برنامه یاد بعضی نفرات
 
در آخرین نشست خبری پیش از عزیمت به روسیه عنوان شد
با جام جهانی، موسیقی ایرانی هم جهانی می شود
موسیقی ما - مدیر عامل بنیاد رودکی درباره اجرای ارکسترهای ایرانی در روسیه نیز گفت: «در اعزام این 100نفر پشتکار و برنامه ریزی و حمایتی که در فضا و شلوغی جام جهانی وجود دارد اتفاق نادری است که همه بر سختی کار تاکید دارند. حضور ارکستر ما در روسیه و اجراهایی که خواهد داشت فضای خوبی را از نظر روابط فرهنگی بین ایران و روسیه ایجاد خواهد کرد و این اتفاقی مهم در روابط ماست. بالاتر از آن اینکه کسانی که جام جهانی روسیه را پوشش می‌دهند این اتفاق را هم پوشش می‌دهند و چه بسا با جام جهانی، موسیقی ایرانی هم جهانی شود.»

علی اکبر صفی‌پور که در آخرین نشست خبری ارکسترهای ایرانی در تهران سخت میگفت، افزود: «ما تلاش می‌کنیم که همراه فرزندان برومند کشورمان در حوزه فوتبال، اعضا و نوازنده ‌ها و رهبر ارکستر ما و خواننده‌ی کشورمان هم تلاش خواهند کرد که به همراه تیم ملی فوتبال کشورمان نام ایران را بلند کنند و پرچم کشورمان در فضای جام جهانی بیشتر از این دیده شود.»

* شهرداد روحانی: با جام جهانی، موسیقی ایرانی هم جهانی شود

شهرداد روحانی نیز در این نشست گفت: «آقای صفی‌پور توضیحات روند ادری را دادند و من درمورد ابعاد هنری توضیحی می‌دهم. ارکستر سمفونیک تهران به اضافه چند تن از نوازنده‌های ارکستر ملی که به ما اضافه شدند قرار است این برنامه را در سه شهر سن‌پترزبورگ، مسکو و کازان در مهم‌ترین سالن‌های کنسرت این شهرها اجرا کنند. وقتی قرار شد ارکستر سمفونیک به این سه شهر سفر کند، من به عنوان مدیر هنری و رهبر این ارکستر برنامه‌ ریزی کردم که حتما قطعاتی از آهنگسازان ایرانی که در آن زمینه کار می‌نویسند مثل اقایان احمد پژمان، حسین دهلوی و حشمت سنجری حتما اجرا شود و در آن‌جا نشان داده شود. کارهایی که آهنگسازان ایرانی در موسیقی سمفونیک جهانی کار می‌کنند نشان داده شود و در کنار ان قطعاتی از آهنگسازان روس مثل چایکوسکی و آهنگساز چک مثل دوو ژاک قطعاتی کار شود که توانایی موزیسین‌های ایرانی در هنگامیکه موسیقی جهانی کار می‌کنند را نشان دهد. در کنار این قطعاتی که اجرا می‌کنیم همزمانی فوتبال جام جهانی کمک کرده و بنیاد رودکی قطعاتی به چند آهنگساز سفارش داده که این آثار هم در این برنامه گنجانده شده و اجرا می‌شود. البته دو قطعه از این قطعات چون شعر دارند و آقای سالار عقیلی عهده دار این دو قطعه هستند و دو قطعه بی‌کلام دیگر که برای جام جهانی ساخته شده است. ما از اقای فریدون شهبازیان، رهبر ارکستر ملی، هم دعوت کرده‌ایم که در قطعاتی که آواز دارند و آقای عقیلی هم اجرا می‌کنند به ما کمک کند. در 4 اثر آقای شهبازیان رهبری را به عهده دارند و بقیه قطعات از موسیقی کلاسیک و قطعاتی از آهنگسازان ایرانی را خودم رهبری می‌کنم. امیدوارم تجربه خوبی باشد و ما به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم برنامه‌هایی که می‌تواند ارکسترهای ما را به جوامع غیرایرانی معرفی کند روز به روز گسترده‌تر شود و همین موضوع باعث می‌شود موسیقی ما به دنیا شناسانده شود. در گذشته گروه‌های زیادی از جمله سنتی و موسیقی نواحی و گروه‌های پاپ به خارج از کشور رفته اند. روسیه به موسیقی کلاسیک جهان معروف است و اینکه موقعیت پیش آمده که ارکستر سمفونیک این برنامه را در سالن‌های بزرگ دنیا اجرا کند برای من خوشایند است و روزشماری می‌کنیم که این برنامه به بهترین نحو انجام شود.»

* سالار عقیلی: امیدوارم خنده به لبان مردم ایران بازگردد

سالار عقیلی نیز درباره اجرا در حاشیه جاک جهانی گفت: «من خوشحال هستم که این اتفاق بزرگ برای موسیقی کشورمان پیش آمده و به همراه تیم ملی فوتبال کشورمان به روسیه می رویم و سه کنسرت اجرا می‌کنیم و دو اثر آن برای جام جهانی بوده و باکلام است. 2 اثر هم از آقای شهرداد روحانی بوده که ایشان برای جام جهانی ساخته‌اند. این اتفاق بزرگی است که برای کشور ما می‌افتد و برای سال‌های آینده خاطرات خوبی می سازد. شاید حدود 8 سال پیش بود که ما با ارکستر سمفونیک تهران به آلمان رفتیم و با رهبری آقای نادر مشایخی در آن‌جا سه کنسرت برگزار کردیم و اکنون خاطرات آن برای ما مانده است. این اتفاقات بزرگ در موسیقی کشور هرچندسال یکبار اتفاق می‌افتد و امیدواریم که بتوانیم به افتخارآفرینی فوتبالیست های کشورمان در جام جهانی کمک کنیم و با دست پر به ایران برگردیم و ما هم با خواندن این آثار و سرودها دل مردم را شاد کنیم. به قول آقای علی پروین اگر هم قرار است ببازیم خوب بازی کنیم و ببازیم بهتر از ان است که بد بازی کنیم و ببازیم. امیدوارم خوب بازی کنیم و ببریم و شادی را برای مردم عزیز کشورمان ببینیم. متاسفانه خیلی وقت است که شادی از لب های مردم ایران رفته و امیدواریم اتفاقی در جام جهانی بیفتد که خنده و شادی به لبان مردم سرزمینمان برگردد.»

* روحانی: دو رهبر برای یک ارکستر چندان مرسوم نیست

شهرداد روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور دو رهبر برای یک ارکستر در روسیه گفت: «خیلی مرسوم نیست. چون نظر بنیاد رودکی بود که حتما این قطعاتی که به منظور جام‌جهانی نوشته شده با صدای اقای سالار عقیلی اجرا شود من از اقای فریدون شهبازیان خواهش کردم که آن قسمت برنامه را به عهده بگیرند. این اتفاق مرسومی نیست ولی چون برنامه‌ی خاصی است و ما از چند نوازنده‌های ارکستر ملی در ارکستر سمفونیک دعوت کرده‌ایم که با ما در اجرای این قطعات حضور داشته باشند این اتفاق افتاده است. این برنامه خاص است و هم آثار آهنگسازان در زمینه‌ی موسیقی سمفونیک ایران کار می‌کنند و هم آثاری که بیشتر ایرانی هستند مثل اثار اقای شهبازیان و اهنگسازان دیگر را در این برنامه گنجانده‌ایم که تقریبا در هر سبکی کاری اجرا شود چراکه این فرصت برای اولین بار نبوده و ترجیح داده‌ایم که آثار کلاسیک آهنگسازان ایران و جهان اجرا شود.»

گفتنی ست در این نشست دكتر شهرام آدم نژاد مدير عامل شهر فرودگاهى حضرت امام خمينى (ره) و على كاشانى حيدرى مدير كل دفتر ارتباطات و اطلاع رسانى و امور بين الملل شهر فرودگاهى حضرت امام خمينى (ره) نیز حضور داشتند.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : جمعه 25 خرداد 1397 - 03:59

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود با جام جهانی، موسیقی ایرانی هم جهانی می شود | موسیقی ما