برنامه یاد بعضی نفرات
 
با نویسندگی مهران حبیبی‌‌نژاد و بررسی فعالیت‌های از سال 83 به بعدِ استاد آوازخوان
کتاب «اسطوره موسیقی شرق» درباره‌ی استاد «محمدرضا شجریان» منتشر شد
موسیقی ما- کتاب «اسطوره موسیقی شرق» در ادامه‌ی کتاب «خسرو خوبان» به نویسندگی «مهران حبیبی‌‌نژاد» درباره‌ی استاد «محمدرضا شجریان» منتشر شد. در این اثر فعالیت‌های استاد آواز ایران، نظیر انتشار آلبوم‌های «جام تهی»، «ساز خاموش»، «سرود مهر»، «غوغای عشقبازان»، «آه باران»، «رندان مست»، «مرغ خوشخوان»، «خراسانیات» و «طریق عشق» و همچنین سازهای ابداعی شجریان پرداخته است. در این کتاب شعر و کلام مربوط به آواز و تصنیف‌های آثار استاد شجریان از سال ۸۳ به بعد نیز قرار گرفته است.

کتاب «اسطوره موسیقی شرق» مجموعه‌ای از نوشته‌های دیگران را هم درباره استاد شجریان شامل می‌شود؛ متن‌هایی که تنها تمجید و ستایش یک شخص از استاد محمدرضا شجریان نیست. این گفته‌ها و دل‌نوشته‌ها از بسیاری از هنرمندان، استادان دانشگاه، موسیقیدانان، نویسندگان، پژوهشگران، شاعران، خبرنگاران داخلی و خارجی و حتی سیاستمداران درباره شخصیت چندوجهی استاد شجریان، متأثر از صدای ملکوتی او و آفرینش آثار فاخر و کم‌نظیر در پنج دهه موسیقی آوازی ایران است.

مؤلف کتاب می‌گوید، گردآوری این متن‌ها حدود دو سال طول کشیده؛ چراکه در میان هنرمندان، کمتر دیده‌ایم که طیف وسیعی از جامعه درباره یک شخصیت هنری تا این حد سخن برانند و از هنر و عظمت کار او بگویند.
همچنین تعداد قابل توجهی از شاعران نیز در سوگ و ستایش شجریان، شعرهایی سروده‌اند که همگی در این کتاب آمده‌ است.

عکس‌های متعدد و متنوع از شجریان و دیگر چهره‌های موسیقی و فرهنگ و هنر ایران، از دیگر ویژگی‌های قابل توجه کتاب یادشده است.

مهران حبیبی‌نژاد، مؤلف کتاب‌های «خسرو خوبان» و «اسطوره موسیقی شرق» در زمینه تالیف کتاب‌هایش درباره بزرگان موسیقی ایران، شیوه خاصی دارد که در کتاب‌های «آوای مهرآیین» درباره «پرویز مشکاتیان»، «آرشه‌های سحرانگیز عاشقانه» درباره «حبیب‌الله بدیعی»، «در پرده‌ساز همایون» درباره «همایون خرّم» و «نغمه‌سازِ جاودان» درباره «علی تجویدی» نیز به کار بسته است.

این پژوهشگر در کتاب‌هایش درباره هنرمندان، گفت‌وگوهای آنها، صحبت‌هایی که دیگران درباره آنها دارند، تاثیرهایی که از هنرمندان دیگر گرفته‌اند، استادانی که در محضر یا کنارشان تجربه کسب کرده‌اند، آثاری که خلق کرده‌اند و دیدگاه‌ها و نقد و نظرهای هنرمندان دیگر را درباره این بزرگان، گرد هم می‌آورد.

هرچند بحث «محمدرضا شجریان» با دیگر هنرمندانی که نامشان ذکر شد، تفاوت‌هایی دارد. استاد تجوریدی، بدیعی، خرم و مشکاتیان، همگی آهنگساز یا نوازنده بوده‌اند ولی شجریان شخصیتی چندوجهی داشته که او را نسبت به هنرمندان دیگر، متفاوت می‌کند.

حبیبی‌نژاد معتقد است «درباره شجریان باید مقاله و رساله‌های متعدد نوشته شود و احتمالا سال‌ها بعد همان‌طور که محققان درباره بزرگانی مانند سعدی و حافظ بسیار نوشته‌اند، درباره محمدرضا شجریان هم همین‌گونه خواهد شد؛ زیرا شجریان نیز در رده همین بزرگان قرار دارد و هر چه درباره او گفته شود، کم است.»

مهران حبیبی‌نژاد، مؤلف کتاب‌های «خسرو خوبان» و «اسطوره موسیقی شرق» در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرده و در دهه ۷۰ فعالیت فرهنگی خود را در حوزه هنر آغاز کرده است. او با مطالعه در زمینه متون کهن، نخستین اثرش را که تصحیح دیوان عمادی شهریاری بوده، در سال ۱۳۸۱ منتشر کرده است. او به خاطر‌ علاقه فراوان به موسیقی کلاسیک و اصیل ایرانی، به‌ویژه آواز شجریان، درباره او و زندگی هنری اش آثاری تدوین و منتشر کرد: سال ۱۳۸۳ کتاب «لطیفه نهانی» (گزیده گفت‌وگوها و نقد و نظرهایی درباره استاد محمدرضا شجریان) و نیز کتاب «شور ترانه» (مجموعه‌ای از تصنیف‌های استاد شجریان) را با تایید و اجازه خود محمدرضا شجریان تألیف و منتشر کرد.

او تاکنون حدود ۳۰ عنوان کتاب در حوزه زندگی هنری موسیقیدانان بزرگ ایران از جمله پرویز یاحقی، پرویز مشکاتیان، همایون خرم، حبیب الله بدیعی، علی تجویدی، اکبر گلپایگانی، بانو دلکش و غیره و نیز در زمینه متون کهن پارسی منتشر کرده است.
 
تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1402 - 12:38

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کتاب «اسطوره موسیقی شرق» درباره‌ی استاد «محمدرضا شجریان» منتشر شد | موسیقی ما