برنامه یاد بعضی نفرات
 
در نشست خبری رونمایی از آلبوم «راز اشک» عنوان شد
هر چیز کهنه‌ای لزوماً بد و هر اتفاق تازه‌ای حتماً خوب نیست
موسیقی ما - تیم اجرایی آلبوم «رازاشک» به مناسبت رونمایی این اثر طی یک نشست خبری به سوال‌های خبرنگاران پاسخ دادند. در ابتدای این نشست علی غزنوی مدیر شرکت «پژواک روزگار معاصر» درباره تاسیس شرکت جدیدش و انتشار آلبوم «راز اشک» گفت: سال‌ها است که به واسطه شغلم کار تهیه کنندگان موسیقی را بررسی کرده‌ام و با سختی‌ها و مشکلات این کار آشنا هستم. به سبب نوازنده بودنم و به دلیل حضورم در شرکت «دل‌آواز» با هنرمندان بزرگی در ارتباط هستم و همواره نظرات، پیشنهادها و انتظارات هنرمندان از تهیه کنندگان موسیقی را شنیده‌ام و امروز شرکت «پژواک روزگار معاصر» سعی در این دارد که به یاری خدا گامی مثبت در این مسیر بردارد.»

وی افزد: «در نخستین گام تصمیم گرفتیم تا آلبوم «راز اشک» را با آهنگسازی مزدا انصاری و صدای مهرشاد حاجی‌لو منتشر کنیم. آلبوم «راز اشک» شنبه هفته آینده پخش می‌شود و تا سه‌شنبه در کل کشور در دسترس علاقه‌مندان به موسیقی قرار خواهد گرفت. پخش این آلبوم بر عهده «پخش موسیقی جوان» است.»

این فعال موسیقی که سابقه‌ای هفده ساله در مدیریت بخش فروش شرکت معتبر «دل‌آواز» را در کارنامه خود دارد، با اشاره به استفاده نکردن از پخش سوپرمارکتی برای آلبوم «راز اشک» اظهار کرد: «پخش سوپرمارکتی آلبوم‌های موسیقی سنتی نتیجه خوبی در بر ندارد و این آلبوم تنها در فروشگاه‌های فرهنگی سراسر کشور با قیمت مناسب یعنی 8000 تومان در دسترس خواهد بود.»

در ادامه این نشست مزدا انصاری سازنده آلبوم «راز اشک» با اشاره به شیوه آهنگسازی‌اش در این آلبوم گفت: «در سال‌های گذشته نگرشم را در شیوه موسیقی «گل‌ها» متمرکز کردم و با اینکه سبک‌های دیگر را نیز تجربه کرده‌ام، اما ترجیح می‌دهم فعالیتم را در شیوه خاصی که آن را به نام «موسیقی گل‌ها» می‌شناسیم، متمرکز کنم. این آهنگساز و نوازنده چیره‌دست پیانو که سلیقه و رویکرد بدیع و منحصر‌به‌فردش را در بازنگری و بازخوانش آثار قدیمی در کنسرت «یادمان استاد محمد نوری» نیز دیده‌ایم، افزود: «این آلبوم حاصل تلاشی است که سال گذشته انجام دادیم و 3 ماه ضبط این آلبوم طول کشید و امسال با آقای غزنونی برای انتشارش به توافق رسیدیم. چند قطعه در این آلبوم را به بازسازی قطعات قدیمی اختصاص داده‌ام و دو قطعه دیگر را نیز خودم آهنگسازی کرده‌ام.»

انصاری در ادامه، از حضور «اردشیر کامکار» یکی از بهترین‌های عرصه نوازندگی ساز کمانچه جهان در پروژه «راز اشک» خبر داد. در بخش دیگری از این نشست مزدا انصاری در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی پرداختن‌اش به فرم قدیمی موسیقی «گلها» گفت: «اردشیر کامکار که از دوستان نزدیک من است دعوت ما را پذیرفت تا تکنوازی یک بخش آوازی را در این آلبوم بر عهده داشته باشد.» مزدا معتقد است که این یک الزام نیست که هر چیز کهنه‌ای بد و هر چیز نویی حتماً خوب باشد.

«موسیقی گل‌ها سبک خاصی از موسیقی چندصدایی در ایران به شمار می‌رود و تنها ساز مضرابی که به ارکستر گل‌ها اضافه شد، ساز تار بود و از میان سازهای کوبه‌ای نیز تنها تنبک حضور داشت. من این ترکیب را دست نزدم اما به سازها شخصیت دادم.» او ادامه داد:‌ «آثار من اجرای موسیقی دهه 40 با فرم امروزی است. خیلی‌ها در عصر ما به این نوع موسیقی علاقه‌مندند»

تنظیم‌کننده آلبوم «آه‌باران» استاد شجریان درباره نوع ارتباط هنرمند‌ها با مردم زمانه خود گفت: «هر کسی با شیوه خود باید با مردم ارتباط داشته باشد. استاد پرویز کلانتری از دوستان عزیز من، همیشه می‌گفت: «تو کارت را بکن، مخاطب‌ات را پیدا می‌کنی.» هر کسی باید کار خودش را بکند، نباید به دنبال تقلید از سایر اساتید بود. من ترجیح می‌دهم با شیوه و احساس خودم پیام خودم را به مخاطب منتقل کنم.»

یکی دیگر از اعضای پروژه «راز اشک» محیا ستوده‌نیا است که شعر قطعات «راز زندگانی» و «مفشان اشک» از سروده‌های اوست. محیا ستوده‌نیا که همسر «مهرشاد حاجیلو» خواننده این آلبوم نیز هست درباره شعر معاصر و ارتباطش با موسیقی گفت: «حوزه شعر و ترانه به نیروی تازه نیاز دارد. در این حوزه به ساختارشکنی چندان نیازی نیست، ما اگر هنرمان را در همان ساختارهای قدیمی و به زبان امروز ارائه کنیم، می‌توانیم به کاری با ارزش هنری بالا برسیم.»

در ادامه این نشست «مهرشاد حاجیلو» خواننده آلبوم «راز اشک» درباره فضای آوازی به‌کار گرفته شده برای قطعات آوازی گفت: «در این آلبوم دو فضای آوازی متفاوت را تجربه کردم.» حاجیلو با اشاره به فرمی که در آواز دنبال می‌کند، اظهار کرد: «این نخستین آلبوم رسمی من است. فرم آوازی که من دنبال می‌کنم نزدیک به سبک استاد شجریان است، چون سبک او را کامل‌ترین سبک آوازی می‌دانم. اما هرگز نخواستم خواننده‌ای مقلد و عاری از خلاقیت باشم. در این بخش شعر نو را برای خواندن انتخاب کردیم و سعی کردیم مدل آوازی با تحریرهای کم را متناسب با شعر نو به کار بگیریم.»
گفتنی است مراسم رونمایی از آلبوم «راز اشک» روز پنجشنبه در گالری «شلمان» از ساعت 16 تا 20 واقع در میرداماد، نرسیده به شریعتی، خیابان رودبار غربی جنوبی، کوچه کاووسی، پلاک 27 برگزار می‌شود.
 
عکس‌ها: علیرضا ایرانی‌نژاد
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 آذر 1392 - 15:01

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هر چیز کهنه‌ای لزوماً بد و هر اتفاق تازه‌ای حتماً خوب نیست | موسیقی ما