علاوه بر تدریس تار و سه تار و تاریخ موسیقی در موسسات مختلف و آموزشگاه خصوصی‌اش، در کنسرواتوار تهران مشغول تدریس است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 11 مرداد 1392 - 16:15

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود در آلبوم جدید آثار بزرگان را بازسازی کرده‌ام | موسیقی ما