برنامه یاد بعضی نفرات
 
دکتر بهمن کاظمی در گفت‌وگو با موسیقی ما:
شکایتم به شورای عالی انقلاب فرهنگی به جایی نرسید
موسیقی ما- روز گذشته دکتر «بهمن کاظمی» - موسیقی‌شناس اقوام و ملل و مدرس دانشگاه- در پیامی به دکتر حسن روحانی – رییس‌جمهور- خواستار دادخواهی نسبت به آنچه شد که برخورد ناشایستِ رئیس فرهنگستان هنر با خود می‌دانست.

به گزارش سایت موسیقی ما، او در پیام خویش آورده بود که در 20 سال گذشته با صرف هزینه‌های هنگفت، 20 هزار ساعت ضبط ویدیویی از فرهنگ موسیقایی تمام اقوام ایرانی انجام داده است، کاری که به گفته‌ی او ارگان‌های دولتی نیز از انجام آن عاجز هستند: «آنها که کتاب «هویت ملی در ترانه های اقوام ایرانی» را نخوانده‌اند، هنوز نمی‌دانند در کشورشان چند قوم وجود دارد. من تمام آن مفاهیم بنیادی را به ادبیات فرهنگی و هنری کشورم افزودم. ضمن آنکه کتاب‌های «گلبانگ سربلندی» و «موسیقی سده‌ی گذشته» در پژوهشگاه دانشگاه هاروارد مورد به عنوان کتاب مرجع استفاده می‌شود. همچنین کتاب «موسیقی قوم کرد» در سایت آمازون با بیش از 50 برابر قیمت داخلی به فروش می‌رسد در حالی که خودم حق مالکیت آن را ندارم.»

او همچنین در ادامه‌ی پیام خود آورده است: «6 سال پیش آقای علی معلم دامغانی پیشنهاد کردند بخشی از آثار پژوهشی‌ام را خریداری و چاپ کنند. این اتفاق رخ داد و آن کتاب‌ها در خانه‌ی موسیقی به عنوان کتاب‌های برگزیده‌ی سال انتخاب و لوح تقدیری به فرهنگستان هنر داده شد؛ اما پس از مدتی با آشنایی با روند مدیریتی در فرهنگستان هنر از ادامه همکاری صرف نظر کردم و اکنون مدت چهار سال ونیم در محیطی فارغ از هیاهو به کار خویش مشغول هستم؛ اما مزاحمت‌های رییس و معاون فرهنگستان پایان نیافت و حتی بعضی کارهایم را غصب کردند و پس ندادند. آنها چهار ماه پیش اعلام کردند که کتاب هایی که 5 سال قبل منتشر شده، کاستی‌هایی دارد و باید خسارت پرداخت کنم. شکایت نامه‌ای را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه دادم تا اینکه سی‌ام فروردین به همراهی دوست گرامی و صدابردار پرسابقه، آقای «صادق نوری» برای ملاقات حضوری با ایشان حضور پیدا کردم  و در کمال شگفتی رییس فرهنگستان هنر با مشتانی گره کرده، به من توهین کردند و دشنام دادند و در این میان من به احترام خودم و تمام هنردوستان تنها آن فضا را ترک کردم. ایشان به من اعلام کردند با اختیاراتی که شما به او داده‌اید، می‌تواند گرفتاری‌هایی برای من و خانواده ام به وجود بیاورد. آقای رییس‌حمهور این اختیارات چیست که یک مدیر فرهنگی، این امر بر او مشتبه می‌شوکه می‌تواند بر جان و مال من و خانواده‌ام حاکم شود آیا شما با این شیوه ی مدیریتی موافق هستیئد و آیا به نظرتان این روش  به توسعه فرهنگی ما خواهد انجامید؟»

او در پایان پیام خویش از وزارت ارشاد، خانه‌ی موسیقی و خانه‌ی هنرمندان و تمامی هنرمندان خواسته است تا این پیامش را به رییس‌جمهور برسانند.

اما دکتر «بهمن کاظمی» در گفت‌وگو با سایت موسیقی ما در خصوص این اتفاق می‌گوید: «من سال‌ها قبل از آنکه فرهنگستان هنر تاسیس شود، میلیاردها تومان صرف جمع‌آوری این پژوهش‌ها کرده‌ام و صدها ساعت ضبط. در حالی که همچنان سیستم صدا و سیما آنالوگ بود، من این فیلم‌ها را به صورت دیجیتال ضبط کرده‌ام. وقتی به ایران آمدم، فرهنگستان هنر پیشنهاد داد تا بخشی از آنها را منتشر کند که این اتفاق افتاد؛ اما من بعد از آن حاضر به ادامه‌ی همکاری با ایشان نشدم و به همین خاطر کینه‌ورزی‌هایی با من انجام شد و همان اتفاقی رخ داد که در فیلم شرح آن را داده‌ام و حالا فکر می‌کنم، تنها راه این است که آقایی رییس‌جمهور که رییس آقای معلم هستند، فکری در این رابطه انجام دهند. البته من تلاش بسیاری کردم که با ایشان به صورت مستقیم رابطه‌ای برقرار کنم که این اتفاق رخ نداد و در نهایت تصمیم گرفتم تا از این طریق صحبت‌هایم را به گوش ایشان برسانم.»

او همچنین ادامه می‌دهد: « شکایت من به شورای عالی انقلاب فرهنگی هم که در فیلم به آن اشاره کردم، به جایی نرسید و به همین خاطر فکر کردم همان‌طور که آقای روحانی گاهی به ما شهروندان پیامک می‌زنند؛ ما نیز این حق را داریم تا به ایشان پیامک زده و یادآوری کنیم که به عنوان یک شهروند حقوقی داریم.»

دکتر کاظمی البته تاکید دارد که نمی‌خواهد این مساله را به مباحث سیاسی آلوده کند و تنها به این خاطر خواستار دادخواهی از رییس‌جمهور شده است که  فرهنگستان هنر، جزو زیرمجموعه‌های نهاد ریاست جمهوری است:‌ «نمی‌‌خواهم هیاهو به راه بیاندازم و حرف‌های ناگفته را بیان کنم؛ چون وضعیت هنری کشور در حال حاضر به اندازه‌ی کافی به هم ریخته است؛ فحاشی حکمِ تعقیب کیفری دارد که مساله‌ی دیگری است.»

این استاد دانشگاه همچنین به این مساله اشاره دارد که 50 حلقه فیلم در اختیار فرهنگستان است که قرار بوده از آن کپی کنند و اصل آن را برگردانند که این اتفاق رخ نداده است.
او می‌گوید:‌ » ما به آقای روحانی به عنوان رییس‌جمهور و حافظ قانون، اعتماد کامل داریم و به همین خاطر ایشان را برگزیدیم و تنها ایشان هستند که می‌توانند در این باره تصمیم بگیرند و به این مساله توجه کنند که چرا یک مدیر فرهنگی می‌تواند چنین برخوردی را انجام دهد؟»

لازم به توضیح است که سایت موسیقی ما آماده‌ی بازتاب پاسخ‌های فرهنگستان هنر به این ماجرا هم هست
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 3 اردیبهشت 1395 - 13:13

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شکایتم به شورای عالی انقلاب فرهنگی به جایی نرسید | موسیقی ما